Το μεγάλο στοίχημα, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και διεθνώς, είναι η μείωση των χρόνων παράδοσης νέων αυτοκινήτων στους κατόχους τους, αναφέρει ο CEO της Charalambos Pilakoutas Ltd, Χαράλαμπος Πηλακούτας, εκφράζοντας συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2023.
Σε συνέντευξή του στη StockWatch, σημειώνει ότι αν και έχει βελτιωθεί αισθητά η κατάσταση σε σχέση με το 2022, «εντούτοις απέχουμε από την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα, όπως την ξέραμε τα προηγούμενα χρόνια πριν την έλευση της πανδημίας και στη συνέχεια τον πόλεμο στην Ουκρανία».
Τονίζει ότι η κύρια πρόκληση για την αγορά αυτοκινήτων το 2023, είναι η ομαλοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας στα εργοστάσια των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Όσον αφορά τη ρωσο-ουκρανική κρίση, αναφέρει ότι οι επιπτώσεις της είναι ορατές σε πολλούς τομείς, με ιδιαίτερα αρνητική επίδραση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Επισημαίνει ότι παρά τις δυσκολίες, η αγορά παρουσιάζει μια ζωηρή κινητικότητα.
Στη συνέντευξή του αναφέρεται στις ενέργειες των εταιρειών εισαγωγής οχημάτων για αύξηση της ζήτησης.
Αναφέρεται ακόμη στους στόχους του ομίλου για το 2023, με τον όμιλο να προσβλέπει σε βελτιώσεις στη διαδικασία παραγωγής ώστε αυτή να ανταποκρίνεται σε μεγαλύτερο βαθμό στην εκτιμώμενη αυξητική ζήτηση.
Της Γεωργίας Χαννή
Η συνέντευξη
Ερ.: Ποιες οι προκλήσεις για την αγορά αυτοκινήτων το 2023;
Απ.: Η κύρια πρόκληση για την αγορά αυτοκινήτων το 2023, είναι η ομαλοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας στα εργοστάσια των αυτοκινητοβιομηχανιών. Αν και έχει βελτιωθεί αισθητά η κατάσταση σε σχέση με το 2022, εντούτοις απέχουμε από την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα, όπως την ξέραμε τα προηγούμενα χρόνια πριν την έλευση της πανδημίας και στη συνέχεια τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σε ένα άλλο επίπεδο, μια ακόμη σημαντική πρόκληση για όλον τον κλάδο, είναι η ολιστική εφαρμογή πολιτικών βιωσιμότητας, με άξονες το περιβάλλον, την κοινωνία και την υπεύθυνη διακυβέρνηση, αυτό δηλαδή που διεθνώς είναι γνωστό ως ESG. Χρειάζεται όλοι στο χώρο να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα και να αυξήσουμε τη θετική κοινωνική μας επίδραση.
Ερ.: Πώς επηρέασε η ρωσο-ουκρανική κρίση την αγορά και ποιες οι προοπτικές εν μέσω της αβεβαιότητας;
Απ.: Η αρχική ρωσο-ουκρανική κρίση, στη συνέχεια μετατράπηκε σε πολεμική σύγκρουση που ακόμη είναι σε εξέλιξη.
Οι επιπτώσεις της είναι ορατές σε πολλούς τομείς, με ιδιαίτερα αρνητική επίδραση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Από τη δυσλειτουργία της επηρεάζεται σημαντικά η παραγωγική ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας και κατ’ επέκταση η ικανότητα των εργοστασίων να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση.
Είναι σημαντικό ότι παρά τις δυσκολίες, η αγορά παρουσιάζει μια ζωηρή κινητικότητα. Αυτή τροφοδοτείται και από τα πολλά νέα μοντέλα με καινοτόμα χαρακτηριστικά που ελκύουν τους υποψήφιους αγοραστές.
Εν μέσω πάντως της παρατεταμένης γεωπολιτικής αβεβαιότητας, είναι ριψοκίνδυνο να γίνει μια ασφαλής εκτίμηση για την πορεία των πραγμάτων στην αγορά αυτοκινήτων. Η ζήτηση υπάρχει. Όπως και η σταδιακή βελτίωση της παραγωγής. Μένει να φανεί αν οι διαφαινόμενες θετικές προοπτικές θα επιβεβαιωθούν στην πράξη.
Ερ.: Πιστεύετε ότι το 2023 θα είναι καλύτερο έτος από το 2022;
Απ.: Για το 2023 υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία, στη βάση όσων σας προανέφερα.
