Μ. Πήλικος: Καμία πολιτική διάθεση για σύγκρουση με δημόσιο
Έλλειψη διάθεσης ή ικανότητας των τριών βασικών υποψηφίων να συγκρουστούν με τα συνδικαλιστικά συμφέροντα, εντοπίζει ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ, Μιχάλης Πήλικος. Σε συνέντευξη του στη StockWatch, ο κ. Πήλικος σταχυολογεί τις αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου στις προτάσεις των υποψηφίων προέδρων. Καταγράφει τις προσδοκίες των επιχειρηματιών από το νέο πρόεδρο χωρίς να παραλείψει να στείλει τα δικά του μηνύματα σε όσους προγραμματίζουν ριζικές αλλαγές του οικονομικού συστήματος.
Η.Ε.
Ερ.: κ. Πήλικε, υπάρχει η εντύπωση ότι τα θέματα οικονομίας έχουν ενισχυμένο ρόλο σε αυτές τις προεδρικές εκλογές σε σχέση με άλλες φορές...
Απ.: Σίγουρα η οικονομία σε όλες τις χώρες, όταν διεξάγονται εκλογές, τα θέματα που άπτονται της οικονομίας έχουν τη δέουσα βαρύτητα και σημασία. Και αν δεν υπήρχε το κυπριακό πρόβλημα, τότε η οικονομία θα ήταν το πρώτο θέμα, διότι αυτή είναι που επηρεάζει τη τσέπη του κάθε ψηφοφόρου, άρα δικαίως δίνεται η αναγκαία σημασία στα οικονομικά θέματα.
Η συγκυρία επίσης της πρόσφατης υιοθέτησης του ευρώ από την Κυπριακή Δημοκρατία συνέβαλε στο να συζητηθούν κάπως περισσότερο από προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις τα οικονομικά θέματα.
Και αφού μου δίνεται η ευκαιρία να αναφέρω ότι η μετάβαση μας στο ευρώ διεξήχθη με επιτυχία, η οικονομία δεν υπέστη οποιοδήποτε κλυδωνισμό ή άλλες αρνητικές επιδράσεις.
Το πρόβλημα όμως το οποίο θα πρέπει όλοι να προσέξουμε είναι το θέμα του πληθωρισμού και της ακρίβειας. Οι τάσεις ήδη των τελευταίων μηνών του 2007 και του πρώτου μήνα του 2008 καταδεικνύουν ότι δυστυχώς η οικονομία μας υφίσταται σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις.
Ερ.: Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου στα οικονομικά προγράμματα των υποψηφίων;
Απ.: Από τις γενικές τοποθετήσεις τους φαίνεται ότι οι προθέσεις και των τριών βασικών υποψηφίων είναι καλές. Οι εισηγήσεις τους, κυρίως όσον αφορά την επιχειρηματικότητα, την κατάρτιση, την καινοτομία και κάποια άλλα μέτρα που αναφέρουν, πιστεύουμε ότι θα έχουν θετικά αποτελέσματα.
Το επίμαχο θέμα βέβαια είναι μέχρι ποιου βαθμού και εάν θα υπάρχει η πολιτική βούληση μετά τις εκλογές να υλοποιηθούν τα όσα σήμερα εξαγγέλλουν.
Ερ.: Τι σας έχει κάνει περισσότερη εντύπωση από τις πολιτικές προτάσεις των υποψηφίων όσον αφορά την οικονομία;
Απ.: Αυτό το οποίο έχουμε παρατηρήσει είναι ότι, τουλάχιστον φραστικά, δίνεται η αναγκαία σημασία στην ανάπτυξη και ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας. Μας βρίσκει σύμφωνους το γεγονός ότι δε φαίνεται να προτίθενται να επιβάλλουν νέες επιβαρύνσεις στα έμμεσα εργατικά κόστα και το ότι αναγνωρίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα στην έγκαιρη και γρήγορη εγγραφή εταιρειών στην Κύπρο και ότι ο Έφορος Εταιρειών θα πρέπει να γίνει πιο ευέλικτος.
