ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Χατζηπέτρου: Ετήσιες αυξήσεις μέχρι 2%

Χατζηπέτρου: Ετήσιες αυξήσεις μέχρι 2%

Χατζηπέτρου: Ετήσιες αυξήσεις μέχρι 2%
From
20/7/2004 11:16
Μισθολογικές αυξήσεις της τάξεως του 1,5% έως 2% για την περίοδο 2004 – 2006 αντιτάσσει η ΠΑΣΥΔΥ στις μηδενικές αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων όπως προβλέπονται στο Πρόγραμμα Σύγκλισης που κατέθεσε η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες. Παράλληλα, η ΠΑΣΥΔΥ εμφανίζεται να μην ευνοεί την υιοθέτηση και άλλων μέτρων που αφορούν τους δημόσιους υπαλλήλους και περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα. Οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων θα πρέπει να διατηρηθούν σε ψηλά επίπεδα, ώστε να μπορεί η κυπριακή δημόσια υπηρεσία να προσελκύει με πιο ανταγωνιστικές απολαβές τους καλύτερους εργαζομένους στην κυπριακή αγορά εργασίας. Επιπρόσθετα, η δημοσιοϋπαλληλική συντεχνία εμφανίζεται απρόθυμη να δεχθεί το νέο σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο, βάσει του οποίου οι δημόσιοι υπάλληλοι σε ποσοστό 97% αξιολογούνται ως εξαίρετοι. Αυτό θα οδηγήσει σε χάος και προτείνει όπως δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο θεσμό του αξιολογητή. Τις θέσεις αυτές εξέφρασε ο Γλαύκος Χατζηπέτρου, Γενικός Γραμματέας της ΠΑΣΥΔΥ σε συνέντευξή που παραχώρησε στη StockWatch.

Του Στέλιου Ορφανίδη

Ερ.: Κύριε Χατζηπέτρου, τι έχει μεσολαβήσει μετά την εξαγγελία του Προγράμματος Σύγκλισης που προκάλεσε την έντονή σας αντίδραση μέχρι σήμερα;

Απ.:
Από τον αρμόδιο υπουργό έχουν δοθεί διαβεβαιώσεις ότι τα μέτρα τα οποία προβλέπονται σε αυτό και αφορούν όρους εργοδότησης, θα συζητηθούν στα πλαίσια της Μεικτής Επιτροπής Προσωπικού (ΜΕΠ).

Ερ.: Τέθηκαν αιτήματα στη ΜΕΠ;

Απ.:
Δεν είναι θέμα αιτήματος. Είναι η επίσημη (σ.σ. κρατική) πλευρά που θέτει θέματα για να διαφοροποιηθούν και αυτό ακριβώς κακίσαμε, όπως και άλλες συνδικαλιστικές οργανώσεις. Έγιναν εξαγγελίες χωρίς να τηρηθούν οι διαδικασίες διαβούλευσης και σύμβασης που ισχύον στον ιδιωτικό τομέα και οι διαδικασίες στη ΜΕΠ που ισχύουν στη δημόσια υπηρεσία.

ΠΑΣΥΔΥ και δημοσιονομική εξυγίανση

Ερ.: Γνωρίζετε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος στην περίπτωση της Κύπρου;

Απ.:
Υπάρχουν τα στοιχεία. Είναι δεδομένα.

Ερ.: Πως μπορεί να συμβάλει η ΠΑΣΥΔΥ στη δημοσιονομική εξυγίανση;

Απ.:
Εμείς λέμε πως πρέπει να δοθεί έμφαση στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, κάτι που δεν είναι ακατόρθωτο. Εκεί πρέπει να στραφούμε, όπου υπάρχουν πολλά περιθώρια να συλλεχθούν χρήματα για να μειωθούν τα ελλείμματα. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή υπάρχουν ανείσπρακτοι φόροι που δεν οφείλονται από ανθρώπους που δεν μπορούν να τα καταβάλουν. Μιλάμε για ανείσπρακτα £223 εκ. φόρο εισοδήματος και £63 εκ. ΦΠΑ. Τα £63 εκ. έχουν εισπραχθεί από κάποιους πολίτες και πρέπει να τα δώσουν στο κράτος, και με την είσπραξη τους θα βοηθήσουν στη μείωση των ελλειμμάτων. Πρέπει να συνεισφέρουν όλοι, στα δημόσια ταμεία, ανάλογα με τα εισοδήματά τους. Αυτό είναι συνταγματική απαίτηση. Γνωρίζουμε ότι με βάση τα στοιχεία του Φόρου Εισοδήματος, ένας δημόσιος υπάλληλος καταβάλλει τόσο φόρο εισοδήματος, όσο οκτώ αυτοεργοδοτούμενοι. Η βελτίωση των δημοσιονομικών της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια οφείλεται στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Εμείς το αφήνουμε το θέμα αυτό κάθε χρόνο και στρεφόμαστε κατά των μισθοσυντήρητων.