Οι μέχρι τώρα ενδείξεις συνηγορούν προς αυτό. Στον Όμιλο Πηλακούτα είμαστε περαιτέρω αισιόδοξοι για την αγορά μας, καθώς αναμένουμε νέα συναρπαστικά μοντέλα, τόσο με συμβατικούς θερμικούς κινητήρες, όσο και με ηλεκτρικούς και από τα εννέα brands που αντιπροσωπεύουμε.
Με εξελιγμένες δυνατότητες, στην τεχνολογία, στην ασφάλεια, στην αισθητική, στην επικοινωνία και ψυχαγωγία, στην οικονομία καυσίμου, στις επιδόσεις, στην άνεση και πρακτικότητα.
Εννοείται φυσικά πως το μεγάλο στοίχημα, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και διεθνώς, είναι η μείωση των χρόνων παράδοσης νέων αυτοκινήτων στους κατόχους τους.
Ερ.: Ποια η κατάσταση όσον αφορά στην εφοδιαστική αλυσίδα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας;
Απ.: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην κατασκευή «just-in-time», όπου τα εξαρτήματα και τα αναγκαία υλικά φτάνουν στη γραμμή συναρμολόγησης ακριβώς όταν χρειάζονται.
Όπως ήδη λέχθηκε, σε σχέση με το 2022, παρατηρείται βελτίωση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, όμως δεν είμαστε ακόμα στο επιθυμητό σημείο.
Οι συναφείς προκλήσεις παραμένουν και αυτές είναι η τήρηση των χρόνων παράδοσης, η διαχείριση του κόστους και η διαχείριση των αποθεμάτων.
Ερ.: Σε ποιες ενέργειες προχωρούν οι εταιρείες εισαγωγής οχημάτων για αύξηση της ζήτησης για αγορά αυτοκινήτων;
Απ.: Κάθε εισαγωγέας χαράζει το δικό του πλάνο επικοινωνίας και προβολής των brands που αντιπροσωπεύει. Το πλάνο αυτό περιλαμβάνει ενέργειες above και below the line, τηλεοπτικής, ραδιοφωνικής και outdoor διαφήμισης, εκδηλώσεις παρουσίασης νέων μοντέλων, αξιοποίηση ψηφιακών καναλιών με διάφορους τρόπους π.χ. συγγραφή native articles, καθώς και χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Ερ.: Υπάρχει δυναμική στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων; Σε ποιο βαθμό βοήθησαν τα σχέδια επιδότησης και κατά πόσο θεωρείτε ότι θα πρέπει να συνεχιστούν;
Απ.: Στο χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταγράφεται μια διεθνής δυναμική που σε κάποιο – μικρότερο - βαθμό ακολουθεί και η Κύπρος.
Για την ηλεκτροκίνηση είναι κομβικής σημασίας οι υποδομές φόρτισης που παρέχουν την επιθυμητή ανεξαρτησία μετακίνησης. Στον τόπο μας, αν και έχουν γίνει βήματα μπροστά, οι σταθμοί φόρτισης δεν είναι αριθμητικά στο επιθυμητό σημείο, κάτι που χωρίς αμφιβολία προβληματίζει τους υποψήφιους αγοραστές. Από την άλλη όσο αυξάνονται οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, αυτό λειτουργεί ως μοχλός αύξησης των σταθμών φόρτισης παγκύπρια.
Σε μια σχετική πρωτοβουλία, ο Όμιλος Πηλακούτα ένωσε τις δυνάμεις του με την Troodos Electric Cables στην υλοποίηση της δράσης e-point. Αυτή αφορά στην εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη την Κύπρο. Χαρακτηριστικό της δράσης είναι η συνεργασία μας με φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και οργανισμούς, που πολλαπλασιάζουν την απήχηση της προσπάθειας. Αυτό που κάνει ξεχωριστό το συγκεκριμένο δίκτυο φόρτισης e-point, που αναπτύσσουμε σε δημόσιους χώρους, είναι πως η φόρτιση για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα είναι δωρεάν για τρία χρόνια.
Ήδη έχουν τοποθετηθεί τα δύο πρώτα e-points στη Λευκωσία και συνεχίζουμε σε ένα πλάνο που περιλαμβάνει σταθμούς φόρτισης σε όλη την Κύπρο.
