Σ. Ευαγόρου: Στις συγχωνεύσεις, μάχη για εργαζόμενους
Οι ξένες επενδύσεις είναι ευπρόσδεκτες αρκεί να διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων και να μην υπάρχουν απολύσεις. Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Σταύρος Ευαγόρου, σε συνέντευξή του στη StockWatch με αφορμή τις τραπεζικές εξελίξεις αναφέρεται στη φιλοσοφία του ευρωπαϊκού οικονομικού περιβάλλοντος, εκφράζει την ανησυχία του ότι με βάση αυτό το μοντέλο μπορεί να χαθεί η εγχώρια βιομηχανία της κάθε χώρας και το ίδιο να συμβεί και στον τραπεζικό τομέα χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την Πολωνία και την Ουγγαρία. Αναφερόμενος στο ρόλο της Εκκλησίας στον τραπεζικό τομέα και στις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου, ο κ. Ευαγόρου ανέφερε ότι υπάρχει απλά διάθεση και όχι κεφάλαια και επισημαίνει ότι αυτό που θέλουμε είναι η Εκκλησία να είναι εντάξει με τις υποχρεώσεις της απέναντι στην πολιτεία και να διοχετεύει τα κέρδη της στους πιστούς όπως είναι και η αποστολή της. Ο κ. Ευαγόρου επισημαίνει ότι αν υπάρχουν κενά στο νομοθετικό πλαίσιο για τις Δημόσιες Προτάσεις και εξαγορές πρέπει να γίνουν βήματα από την κυβέρνηση για να ρυθμιστούν. Σχετικά με το θέμα ρύθμισης αυτών των θεμάτων που έθεσε ο εμπειρογνώμονας Δημήτρης Τσιμπανούλης, πριν από τρία χρόνια στην Επιτροπή Οικονομικών και την αρνητική θέση του ΑΚΕΛ, ο κ. Ευαγόρου ανέφερε ότι η αντίδραση ήταν στα πλαίσια δημοκρατικών διαφωνιών.
Του Σωκράτη Ιωακείμ
Ερ.: Πολλοί πολίτες έχουν την άποψη ότι το ΑΚΕΛ τάσσεται εναντίον των ξένων επενδύσεων στην Κύπρο, με βάσει τα όσα ειπώθηκαν από το κόμμα σας για τις τραπεζικές εξελίξεις το τελευταίο διάστημα. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Απ.: Οι ξένες επενδύσεις κατά γενικό κανόνα είναι ευπρόσδεκτες για οποιοδήποτε ασχολείται με τα οικονομικά του τόπου. Την ίδια στιγμή, πρέπει να πούμε όμως ότι οι ξένες επενδύσεις δεν είναι πάντοτε ευλογία. Είναι πολλές οι χώρες που δέχθηκαν καταιγισμό ξένων επενδύσεων και στο τέλος βρέθηκαν να μην έχουν δική τους βιομηχανία ή τραπεζικό τομέα. Αναφέρομαι στις ξένες επενδύσεις που μεταφέρθηκαν από τη Γερμανία στην Πολωνία και την Ουγγαρία. Αν κάποιος αναλύσει το τραπεζικό σύστημα θα διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει καμία πολωνική ή ουγγρική τράπεζα αυτή τη στιγμή. Αυτό το πράγμα θα μπορούσε να συμβεί και στο σύνολο των βιομηχανιών. Φανταστείτε δηλαδή αύριο να μην υπάρχει καμία κυπριακή εταιρεία που να παράγει ψωμί. Άρα δεν σημαίνει ότι πάντοτε μία ξένη επένδυση είναι θετική και για το μέλλον του τόπου.
Ερ.: Πως αντιμετωπίζει τότε το ΑΚΕΛ αυτά τα ζητήματα;
Απ.: Εμείς ως ΑΚΕΛ βλέπουμε πάντα το ζήτημα από όλες του τις πτυχές. Δηλαδή, πως επηρεάζει την οικονομία, τους εργαζόμενους, ποιοι θα είναι οι όροι απασχόλησης, αν θα δημιουργήσει πλούτο και νέες θέσεις απασχόλησης. Αυτά συνυπολογίζουμε για να μελετήσουμε αν αυτή η επένδυση κατατάσσεται στα θετικά ή όχι.
