Μαρία Κυριακού: Να δοθεί προτεραιότητα στα φορολογικά κίνητρα για το ΧΑΚ
Την ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στην διαμόρφωση πλαισίου φορολογικών κινήτρων που αφορούν το χρηματιστήριο με στόχο την ανάκαμψή του πριν την ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης, αναλύει στη συνέντευξη που παραχώρησε στη STOCKWATCH η Βουλευτής του ΔΗΣΥ και τέως Έφορος Εταιρειών Μαρία Κυριακού. Η κ. Κυριακού παραθέτει τις εισηγήσεις της για τους τρόπους που το ΧΑΚ μπορεί να σταθεροποιηθεί και να ενδυναμωθεί μέσω επεκτάσεων και συγχωνεύσεων εταιρειών ενώ παράλληλα εντοπίζει προβλήματα και ελλείψεις στη νομοθεσία που διέπει το χρηματιστηριακό θεσμό. Ταυτόχρονα παραδέχεται ότι λάθη που έγιναν στο παρελθόν επανέρχονται ως φαντάσματα ζητώντας την επανεξέτασή τους και τονίζει ότι η ίδια εναντιώνεται στις σπασμωδικές αλλαγές οι οποίες «κάνουν κακό στο χρηματιστήριο».
Πιστεύετε ότι η φορολογική μεταρρύθμιση αποτελεί την υστάτη ευκαιρία να ανακτηθεί η χαμένη επενδυτική εμπιστοσύνη;
Δεν πρέπει να περιμένουμε να ολοκληρωθεί το φορολογικό πακέτο, γιατί αυτό θα πάρει χρόνο. Θα έλεγα ότι η φορολογία και τα φορολογικά κίνητρα που αφορούν το χρηματιστήριο, την εμπιστοσύνη του επενδυτή, την εμφάνιση των εταιρειών, για συγχωνεύσεις και επεκτάσεις έτσι ώστε να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους με αποτέλεσμα την ενδυνάμωση του χρηματιστηρίου μας, θα πρέπει να είναι προτεραιότητα πριν το τέλος του χρόνου. Πρέπει μόλις ανοίξει η Βουλή να είμαστε έτοιμοι να καταθέσουμε και να συζητήσουμε εισηγήσεις και προτάσεις που αφορούν το ΧΑΚ, έτσι ώστε να γίνει κατορθωτή η ανάκαμψη.
Ποια φορολογικά κίνητρα εισηγείστε;
Ο επενδυτής πρέπει να είναι εις θέση, με κάποια φορολογικά κίνητρα που θα του παρέχει το κράτος, να μειώσει τη ζημιά του σε περίπτωση απωλειών στο χρηματιστήριο.
Έχω υπόψη μου διάφορα κίνητρα που δίδονται σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο εξωτερικό. Η Γαλλία, για παράδειγμα, έχει το λεγόμενο χαρτοφυλάκιο του επενδυτή, στον οποίο ο κάθε επενδυτής δικαιούται να έχει 50.000 λίρες στο χρηματιστήριο για 5 χρόνια, για τις οποίες υπάρχουν σημαντικές φορολογικές απαλλαγές για όσον καιρό τις διατηρεί μέσα στο χρηματιστήριο. Ο επενδυτής αγοράζει και πουλάει μετοχές μέσα σε αυτό το χαρτοφυλάκιο και κάνει κέρδη ή απώλειες ανάλογα, αλλά διατηρεί αυτές τις 50.000 μέσα στο χρηματιστήριο για αυτό το διάστημα. Αυτό κρατάει το χρηματιστήριο σε συνεχή ρευστότητα και δεν παρατηρούνται τα σκαμπανεβάσματα που έχει το ΧΑΚ. Αυτή η κατάσταση μπορεί να μην δημιουργεί ένα χρηματιστήριο μεγάλων ευκαιριών αλλά σίγουρα δημιουργεί ένα σταθερό χρηματιστήριο που έχει τα φυσιολογικά κέρδη (10 -15%) που περιμένει ένας επενδυτής.