Ερ.: Θα μπορούσε η δημοσιοϋπαλληλική τάξη να περιορίσει τις απαιτήσεις της για μισθολογικές αυξήσεις για να υπάρξει σύγκλιση του επιπέδου απολαβών ιδιωτικού και δημόσιου τομέα;

Απ.:
Δεν έχω αντιληφθεί την ερώτηση... Να δεχθούμε μειώσεις των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων;

Ερ.: Δεν μιλάμε για μειώσεις των απολαβών, αλλά για περιορισμό των αυξήσεων που τα τελευταία χρόνια ήταν υπερβολικά ψηλότερες από τις αυξήσεις στον ιδιωτικό τομέα...

Απ.:
Εγώ διαφωνώ. Οι αυξήσεις που έχουν δοθεί στον ευρύτερο δημόσιο τομέα είναι ήπιες. Κινήθηκαν στα πλαίσια της μεταβολής της παραγωγικότητας της οικονομίας.

Ερ.: Όμως είναι ο ιδιωτικός τομέας που παράγει τον πλούτο...

Απ.:
Δεν συμφωνώ. Σε αυτό τον τόπο βοήθησε πάρα πολύ ο δημόσιος τομέας για να είμαστε στη θέση που είμαστε σήμερα. Παρά το ότι λέγεται ότι στην Κύπρο υπάρχει ένας μεγάλος δημόσιος τομέας, αυτό είναι ένα μεγάλο λάθος. Στην Κύπρο υπάρχει μικρός δημόσιος τομέας σε αντίθεση με τη Σουηδία όπου υπάρχει ψηλό βιοτικό επίπεδο που αποδεικνύει ότι πολλά μπορεί να οφείλονται και στους σωστούς κυβερνητικούς προγραμματισμούς.

Μισθολογικά αιτήματα

Ερ.: Έχετε καταλήξει στα μισθολογικά αιτήματα που θα θέσετε στη Μεικτή Επιτροπή Προσωπικού;

Απ.:
Μας έχουν δοθεί κάποια στοιχεία για την αύξηση της παραγωγικότητας. Οι αυξήσεις που θα διεκδικήσει η ΠΑΣΥΔΥ θα είναι μεταξύ 1,5% και 2% για την περίοδο 2004 – 2006.

Ερ.: Δηλαδή το αίτημά σας για το 2004 είναι 1,5%;

Απ.:
Αυτό θα το δούμε στις διαβουλεύσεις που θα έχουμε, Το βέβαιο είναι ότι θα διεκδικήσουν και οι δημόσιοι υπάλληλοι μισθολογικές αυξήσεις.

Ερ.: Είναι διατεθειμένη η ΠΑΣΥΔΥ να συμφωνήσει με τα μέτρα που προβλέπουν επέκταση του ορίου αφυπηρέτησης και αύξηση των εισφορών στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων;

Απ.:
Το θέμα της επέκτασης του ορίου αφυπηρέτησης έχει τεθεί από την κυβερνητική πλευρά εδώ πολλά χρόνια. Έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις, αλλά ποτέ δεν ήταν ουσιαστικές. Η τελευταία συζήτηση, αν δεν κάνω λάθος, έγινε προ δεκαπενταετίας και η δική μας πλευρά ζήτησε από την επίσημη πλευρά μια ολοκληρωμένη μελέτη στην οποία να εξετάζονται όλες οι παράμετροι αυτού του θέματος, το οποίο θεωρούμε πάρα πολύ σοβαρό θέμα και πιστεύουμε ότι μια πρόταση που προέρχεται από την κυβέρνηση πρέπει να είναι μελετημένη. Έκτοτε δεν είχαμε ούτε πρόταση ούτε αναφορά στο ζήτημα της επέκτασης του ορίου αφυπηρέτησης. Και τώρα που εγέρθηκε ξανά το θέμα, είπαμε ακριβώς το ίδιο πράγμα, ότι δηλαδή αναμένουμε να μας δοθεί η μελέτη αυτή για να δούμε το όφελος που θα έχει το κράτος και τις επιπτώσεις της σε σχέση με τους υπηρετούντες δημοσίους υπαλλήλους και τους νεοεισερχόμενους κλπ. Όταν τεθεί ενώπιον μας αυτή η μελέτη, θα την εξετάσουμε στα αρμόδια όργανα και θα καταλήξουμε στην απόφασή μας.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, πρέπει να πω ότι η ΠΑΣΥΔΥ είχε υποβάλει παλαιότερα αίτημα για τερματισμό του συμψηφισμού της κοινωνικής με την κρατική σύνταξη γιατί το αποτέλεσμα είναι να αδικούνται οι κρατικοί υπάλληλοι. Το θέμα πάντως παραμένει υπό συζήτηση και η ΠΑΣΥΔΥ δεν έχει καμία ένσταση να συμμετέχουν επί ίσοις όροις οι δημόσιοι υπάλληλοι στο σχέδιο Κοινωνικών Ασφαλίσεων υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα επηρεαστεί η κοινωνική σύνταξη.