Τραπεζικές ζυμώσεις
Ερ.: Για το συγκεκριμένο εγχείρημα της Marfin Popular να εξαγοράσει τις τράπεζες Πειραιώς και Κύπρου, και για το εγχείρημα της Πειραιώς να εξαγοράσει αρχικά την ΒΟCY και μετέπειτα τη MPB έχετε καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα;
Απ.: Εκείνο που έχουμε πει είναι ότι γνωρίζουμε τη φιλοσοφία της ΕΕ, η οποία λέει ξεκάθαρα ότι τέσσερις βασικές οικονομικές ελευθερίες, όπως είναι η ελεύθερη διακίνηση εμπορευμάτων, υπηρεσιών, κεφαλαίων και εργασίας. Στο θέμα των κεφαλαίων, τα κεφάλαια διακινούνται ελεύθερα και μπορούν να κάνουν προτάσεις εξαγοράς και στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
Το ΑΚΕΛ αυτό που είπε ευθύς εξαρχής ήταν δύο πράγματα για την περίπτωση συγχώνευσης Mαρφίν Λαϊκής με την Τράπεζα Κύπρου. Το πρώτο είχε σχέση με τη διασφάλιση των κεκτημένων των εργαζομένων, γιατί μιλούμε για την εξαγορά μιας τράπεζας που είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θέλει να την εξαγοράσει. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τόσο η Λαϊκή, όσο και η Τράπεζα Κύπρου σε κάθε γειτονιά έχουν από ένα υποκατάστημα. Συγχώνευση αυτού του είδους ενδεχομένως να σημαίνει από τη μια αύξηση του όγκου εργασιών του νέου σχήματος, αλλά την ίδια στιγμή πιστεύουμε ότι θα μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των εργαζομένων.
Το δεύτερο θέμα που βάζουμε κάτω είναι θέμα των θεσμικών οργάνων δηλαδή της ΕΠΑ, της Κεντρικής Τράπεζας και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς οι οποίες είναι αρμόδιες να κρίνουν το κατά πόσον θα υπάρξουν ή όχι προβλήματα από αυτή τη συγχώνευση.
Ερ.: Να υποθέσουμε δηλαδή ότι το ΑΚΕΛ ευνοεί περισσότερο την εξαγορά της Τράπεζας Κύπρου ή της Marfin Popular από την Τράπεζα Πειραιώς, παρά τη μεταξύ τους συγχώνευση;
Απ.: Δεν μας ενδιαφέρει το ποιος εξαγοράζει ποιον, καθώς το κεφάλαιο έχει τη δική του δραστηριότητα, δηλαδή το να κάνει κέρδη. Το κεφάλαιο για μας δεν έχει πατρίδα, ούτε θρησκεία, ούτε φυλετική καταγωγή, δεν φορά ούτε φουστανέλα, ούτε βράκα, ούτε «κελλαπία», στοχεύοντας πάντοτε στο κέρδος. Από εκεί και πέρα εμείς δεν εκπροσωπούμε το κεφάλαιο αλλά την εργασία. Σε αυτό τον τομέα θα δώσουμε μάχη για διασφάλιση των συμφερόντων των εργαζομένων.
Ερ.: Όσον αφορά τις εξαγγελίες του Αρχιεπισκόπου, ότι η Εκκλησία θα αυξήσει το ποσοστό που κατέχει σε Τράπεζα Κύπρου και Ελληνική Τράπεζα, ώστε να της βοηθήσει να απομακρύνουν εχθρικές εξαγορές που θα προκύψουν, βρίσκουν σύμφωνο το ΑΚΕΛ;
Απ.: Η Εκκλησία με βάσει τα όσα έχω ακούσει, έχει απλά διάθεση και όχι κεφάλαια. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τίθεται θέμα διαχείριση των χρημάτων της Εκκλησίας. Εκείνο που εμείς θέλουμε είναι η Εκκλησία να είναι εντάξει με τις υποχρεώσεις της προς την πολιτεία και από εκεί και πέρα το πως η ίδια θα επενδύσει τα χρήματα της, τα οποία θα διοχετεύσει στους πιστούς που είναι άλλωστε αυτή η αποστολή της, είναι άλλη ιστορία.
