Στ. Ευαγόρου: Το ΑΚΕΛ θα κάνει πιο προοδευτική τη φορολογία της Κυβέρνησης
Το ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να κάνει στείρα αντιπολίτευση κατά τη συζήτηση της φορολογικής μεταρρύθμισης στη Βουλή τονίζει στην STOCKWATCH ο βουλευτής του κόμματος και μέλος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών Σταύρος Ευαγόρου.
Η πρόταση της κυβέρνησης, αναφέρει ο Σταύρος Ευαγόρου, δεν είναι δεσμευτική, πράγμα το οποίο ξεκαθάρισε ο ίδιος ο υπουργός των Οικονομικών και επομένως όλα τα εντός της Βουλής κόμματα, λέει, θα συμβάλλουν με τις εισηγήσεις τους στη βελτίωση της κυβερνητικής πρότασης. Το ΑΚΕΛ έχει τις δικές του προτάσεις τις οποίες θα καταθέσει με την έναρξη της συζήτηση της φορολογικής μεταρρύθμισης την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου.
- Ποια θα είναι η φιλοσοφία της πρότασης ΑΚΕΛ;
- Η φιλοσοφία της πρότασης του ΑΚΕΛ θα εδράζεται στη βελτίωση των εισοδημάτων των μικρομεσαίων εισοδηματικών στρωμάτων. Αυτός θα είναι ο στόχος μας, διότι κατά την άποψη μας το κύριο μέρος της φορολογικής πρότασης της κυβέρνησης αφορά τα υψηλομεσαία στρώματα του λαού και πολύ λιγότερο τα μικρομεσαία. Προσωπικά έχω ενδιατρίψει στις προτάσεις της κυβέρνησης και έχω τις εξής διαπιστώσεις. Κατ’ αρχή θα ήθελα να επισημάνω ότι κάποιες από τις εισηγήσεις της κυβέρνησης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εναρμόνισης της Κύπρου με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και εκεί φυσικά κανένα κόμμα ακόμη και η κυβέρνηση δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα. Υπάρχει βεβαίως και η σταδιακή επιβολή κάποιων πραγμάτων και εκεί θα παρέμβουμε.
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
- Είναι εφικτή μια τέτοια παρέμβαση;
- Κατά την άποψη μου ναι. Και εννοώ την αύξηση του ΦΠΑ από το 10% στο 15%, την αύξηση της τιμής της βενζίνης και του πετρελαίου, τα τσιγάρα, τα οινοπνευματώδη και τη μπύρα, τις αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας, που δεν εμπίπτουν στις υποχρεώσεις της εναρμόνισης. Επίσης δεν εμπίπτουν στο πλαίσιο της εναρμόνισης και οι αυξήσεις στα διπλοκάμπινα, τα οχήματα παντός εδάφους και στην κατάργηση δασμών που αφορούν έσοδα της κυβέρνησης που εδώ είναι υποχρεωτική λόγω συμβατικής υποχρέωσης. Αν λάβει κανείς υπόψη τις προαναφερόμενες αυξήσεις η πρόταση της κυβέρνησης κρίνεται ως μία αντίστροφα προοδευτική πρόταση, η οποία ανακατανέμει το φορολογικό βάρος, αλλά προς όφελος των μεγαλομεσαίων στρωμάτων.
