Γ. Χατζηγιάννης, CIM: Ρόλος επιχειρήσεων στα ακαδημαϊκά προγράμματα
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν άμεσο ρόλο στην διαμόρφωση των ακαδημαϊκών προγραμμάτων αλλά και να υπάρχει συνεχής αλληλεπίδραση μεταξύ των ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων, αναφέρει ο Γενικός Διευθυντής στο Cyprus Institute of Marketing – The Cyprus Business School(CIM) Γιάγκος Χατζηγιάννης.
Σε συνέντευξή του στη StockWatch, ο κ. Χατζηγιάννης αναφέρει ότι δυστυχώς στην Κύπρο, «παρόλο που περηφανευόμαστε για τον πολύ υψηλό δείκτη αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο η ποιότητα όσο και η κατάρτιση αυτών των αποφοίτων απέχει κατά πολύ από το επιθυμητό επίπεδο».
Τονίζει την ανάγκη για εξειδίκευση και για εφαρμογή ανεπτυγμένων τεχνολογικών λύσεων για την διαφοροποίηση και επίτευξη της ακαδημαϊκής αριστείας.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγάννη, υπάρχουν τεράστιες προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες για τα πανεπιστήμια που έχουν γερές βάσεις και μπόρεσαν να εφαρμόσουν με επιτυχία συστήματα διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων, όπως για παράδειγμα η αύξηση των φοιτητών στην Κύπρο λόγω «Brexit»,
Εκφράζει την άποψη ότι τα ανώτερα ακαδημαϊκά ιδρύματα θα πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία και να εφαρμόσουν τα τελευταία τεχνολογικά εργαλεία που τους παρέχονται προς όφελος των φοιτητών τους, ανεξάρτητα με την πρόοδο όσο αφορά το θέμα της πανδημίας.
Της Γεωργίας Χαννή
-Ο τομέας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αναγκάστηκε να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα κατά την πανδημία. Ποια τα θετικά και ποια τα αρνητικά αυτής της προσαρμογής;
-Η ανώτερη εκπαίδευση όπως και οι περισσότεροι τομείς της οικονομίας έχουν επηρεαστεί σημαντικά λόγω της πανδημίας.
Τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Κύπρου έπρεπε να αποδείξουν τις αντοχές τους αλλά και την προσαρμοστικότητα τους, έτσι ώστε να μπορέσουν να ολοκληρώσουν την ακαδημαϊκή χρονιά το 2020.
Τη φετινή ακαδημαϊκή χρονιά τα πράγματα κύλησαν σχετικά ομαλά μέχρι στιγμής, αφού τόσο οι φοιτητές όσο και το ακαδημαϊκό προσωπικό είναι πιο έμπειροι στο συνδυασμό διαδικτυακής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης με φυσική παρουσία.
Υπάρχουν, βεβαίως, τεράστιες προκλήσεις αλλά συνάμα και ευκαιρίες για τα Ιδρύματα που έχουν γερές βάσεις και μπόρεσαν να εφαρμόσουν με επιτυχία συστήματα διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων, όπως για παράδειγμα η αύξηση των φοιτητών στην Κύπρο λόγω «Brexit».
Είμαστε περήφανοι για το πώς διαχειριστήκαμε αυτή την πρωτοφανή κρίση και που αποδείξαμε την αποτελεσματικότητα και την αντοχή μας σε μια πρωτόγνωρη περίοδο διασφαλίζοντας την ακαδημαϊκή πρόοδο των φοιτητών μας.
Ο τομέας της ανώτερης εκπαίδευσης στην Κύπρο είναι ένας από τους πιο ανταγωνιστικούς αφού υπάρχει πληθώρα Ιδρυμάτων άρα πιστεύω ακράδαντα στην ανάγκη για εξειδίκευση και για εφαρμογή των πιο ανεπτυγμένων τεχνολογικών λύσεων για την διαφοροποίηση και επίτευξη της ακαδημαϊκής αριστείας.
-Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της EY, η ανώτατη εκπαίδευση στις προηγμένες οικονομίες έχει, πιθανότατα, αγγίξει το «ταβάνι» της και βρίσκεται σε σημείο καμπής. Ποιο το σχόλιο σας;
-Είναι γεγονός ότι έχει επέλθει κορεσμός σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες όσο αφορά την ανώτατη εκπαίδευση τόσο λόγο γήρανσης του πληθυσμού όσο και υπερπροσφοράς ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και προγραμμάτων. Αυτό το γεγονός ενισχύει περαιτέρω την ανάγκη για εξειδίκευση και διαφοροποίηση. Πρέπει να μεταβούμε μακριά από την μαζική παραγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση προς την εξατομικευμένη, όσο το δυνατόν, εκπαίδευση στις ανάγκες του σύγχρονου φοιτητή. Επιπλέον η τεχνολογία παρέχει την δυνατότητα για ευέλικτη φοίτηση αλλά και για εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση παρέχοντας έτσι την δυνατότητα προώθησης των προγραμμάτων και σε αναπτυσσόμενες χώρες που έχουν τεράστια προοπτική στον τομέα μας.
-Σε ποιους τομείς εντοπίζονται προοπτικές ανάπτυξης για τον κλάδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο;
-Έχουμε βιώσει από πρώτο χέρι την σημαντικότητα της τεχνολογίας και της επικοινωνίας στην ανώτερη εκπαίδευση λόγω της πανδημίας.
Η τεχνολογική ανάπτυξη έδωσε την ευκαιρία στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα να συνεχίσουν την λειτουργία τους διαδικτυακά προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία εκπαίδευσης και γνώσης στους φοιτητές τους ανεξαρτήτως από την πανδημία. Επίσης όλα τα ιδρύματα έχουν επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους εφόσον πλέον δεν είναι θέμα επιλογής αλλά επιβίωσης.
Θα πρέπει τα ανώτερα ακαδημαϊκά ιδρύματα να αδράξουν την ευκαιρία και να εφαρμόσουν τα τελευταία τεχνολογικά εργαλεία που τους παρέχονται προς όφελος των φοιτητών τους, ανεξάρτητα με την πρόοδο όσο αφορά το θέμα της πανδημίας.
Περαιτέρω, οι επιχειρήσεις τεχνολογίας θα πρέπει να διασυνδεθούν όσο καλύτερα γίνεται με τα ιδρύματα έτσι ώστε οι φοιτητές να είναι από την μια ενήμεροι για τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας, αλλά και από την άλλη οι επιχειρήσεις να έχουν άμεση πρόσβαση στο ταλέντο των νέων αποφοίτων που θα είναι η ατμομηχανή της τεχνολογικής ανάπτυξης τις επόμενες δεκαετίες.
-Ποιες οι σημαντικότερες προκλήσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση το τρέχον έτος;
-Σίγουρα η πανδημία έχει επιταχύνει το ψηφιακό μετασχηματισμό των ιδρυμάτων ανώτερης εκπαίδευσης θα έλεγα με βίαιο τρόπο.
Δεν είναι θέμα πλέον επιλογής ή προϊόν πολυτέλειας η εφαρμογή καινοτόμων λύσεων τεχνολογίας αλλά θέμα επιβίωσης.
Οι φοιτητές πλέον απαιτούν ευέλικτα προγράμματα και μεθόδους διδασκαλίας που επικεντρώνονται στην μέγιστη απόσβεση επί της επένδυσης παρά απλά σε φοιτητική ζωή και απόκτηση του οποιοδήποτε πτυχίου.
Εμείς στο CIM, αναπροσαρμόζουμε τα προγράμματα μας και τις μεθόδους διδασκαλίας για να είμαστε επίκαιροι και ευθυγραμμισμένοι με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας παρέχοντας έτσι την μέγιστη δυνατή απόσβεση επί της επένδυσης και αυτό είναι ένα από τα βασικά συστατικά της επιτυχίας μας. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε τεχνολογικές καινοτομίες, πάντα με επικέντρωση στην ποιότητα των φοιτητών και των προγραμμάτων παρά στην ποσότητα.