Ερ.: Το ΑΚΕΛ φοβάται ότι ενδεχομένως να βρισκόμαστε στα πρόθυρα μιας νέας χρηματιστηριακής φούσκας;
Απ.: Εμείς ανησυχούμε, όπως ανησυχούσαμε και την περίοδο 1999-2000, όπου το ΑΚΕΛ πρώτο είχε επισημάνει τους κινδύνους που ελλόχευαν από τη θεαματική άνοδο των τιμών των μετοχών. Κατά τον ίδιο τρόπο ανησυχούμε από τότε μέχρι σήμερα. Δυστυχώς βλέπουμε φαινόμενα τα οποία δεν μας αρέσουν για τα οποία δεν θέλω να επεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες. Εμείς υπενθυμίζουμε στο κόσμο ότι έκαψε τα χέρια του το 1999-2000 και γι’ αυτό επιβάλλεται να είναι πάντα προσεκτικοί.
Νομικό πλαίσιο
Ερ.: Ανεξαρτήτως της έκβασης της τραπεζικής μάχης, υπάρχει και η θεσμική διάσταση του θέματος. Με αφορμή της απόφαση του Ανωτάτου να κρίνει αναρμόδια την ΕΚ, ο Υπουργός Οικονομικών δήλωσε πρόσφατα ότι υπάρχουν κενά στο νομοθετικό πλαίσιο για εξαγορές. Συμφωνείτε;
Απ.: Αν υπάρχουν κενά, πρέπει η κυβέρνηση να κάνει τάχιστα τα βήματα που απαιτούνται για την τροποποίηση του σχετικού νόμου. Αν συμφωνούμε θα ψηφίσουμε το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί. Σίγουρα όμως δεν μπορώ να δεσμεύσω από τώρα την τελική απόφαση του κόμματος μου.
Ερ.: Ποιο είναι το μερίδιο ευθύνης της εκτελεστικής εξουσίας για τα κενά αυτά;
Απ.: Είναι λάθος να λέμε ότι υπάρχει μερίδιο ευθύνης. Όπως γνωρίζετε, μπήκαμε σε καινούριο περιβάλλον τόσο ευρωπαϊκό όσο και χρηματιστηριακό. Κενά υπάρχουν σε όλες τις νομοθεσίες και όταν τα εντοπίζει η εκτελεστική εξουσία, εμείς εδώ είμαστε για να τα διορθώσουμε.
Ερ.: Η βουλή είναι άμοιρη ευθυνών; Εσείς ο ίδιος είχατε εξαπολύσει μύδρους, πριν λίγα χρόνια, κατά του εμπειρογνώμονα Δημήτρη Τσιμπανούλη που ανέλαβε τον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου του ΧΑΚ
Απ.: Δεν είχα εξαπολύσει κανένα μύδρο αντίθετα είχα συνεργαστεί πλήρως με τον εμπειρογνώμονα, Δημήτρη Τσιμπανούλη, που είχε ετοιμάσει το νομικό πλαίσιο. Κατά τη διάρκεια τότε των συνεδριάσεων της Επιτροπής Οικονομικών υπήρχε πολύ υλικό συζητήσεων και όπως ήταν φυσικό δεν μπορούσαμε να συμφωνήσουμε σε όλα με τον κ. Τσιμπανούλη. Το να εκφράζεις δημοκρατικά τη διαφωνία σου σε κάποια θέματα δεν συνεπάγεται εξαπόλυση μύδρων.