- Πως εξάγεται αυτό το συμπέρασμα κ. Ευαγόρου;
- Είναι θέμα αριθμητικής. Η κυβέρνηση εισπράττει από το σύνολο των φορολογιών και εξοικονομήσεων που εισηγείται 379,6 εκατομμύρια λίρες και δίνει 150 εκατομμύρια λίρες, υπό μορφή εκχωρήσεων και ελαφρύνσεων, λόγω κυρίως της αύξησης του αφορολόγητου ορίου από τις 6000 λίρες στις 9000. Παρέχει επίσης 120 εκατομμύρια στις κυπριακές επιχειρήσεις. Πρόσθετα μέσω της άμυνας η κυβέρνηση δίδει στα μεγαλομεσαία εισοδηματικά στρώματα ακόμη 20 εκατομμύρια λίρες. Έτσι παραμένουν 86 εκατομμύρια λίρες τα οποία η κυβέρνηση θα επιστρέψει λέει στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα χωρίς να διευκρινίζει. Συμπερασματικά λοιπόν, το 35% του πληθυσμού θα πάρει τα 290 εκατομμύρια λίρες, ενώ το 65% του πληθυσμού, που είναι η μάζα και οι χαμηλά αμειβόμενοι, θα πάρουν μόνο 88 εκατομμύρια λίρες. Εδώ θα δούμε επίσης ότι μία μέση οικογένεια που παίρνει σήμερα 10 χιλιάδες λίρες το χρόνο, ενώ προηγουμένως δεν πλήρωνε φόρο, λόγω των εκπτώσεων που είχε, σήμερα, με την κατάργηση των εκπτώσεων, θα επωμίζεται και την αύξηση του ΦΠΑ και τις άλλες αυξήσεις που θα επιβληθούν με την αύξηση των φόρων κατανάλωσης. Άρα λοιπόν, εμείς ως ΑΚΕΛ θα δείξουμε ιδιαίτερη ευαισθησία στα οικονομικά στρώματα του λαού, διότι στην προκειμένη περίπτωση, οι οικογένειες αυτές θα καλυφθούν μερικώς από την ΑΤΑ και την κατάργηση της εισφοράς για την άμυνα, όμως ο στόχος δεν είναι αυτός. Στόχος, είναι οι οικογένειες αυτές να βελτιώσουν αισθητά το βιοτικό τους επίπεδο.
- Έχετε κάνει λόγο για αδυναμίες του συστήματος της φορολογικής μεταρρύθμισης. Ποιες είναι οι αδυναμίες αυτές;
- Μια σοβαρή αδυναμία είναι η κατάργηση των εκπτώσεων, για τέκνα, σύζυγο, τόκους για ιδιοκατοίκηση, για τους πρόσφυγες και η έκπτωση για τους στρατιώτες ως εξαρτώμενα πρόσωπα. Αυτά ήταν τα στοιχεία που πρόσθεταν μιαν κοινωνική διαφορετικότητα και κοινωνικό χαρακτήρα στο κοινωνικό σύστημα. Μία άλλη αδυναμία είναι η φορολογία των τόκων στην πηγή, η οποία για μας είναι άδικη. Κατά την άποψη μου η πρόταση αυτή πλήττει αδιάκριτα. Για παράδειγμα, οι γονείς μας που ενδεχομένως σήμερα είναι συνταξιούχοι και μετά από πάρα πολλά χρόνια δουλειάς κατάφεραν να έχουν κάποιες μικρές καταθέσεις, έρχεται το κράτος και τους φορολογεί τον τόκο στην πηγή. Αυτό θα πρέπει να γίνει κλιμακωτά έτσι ώστε για τους καταθέτες με χαμηλές οικονομίες στις τράπεζες και στα συνεργατικά να μην φορολογούνται οι τόκοι τους και να φορολογούνται εκείνα τα άτομα που έχουν δεκάδες χιλιάδες καταθέσεις σε τραπεζικά ιδρύματα.
- ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
- Το ΑΚΕΛ φαίνεται να διαφωνεί έντονα και με τις προβλεπόμενες αυξήσεις στα καύσιμα και ιδιαίτερα στο πετρέλαιο. Τι προτείνετε;
- Είναι αλήθεια ότι οι αυξήσεις που προβλέπονται στα καύσιμα είναι δυσανάλογες με το βιοτικό επίπεδο του λαού. Το αυτοκίνητο είναι πλέον ιδιωτικό αεροπλάνο για τον κύπριο. Θα γίνει απροσέγγιστο, εάν περάσουν ως έχουν οι αυξήσεις των τιμών των καυσίμων κυρίως για το πετρέλαιο. Μιλάμε για μια αύξηση 100%, η οποία θα πλήξει τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα του λαού που έχουν διπλοκάμπινα οχήματα. Θα πλήξουν τη δουλειά τους και κατ’ επέκταση την οικογένεια τους διότι όλοι ξέρουμε ότι αυτά τα άτομα χρησιμοποιούν τα διπλοκάμπινα και για τις ανάγκες της οικογένειας. Ιδιαίτερα μεγάλο θα είναι το πλήγμα για τους γεωργούς και τις επιχειρήσεις οι οποίες όλες χρησιμοποιούν πετρελαιοκίνητα οχήματα. Όμως θα ήθελα να σταθούμε λίγο στους γεωργούς, για τους οποίους δεν γίνεται καμία αναφορά στις 43 σελίδες έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών. Η κυβέρνηση και η οποιαδήποτε κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίζει τα προβλήματα της αγροτιάς με ιδιαίτερη ευαισθησία πάντα. Έτσι, για τους γεωργούς οι οποίοι πλέον θα είναι σε ειδικό μητρώο καταχωρημένοι θα πρέπει το κράτος να τους επιχορηγεί το πετρέλαιο για επαγγελματικούς λόγους. Δεν μπορούμε τον γεωργό μας να τον ξεγυμνώσουμε με επιπρόσθετες φορολογίες. Και οι πρόνοιες της φορολογικής μεταρρύθμισης που προτείνει η κυβέρνηση θα πλήξουν σοβαρά το βαλάντιο του γεωργού πρώτα από όλα.
ΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΕΙΤΑΙ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ
- Πριν λίγες μέρες κύριε Ευαγόρου σε συνέντευξη τύπου του ΑΚΕΛ είπατε ότι θα εισηγηθείτε όπως τα 86 εκατομμύρια λίρες που προτείνει η κυβέρνηση για κοινωνικές παροχές σε άπορες οικογένειες αυξηθούν κατά 100 εκατομμύρια λίρες περισσότερα. Από πού θα εξασφαλίσει η κυβέρνηση αυτό το ποσό;
- Έχει τη δυνατότητα η κυβέρνηση να εξεύρει αυτό το ποσό μέσα από μια δίκαιη προοδευτική κατανομή. Και τι εννοώ; Απλά να φορολογήσει τον πλούτο. Δεν σημαίνει με αυτό ότι θα πλήξει επιχειρήσεις. Αλλά εφόσον αποφάσισε η κυβέρνηση να μειώσει τον εταιρικό φόρο - και καλά έκανε - από το 25% στο 10% θα ήταν πιο εύστοχο κατά την άποψη μου να μειώσει τον εταιρικό φόρο στο 12% και τον αντίστοιχο φόρο των διεθνών εταιριών, αντί να τον αυξήσει στο 10% να το αυξήσει επίσης στο 12%. Δεν νομίζω ότι μια διεθνής εταιρεία θα εγκαταλείψει την Κύπρο για δύο τοις εκατόν περισσότερο φόρο, όταν ο φόρος αυτός είναι από τους πλέον χαμηλούς στον κόσμο. Ας μην λησμονούμε ότι η Κύπρος προσφέρει υπηρεσίες στις εταιρίες αυτές που είναι δύσκολο να τις συναντήσουν σε άλλες χώρες. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αποκαλύψω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μας παραχωρεί πίστωση έξι χρόνων για αύξηση του εταιρικού φόρου και εμείς θα εισηγηθούμε όπως ο φόρος αυτό αυξάνεται κατά δύο τοις εκατόν κάθε χρόνο. Επιπρόσθετα θα πρότεινα στον υπουργό Οικονομικών να μειώσει και τις δημόσιες δαπάνες κατά 1% που σημαίνει ότι εξοικονομεί στο κράτος άλλα 15 εκατομμύρια λίρες. Έχουμε επίσης πρόταση για τις εκκλησιαστικές δραστηριότητες καθώς και για τον επαγγελματικό φόρο. Το φόρο αυτό να τον αναλάβει το κράτος. Αν θεωρηθεί ότι κάποιοι εύποροι θα ευνοηθούν με την κατάργηση του επαγγελματικού φόρου, μπορεί αυτό να γίνει με διαβαθμίσεις. Για παράδειγμα όσοι απολαμβάνουν εισοδήματος μέχρι 12 χιλιάδες λίρες να πληρώνουν μηδέν επαγγελματικό φόρο και να πληρώνουν μόνο όσοι παίρνουν πάνω από 15 χιλιάδες λίρες. Θα μπορεί επίσης η κυβέρνηση για παράδειγμα να παίρνει επαγγελματικό φόρο μόνο από τις εταιρίες.