Επανερχόμενοι στα κυπριακά δεδομένα πιστεύω ότι το Γαλλικό πρότυπο όσον αφορά τον επενδυτή χρήζει μελέτης και ότι θα μπορούσαμε να το εισάξουμε και στην Κύπρο. Ένα άλλο φορολογικό κίνητρο που βρίσκουμε στη Γερμανία είναι η μείωση της φορολογίας των Δημοσίων Εταιρειών. Με αυτή τη μείωση οι εταιρείες δείχνουν μεγαλύτερα κέρδη μετά την αφαίρεση του φόρου δείχνοντας ψηλότερη κερδοφορία η οποία επιστρέφει στον επενδυτή. Με απλά λόγια έρχεται το κράτος να επιχορηγήσει, κατά κάποιον τρόπο, με τα φορολογικά κίνητρα τη σταθερότητα του χρηματιστηρίου.
Κάτι άλλο που χρειάζεται η Κύπρος είναι η ενθάρρυνση των συγχωνεύσεων εταιρειών. Σήμερα υπάρχουν μικρές εταιρείες με καλή παραγωγικότητα και καλά προγνωστικά, αλλά λόγω του μικρού τους μεγέθους είναι αδύνατο να έχουν την κερδοφορία που απαιτείται για ένα δυνατό χρηματιστήριο. Θα πρέπει λοιπόν να δοθούν φορολογικά κίνητρα για μια περίοδο 5-10 χρόνων στις εταιρείες οι οποίες συγχωνεύονται έτσι ώστε να ενθαρρυνθούν οι μικρές εταιρείες να ενωθούν και να δώσουν πιο γερές βάσεις στο χρηματιστήριο.
Κίνητρα για επέκταση στο εξωτερικό
Ένα άλλο φορολογικό κίνητρο που υπάρχει στη δική μας φορολογία, είναι η ενθάρρυνση των εταιρειών να επεκτείνουν την αγορά τους πέραν της κυπριακής. Μια αγορά μισού εκατομμυρίου ανθρώπων, σίγουρα δεν μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα και την κερδοφορία μια εταιρείας. Οι εταιρείες οι οποίες βγαίνουν εκτός Κύπρου διευρύνοντας την πελατεία τους στην Ευρώπη, στις Αραβικές χώρες, στην Αμερική, στην Αφρική σίγουρα γίνονται πιο δυνατές οικονομικά.
Έχουμε ένα σημαντικό προνόμιο ως Κύπρος. Είμαστε στο κέντρο τριών ηπείρων και άλλες εταιρείες ξένων χωρών έρχονται εδώ για να διευρύνουν την αγορά τους στις τρεις ηπείρους που είναι γύρω μας. Πρέπει και εμείς οι ίδιοι να εκμεταλλευτούμε την γεωγραφική μας τοποθεσία, ούτως ώστε οι εταιρείες μας και οι βιομηχανίες μας να διευρύνουν την αγορά τους σε αυτές τις ηπείρους. Αν ενθαρρυνθούν οι δημόσιες εταιρείες να προχωρήσουν στην διεύρυνση αυτή, τότε θα έχουμε ένα δυνατό χρηματιστήριο με εταιρείες οι οποίες θα μπορούν να μπουν σε οποιοδήποτε άλλο χρηματιστήριο. Προς το παρόν έχουμε ένα χρηματιστήριο σε νηπιακή ηλικία και αρχίζουμε να μεγαλώνουμε. Εάν δώσουμε κίνητρα σε αυτή την οικονομική δύναμη που έχουμε και λέγεται χρηματιστήριο, θα μπορέσει η Κύπρος να γίνει η μικρή Ελβετία της Μεσογείου. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο χρειάζεται πολύς προγραμματισμός, σοβαρές μελέτες και αναλύσεις από διεθνείς οικονομολόγους και σχεδιαστές για να εκμεταλλευτούμε σωστά αυτά τα φυσικά προτερήματα τα οποία διαθέτουμε. Όλα αυτά είναι γύρω από ένα καλό φορολογικό πλαίσιο.