Εκείνο το οποίο όμως μας προκάλεσε αρνητική εντύπωση είναι το γεγονός ότι και οι τρεις υποψήφιοι δε φαίνονται διατεθειμένοι ή ικανοί να αναθεωρήσουν και αναδιοργανώσουν τη δημόσια υπηρεσία. Αν και οι δημόσιοι υπάλληλοι αμείβονται πλουσιοπάροχα, κανένας από τους τρεις βασικούς υποψηφίους και μελλοντικός πρόεδρος δε φαίνεται διατεθειμένος να έρθει σε σύγκρουση με τα συνδικαλιστικά συμφέροντα των δημοσίων υπαλλήλων.
Ερ.: Ποιες είναι οι προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου από το νέο πρόεδρο;
Απ.: Θεωρούμε δεδομένο ότι το σύστημα μας, ιδιαίτερα με την ένταξη στην ΕΕ και την υιοθέτηση του ευρώ, δεν σηκώνει καμία συζήτηση περί της ορθότητας του ή μη, άρα θα πρέπει να δουλέψουμε μέσα σε αυτό το πλαίσιο.
Από την άλλη βέβαια, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το 70% - 75% των αποφάσεων που επηρεάζουν την οικονομία μας λαμβάνονται στις Βρυξέλλες.
Θεωρούμε επίσης θετικό το ότι οι αποφάσεις που αφορούν τη νομισματική πολιτική του κράτους λαμβάνονται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στη Φρανκφούρτη, έτσι όλες οι χώρες της Ευρωζώνης υιοθετούν την ίδια πολιτική που εφαρμόζεται στην Κύπρο.
Ανάπτυξη
Ερ.: Ανεξαρτήτως των εκλογών, ποιες είναι οι εκτιμήσεις των επιχειρηματιών για το 2008;
Απ.: Εκ πρώτης όψεως οι προοπτικές για την οικονομία μας είναι αρκετά ευοίωνες, ωστόσο ευελπιστούμε σε μια αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 3,5% - 4%. Κατά πόσο όμως θα υλοποιηθεί στο βαθμό που εμείς θα θέλαμε ο συγκεκριμένος στόχος θα εξαρτηθεί από τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών, αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση θα χειριστεί σημαντικότατα προβλήματα, όπως είναι η έλλειψη εργατικού δυναμικού από το οποίο υποφέρουν πάρα πολλοί επιχειρηματίες, την κρατική γραφειοκρατία και την αυτοσυγκράτηση που θα επιδείξουν οι συντεχνίες.
Ερ.: Πώς επηρεάζει η διεθνής κρίση τις κυπριακές επιχειρήσεις;
Απ.: Δυστυχώς πάρα πολύ, διότι η οικονομία της Κύπρου εξαρτάται από το εισαγόμενο πετρέλαιο. Ο νέος πρόεδρος θα πρέπει να ενσκήψει στο θέμα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, διότι αυτή τη στιγμή δε φαίνεται να προβληματίζει κανένα το σοβαρό αυτό πρόβλημα. Στερούμενοι λοιπόν οποιασδήποτε πηγής ενέργειας, επηρεαζόμαστε άμεσα από τις αυξήσεις των τιμών των πετρελαιοειδών με αποτέλεσμα να επιβάλλονται αυξήσεις στα εγχώρια προϊόντα, να αυξάνεται η τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων και όλα αυτά γενικότερα να έχουν άμεση επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.
Ασπίδα μας είναι η υιοθέτηση του ευρώ και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που μας θωρακίζουν σε μεγάλο ποσοστό από πιθανούς κινδύνους.
Ερ.: Έχει αυξηθεί το κόστος δανεισμού τους τελευταίους μήνες;
Απ.: Όχι δεν έχει αυξηθεί, λόγω της μείωσης των επιτοκίων με την πιο πρόσφατη της τάξης του 0,5%. Θα έλεγα ότι σε αυτό το θέμα βρισκόμαστε στην ίδια ευθεία με τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης, ωστόσο αυτό που είναι σημαντικό για εμάς είναι ο δανεισμός να κατευθυνθεί προς παραγωγικές δραστηριότητες και όχι σε καταναλωτικά δάνεια προς ικανοποίηση πρόσκαιρων αναγκών.
Ερ.: Ποιες είναι οι προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις φέτος;
Απ.: Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, αλλά και η διατήρηση των ξένων αγορών και κυρίως των ευρωπαϊκών, καθώς επίσης και η διατήρηση του τουριστικού προϊόντος σε υψηλά επίπεδα.