Η πρόταση της κυβέρνησης, αναφέρει ο Σταύρος Ευαγόρου, δεν είναι δεσμευτική, πράγμα το οποίο ξεκαθάρισε ο ίδιος ο υπουργός των Οικονομικών και επομένως όλα τα εντός της Βουλής κόμματα, λέει, θα συμβάλλουν με τις εισηγήσεις τους στη βελτίωση της κυβερνητικής πρότασης. Το ΑΚΕΛ έχει τις δικές του προτάσεις τις οποίες θα καταθέσει με την έναρξη της συζήτηση της φορολογικής μεταρρύθμισης την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου.
- Ποια θα είναι η φιλοσοφία της πρότασης ΑΚΕΛ;
- Η φιλοσοφία της πρότασης του ΑΚΕΛ θα εδράζεται στη βελτίωση των εισοδημάτων των μικρομεσαίων εισοδηματικών στρωμάτων. Αυτός θα είναι ο στόχος μας, διότι κατά την άποψη μας το κύριο μέρος της φορολογικής πρότασης της κυβέρνησης αφορά τα υψηλομεσαία στρώματα του λαού και πολύ λιγότερο τα μικρομεσαία. Προσωπικά έχω ενδιατρίψει στις προτάσεις της κυβέρνησης και έχω τις εξής διαπιστώσεις. Κατ’ αρχή θα ήθελα να επισημάνω ότι κάποιες από τις εισηγήσεις της κυβέρνησης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εναρμόνισης της Κύπρου με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και εκεί φυσικά κανένα κόμμα ακόμη και η κυβέρνηση δεν μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα. Υπάρχει βεβαίως και η σταδιακή επιβολή κάποιων πραγμάτων και εκεί θα παρέμβουμε.
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
- Είναι εφικτή μια τέτοια παρέμβαση;
- Κατά την άποψη μου ναι. Και εννοώ την αύξηση του ΦΠΑ από το 10% στο 15%, την αύξηση της τιμής της βενζίνης και του πετρελαίου, τα τσιγάρα, τα οινοπνευματώδη και τη μπύρα, τις αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας, που δεν εμπίπτουν στις υποχρεώσεις της εναρμόνισης. Επίσης δεν εμπίπτουν στο πλαίσιο της εναρμόνισης και οι αυξήσεις στα διπλοκάμπινα, τα οχήματα παντός εδάφους και στην κατάργηση δασμών που αφορούν έσοδα της κυβέρνησης που εδώ είναι υποχρεωτική λόγω συμβατικής υποχρέωσης. Αν λάβει κανείς υπόψη τις προαναφερόμενες αυξήσεις η πρόταση της κυβέρνησης κρίνεται ως μία αντίστροφα προοδευτική πρόταση, η οποία ανακατανέμει το φορολογικό βάρος, αλλά προς όφελος των μεγαλομεσαίων στρωμάτων.