Όλα αυτά όμως μειώνουν τα εισοδήματα τους κράτους και κατ’ επέκταση δυσχεραίνουν την δημοσιονομική κατάσταση. Υπάρχει και το κριτήριο του Μάαστριχτ για το δημοσιονομικό έλλειμμα…
Αυτά όλα αποτελούν μια ανακύκλωση της οικονομίας. Αυτά τα χρήματα επανέρχονται πίσω με την αύξηση της παραγωγικότητας και τα κέρδη που προέρχονται από αυτή τη μεταρρύθμιση. Το κράτος στο τέλος δεν χάνει.
Η Βουλή
Πως σκέφτεστε να λύσετε το πρόβλημα της έλλειψης εμπειριών και τεχνογνωσίας βουλευτών της Επιτροπής Οικονομικών σε θέματα χρηματιστηρίου; Συνάδελφοί σας έχουν ήδη παραδεχτεί ότι υπήρξαν στο παρελθόν λάθη που προήλθαν από τις ελλείψεις αυτές, παρόλα αυτά όμως υπάρχει ακόμα η έλλειψη εμπειρογνωμόνων και ειδικών που θα προσφέρουν τα «φώτα» τους σε εξειδικευμένα θέματα.
Η υποστήριξη των Κοινοβουλευτικών ομάδων αλλά και των βουλευτών από εμπειρογνώμονες αποτελεί θέμα το οποίο εμπίπτει σε αυτά που θα συζητήσουμε τον Σεπτέμβριο στη Βουλή. Ελπίζω ότι θα δοθεί προτεραιότητα στα οικονομικά θέματα τα οποία επηρεάζουν όλο τον κόσμο. Αυτό που θα συζητηθεί είναι το κατά πόσο θα υπάρχει ένας εμπειρογνώμονας για κάθε βουλευτή ή αν θα υπάρξουν περισσότεροι για ειδικά θέματα. Βέβαια τώρα έχει καλέσει η κυβέρνηση εμπειρογνώμονες που έρχονται στη Βουλή και συζητούμε διάφορα θέματα και δίδονται οι απόψεις τους στη δημοσιότητα. Αυτό είναι καλό, γιατί ένας τρίτος ανεξάρτητος από εμάς που ζούμε αυτή την ένταση του χρηματιστηρίου τα τρία τελευταία χρόνια, θα μπορεί να μας συμβουλέψει σε θέματα για τα οποία έχει αποκτήσει ήδη εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Υπάρχει ενδεχόμενο επανεξέτασης ορισμένων νομοσχεδίων τα οποία έχουν θεωρηθεί ελλιπή ή λανθασμένα;
Θα επανεξετασθούν, πιστεύω, ενόψει και της έκθεσης του κυρίου Τσιμπανούλη, ο οποίος όπως αντιλαμβάνομαι έχει κάνει μία γενική αναθεώρηση νομοθεσιών, μέσω εισηγήσεων και προτάσεων, τα οποία θα γίνουν νομοθετήματα. Ήδη έχει σχεδόν ετοιμαστεί η νομοθεσία για τις ΕΠΕΥ, που είναι αποτέλεσμα της έκθεσης του κυρίου Τσιμπανούλη. Επίσης ετοιμάζονται μέχρι το τέλος του χρόνου ακόμη δύο νομοθεσίες. Όλα αυτά θα διορθώσουν ή θα συμπληρώσουν τα κενά που υπάρχουν στην υφισταμένη νομοθεσία. Πρέπει να τα μελετήσουμε σοβαρά γιατί οφείλω να παραδεχτώ ότι εγώ διαφωνώ με τις συνεχείς αλλαγές σπασμωδικά. Κάνουν μεγάλη ζημιά στο χρηματιστήριο τέτοιου είδους αλλαγές.