Ερ.: Αποδέχεστε κατάργηση του ανεργιακού επιδόματος για τους αφυπηρετούντες δημόσιους υπαλλήλους;

Απ.:
Το ανεργιακό επίδομα διεκδικείται από τους δημόσιους υπαλλήλους αλλά και από τον κάθε ένα εργαζόμενο, ο οποίος με βάση τη σχετική νομοθεσία μπορεί να είναι διαθέσιμος για εργασία μέχρι το 63ο έτος της ηλικίας του. Από τη στιγμή που ένας δημόσιος υπάλληλος φεύγει νωρίτερα, και συγκεκριμένα στα εξήντα, δικαιούται να εγγραφεί στα γραφεία εργασίας και να αναζητήσει εργασία. Εφόσον δεν μπορεί να εξεύρει εργασία, δικαιούται το ανεργιακό επίδομα...

Ερ.: Δεν αρκεί η σύνταξη;

Απ.:
Η σύνταξη είναι μέρος του μισθού. Δεν είναι δώρο από κανένα. Το υφιστάμενο σύστημα προβλέπει ότι ένα μέρος του μισθού κατατίθεται και ο υπάλληλος το παίρνει όταν φεύγει. Και η σύνταξη, δεν είναι ένα σύστημα που υπάρχει μόνο στην Κύπρο. Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη υπάρχει το σύστημα αυτό. Αλίμονο, να μιλούμε για κοινωνικό κράτος, όταν η κυβέρνηση δεν έχει ένα σύστημα συνταξιοδότησης για τον υπάλληλο που εργάζεται στον ίδιο εργοδότη από τα 25 του έτη μέχρι τα 60. Άλλοι, αντί σύνταξη, έχουν το ταμείο προνοίας, όπου καταλήγει ένα μέρος του μισθού. Αλλά δεν βγαίνουν στη σύνταξη όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι με ψηλές συντάξεις. Μπορεί να έχει πάρα πολλές ανάγκες που να τον υποχρεώνουν να εργαστεί, κάτι που αποτελεί και δικαίωμα του. Το 70% των δημοσίων υπαλλήλων αφυπηρετεί στην κλίμακα Α7 που δεν είναι ψηλή κλίμακα. Δηλαδή, μπορεί να παίρνει σύνταξη £500 έως £600 λίρες το μήνα. Αν έχει παιδιά που σπουδάζουν κλπ, πρέπει να εργαστεί. Αλλά πρέπει να γνωρίζετε ότι μετά την αφυπηρέτησή τους, οι πλείστοι δημόσιοι υπάλληλοι δεν «πάνε σπίτι τους», ούτε εγγράφονται ως άνεργοι. Βρίσκουν άλλη εργοδότηση και παίρνουν καλύτερες θέσεις. Οι πιο πολλές μεγάλες εταιρείες επιδιώκουν να εργοδοτήσουν (σ,σ. αφυπηρετήσαντες) δημοσίους υπαλλήλους.

Περιζήτητοι οι δημόσιοι υπάλληλοι

Ερ.: Αυτό ισχύει για μερικούς υψηλόβαθμους διοικητικούς υπαλλήλους...

Απ.:
Μεγάλο λάθος. Αν ρίξετε μια ματιά στις τράπεζες, θα δείτε για παράδειγμα ότι έχουν πάρει τον «ανθό» και οι βάσεις έχουν πάρει τους επάρχους.

Ερ.: Καταδεικνύει η τεράστια ανταπόκριση όταν προκηρύσσεται μια θέση στο δημόσιο ότι υπάρχει μια στρέβλωση στην αγορά εργασίας;