ΟΝΕ: Επιμένει στο 2009
Ερ.: Να περάσουμε στο κεφάλαιο ΟΝΕ. Βλέπουμε τους δείκτες να ευημερούν, να αυξάνεται το κοινωνικό κράτος και η Κύπρος να έχει πάρα πολλές πιθανότητες να υιοθετήσει το ευρώ από την 1/1/2008. Το ΑΚΕΛ θα είναι σύμμαχος σε αυτή την πορεία ή θα συνεχίζει να κρατά αποστάσεις;
Απ.: Η άποψη του ΑΚΕΛ για υιοθέτηση του ευρώ την 1/1/2009 παραμένει η ίδια. Εμείς προτείναμε στην κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις, όσον αφορά την ημερομηνία ένταξης στην ΟΝΕ. Εμείς θέλουμε να αποζημιωθεί ο Κύπριος πολίτης από τα δεινά που επέφερε στη χώρα η εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Παράλληλα, θα είχαμε και ένα χρόνο καλύτερης προετοιμασίας από πλευράς επικοινωνιακής πολιτικής και καλύτερης προετοιμασίας όλων των συντελεστών της οικονομίας. Η κυβέρνηση από την άλλη αποφάσισε ότι θα προχωρήσει. Από την ώρα που δεν τους πείσαμε με τα επιχειρήματα μας, οφείλουμε να προστατεύσουμε μέσα από εισηγήσεις και μέτρα τον κόσμο από την αισχροκέρδεια και τις στρογγυλοποιήσεις των τιμών.
Ερ.: Βλέπετε στον ορίζοντα να υπάρχει και θέμα υποτίμησης της κυπριακής λίρας μέχρι να γίνει το κλείδωμα με το ευρώ;
Απ.: Δεν υπάρχει κίνδυνος υποτίμησης της κυπριακής λίρας. Εκεί που είναι μεγάλη μας έγνοια είναι η αισχροκέρδεια και οι στρογγυλοποιήσεις προς τα πάνω, γι’ αυτό επιβάλλεται να δημιουργηθούν Επιτροπές Τιμών σε όλες τις επαρχίες. Για το σκοπό αυτό πρέπει να εμπλακούν όλοι οι Σύνδεσμοι Καταναλωτών μαζί με τις υπηρεσίες του κράτους, ώστε να προστατευθεί ο Κύπριος πολίτης.
Ερ.: Το ΑΚΕΛ θεωρεί εξασφαλισμένη την ένταξη στην ΟΝΕ και ζητά να δοθούν περισσότερες κοινωνικές παροχές από τον Υπουργό Οικονομικών;
Απ.: Η ένταξη στην ευρωζώνη με βάσει τους οικονομικούς βασικούς δείκτες τηρείται με άνεση. Θεωρώ μη αναστρέψιμη την ένταξη στην ΟΝΕ. Το ΑΚΕΛ θα εμμείνει μέχρι τέλους αναφορικά με την παραχώρηση γενναιόδωρων πολιτικών παροχών, πέραν από εκείνες που εντάξαμε μάλιστα στο υπόμνημα που στείλαμε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Γνωρίζουμε από τον κ. Σαρρή ότι έχουν αξιολογηθεί και κοστολογηθεί τα αιτήματα του ΑΚΕΛ και βρίσκονται πλέον για έγκριση ενώπιον του Προέδρου Παπαδόπουλου για έγκριση.
Προεδρία
Ερ.:Γιατί το ΑΚΕΛ δεν διεκδικεί την Προεδρία της Δημοκρατίας, ώστε να μπορεί να δίνει ανεπηρέαστα και ανεμπόδιστα όσες κοινωνικές παροχές θέλει;
Απ.: Το θέμα των κοινωνικών παροχών για εμάς είναι εκεί. Είναι στη φύση του ΑΚΕΛ να απαιτεί περισσότερα πράγματα προς όφελος του λαού. Στο θέμα των προεδρικών εκλογών, έχουμε θέσει κάποιες ημερομηνίες και χρονοδιαγράμματα. Μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιούνη αναμένεται να πάρουμε τις τελικές μας αποφάσεις. Όλα τα σενάρια και όλες οι επιλογές βρίσκονται πάνω στο τραπέζι.