Ο νόμος των επενδυτικών
Εσείς κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για τις επενδυτικές στην Επιτροπή Οικονομικών είχατε εκφράσει τις αντιδράσεις σας για την ορθότητά του. Μας αναλύετε τους λόγους;
Πιστεύω ότι μια επενδυτική εταιρία πρέπει να αναλαμβάνει η ίδια την ευθύνη των επενδύσεών της και δεν μπορεί να την κατευθύνεις με νομοθεσία. Ψηφίστηκε βέβαια η νομοθεσία εκείνη, θα δούμε όμως και τι προβλέπεται από τις προτάσεις του κυρίου Τσιμπανούλη.
Οι επενδυτικές εταιρείες έχουν τους μετόχους τους οι οποίοι περιμένουν τα υψηλότερα κέρδη. Εάν τις εξαναγκάζουμε να κάνουν επενδύσεις που δεν θα αποδώσουν κέρδη στους επενδυτές, σίγουρα θα είναι ζημιά για τις ίδιες τις επενδυτικές. Αυτή ήταν και η δική μου φιλοσοφία όταν είχα εκφράσει και τις απόψεις μου τότε. Βεβαίως υπήρχαν και οι άλλες απόψεις που έλεγαν ότι για να μπορέσει το χρηματιστήριο να σταθεροποιηθεί έπρεπε να μπουν κεφάλαια από τις επενδυτικές, οι οποίες δημιουργήθηκαν και ονομάζονται επενδυτικές για να επενδύουν στο χρηματιστήριο. Αυτή ήταν και η άποψη που επικράτησε τελικά. Πιστεύω ότι οι επενδυτικές εταιρείες πρέπει να επενδύουν με γνώμονα το συμφέρον των επενδυτών τους διότι έχουν να δώσουν λόγο στους μετόχους τους στο γιατί έχουν επενδύσει σε εποχές που πιθανόν να ζήμιωναν.Από την άλλη μπορεί μία επενδυτική να πει ότι επένδυσε γιατί πίστευε ότι θα κέρδιζε.
Και εδώ προκύπτει ένα άλλο πρόβλημα στο χρηματιστηριακό θεσμό μας. Δεν υπάρχει ο επενδυτικός σύμβουλος, ο σύμβουλος επενδύσεων. Αυτός ο τίτλος πρέπει να δίδεται μετά από εξετάσεις και με την απόκτηση εμπειριών.
Πως κρίνετε την απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να αναγκάζει τις εταιρείες να έχουν ανεξάρτητο ελεγκτή και νομικό σύμβουλο;
Οι ελεγκτές είναι υποχρεωμένοι να δίνουν τις σωστές πληροφορίες και μέχρι τώρα οι ελεγκτές μας διαβεβαιώνουν ότι οι πληροφορίες που εξετάζουν είναι οι πληροφορίες που παίρνουν από την εταιρεία. Για το λόγο αυτό διερωτώμαι αν ο δεύτερος ελεγκτής θα δώσει κάποιες περισσότερες πληροφορίες από τον πρώτο. Γνωρίζουμε ότι γίνεται ένας δεύτερος έλεγχος από ελεγκτές του χρηματιστηρίου, που είναι ανεξάρτητοι ελεγκτές. Νομίζω ότι πρέπει να το δοκιμάσουμε και αυτό για να δούμε αν θα διαφοροποιηθεί η θέση αυτή αλλά πιστεύω ότι οι νέες εταιρείες που εισάγονται στο χρηματιστήριο εισάγονται με πολύ αυστηρά κριτήρια. Ίσως πρέπει να βασιστούμε πάνω σε αυτές για την ανάπτυξη του χρηματιστηρίου. Πάνω σε αυτό να τονίσω ότι πρέπει να γίνεται έλεγχος της κερδοφορίας μιας εταιρείας για τα τελευταία τρία χρόνια πριν την εισδοχή της στο ΧΑΚ. Παράλληλα πρέπει να υπάρχει και ένα όριο κέρδους μιας εταιρείας αλλά και να πληρεί αυστηρά πλέον κριτήρια ποιότητας για να γίνει αποδεκτή στο χρηματιστήριο έτσι ώστε να υπάρξει εξυγίανση του χρηματιστηριακού θεσμού. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να ισχύσει το ταχύτερο δυνατόν.