-Ποια οφέλη παρέχετε ως εκπαιδευτικό ίδρυμα στους φοιτητές σας/στελέχη που συνεχίζουν τις σπουδές τους εγχώρια;
-Κάθε τίτλος σπουδών αποτελεί εφόδιο καριέρας. Ο τίτλος σπουδών, πτυχιακός ή μεταπτυχιακός, που προσφέρεται στο μέτρο των απαιτήσεων της αγοράς, του προφίλ κι ασφαλώς των αξιώσεων του σπουδαστή, αποτελεί την επένδυση που θα προσδώσει στην καριέρα διαχρονική αξία και ασφαλείς προοπτικές.
Έχοντας την αρχή αυτή ως γνώμονα, στελέχη της αγοράς επιλέγουν το Cyprus Institute of Marketing (CIM) για το επόμενο βήμα της σταδιοδρομίας τους εδώ και 43 χρόνια.
Με βάση πρόσφατη έρευνα που έγινε ανάμεσα στους αποφοίτους του CIM, οι σπουδές στο Cyprus Institute of Marketing μεγιστοποιούν τις πιθανότητες επαγγελματικής επιτυχίας και δίδουν την μέγιστη απόσβεση επί της επένδυσης.
Επίσης καταστούν το Cyprus Institute of Marketing ως πιθανόν το κορυφαίο ακαδημαϊκό ίδρυμα στην Κύπρο όσο αφορά την εργοδοσιμότητα των αποφοίτων του για αυτό και οι απόφοιτοι του Cyprus Institute of Marketing είναι περιζήτητοι από τις Κυπριακές και ξένες επιχειρήσεις.
Τα πράγματα στην αγορά εργασίας είναι εξαιρετικά δύσκολα και οι δείκτες της ανεργίας συνεχώς αναρριχώνται.
Στο CIM είμαστε περήφανοι για το γεγονός ότι έχουμε πιθανόν το υψηλότερο ποσοστό εργοδότησης/επαγγελματικής ανέλιξης εντός 6 μηνών από την ημέρα αποφοίτησης, στην Κύπρο.
Οι εξαιρετικές μας σχέσεις με τις επιχειρήσεις (βλέπε 21 στρατηγικές συνεργασίες με τις κορυφαίες κυπριακές και διεθνείς επιχειρήσεις όπως ΙΒΜ, Τράπεζα Κύπρου, KPMG, McDonalds κτλ.), το γεγονός ότι οι πολλοί καθηγητές μας είναι επαγγελματίες και το γεγονός ότι στο CIM η θεωρία συναντάται με την πρακτική, δίνουν στους αποφοίτους μας εξαιρετικές προοπτικές εργοδότησης.
Καθημερινά, ακόμα και σήμερα, εταιρείες επικοινωνούν ζητώντας φοιτητές και απόφοιτους μας για εργοδότηση για θέσεις που δεν δημοσιεύονται αφού οι απόφοιτοι μας είναι πολύ πιο καλά καταρτισμένοι από απόφοιτους άλλων Ιδρυμάτων.
Το CIM είναι το πρώτο Κυπριακό Business School από το 1978. Είναι το πρώτο ακαδημαϊκό ίδρυμα που έδωσε την ευκαιρία στους εργαζόμενους να σπουδάζουν χωρίς να διαταράσσουν την επαγγελματική και προσωπική τους ζωή. Με πέραν των 10,000 αποφοίτων που σήμερα είναι στελέχη των κορυφαίων κυπριακών επιχειρήσεων και πέραν των 300 προγραμμάτων κατάρτισης για κυπριακές επιχειρήσεις, το CIM έχει αποτελέσει έναν από του πυλώνες της ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας και η καλύτερη επιλογή για επαγγελματική καταξίωση.
Εμείς εδώ και πέραν των 20 χρόνων έχουμε σαν σλόγκαν ότι «Το ερώτημα δεν είναι τι θα σπουδάσεις αλλά τι θα κάνεις όταν σπουδάσεις». Σήμερα και άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα επικεντρώνονται επιτέλους στις πιθανότητες εργοδότησης παρά στην ευχάριστη φοιτητική ζωή.