- Πως εξάγεται αυτό το συμπέρασμα κ. Ευαγόρου;
- Είναι θέμα αριθμητικής. Η κυβέρνηση εισπράττει από το σύνολο των φορολογιών και εξοικονομήσεων που εισηγείται 379,6 εκατομμύρια λίρες και δίνει 150 εκατομμύρια λίρες, υπό μορφή εκχωρήσεων και ελαφρύνσεων, λόγω κυρίως της αύξησης του αφορολόγητου ορίου από τις 6000 λίρες στις 9000. Παρέχει επίσης 120 εκατομμύρια στις κυπριακές επιχειρήσεις. Πρόσθετα μέσω της άμυνας η κυβέρνηση δίδει στα μεγαλομεσαία εισοδηματικά στρώματα ακόμη 20 εκατομμύρια λίρες. Έτσι παραμένουν 86 εκατομμύρια λίρες τα οποία η κυβέρνηση θα επιστρέψει λέει στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα χωρίς να διευκρινίζει. Συμπερασματικά λοιπόν, το 35% του πληθυσμού θα πάρει τα 290 εκατομμύρια λίρες, ενώ το 65% του πληθυσμού, που είναι η μάζα και οι χαμηλά αμειβόμενοι, θα πάρουν μόνο 88 εκατομμύρια λίρες. Εδώ θα δούμε επίσης ότι μία μέση οικογένεια που παίρνει σήμερα 10 χιλιάδες λίρες το χρόνο, ενώ προηγουμένως δεν πλήρωνε φόρο, λόγω των εκπτώσεων που είχε, σήμερα, με την κατάργηση των εκπτώσεων, θα επωμίζεται και την αύξηση του ΦΠΑ και τις άλλες αυξήσεις που θα επιβληθούν με την αύξηση των φόρων κατανάλωσης. Άρα λοιπόν, εμείς ως ΑΚΕΛ θα δείξουμε ιδιαίτερη ευαισθησία στα οικονομικά στρώματα του λαού, διότι στην προκειμένη περίπτωση, οι οικογένειες αυτές θα καλυφθούν μερικώς από την ΑΤΑ και την κατάργηση της εισφοράς για την άμυνα, όμως ο στόχος δεν είναι αυτός. Στόχος, είναι οι οικογένειες αυτές να βελτιώσουν αισθητά το βιοτικό τους επίπεδο.
- Έχετε κάνει λόγο για αδυναμίες του συστήματος της φορολογικής μεταρρύθμισης. Ποιες είναι οι αδυναμίες αυτές;
- Μια σοβαρή αδυναμία είναι η κατάργηση των εκπτώσεων, για τέκνα, σύζυγο, τόκους για ιδιοκατοίκηση, για τους πρόσφυγες και η έκπτωση για τους στρατιώτες ως εξαρτώμενα πρόσωπα. Αυτά ήταν τα στοιχεία που πρόσθεταν μιαν κοινωνική διαφορετικότητα και κοινωνικό χαρακτήρα στο κοινωνικό σύστημα. Μία άλλη αδυναμία είναι η φορολογία των τόκων στην πηγή, η οποία για μας είναι άδικη. Κατά την άποψη μου η πρόταση αυτή πλήττει αδιάκριτα. Για παράδειγμα, οι γονείς μας που ενδεχομένως σήμερα είναι συνταξιούχοι και μετά από πάρα πολλά χρόνια δουλειάς κατάφεραν να έχουν κάποιες μικρές καταθέσεις, έρχεται το κράτος και τους φορολογεί τον τόκο στην πηγή. Αυτό θα πρέπει να γίνει κλιμακωτά έτσι ώστε για τους καταθέτες με χαμηλές οικονομίες στις τράπεζες και στα συνεργατικά να μην φορολογούνται οι τόκοι τους και να φορολογούνται εκείνα τα άτομα που έχουν δεκάδες χιλιάδες καταθέσεις σε τραπεζικά ιδρύματα.
- ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
- Το ΑΚΕΛ φαίνεται να διαφωνεί έντονα και με τις προβλεπόμενες αυξήσεις στα καύσιμα και ιδιαίτερα στο πετρέλαιο. Τι προτείνετε;
- Είναι αλήθεια ότι οι αυξήσεις που προβλέπονται στα καύσιμα είναι δυσανάλογες με το βιοτικό επίπεδο του λαού. Το αυτοκίνητο είναι πλέον ιδιωτικό αεροπλάνο για τον κύπριο. Θα γίνει απροσέγγιστο, εάν περάσουν ως έχουν οι αυξήσεις των τιμών των καυσίμων κυρίως για το πετρέλαιο. Μιλάμε για μια αύξηση 100%, η οποία θα πλήξει τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα του λαού που έχουν διπλοκάμπινα οχήματα. Θα πλήξουν τη δουλειά τους και κατ’ επέκταση την οικογένεια τους διότι όλοι ξέρουμε ότι αυτά τα άτομα χρησιμοποιούν τα διπλοκάμπινα και για τις ανάγκες της οικογένειας. Ιδιαίτερα μεγάλο θα είναι το πλήγμα για τους γεωργούς και τις επιχειρήσεις οι οποίες όλες χρησιμοποιούν πετρελαιοκίνητα οχήματα. Όμως θα ήθελα να σταθούμε λίγο στους γεωργούς, για τους οποίους δεν γίνεται καμία αναφορά στις 43 σελίδες έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών. Η κυβέρνηση και η οποιαδήποτε κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίζει τα προβλήματα της αγροτιάς με ιδιαίτερη ευαισθησία πάντα. Έτσι, για τους γεωργούς οι οποίοι πλέον θα είναι σε ειδικό μητρώο καταχωρημένοι θα πρέπει το κράτος να τους επιχορηγεί το πετρέλαιο για επαγγελματικούς λόγους. Δεν μπορούμε τον γεωργό μας να τον ξεγυμνώσουμε με επιπρόσθετες φορολογίες. Και οι πρόνοιες της φορολογικής μεταρρύθμισης που προτείνει η κυβέρνηση θα πλήξουν σοβαρά το βαλάντιο του γεωργού πρώτα από όλα.
ΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΕΙΤΑΙ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ
- Πριν λίγες μέρες κύριε Ευαγόρου σε συνέντευξη τύπου του ΑΚΕΛ είπατε ότι θα εισηγηθείτε όπως τα 86 εκατομμύρια λίρες που προτείνει η κυβέρνηση για κοινωνικές παροχές σε άπορες οικογένειες αυξηθούν κατά 100 εκατομμύρια λίρες περισσότερα. Από πού θα εξασφαλίσει η κυβέρνηση αυτό το ποσό;
- Έχει τη δυνατότητα η κυβέρνηση να εξεύρει αυτό το ποσό μέσα από μια δίκαιη προοδευτική κατανομή. Και τι εννοώ; Απλά να φορολογήσει τον πλούτο. Δεν σημαίνει με αυτό ότι θα πλήξει επιχειρήσεις. Αλλά εφόσον αποφάσισε η κυβέρνηση να μειώσει τον εταιρικό φόρο - και καλά έκανε - από το 25% στο 10% θα ήταν πιο εύστοχο κατά την άποψη μου να μειώσει τον εταιρικό φόρο στο 12% και τον αντίστοιχο φόρο των διεθνών εταιριών, αντί να τον αυξήσει στο 10% να το αυξήσει επίσης στο 12%. Δεν νομίζω ότι μια διεθνής εταιρεία θα εγκαταλείψει την Κύπρο για δύο τοις εκατόν περισσότερο φόρο, όταν ο φόρος αυτός είναι από τους πλέον χαμηλούς στον κόσμο. Ας μην λησμονούμε ότι η Κύπρος προσφέρει υπηρεσίες στις εταιρίες αυτές που είναι δύσκολο να τις συναντήσουν σε άλλες χώρες. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αποκαλύψω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μας παραχωρεί πίστωση έξι χρόνων για αύξηση του εταιρικού φόρου και εμείς θα εισηγηθούμε όπως ο φόρος αυτό αυξάνεται κατά δύο τοις εκατόν κάθε χρόνο. Επιπρόσθετα θα πρότεινα στον υπουργό Οικονομικών να μειώσει και τις δημόσιες δαπάνες κατά 1% που σημαίνει ότι εξοικονομεί στο κράτος άλλα 15 εκατομμύρια λίρες. Έχουμε επίσης πρόταση για τις εκκλησιαστικές δραστηριότητες καθώς και για τον επαγγελματικό φόρο. Το φόρο αυτό να τον αναλάβει το κράτος. Αν θεωρηθεί ότι κάποιοι εύποροι θα ευνοηθούν με την κατάργηση του επαγγελματικού φόρου, μπορεί αυτό να γίνει με διαβαθμίσεις. Για παράδειγμα όσοι απολαμβάνουν εισοδήματος μέχρι 12 χιλιάδες λίρες να πληρώνουν μηδέν επαγγελματικό φόρο και να πληρώνουν μόνο όσοι παίρνουν πάνω από 15 χιλιάδες λίρες. Θα μπορεί επίσης η κυβέρνηση για παράδειγμα να παίρνει επαγγελματικό φόρο μόνο από τις εταιρίες.