Στον τομέα αυτό διαβλέπουμε σοβαρά προβλήματα, κυρίως από πλευράς εισπράξεων, διότι μπορεί οι αφίξεις να ανέλθουν στα περσινά περίπου επίπεδα, δεν πρέπει όμως να παραβλέπουμε το γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός αυτών των αφίξεων κατευθύνεται, είτε στα κατεχόμενα είτε σε ιδιωτικές κατοικίες. Από τους 10 επισκέπτες που καταφθάνουν στο αεροδρόμιο Λάρνακας οι 7 καταλήγουν σε ξενοδοχεία.
Μεταρρυθμίσεις
Ερ.: Ακούμε συχνά, τον τελευταίο καιρό, για την ανάγκη μεταρρυθμίσεων. Ποιες μεταρρυθμίσεις κρίνετε αναγκαίες;
Απ.: Βασικότερη είναι η μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα με την κατάργηση της γραφειοκρατίας και την εισαγωγή του ηλεκτρονικού τρόπου εργασίας.
Απ’ εκεί και πέρα είναι η στροφή μας, όσο το δυνατόν περισσότερο, σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, διότι με την έλλειψη εργατικού δυναμικού που μαστίζει τον τόπο, γίνεται ξεκάθαρο πλέον ότι οποιαδήποτε αύξηση του εθνικού εισοδήματος δεν μπορεί να προέλθει από περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης. Γι’ αυτό εκτιμώ ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ η επένδυση σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας.
Ερ.: Υπάρχει ένας διάλογος για τις συντάξεις και για το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Οι θέσεις των διαφόρων μερών είναι λίγο - πολύ γνωστές. Ως ΟΕΒ έχετε επανειλημμένα θέση θέμα για τις συντάξεις των δημοσιών υπαλλήλων, εντούτοις αφήσατε αυτό το θέμα εκτός του διαλόγου που βρίσκεται σε εξέλιξη…
Απ.: Λόγω της προεκλογικής περιόδου θεωρήσαμε ότι το σοβαρό αυτό θέμα θα χανόταν μπροστά στις υπόλοιπες προτεραιότητες που υπάρχουν αυτό το διάστημα. Να είσαστε βέβαιοι ότι με την εκλογή του νέου προέδρου θα τεθεί ξεκάθαρα η δέσμευση μας ότι τόσο στον ιδιωτικό, όσο και στο δημόσιο τομέα, η ηλικία συνταξιοδότησης είναι το 65ο έτος. Θα τεθεί επίσης και το ζήτημα της πιο ορθολογιστικής κατανομής των δαπανών για τις συντάξεις, διότι θεωρούμε απαράδεκτο ο μέσος όρος σύνταξης του δημόσιου υπαλλήλου να είναι £1.100, ενώ ενός εργοδοτούμενου στον ιδιωτικό τομέα να είναι μόνο £450 - 480. Κάτι τέτοιο είναι άδικο, παράνομο, αλλά και αντισυνταγματικό. Δεν μπορεί να υπάρχει διαφορετική συνταξιοδοτική μεταχείριση επειδή κάποιος είχε την ευκαιρία ή τη δυνατότητα να είναι δημόσιος υπάλληλος. Όλοι προσφέρουμε για την παραγωγή αυτού του πλούτου, ίσως ο ιδιωτικός τομέας περισσότερο, γι’ αυτό επιτέλους θα πρέπει να αρθεί αυτή η αδικία.
Ερ.: Η κυβέρνηση λέει πως το Γεν. Σχέδιο Υγείας θα εφαρμοστεί μέχρι το τέλος του 2008. Ποιο θα είναι το κόστος για τις επιχειρήσεις;
Απ.: Εκτιμούμε ότι θα είναι πολύ αυξημένο. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε, θα υπερβεί κατά πολύ περισσότερο το σημερινό νομοθετημένο κόστος, γι’ αυτό σε πρόσφατη συνάντηση που είχαμε με τον αρμόδιο υπουργό του καταστήσαμε σαφές ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αποδεχθούμε όπως οι εισφορές των επιχειρήσεων ξεπεράσουν το νομοθετημένο κόστος. Πιστεύουμε ότι δε θα πρέπει να ανοίξουμε μια μαύρη τρύπα στην οικονομία στην οποία να ρίχνουμε συνεχώς χρήματα. Διατηρούμε τις αμφιβολίες μας κατά πόσο η συνεχής αναβάθμιση της κοστολόγησης του ΓΕΣΥ θα φέρει και τα ανάλογα ποιοτικά αποτελέσματα.