ΤΚΑ
Ερ.: Τέλος, όσον αφορά τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων φαίνεται να είναι μονόδρομος η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης;
Απ.: Με βάσει αναλογιστικές μελέτες οι οποίες έγιναν για λογαριασμό των συντεχνιών, έχω διαπιστώσει ότι η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης ελάχιστα θα συνέβαλε στη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Αν υπήρχε μόνο αυτό το μέτρο για τη βιωσιμότητα του ΤΚΑ η θέση του ΑΚΕΛ θα ήταν διαφορετική. Υπάρχουν 8-10 άλλα μέτρα τα οποία έχουν υποβάλει οι αναλογιστές που ετοίμασαν τις μελέτες και τα οποία θα συμβάλουν στη λύση του προβλήματος.
Ερ.: Ποια είναι αυτά τα μέτρα που λέτε;
Απ.: Δεν μπορώ να επεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες αντιλαμβάνεστε στο παρόν στάδιο. Αυτό που μπορώ να πω ότι θα ήταν λάθος να αυξηθεί το όριο συνταξιοδότησης στα 65 χρόνια και μετέπειτα στα 67 ή στα 69 χρόνια. Δεν πρέπει να περιμένουμε να πάει κάποιος στον τάφο για να πάρει τη σύνταξη του.
Του Σωκράτη Ιωακείμ
Ερ.: Πολλοί πολίτες έχουν την άποψη ότι το ΑΚΕΛ τάσσεται εναντίον των ξένων επενδύσεων στην Κύπρο, με βάσει τα όσα ειπώθηκαν από το κόμμα σας για τις τραπεζικές εξελίξεις το τελευταίο διάστημα. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Απ.: Οι ξένες επενδύσεις κατά γενικό κανόνα είναι ευπρόσδεκτες για οποιοδήποτε ασχολείται με τα οικονομικά του τόπου. Την ίδια στιγμή, πρέπει να πούμε όμως ότι οι ξένες επενδύσεις δεν είναι πάντοτε ευλογία. Είναι πολλές οι χώρες που δέχθηκαν καταιγισμό ξένων επενδύσεων και στο τέλος βρέθηκαν να μην έχουν δική τους βιομηχανία ή τραπεζικό τομέα. Αναφέρομαι στις ξένες επενδύσεις που μεταφέρθηκαν από τη Γερμανία στην Πολωνία και την Ουγγαρία. Αν κάποιος αναλύσει το τραπεζικό σύστημα θα διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει καμία πολωνική ή ουγγρική τράπεζα αυτή τη στιγμή. Αυτό το πράγμα θα μπορούσε να συμβεί και στο σύνολο των βιομηχανιών. Φανταστείτε δηλαδή αύριο να μην υπάρχει καμία κυπριακή εταιρεία που να παράγει ψωμί. Άρα δεν σημαίνει ότι πάντοτε μία ξένη επένδυση είναι θετική και για το μέλλον του τόπου.
Ερ.: Πως αντιμετωπίζει τότε το ΑΚΕΛ αυτά τα ζητήματα;
Απ.: Εμείς ως ΑΚΕΛ βλέπουμε πάντα το ζήτημα από όλες του τις πτυχές. Δηλαδή, πως επηρεάζει την οικονομία, τους εργαζόμενους, ποιοι θα είναι οι όροι απασχόλησης, αν θα δημιουργήσει πλούτο και νέες θέσεις απασχόλησης. Αυτά συνυπολογίζουμε για να μελετήσουμε αν αυτή η επένδυση κατατάσσεται στα θετικά ή όχι.