-Πως εξελίσσεται το ενδιαφέρον ξένων φοιτητών για τα κυπριακά πανεπιστήμια;
-Έχουν γίνει τεράστια βήματα τα τελευταία χρόνια όσο αφορά την προσέλκυση ποιοτικών φοιτητών από ξένες χώρες μακριά από τους φοιτητές χαμηλής ποιότητας που προτεραιότητα είχαν την εξασφάλιση εργασίας παρά την σοβαρή φοίτηση.
Θα πρέπει να γίνουν όμως ακόμη πολλά για να επιτευχθεί ο μεγάλος στόχος να καταστεί η Κύπρος ένα περιφερειακό κέντρο ανώτατης εκπαίδευσης.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι οι Φορείς και τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και όχι μόνο τα Πανεπιστήμια.
Η Πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Κύπρο προσφέρεται τόσο από τα Πανεπιστήμια όσο και από τα Κολλέγια και όλα τα πτυχία που εκδίδονται είναι πανεπιστημιακού επιπέδου.
Γίνονται διάφορες προσπάθειες από το κράτος συντονισμού της προώθησης της Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να συμπεριληφθούν πέραν από τα Πανεπιστήμια και όλες οι Ιδιωτικές Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αφού η ανώτατη εκπαίδευση στην Κύπρο είναι μια και ενιαία.
-Υπάρχουν κινήσεις που μπορούν να γίνουν εκ μέρους του κράτους για περαιτέρω ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
-Τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι ένας ακρογωνιαίος λίθος για την ανάπτυξη της οικονομίας.
Πέραν του γεγονότος ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση έχει αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία 10 χρόνια όσο αφορά την συνεισφορά στο ΑΕΠ, τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα παράγουν γνώση και τεχνογνωσία που καθορίζει το μέλλον ενός τόπου εφόσον το ανθρώπινο δυναμικό είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιο σε οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα.
Χρειάζεται απόλυτος συντονισμός μεταξύ των Ιδρυμάτων, του κράτους και των Επιχειρηματικών Φορέων έτσι ώστε οι απόφοιτοι να είναι ακριβώς αυτοί που χρειάζεται η οικονομία.
Δυστυχώς στην Κύπρο, παρόλο που περηφανευόμαστε για τον πολύ υψηλό δείκτη αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο η ποιότητα όσο και η κατάρτιση αυτών των αποφοίτων απέχει κατά πολύ από το επιθυμητό επίπεδο.
Παράγουμε δηλαδή απόφοιτους σε τομείς που δεν τους χρειάζεται η οικονομία ενώ σε άλλους τομείς όπως είναι τα τεχνικά επαγγέλματα, υπάρχει μεγάλη έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού.
Εμείς στο CIM επειδή πιστεύουμε ακράδαντα στην εξειδίκευση, επικεντρωνόμαστε μόνο στους εργαζόμενους φοιτητές με αποκλειστικά βραδινά μαθήματα.
Επιπλέον το γεγονός ότι ο επιχειρηματικός κόσμος συναλλάττεται μαζί μας σε καθημερινή βάση, μπορούμε να προσαρμόζουμε τα προγράμματα μας για να παραμένουμε μπροστά από τις εξελίξεις ή όπως λέμε «Keeping Ahead of Change».
Ειδικότερα στον τομέα της τεχνολογίας, οι ρυθμοί που μεταβάλλεται το περιβάλλον είναι εξωπραγματικοί άρα και οι απόφοιτοι πρέπει να είναι όσο γίνεται πιο ενήμεροι για τις τελευταίες εξελίξεις.
Για αυτό τον λόγο πρέπει οι επιχειρήσεις να έχουν άμεσο ρόλο στην διαμόρφωση των ακαδημαϊκών προγραμμάτων αλλά και να υπάρχει συνεχής αλληλεπίδραση μεταξύ των Ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων.
Θα δώσω το παράδειγμα του προγράμματος που προσφέρουμε σε συνεργασία με το University of West London «MSc Digital Marketing» όπου παγκόσμιοι κολοσσοί όπως η ΙΒΜ είναι στρατηγικοί συνεργάτες από την πρώτη μέρα λειτουργίας του.