Τασσόμαστε υπέρ του ΓΕΣΥ, με λελογισμένα όμως έξοδα.
Η.Ε.
Ερ.: κ. Πήλικε, υπάρχει η εντύπωση ότι τα θέματα οικονομίας έχουν ενισχυμένο ρόλο σε αυτές τις προεδρικές εκλογές σε σχέση με άλλες φορές...
Απ.: Σίγουρα η οικονομία σε όλες τις χώρες, όταν διεξάγονται εκλογές, τα θέματα που άπτονται της οικονομίας έχουν τη δέουσα βαρύτητα και σημασία. Και αν δεν υπήρχε το κυπριακό πρόβλημα, τότε η οικονομία θα ήταν το πρώτο θέμα, διότι αυτή είναι που επηρεάζει τη τσέπη του κάθε ψηφοφόρου, άρα δικαίως δίνεται η αναγκαία σημασία στα οικονομικά θέματα.
Η συγκυρία επίσης της πρόσφατης υιοθέτησης του ευρώ από την Κυπριακή Δημοκρατία συνέβαλε στο να συζητηθούν κάπως περισσότερο από προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις τα οικονομικά θέματα.
Και αφού μου δίνεται η ευκαιρία να αναφέρω ότι η μετάβαση μας στο ευρώ διεξήχθη με επιτυχία, η οικονομία δεν υπέστη οποιοδήποτε κλυδωνισμό ή άλλες αρνητικές επιδράσεις.
Το πρόβλημα όμως το οποίο θα πρέπει όλοι να προσέξουμε είναι το θέμα του πληθωρισμού και της ακρίβειας. Οι τάσεις ήδη των τελευταίων μηνών του 2007 και του πρώτου μήνα του 2008 καταδεικνύουν ότι δυστυχώς η οικονομία μας υφίσταται σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις.
Ερ.: Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου στα οικονομικά προγράμματα των υποψηφίων;
Απ.: Από τις γενικές τοποθετήσεις τους φαίνεται ότι οι προθέσεις και των τριών βασικών υποψηφίων είναι καλές. Οι εισηγήσεις τους, κυρίως όσον αφορά την επιχειρηματικότητα, την κατάρτιση, την καινοτομία και κάποια άλλα μέτρα που αναφέρουν, πιστεύουμε ότι θα έχουν θετικά αποτελέσματα.
Το επίμαχο θέμα βέβαια είναι μέχρι ποιου βαθμού και εάν θα υπάρχει η πολιτική βούληση μετά τις εκλογές να υλοποιηθούν τα όσα σήμερα εξαγγέλλουν.
Ερ.: Τι σας έχει κάνει περισσότερη εντύπωση από τις πολιτικές προτάσεις των υποψηφίων όσον αφορά την οικονομία;
Απ.: Αυτό το οποίο έχουμε παρατηρήσει είναι ότι, τουλάχιστον φραστικά, δίνεται η αναγκαία σημασία στην ανάπτυξη και ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας. Μας βρίσκει σύμφωνους το γεγονός ότι δε φαίνεται να προτίθενται να επιβάλλουν νέες επιβαρύνσεις στα έμμεσα εργατικά κόστα και το ότι αναγνωρίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα στην έγκαιρη και γρήγορη εγγραφή εταιρειών στην Κύπρο και ότι ο Έφορος Εταιρειών θα πρέπει να γίνει πιο ευέλικτος.
Εκείνο το οποίο όμως μας προκάλεσε αρνητική εντύπωση είναι το γεγονός ότι και οι τρεις υποψήφιοι δε φαίνονται διατεθειμένοι ή ικανοί να αναθεωρήσουν και αναδιοργανώσουν τη δημόσια υπηρεσία. Αν και οι δημόσιοι υπάλληλοι αμείβονται πλουσιοπάροχα, κανένας από τους τρεις βασικούς υποψηφίους και μελλοντικός πρόεδρος δε φαίνεται διατεθειμένος να έρθει σε σύγκρουση με τα συνδικαλιστικά συμφέροντα των δημοσίων υπαλλήλων.