Τραπεζικές ζυμώσεις
Ερ.: Για το συγκεκριμένο εγχείρημα της Marfin Popular να εξαγοράσει τις τράπεζες Πειραιώς και Κύπρου, και για το εγχείρημα της Πειραιώς να εξαγοράσει αρχικά την ΒΟCY και μετέπειτα τη MPB έχετε καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα;
Απ.: Εκείνο που έχουμε πει είναι ότι γνωρίζουμε τη φιλοσοφία της ΕΕ, η οποία λέει ξεκάθαρα ότι τέσσερις βασικές οικονομικές ελευθερίες, όπως είναι η ελεύθερη διακίνηση εμπορευμάτων, υπηρεσιών, κεφαλαίων και εργασίας. Στο θέμα των κεφαλαίων, τα κεφάλαια διακινούνται ελεύθερα και μπορούν να κάνουν προτάσεις εξαγοράς και στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
Το ΑΚΕΛ αυτό που είπε ευθύς εξαρχής ήταν δύο πράγματα για την περίπτωση συγχώνευσης Mαρφίν Λαϊκής με την Τράπεζα Κύπρου. Το πρώτο είχε σχέση με τη διασφάλιση των κεκτημένων των εργαζομένων, γιατί μιλούμε για την εξαγορά μιας τράπεζας που είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θέλει να την εξαγοράσει. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τόσο η Λαϊκή, όσο και η Τράπεζα Κύπρου σε κάθε γειτονιά έχουν από ένα υποκατάστημα. Συγχώνευση αυτού του είδους ενδεχομένως να σημαίνει από τη μια αύξηση του όγκου εργασιών του νέου σχήματος, αλλά την ίδια στιγμή πιστεύουμε ότι θα μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των εργαζομένων.
Το δεύτερο θέμα που βάζουμε κάτω είναι θέμα των θεσμικών οργάνων δηλαδή της ΕΠΑ, της Κεντρικής Τράπεζας και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς οι οποίες είναι αρμόδιες να κρίνουν το κατά πόσον θα υπάρξουν ή όχι προβλήματα από αυτή τη συγχώνευση.
Ερ.: Να υποθέσουμε δηλαδή ότι το ΑΚΕΛ ευνοεί περισσότερο την εξαγορά της Τράπεζας Κύπρου ή της Marfin Popular από την Τράπεζα Πειραιώς, παρά τη μεταξύ τους συγχώνευση;
Απ.: Δεν μας ενδιαφέρει το ποιος εξαγοράζει ποιον, καθώς το κεφάλαιο έχει τη δική του δραστηριότητα, δηλαδή το να κάνει κέρδη. Το κεφάλαιο για μας δεν έχει πατρίδα, ούτε θρησκεία, ούτε φυλετική καταγωγή, δεν φορά ούτε φουστανέλα, ούτε βράκα, ούτε «κελλαπία», στοχεύοντας πάντοτε στο κέρδος. Από εκεί και πέρα εμείς δεν εκπροσωπούμε το κεφάλαιο αλλά την εργασία. Σε αυτό τον τομέα θα δώσουμε μάχη για διασφάλιση των συμφερόντων των εργαζομένων.
Ερ.: Όσον αφορά τις εξαγγελίες του Αρχιεπισκόπου, ότι η Εκκλησία θα αυξήσει το ποσοστό που κατέχει σε Τράπεζα Κύπρου και Ελληνική Τράπεζα, ώστε να της βοηθήσει να απομακρύνουν εχθρικές εξαγορές που θα προκύψουν, βρίσκουν σύμφωνο το ΑΚΕΛ;
Απ.: Η Εκκλησία με βάσει τα όσα έχω ακούσει, έχει απλά διάθεση και όχι κεφάλαια. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τίθεται θέμα διαχείριση των χρημάτων της Εκκλησίας. Εκείνο που εμείς θέλουμε είναι η Εκκλησία να είναι εντάξει με τις υποχρεώσεις της προς την πολιτεία και από εκεί και πέρα το πως η ίδια θα επενδύσει τα χρήματα της, τα οποία θα διοχετεύσει στους πιστούς που είναι άλλωστε αυτή η αποστολή της, είναι άλλη ιστορία.
Ερ.: Το ΑΚΕΛ φοβάται ότι ενδεχομένως να βρισκόμαστε στα πρόθυρα μιας νέας χρηματιστηριακής φούσκας;
Απ.: Εμείς ανησυχούμε, όπως ανησυχούσαμε και την περίοδο 1999-2000, όπου το ΑΚΕΛ πρώτο είχε επισημάνει τους κινδύνους που ελλόχευαν από τη θεαματική άνοδο των τιμών των μετοχών. Κατά τον ίδιο τρόπο ανησυχούμε από τότε μέχρι σήμερα. Δυστυχώς βλέπουμε φαινόμενα τα οποία δεν μας αρέσουν για τα οποία δεν θέλω να επεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες. Εμείς υπενθυμίζουμε στο κόσμο ότι έκαψε τα χέρια του το 1999-2000 και γι’ αυτό επιβάλλεται να είναι πάντα προσεκτικοί.
