Επιβίωση των επιχειρήσεων = επιβίωση των τραπεζών (Μέρος Γ, Δ)
Στα προηγούμενα μέρη έχουμε δει πώς η επιβίωση των επιχειρήσεων επηρεάζει άμεσα την επιβίωση των τραπεζών και την ανάκαμψη της οικονομίας. Η εμπειρία άλλων χωρών που έχουν περάσει από παρόμοιες κρίσεις, καταδεικνύει ότι η επίλυση των προβλημάτων πρέπει να εστιαστεί στη συλλογικότητα, τη συναίνεση και το συμβιβασμό.
Όταν αυτή η πραγματικότητα τύχει αποδοχής και κατανόησης από όλες τις πλευρές, υπάρχει αριθμός εργαλείων, τεχνικών και μεθοδολογιών για την επιτυχή αντιμετώπιση των δυσκολιών που περιβάλλουν τις επιχειρήσεις.
Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τις συναινετικές, εξωδικαστικές επιλογές αντιμετώπισης και επίλυσης των εταιρικών προβλημάτων και των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων τους που, λόγω του πλήθους και της σύνθετης φύσης των διαθέσιμων λύσεων, πολλές φορές φαντάζουν σαν σπαζοκεφαλιά.
Μέρος Γ’
Εξωδικαστικές λύσεις εταιρικής εξυγίανσης και αποκατάστασης
Στη διεθνή βιβλιογραφία αναφέρεται ότι οι βασικότεροι παράγοντες για την αποτυχία της πλειοψηφίας των προσπαθειών για εταιρική εξυγίανση και αποκατάσταση είναι ανθρωποκεντρικοί:
- η μη κατανόηση ή και η μη αποδοχή ή η άρνηση της πραγματικότητας από τη διευθυντική ομάδα και το εργατικό δυναμικό
- η αντίσταση στις αλλαγές από τη διευθυντική ομάδα ή και από τους εργαζομένους
- οι ελλιπείς πόροι και η απουσία τεχνογνωσίας για αντιμετώπιση της κατάστασης.
Είχαμε αναφέρει στο πρώτο άρθρο της σειράς ότι το 99,9% των επιχειρήσεων στην Κύπρο αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις (στη συντριπτική πλειοψηφία πολύ μικρές επιχειρήσεις με προσωπικό κάτω των 10 ατόμων). Αυτό το ποσοστό αντιστοιχεί σε αριθμό 90.000 περίπου επιχειρήσεων σε ολόκληρη την Κύπρο.
Αν υποθέσουμε ότι το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (58,2% για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, 30.11.2016, δείτε το πρώτο άρθρο της σειράς) αντιστοιχεί, σε σχέση ένα προς ένα, στον αριθμό των επιχειρήσεων που έχουν μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις, τότε ο αριθμός των εταιρειών που αντιμετωπίζει χρηματοοικονομικά προβλήματα ενδεχομένως να ανέρχεται σε άνω των 50.000. Βέβαια η εν λόγω ανάλυση είναι ατελής καθώς βασίζεται σε παραδοχές, δίνει όμως μία σαφή ένδειξη του μεγέθους του προβλήματος,σε απόλυτους αριθμούς, που αντιμετωπίζει ο τοπικός επιχειρηματικός κόσμος.
Υπάρχει λοιπόν πολύ μεγάλο συσσωρευμένο απόθεμα επιχειρήσεων οι οποίες χρήζουν εξυγίανσης και αποκατάστασης, αν και είναι πιθανό ότι ένας αριθμός από αυτές ενδεχομένως να έχουν ήδη ρυθμίσει / αναδιοργανώσει τα δάνεια τους ή να μην είναι βιώσιμες και συνεπώς η αντιμετώπιση τους πρέπει να είναι διαφορετική.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας είναι κατά κανόνα οικογενειακές και παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά:
- Οι μέτοχοι – ιδιοκτήτες είναι και οι διευθυντές της επιχείρησης
- Οι διευθυντές της επιχείρησης ασχολούνται με όλα τα θέματα της καθημερινότητας
- Παρά το γεγονός ότι οι διευθυντές της εταιρείας έχουν εξαίρετη γνώση της καθημερινότητας, υπάρχει πολλές φορές απουσία επαρκών πληροφοριακών συστημάτων και τυπικής πληροφόρησης που απαιτείται από τις τράπεζες για να αξιολογήσουν την κατάσταση της εταιρείας.
- Υπάρχει λιγοστός χρόνος, πόροι και τεχνογνωσία για εξειδικευμένη εργασία αναφορικά με την αξιολόγηση των λειτουργικών δομών και της χρηματοοικονομικής κατάστασης της εταιρείας και για τη διερεύνηση της πλειάδας των πιθανών λύσεων και τον εντοπισμό της καταλληλότερης.
- Υπάρχει λιγοστός χρόνος και εμπειρία για τη διαχείριση σύνθετων και πολλές φορές παρατεταμένων, απαιτητικών, αλλά και, ενίοτε, επώδυνων διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες, τους πιστωτές, τις κρατικές υπηρεσίες και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.
- Ενεργεί για την εξεύρεση επενδυτή για να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ή και για τον εντοπισμό πρόσφορων περιπτώσεων συγχωνεύσεων και εξαγορών.
- Δύναται να ενεργήσει ως Chief Restructuring Officer ή Turn around Executive, είτε διορισθείς από την ίδια την εταιρεία είτε διορισθείς από τη χρηματοδότρια τράπεζα, και στις δύο περιπτώσεις προκειμένου να επιβλέψει την προσπάθεια της επιχειρηματικής ανάκαμψης και αποκατάστασης.
- 1. τη διαβούλευση, τη συνεργασία και την αμοιβαία εμπιστοσύνη
- 2. την έγκαιρη τεχνοκρατική παρέμβαση εμπειρογνωμόνων, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της εξυγίανσης και της αποκατάστασης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, και
- εντός αυτού του πλαισίου, την εκμετάλλευση όλων των διαθέσιμων πρακτικών εργαλείων και τεχνικών, εξωδικαστικών και δικαστικών.