Πιστεύετε ότι η φορολογική μεταρρύθμιση αποτελεί την υστάτη ευκαιρία να ανακτηθεί η χαμένη επενδυτική εμπιστοσύνη;
Δεν πρέπει να περιμένουμε να ολοκληρωθεί το φορολογικό πακέτο, γιατί αυτό θα πάρει χρόνο. Θα έλεγα ότι η φορολογία και τα φορολογικά κίνητρα που αφορούν το χρηματιστήριο, την εμπιστοσύνη του επενδυτή, την εμφάνιση των εταιρειών, για συγχωνεύσεις και επεκτάσεις έτσι ώστε να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους με αποτέλεσμα την ενδυνάμωση του χρηματιστηρίου μας, θα πρέπει να είναι προτεραιότητα πριν το τέλος του χρόνου. Πρέπει μόλις ανοίξει η Βουλή να είμαστε έτοιμοι να καταθέσουμε και να συζητήσουμε εισηγήσεις και προτάσεις που αφορούν το ΧΑΚ, έτσι ώστε να γίνει κατορθωτή η ανάκαμψη.
Ποια φορολογικά κίνητρα εισηγείστε;
Ο επενδυτής πρέπει να είναι εις θέση, με κάποια φορολογικά κίνητρα που θα του παρέχει το κράτος, να μειώσει τη ζημιά του σε περίπτωση απωλειών στο χρηματιστήριο.
Έχω υπόψη μου διάφορα κίνητρα που δίδονται σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο εξωτερικό. Η Γαλλία, για παράδειγμα, έχει το λεγόμενο χαρτοφυλάκιο του επενδυτή, στον οποίο ο κάθε επενδυτής δικαιούται να έχει 50.000 λίρες στο χρηματιστήριο για 5 χρόνια, για τις οποίες υπάρχουν σημαντικές φορολογικές απαλλαγές για όσον καιρό τις διατηρεί μέσα στο χρηματιστήριο. Ο επενδυτής αγοράζει και πουλάει μετοχές μέσα σε αυτό το χαρτοφυλάκιο και κάνει κέρδη ή απώλειες ανάλογα, αλλά διατηρεί αυτές τις 50.000 μέσα στο χρηματιστήριο για αυτό το διάστημα. Αυτό κρατάει το χρηματιστήριο σε συνεχή ρευστότητα και δεν παρατηρούνται τα σκαμπανεβάσματα που έχει το ΧΑΚ. Αυτή η κατάσταση μπορεί να μην δημιουργεί ένα χρηματιστήριο μεγάλων ευκαιριών αλλά σίγουρα δημιουργεί ένα σταθερό χρηματιστήριο που έχει τα φυσιολογικά κέρδη (10 -15%) που περιμένει ένας επενδυτής.
Επανερχόμενοι στα κυπριακά δεδομένα πιστεύω ότι το Γαλλικό πρότυπο όσον αφορά τον επενδυτή χρήζει μελέτης και ότι θα μπορούσαμε να το εισάξουμε και στην Κύπρο. Ένα άλλο φορολογικό κίνητρο που βρίσκουμε στη Γερμανία είναι η μείωση της φορολογίας των Δημοσίων Εταιρειών. Με αυτή τη μείωση οι εταιρείες δείχνουν μεγαλύτερα κέρδη μετά την αφαίρεση του φόρου δείχνοντας ψηλότερη κερδοφορία η οποία επιστρέφει στον επενδυτή. Με απλά λόγια έρχεται το κράτος να επιχορηγήσει, κατά κάποιον τρόπο, με τα φορολογικά κίνητρα τη σταθερότητα του χρηματιστηρίου.