Νομικό πλαίσιο
Ερ.: Ανεξαρτήτως της έκβασης της τραπεζικής μάχης, υπάρχει και η θεσμική διάσταση του θέματος. Με αφορμή της απόφαση του Ανωτάτου να κρίνει αναρμόδια την ΕΚ, ο Υπουργός Οικονομικών δήλωσε πρόσφατα ότι υπάρχουν κενά στο νομοθετικό πλαίσιο για εξαγορές. Συμφωνείτε;
Απ.: Αν υπάρχουν κενά, πρέπει η κυβέρνηση να κάνει τάχιστα τα βήματα που απαιτούνται για την τροποποίηση του σχετικού νόμου. Αν συμφωνούμε θα ψηφίσουμε το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί. Σίγουρα όμως δεν μπορώ να δεσμεύσω από τώρα την τελική απόφαση του κόμματος μου.
Ερ.: Ποιο είναι το μερίδιο ευθύνης της εκτελεστικής εξουσίας για τα κενά αυτά;
Απ.: Είναι λάθος να λέμε ότι υπάρχει μερίδιο ευθύνης. Όπως γνωρίζετε, μπήκαμε σε καινούριο περιβάλλον τόσο ευρωπαϊκό όσο και χρηματιστηριακό. Κενά υπάρχουν σε όλες τις νομοθεσίες και όταν τα εντοπίζει η εκτελεστική εξουσία, εμείς εδώ είμαστε για να τα διορθώσουμε.
Ερ.: Η βουλή είναι άμοιρη ευθυνών; Εσείς ο ίδιος είχατε εξαπολύσει μύδρους, πριν λίγα χρόνια, κατά του εμπειρογνώμονα Δημήτρη Τσιμπανούλη που ανέλαβε τον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου του ΧΑΚ
Απ.: Δεν είχα εξαπολύσει κανένα μύδρο αντίθετα είχα συνεργαστεί πλήρως με τον εμπειρογνώμονα, Δημήτρη Τσιμπανούλη, που είχε ετοιμάσει το νομικό πλαίσιο. Κατά τη διάρκεια τότε των συνεδριάσεων της Επιτροπής Οικονομικών υπήρχε πολύ υλικό συζητήσεων και όπως ήταν φυσικό δεν μπορούσαμε να συμφωνήσουμε σε όλα με τον κ. Τσιμπανούλη. Το να εκφράζεις δημοκρατικά τη διαφωνία σου σε κάποια θέματα δεν συνεπάγεται εξαπόλυση μύδρων.
ΟΝΕ: Επιμένει στο 2009
Ερ.: Να περάσουμε στο κεφάλαιο ΟΝΕ. Βλέπουμε τους δείκτες να ευημερούν, να αυξάνεται το κοινωνικό κράτος και η Κύπρος να έχει πάρα πολλές πιθανότητες να υιοθετήσει το ευρώ από την 1/1/2008. Το ΑΚΕΛ θα είναι σύμμαχος σε αυτή την πορεία ή θα συνεχίζει να κρατά αποστάσεις;
Απ.: Η άποψη του ΑΚΕΛ για υιοθέτηση του ευρώ την 1/1/2009 παραμένει η ίδια. Εμείς προτείναμε στην κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις, όσον αφορά την ημερομηνία ένταξης στην ΟΝΕ. Εμείς θέλουμε να αποζημιωθεί ο Κύπριος πολίτης από τα δεινά που επέφερε στη χώρα η εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Παράλληλα, θα είχαμε και ένα χρόνο καλύτερης προετοιμασίας από πλευράς επικοινωνιακής πολιτικής και καλύτερης προετοιμασίας όλων των συντελεστών της οικονομίας. Η κυβέρνηση από την άλλη αποφάσισε ότι θα προχωρήσει. Από την ώρα που δεν τους πείσαμε με τα επιχειρήματα μας, οφείλουμε να προστατεύσουμε μέσα από εισηγήσεις και μέτρα τον κόσμο από την αισχροκέρδεια και τις στρογγυλοποιήσεις των τιμών.