Σε ότι αφορά στα σχέδια κινήτρων που έδωσε η πολιτεία, αναμφίβολα βοήθησαν καθώς έκαναν πιο προσιτή την απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Στην κατεύθυνση αυτή ένα νέο σχέδιο στο μέλλον, επίσης μπορεί να λειτουργήσει υποβοηθητικά στην διεύρυνση της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ερ.: Δεδομένων των ψηλών τιμών ηλεκτρικών οχημάτων, ποια είναι τα χαρακτηριστικά των αγοραστών που έχουν τη δυνατότητα, ακόμα και μέσω του σχεδίου επιδότησης να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα;
Απ.: Όπως αναφέρθηκε, τα σχέδια βοήθησαν καθώς έκαναν πιο προσιτά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μεγαλύτερο μέρος ενδιαφερόμενων αγοραστών, ειδικά σε ένα χρονικό σημείο που η σχετική τεχνολογία δεν είχε φτάσει σε ικανοποιητικό σημείο ωριμότητας.
Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναβαθμίζουν συνεχώς τις προδιαγραφές τους και τελικά η σχέση αξία/τιμή βελτιώνεται διαρκώς.
Στα κύρια χαρακτηριστικά των υποψήφιων ιδιοκτητών είναι προφανώς η αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθησία (καθώς τα ηλεκτρικά έχουν μηδενικούς ρύπους) και η προτίμηση σε κινητήρες αθόρυβης λειτουργίας και διαφορετικού τρόπου συντήρησης σε σχέση με τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ερ.: Να αναμένουν μειώσεις στις τιμές οι καταναλωτές ή είναι απομακρυσμένο ενδεχόμενο;
Απ.: Εν μέσω της διεθνούς αβεβαιότητας και των προκλήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας, καμία ασφαλής πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει για την πορεία των τιμών.
Ερ.: Ποιοι οι στόχοι του Oμίλου για το 2023;
Απ.: Πρώτα απ’ όλα, για το 2023 προσβλέπουμε σε βελτιώσεις στη διαδικασία παραγωγής ώστε αυτή να ανταποκρίνεται σε μεγαλύτερο βαθμό στην εκτιμώμενη αυξητική ζήτηση.
Αξιολογώντας ένα περιβάλλον συνεχών αλλαγών, στον Όμιλο Πηλακούτα χαράζουμε τη στρατηγική μας και προετοιμάζουμε τα επόμενα βήματά μας.
Σε αυτά συμβάλλει ουσιαστικά και η τέταρτη γενιά της οικογένειας Πηλακούτα, ο Κόδρος, η Κλέλια και η Στάλω.
Μαζί με το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού μας, θεωρούμε πως κάθε πρόκληση έχει μέσα της ευκαιρίες εξέλιξης, δυνατότητες να γινόμαστε καλύτεροι.
Σε επίπεδο τακτικών κινήσεων, είμαστε προσηλωμένοι στην ενίσχυση του πιο σημαντικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος του Ομίλου, αυτό της διαφοροποίησής του μέσα από το εύρος των brands που αντιπροσωπεύει και των υπηρεσιών που προσφέρει.
Στο πλαίσιο αυτό και όσο οι ανάγκες και οι απαιτήσεις των πελατών μας αλλάζουν, προσπαθούμε να ανταποκρινόμαστε σε αυτές όπως και στις προσδοκίες τους και να βελτιωνόμαστε όπου είναι αναγκαίο. Το πιο σημαντικό είναι να ανανεώνουμε διαρκώς και να επιβεβαιώνουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας.
Στο πλαίσιο αυτό ερευνούμε συνεχώς την αγορά μας, σηματοδοτώντας τις προτεραιότητές μας. Μία από αυτές είναι ο λειτουργικός και ψηφιακός μας μετασχηματισμός στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης. Υπηρετούμε τα τρία επίπεδα δράσης: Σεβασμός στο Περιβάλλον, Προσφορά στην Κοινωνία, Υπεύθυνη Εταιρική Διακυβέρνηση.
Επιλέγουμε πλέον να τοποθετούμε τις επιχειρηματικές μας αποφάσεις μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο επιλογών με βιώσιμα χαρακτηριστικά.
Στρατηγικά αυτό συνιστά μια μεγάλη αλλαγή καθώς επαναπροσδιορίζει το επιχειρησιακό μας μοντέλο, τον τρόπο σκέψης και δράσης μας. Νιώθουμε έντονα πως η όποια επιχειρηματική μας πρόοδος οφείλει να είναι συνδεδεμένη με την πρόοδο της κοινωνίας μας και ευρύτερα του τόπου.