Κάτι άλλο που χρειάζεται η Κύπρος είναι η ενθάρρυνση των συγχωνεύσεων εταιρειών. Σήμερα υπάρχουν μικρές εταιρείες με καλή παραγωγικότητα και καλά προγνωστικά, αλλά λόγω του μικρού τους μεγέθους είναι αδύνατο να έχουν την κερδοφορία που απαιτείται για ένα δυνατό χρηματιστήριο. Θα πρέπει λοιπόν να δοθούν φορολογικά κίνητρα για μια περίοδο 5-10 χρόνων στις εταιρείες οι οποίες συγχωνεύονται έτσι ώστε να ενθαρρυνθούν οι μικρές εταιρείες να ενωθούν και να δώσουν πιο γερές βάσεις στο χρηματιστήριο.
Κίνητρα για επέκταση στο εξωτερικό
Ένα άλλο φορολογικό κίνητρο που υπάρχει στη δική μας φορολογία, είναι η ενθάρρυνση των εταιρειών να επεκτείνουν την αγορά τους πέραν της κυπριακής. Μια αγορά μισού εκατομμυρίου ανθρώπων, σίγουρα δεν μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα και την κερδοφορία μια εταιρείας. Οι εταιρείες οι οποίες βγαίνουν εκτός Κύπρου διευρύνοντας την πελατεία τους στην Ευρώπη, στις Αραβικές χώρες, στην Αμερική, στην Αφρική σίγουρα γίνονται πιο δυνατές οικονομικά.
Έχουμε ένα σημαντικό προνόμιο ως Κύπρος. Είμαστε στο κέντρο τριών ηπείρων και άλλες εταιρείες ξένων χωρών έρχονται εδώ για να διευρύνουν την αγορά τους στις τρεις ηπείρους που είναι γύρω μας. Πρέπει και εμείς οι ίδιοι να εκμεταλλευτούμε την γεωγραφική μας τοποθεσία, ούτως ώστε οι εταιρείες μας και οι βιομηχανίες μας να διευρύνουν την αγορά τους σε αυτές τις ηπείρους. Αν ενθαρρυνθούν οι δημόσιες εταιρείες να προχωρήσουν στην διεύρυνση αυτή, τότε θα έχουμε ένα δυνατό χρηματιστήριο με εταιρείες οι οποίες θα μπορούν να μπουν σε οποιοδήποτε άλλο χρηματιστήριο. Προς το παρόν έχουμε ένα χρηματιστήριο σε νηπιακή ηλικία και αρχίζουμε να μεγαλώνουμε. Εάν δώσουμε κίνητρα σε αυτή την οικονομική δύναμη που έχουμε και λέγεται χρηματιστήριο, θα μπορέσει η Κύπρος να γίνει η μικρή Ελβετία της Μεσογείου. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο χρειάζεται πολύς προγραμματισμός, σοβαρές μελέτες και αναλύσεις από διεθνείς οικονομολόγους και σχεδιαστές για να εκμεταλλευτούμε σωστά αυτά τα φυσικά προτερήματα τα οποία διαθέτουμε. Όλα αυτά είναι γύρω από ένα καλό φορολογικό πλαίσιο.
Όλα αυτά όμως μειώνουν τα εισοδήματα τους κράτους και κατ’ επέκταση δυσχεραίνουν την δημοσιονομική κατάσταση. Υπάρχει και το κριτήριο του Μάαστριχτ για το δημοσιονομικό έλλειμμα…
Αυτά όλα αποτελούν μια ανακύκλωση της οικονομίας. Αυτά τα χρήματα επανέρχονται πίσω με την αύξηση της παραγωγικότητας και τα κέρδη που προέρχονται από αυτή τη μεταρρύθμιση. Το κράτος στο τέλος δεν χάνει.