Ερ.: Ποιες είναι οι προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου από το νέο πρόεδρο;
Απ.: Θεωρούμε δεδομένο ότι το σύστημα μας, ιδιαίτερα με την ένταξη στην ΕΕ και την υιοθέτηση του ευρώ, δεν σηκώνει καμία συζήτηση περί της ορθότητας του ή μη, άρα θα πρέπει να δουλέψουμε μέσα σε αυτό το πλαίσιο.
Από την άλλη βέβαια, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το 70% - 75% των αποφάσεων που επηρεάζουν την οικονομία μας λαμβάνονται στις Βρυξέλλες.
Θεωρούμε επίσης θετικό το ότι οι αποφάσεις που αφορούν τη νομισματική πολιτική του κράτους λαμβάνονται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στη Φρανκφούρτη, έτσι όλες οι χώρες της Ευρωζώνης υιοθετούν την ίδια πολιτική που εφαρμόζεται στην Κύπρο.
Ανάπτυξη
Ερ.: Ανεξαρτήτως των εκλογών, ποιες είναι οι εκτιμήσεις των επιχειρηματιών για το 2008;
Απ.: Εκ πρώτης όψεως οι προοπτικές για την οικονομία μας είναι αρκετά ευοίωνες, ωστόσο ευελπιστούμε σε μια αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 3,5% - 4%. Κατά πόσο όμως θα υλοποιηθεί στο βαθμό που εμείς θα θέλαμε ο συγκεκριμένος στόχος θα εξαρτηθεί από τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών, αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση θα χειριστεί σημαντικότατα προβλήματα, όπως είναι η έλλειψη εργατικού δυναμικού από το οποίο υποφέρουν πάρα πολλοί επιχειρηματίες, την κρατική γραφειοκρατία και την αυτοσυγκράτηση που θα επιδείξουν οι συντεχνίες.
Ερ.: Πώς επηρεάζει η διεθνής κρίση τις κυπριακές επιχειρήσεις;
Απ.: Δυστυχώς πάρα πολύ, διότι η οικονομία της Κύπρου εξαρτάται από το εισαγόμενο πετρέλαιο. Ο νέος πρόεδρος θα πρέπει να ενσκήψει στο θέμα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, διότι αυτή τη στιγμή δε φαίνεται να προβληματίζει κανένα το σοβαρό αυτό πρόβλημα. Στερούμενοι λοιπόν οποιασδήποτε πηγής ενέργειας, επηρεαζόμαστε άμεσα από τις αυξήσεις των τιμών των πετρελαιοειδών με αποτέλεσμα να επιβάλλονται αυξήσεις στα εγχώρια προϊόντα, να αυξάνεται η τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων και όλα αυτά γενικότερα να έχουν άμεση επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.
Ασπίδα μας είναι η υιοθέτηση του ευρώ και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που μας θωρακίζουν σε μεγάλο ποσοστό από πιθανούς κινδύνους.
Ερ.: Έχει αυξηθεί το κόστος δανεισμού τους τελευταίους μήνες;
Απ.: Όχι δεν έχει αυξηθεί, λόγω της μείωσης των επιτοκίων με την πιο πρόσφατη της τάξης του 0,5%. Θα έλεγα ότι σε αυτό το θέμα βρισκόμαστε στην ίδια ευθεία με τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης, ωστόσο αυτό που είναι σημαντικό για εμάς είναι ο δανεισμός να κατευθυνθεί προς παραγωγικές δραστηριότητες και όχι σε καταναλωτικά δάνεια προς ικανοποίηση πρόσκαιρων αναγκών.
Ερ.: Ποιες είναι οι προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις φέτος;
Απ.: Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, αλλά και η διατήρηση των ξένων αγορών και κυρίως των ευρωπαϊκών, καθώς επίσης και η διατήρηση του τουριστικού προϊόντος σε υψηλά επίπεδα.
Στον τομέα αυτό διαβλέπουμε σοβαρά προβλήματα, κυρίως από πλευράς εισπράξεων, διότι μπορεί οι αφίξεις να ανέλθουν στα περσινά περίπου επίπεδα, δεν πρέπει όμως να παραβλέπουμε το γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός αυτών των αφίξεων κατευθύνεται, είτε στα κατεχόμενα είτε σε ιδιωτικές κατοικίες. Από τους 10 επισκέπτες που καταφθάνουν στο αεροδρόμιο Λάρνακας οι 7 καταλήγουν σε ξενοδοχεία.