Απ.:
Θεωρείτε πως πρέπει να φθάσουμε σε σημείο να μην υπάρχει ενδιαφέρον για εργοδότηση στο δημόσιο; Πρέπει να σας υπενθυμίσω το τι είχε πει παλαιότερα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας όταν ήταν Υπουργός Εργασίας, ότι η κυβέρνηση πρέπει να παίρνει τους καλύτερους υπαλλήλους και πρέπει να γίνεται «σφαγή» για την κατάληψη μιας δημόσιας θέσης. Εμείς θέλουμε αυτούς τους υπαλλήλους να τους έχει η δημόσια υπηρεσία και να επιδιώκουν τη μεταγραφή τους οι πάντες. Όταν την περίοδο δόξας του Χρηματιστηρίου είχε λεφτά το παζάρι και πρόσφερε καλύτερες αμοιβές, πολλοί φύγανε από το δημόσιο και κατέληξαν στον ιδιωτικό τομέα. Νά πότε ο ιδιωτικός τομέας θα μπορέσει να ανταγωνιστεί το δημόσιο. Όταν προσφέρει καλύτερους όρους εργοδότησης. Όχι να το κάνουμε ανάποδα και να μην αμείβει σωστά η κυβέρνηση τους υπαλλήλους της και να ανοίξουμε την πόρτα στην εκμετάλλευση.

Χάος από αλλαγή συστήματος αξιολόγησης

Ερ.: Ποια είναι η θέση της συντεχνίας σε σχέση με το προτεινόμενο σχέδιο αξιολόγησης βάσει του οποίου θα πάψει το 97% των υπαλλήλων να θεωρείται εξαίρετο;

Απ.:
Το σχέδιο αυτό το έχουμε δει και πιστεύουμε ότι είναι δαιδαλώδες και ανεφάρμοστο. Το κλειδί για την επιτυχία οποιουδήποτε συστήματος αξιολόγησης πρέπει να είναι ο αξιολογητής. Εδώ θα πρέπει να γίνει προσπάθεια για να επιμορφωθούν κατάλληλα οι αξιολογητές και να εκπληρούν το καθήκον τους με σωστό και αντικειμενικό τρόπο. Φανταστείτε τη στιγμή που σήμερα, καλώς ή κακώς, έχουμε ένα σύστημα που βαθμολογεί 97% των υπαλλήλων, και εισαγάγετε ένα σύστημα με ποσοστώσεις που προβλέπει για παράδειγμα ότι μόνο το 15% θα είναι άριστοι και το 20% θα είναι πολύ καλοί. Το 62% που είναι άριστοι, από τον επόμενο χρόνο της εισαγωγής του συστήματος θα είναι από το μέτριο κάτω. Διερωτούμε ποιος θα δεχθεί ένα τέτοιο σύστημα και τι θα επιτύχει. Θα δημιουργήσει ένα χάος. Και ποιος θα πιστέψει ότι αυτή η κατάσταση είναι αντικειμενική και δεν θα δώσουμε την ευκαιρία σε αυθαιρεσία; Τα παράπονα θα είναι πολλά για τη διαφοροποίηση του σχεδίου. Αλλά ακόμα και τα δικαστήρια, στις προσφυγές που θα γίνουν θα δεχθούν από τη μια στιγμή στην άλλη να αλλάζει η εικόνα; Όταν πάει ο διευθυντής και κάνει μια σύσταση, εξετάζεται από το δικαστήριο κατά πόσον η σύσταση συνάδει με τα στοιχεία του φακέλου. Φανταστείτε ένα υπάλληλο που τα τελευταία 20 χρόνια βαθμολογούταν ως εξαίρετος, να παρουσιάζεται μέτριος.

Ερ.: Πιστεύετε ότι πράγματι το 97% των δημοσίων υπαλλήλων είναι εξαίρετοι;

Απ.:
Όχι δεν το πιστεύω. Αλλά και ούτε πιστεύω ότι αυτή τη στιγμή επιτρέπεται να προχωρήσουμε με αυτό τον τρόπο διότι δεν θα οδηγηθούμε πουθενά παρά στο χάος. Έχω υπηρετήσει στη δημόσια υπηρεσία για πολλά χρόνια και ξέρω ποιες είναι οι αντιδράσεις του προσωπικού.

Ερ.: Έχουν εξασφαλίσει οι δημόσιοι υπάλληλοι τις αυξήσεις τους κατόπιν αξιολόγησης;

Απ.:
Βεβαίως κατόπιν αξιολόγησης! Για το σκοπό αυτό, γίνονται μελέτες και οι όποιες αποφάσεις τελικά καταλήγουν στη Βουλή, η οποία τελικά ασκεί το δικαίωμα που έχει δυνάμει του Συντάγματος.

Ερ.: Η Βουλή παρενέβηκε και στη συμφωνία μεταξύ περασμένης κυβέρνησης και ΠΑΣΥΔΥ για μείωση των κλιμάκων εισδοχής στο δημόσιο, με αποτέλεσμα να ανατραπεί...

Απ.:
Αυτό είναι θέμα της Βουλής. Δεν μου επιτρέπεται να ασκήσω κριτική σε ένα συνταγματικό της δικαίωμα. Δεν την επέτρεψε διότι προφανώς δεν την θεωρούσε δικαιολογημένη.
NEWSLETTER