Η Βουλή
Πως σκέφτεστε να λύσετε το πρόβλημα της έλλειψης εμπειριών και τεχνογνωσίας βουλευτών της Επιτροπής Οικονομικών σε θέματα χρηματιστηρίου; Συνάδελφοί σας έχουν ήδη παραδεχτεί ότι υπήρξαν στο παρελθόν λάθη που προήλθαν από τις ελλείψεις αυτές, παρόλα αυτά όμως υπάρχει ακόμα η έλλειψη εμπειρογνωμόνων και ειδικών που θα προσφέρουν τα «φώτα» τους σε εξειδικευμένα θέματα.
Η υποστήριξη των Κοινοβουλευτικών ομάδων αλλά και των βουλευτών από εμπειρογνώμονες αποτελεί θέμα το οποίο εμπίπτει σε αυτά που θα συζητήσουμε τον Σεπτέμβριο στη Βουλή. Ελπίζω ότι θα δοθεί προτεραιότητα στα οικονομικά θέματα τα οποία επηρεάζουν όλο τον κόσμο. Αυτό που θα συζητηθεί είναι το κατά πόσο θα υπάρχει ένας εμπειρογνώμονας για κάθε βουλευτή ή αν θα υπάρξουν περισσότεροι για ειδικά θέματα. Βέβαια τώρα έχει καλέσει η κυβέρνηση εμπειρογνώμονες που έρχονται στη Βουλή και συζητούμε διάφορα θέματα και δίδονται οι απόψεις τους στη δημοσιότητα. Αυτό είναι καλό, γιατί ένας τρίτος ανεξάρτητος από εμάς που ζούμε αυτή την ένταση του χρηματιστηρίου τα τρία τελευταία χρόνια, θα μπορεί να μας συμβουλέψει σε θέματα για τα οποία έχει αποκτήσει ήδη εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Υπάρχει ενδεχόμενο επανεξέτασης ορισμένων νομοσχεδίων τα οποία έχουν θεωρηθεί ελλιπή ή λανθασμένα;
Θα επανεξετασθούν, πιστεύω, ενόψει και της έκθεσης του κυρίου Τσιμπανούλη, ο οποίος όπως αντιλαμβάνομαι έχει κάνει μία γενική αναθεώρηση νομοθεσιών, μέσω εισηγήσεων και προτάσεων, τα οποία θα γίνουν νομοθετήματα. Ήδη έχει σχεδόν ετοιμαστεί η νομοθεσία για τις ΕΠΕΥ, που είναι αποτέλεσμα της έκθεσης του κυρίου Τσιμπανούλη. Επίσης ετοιμάζονται μέχρι το τέλος του χρόνου ακόμη δύο νομοθεσίες. Όλα αυτά θα διορθώσουν ή θα συμπληρώσουν τα κενά που υπάρχουν στην υφισταμένη νομοθεσία. Πρέπει να τα μελετήσουμε σοβαρά γιατί οφείλω να παραδεχτώ ότι εγώ διαφωνώ με τις συνεχείς αλλαγές σπασμωδικά. Κάνουν μεγάλη ζημιά στο χρηματιστήριο τέτοιου είδους αλλαγές.
Ο νόμος των επενδυτικών
Εσείς κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για τις επενδυτικές στην Επιτροπή Οικονομικών είχατε εκφράσει τις αντιδράσεις σας για την ορθότητά του. Μας αναλύετε τους λόγους;
Πιστεύω ότι μια επενδυτική εταιρία πρέπει να αναλαμβάνει η ίδια την ευθύνη των επενδύσεών της και δεν μπορεί να την κατευθύνεις με νομοθεσία. Ψηφίστηκε βέβαια η νομοθεσία εκείνη, θα δούμε όμως και τι προβλέπεται από τις προτάσεις του κυρίου Τσιμπανούλη.