Μεταρρυθμίσεις
Ερ.: Ακούμε συχνά, τον τελευταίο καιρό, για την ανάγκη μεταρρυθμίσεων. Ποιες μεταρρυθμίσεις κρίνετε αναγκαίες;
Απ.: Βασικότερη είναι η μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα με την κατάργηση της γραφειοκρατίας και την εισαγωγή του ηλεκτρονικού τρόπου εργασίας.
Απ’ εκεί και πέρα είναι η στροφή μας, όσο το δυνατόν περισσότερο, σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, διότι με την έλλειψη εργατικού δυναμικού που μαστίζει τον τόπο, γίνεται ξεκάθαρο πλέον ότι οποιαδήποτε αύξηση του εθνικού εισοδήματος δεν μπορεί να προέλθει από περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης. Γι’ αυτό εκτιμώ ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ η επένδυση σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας.
Ερ.: Υπάρχει ένας διάλογος για τις συντάξεις και για το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Οι θέσεις των διαφόρων μερών είναι λίγο - πολύ γνωστές. Ως ΟΕΒ έχετε επανειλημμένα θέση θέμα για τις συντάξεις των δημοσιών υπαλλήλων, εντούτοις αφήσατε αυτό το θέμα εκτός του διαλόγου που βρίσκεται σε εξέλιξη…
Απ.: Λόγω της προεκλογικής περιόδου θεωρήσαμε ότι το σοβαρό αυτό θέμα θα χανόταν μπροστά στις υπόλοιπες προτεραιότητες που υπάρχουν αυτό το διάστημα. Να είσαστε βέβαιοι ότι με την εκλογή του νέου προέδρου θα τεθεί ξεκάθαρα η δέσμευση μας ότι τόσο στον ιδιωτικό, όσο και στο δημόσιο τομέα, η ηλικία συνταξιοδότησης είναι το 65ο έτος. Θα τεθεί επίσης και το ζήτημα της πιο ορθολογιστικής κατανομής των δαπανών για τις συντάξεις, διότι θεωρούμε απαράδεκτο ο μέσος όρος σύνταξης του δημόσιου υπαλλήλου να είναι £1.100, ενώ ενός εργοδοτούμενου στον ιδιωτικό τομέα να είναι μόνο £450 - 480. Κάτι τέτοιο είναι άδικο, παράνομο, αλλά και αντισυνταγματικό. Δεν μπορεί να υπάρχει διαφορετική συνταξιοδοτική μεταχείριση επειδή κάποιος είχε την ευκαιρία ή τη δυνατότητα να είναι δημόσιος υπάλληλος. Όλοι προσφέρουμε για την παραγωγή αυτού του πλούτου, ίσως ο ιδιωτικός τομέας περισσότερο, γι’ αυτό επιτέλους θα πρέπει να αρθεί αυτή η αδικία.
Ερ.: Η κυβέρνηση λέει πως το Γεν. Σχέδιο Υγείας θα εφαρμοστεί μέχρι το τέλος του 2008. Ποιο θα είναι το κόστος για τις επιχειρήσεις;
Απ.: Εκτιμούμε ότι θα είναι πολύ αυξημένο. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε, θα υπερβεί κατά πολύ περισσότερο το σημερινό νομοθετημένο κόστος, γι’ αυτό σε πρόσφατη συνάντηση που είχαμε με τον αρμόδιο υπουργό του καταστήσαμε σαφές ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αποδεχθούμε όπως οι εισφορές των επιχειρήσεων ξεπεράσουν το νομοθετημένο κόστος. Πιστεύουμε ότι δε θα πρέπει να ανοίξουμε μια μαύρη τρύπα στην οικονομία στην οποία να ρίχνουμε συνεχώς χρήματα. Διατηρούμε τις αμφιβολίες μας κατά πόσο η συνεχής αναβάθμιση της κοστολόγησης του ΓΕΣΥ θα φέρει και τα ανάλογα ποιοτικά αποτελέσματα.
Τασσόμαστε υπέρ του ΓΕΣΥ, με λελογισμένα όμως έξοδα.