Ερ.: Βλέπετε στον ορίζοντα να υπάρχει και θέμα υποτίμησης της κυπριακής λίρας μέχρι να γίνει το κλείδωμα με το ευρώ;
Απ.: Δεν υπάρχει κίνδυνος υποτίμησης της κυπριακής λίρας. Εκεί που είναι μεγάλη μας έγνοια είναι η αισχροκέρδεια και οι στρογγυλοποιήσεις προς τα πάνω, γι’ αυτό επιβάλλεται να δημιουργηθούν Επιτροπές Τιμών σε όλες τις επαρχίες. Για το σκοπό αυτό πρέπει να εμπλακούν όλοι οι Σύνδεσμοι Καταναλωτών μαζί με τις υπηρεσίες του κράτους, ώστε να προστατευθεί ο Κύπριος πολίτης.
Ερ.: Το ΑΚΕΛ θεωρεί εξασφαλισμένη την ένταξη στην ΟΝΕ και ζητά να δοθούν περισσότερες κοινωνικές παροχές από τον Υπουργό Οικονομικών;
Απ.: Η ένταξη στην ευρωζώνη με βάσει τους οικονομικούς βασικούς δείκτες τηρείται με άνεση. Θεωρώ μη αναστρέψιμη την ένταξη στην ΟΝΕ. Το ΑΚΕΛ θα εμμείνει μέχρι τέλους αναφορικά με την παραχώρηση γενναιόδωρων πολιτικών παροχών, πέραν από εκείνες που εντάξαμε μάλιστα στο υπόμνημα που στείλαμε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Γνωρίζουμε από τον κ. Σαρρή ότι έχουν αξιολογηθεί και κοστολογηθεί τα αιτήματα του ΑΚΕΛ και βρίσκονται πλέον για έγκριση ενώπιον του Προέδρου Παπαδόπουλου για έγκριση.
Προεδρία
Ερ.:Γιατί το ΑΚΕΛ δεν διεκδικεί την Προεδρία της Δημοκρατίας, ώστε να μπορεί να δίνει ανεπηρέαστα και ανεμπόδιστα όσες κοινωνικές παροχές θέλει;
Απ.: Το θέμα των κοινωνικών παροχών για εμάς είναι εκεί. Είναι στη φύση του ΑΚΕΛ να απαιτεί περισσότερα πράγματα προς όφελος του λαού. Στο θέμα των προεδρικών εκλογών, έχουμε θέσει κάποιες ημερομηνίες και χρονοδιαγράμματα. Μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιούνη αναμένεται να πάρουμε τις τελικές μας αποφάσεις. Όλα τα σενάρια και όλες οι επιλογές βρίσκονται πάνω στο τραπέζι.
ΤΚΑ
Ερ.: Τέλος, όσον αφορά τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων φαίνεται να είναι μονόδρομος η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης;
Απ.: Με βάσει αναλογιστικές μελέτες οι οποίες έγιναν για λογαριασμό των συντεχνιών, έχω διαπιστώσει ότι η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης ελάχιστα θα συνέβαλε στη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Αν υπήρχε μόνο αυτό το μέτρο για τη βιωσιμότητα του ΤΚΑ η θέση του ΑΚΕΛ θα ήταν διαφορετική. Υπάρχουν 8-10 άλλα μέτρα τα οποία έχουν υποβάλει οι αναλογιστές που ετοίμασαν τις μελέτες και τα οποία θα συμβάλουν στη λύση του προβλήματος.
Ερ.: Ποια είναι αυτά τα μέτρα που λέτε;
Απ.: Δεν μπορώ να επεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες αντιλαμβάνεστε στο παρόν στάδιο. Αυτό που μπορώ να πω ότι θα ήταν λάθος να αυξηθεί το όριο συνταξιοδότησης στα 65 χρόνια και μετέπειτα στα 67 ή στα 69 χρόνια. Δεν πρέπει να περιμένουμε να πάει κάποιος στον τάφο για να πάρει τη σύνταξη του.