Οι επενδυτικές εταιρείες έχουν τους μετόχους τους οι οποίοι περιμένουν τα υψηλότερα κέρδη. Εάν τις εξαναγκάζουμε να κάνουν επενδύσεις που δεν θα αποδώσουν κέρδη στους επενδυτές, σίγουρα θα είναι ζημιά για τις ίδιες τις επενδυτικές. Αυτή ήταν και η δική μου φιλοσοφία όταν είχα εκφράσει και τις απόψεις μου τότε. Βεβαίως υπήρχαν και οι άλλες απόψεις που έλεγαν ότι για να μπορέσει το χρηματιστήριο να σταθεροποιηθεί έπρεπε να μπουν κεφάλαια από τις επενδυτικές, οι οποίες δημιουργήθηκαν και ονομάζονται επενδυτικές για να επενδύουν στο χρηματιστήριο. Αυτή ήταν και η άποψη που επικράτησε τελικά. Πιστεύω ότι οι επενδυτικές εταιρείες πρέπει να επενδύουν με γνώμονα το συμφέρον των επενδυτών τους διότι έχουν να δώσουν λόγο στους μετόχους τους στο γιατί έχουν επενδύσει σε εποχές που πιθανόν να ζήμιωναν.Από την άλλη μπορεί μία επενδυτική να πει ότι επένδυσε γιατί πίστευε ότι θα κέρδιζε.
Και εδώ προκύπτει ένα άλλο πρόβλημα στο χρηματιστηριακό θεσμό μας. Δεν υπάρχει ο επενδυτικός σύμβουλος, ο σύμβουλος επενδύσεων. Αυτός ο τίτλος πρέπει να δίδεται μετά από εξετάσεις και με την απόκτηση εμπειριών.
Πως κρίνετε την απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να αναγκάζει τις εταιρείες να έχουν ανεξάρτητο ελεγκτή και νομικό σύμβουλο;
Οι ελεγκτές είναι υποχρεωμένοι να δίνουν τις σωστές πληροφορίες και μέχρι τώρα οι ελεγκτές μας διαβεβαιώνουν ότι οι πληροφορίες που εξετάζουν είναι οι πληροφορίες που παίρνουν από την εταιρεία. Για το λόγο αυτό διερωτώμαι αν ο δεύτερος ελεγκτής θα δώσει κάποιες περισσότερες πληροφορίες από τον πρώτο. Γνωρίζουμε ότι γίνεται ένας δεύτερος έλεγχος από ελεγκτές του χρηματιστηρίου, που είναι ανεξάρτητοι ελεγκτές. Νομίζω ότι πρέπει να το δοκιμάσουμε και αυτό για να δούμε αν θα διαφοροποιηθεί η θέση αυτή αλλά πιστεύω ότι οι νέες εταιρείες που εισάγονται στο χρηματιστήριο εισάγονται με πολύ αυστηρά κριτήρια. Ίσως πρέπει να βασιστούμε πάνω σε αυτές για την ανάπτυξη του χρηματιστηρίου. Πάνω σε αυτό να τονίσω ότι πρέπει να γίνεται έλεγχος της κερδοφορίας μιας εταιρείας για τα τελευταία τρία χρόνια πριν την εισδοχή της στο ΧΑΚ. Παράλληλα πρέπει να υπάρχει και ένα όριο κέρδους μιας εταιρείας αλλά και να πληρεί αυστηρά πλέον κριτήρια ποιότητας για να γίνει αποδεκτή στο χρηματιστήριο έτσι ώστε να υπάρξει εξυγίανση του χρηματιστηριακού θεσμού. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να ισχύσει το ταχύτερο δυνατόν.