Παρότι δεν έχουν καθοριστεί ακόμα οι επενδυτικοί στόχοι του ειδικού ταμείου του νέου επαγγελματικού σχεδίου συνταξιοδοτικών ωφελημάτων των υπαλλήλων της κρατικής υπηρεσίας και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, περιλαμβανομένων και των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης, υπολογίζεται ότι μακροπρόθεσμα η απόδοση του θα είναι περίπου 1,5% μεγαλύτερη από τον τιμάριθμο.
Σύμφωνα με ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, η οποία θα θέσει σήμερα κάτω από το μικροσκόπιο της το αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου για τη δημιουργία του νέου σχεδίου, από το διευθύνοντα αναλογιστή και συνέταιρο της i.e. Muhanna & co., Actuaries & Consultants Μαρίνο Θεοδοσίου, στόχος είναι η απόδοση του ταμείου να είναι περίπου 1,5% μεγαλύτερη από τον τιμάριθμο μακροπρόθεσμα.
Ο κ. Θεοδοσίου, διευκρινίζει ότι στην παρούσα φάση δεν είναι δυνατό να καθοριστούν οι επενδυτικοί στόχοι του ταμείου, καθώς δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις για τις διαθέσιμες επιλογές επενδύσεων στην αγορά, όταν θα γίνει η έναρξη του ταμείου.
Προσθέτει ότι καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό της επενδυτικής πολιτικής παίζουν, οι αναμενόμενες εισφορές, οι αναμενόμενες πληρωμές και το μέγεθος του ταμείου, ενώ διευκρινίζει ότι οι ανάγκες και οι δυνατότητες του ταμείου θα διαφανούν μετά την αναλογιστική μελέτη και τη μελέτη ενεργητικού παθητικού, τα αποτελέσματα των οποίων θα καταδείξουν και τους επενδυτικούς στόχους.
Ο κ. Θεοδοσίου διευκρινίζει περαιτέρω ότι το ταμείο το οποίο θα δημιουργηθεί, θα καλύπτει όλους τους υπηρετούντες, οι οποίοι προσλήφθηκαν ή διορίστηκαν μετά την 1/10/2011 καθώς και όσους μόνιμους υπαλλήλους θα διοριστούν για πρώτη φορά σε θέση κατά ή μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου.
Όσον αφορά τη ρευστότητα του ταμείου, εξηγεί ότι θα χρηματοδοτείται εκατέρωθεν από τον εργοδότη και από τον εργαζόμενο με ποσό ίσο του 5% των μηνιαίων συντάξιμων απολαβών του μέλους.
Σημειώνει ότι πρωταρχικός στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν επαρκή περιουσιακά στοιχεία για την παροχή ρευστότητας στο ταμείο για την ικανοποίηση των πληρωμών ωφελημάτων στους συμμετέχοντες ή τους δικαιούχους αυτών, τη στιγμή που είναι πληρωτέα.
Προσθέτει ότι τα περιουσιακά στοιχεία του ταμείου πρόκειται να επενδυθούν προκειμένου να δημιουργηθεί επαρκής απόδοση της επένδυσης για τη διασφάλιση της οικονομικής ισορροπίας του σχεδίου μακροπρόθεσμα βάσει των εγγυημένων οφελών του σχεδίου που καθορίζονται στους κανονισμούς του.
Ο κ. Θεοδοσίου τονίζει ότι με βάση το πλαίσιο διαχείρισης των επενδύσεων, το ταμείο στοχεύει στην ψηλότερη δυνατή απόδοση μέσα στο πλαίσιο της συνετής διαχείρισης, της βιώσιμης ανάπτυξης από οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική άποψη.
Αναφορικά με το κόστος διαχείρισης του ταμείου, ο ανώτερος αναλογιστής ενημερώνει ότι εξαρτάται από το μέγεθος του ταμείου, τις κατηγορίες επενδύσεων και τη στρατηγική των διαχειριστών που θα επιλεγούν.
Αναφέρει ότι στα αρχικά στάδια δημιουργίας του ταμείου, το κόστος μπορεί να είναι μέχρι 0,5% του ενεργητικού του ταμείου, αλλά σε πλήρη ανάπτυξη, το ετήσιο κόστος θα πρέπει να περιοριστεί σε ποσοστό χαμηλότερο του 0,20%.
Μ. Περσιάνης: Κίνδυνος για ταμείο τα κρατικά ομόλογα
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο πρόεδρος του δημοσιονομικού συμβουλίου, Μιχάλης Περσιάνης, σε δική του ενημέρωση στην Επιτροπή Οικονομικών, έκρουσε το καμπανάκι του κινδύνου για την απόφαση της κυβέρνησης, η οποία διατυπώνεται και στο νομοσχέδιο, κονδύλια του ειδικού ταμείου να επενδύονται σε κρατικά ομόλογα.
Ο κ. Περσιάνης τονίζει ότι είναι κρίσιμης σημασίας η επιτυχής διαχείριση του ειδικού ταμείου, καθώς αποτελεί την κυριότερη παράμετρο για την οικονομική βιωσιμότητα του όλου συστήματος, ενώ σημειώνει πως οι μακροπρόθεσμες αποδόσεις του, είναι απαραίτητες για την επιβίωση του.
Ο πρόεδρος του δημοσιονομικού συμβουλίου, εμφανίζεται επίσης κάθετα αντίθετος ως προς τη συμμετοχή πολιτικών ή κρατικών αξιωμάτων στο ταμείο.
Σημειώνεται ότι στο νομοσχέδιο αρχικά, προβλεπόταν το ενεργητικό του ειδικού ταμείου να επενδύεται από τον Υπουργό Οικονομικών, πρόνοια που αναθεωρήθηκε με τη σύμφωνη γνώμη βουλής και κυβέρνησης.
Περαιτέρω, ο κ. Περσιάνης εισηγείται την απόλυτη απομόνωση των αποφάσεων για τη διαχείριση του ειδικού ταμείου από οποιοδήποτε σημερινό ή μελλοντικό πολιτικό πρόσωπο ή κρατικό αξιωματούχο ή άτομα που να έχουν εξ ορισμού ή και εξ οφίκιο σύγκρουση συμφέροντος με τη χρηματοδότηση και τη βιωσιμότητα του ειδικού ταμείου.
Αγκάθι οι 1150 συμβασιούχοι υπαξιωματικοί
Εν τω μεταξύ, υπενθυμίζεται ότι η κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου για τη δημιουργία του νέου σχεδίου, ολοκληρώθηκε την προηγούμενη Δευτέρα, ενώ ο στόχος είναι να οδηγηθεί ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος για ψήφιση, στις 10 του ερχόμενου Νοεμβρίου.
Σήμερα η Επιτροπή θα εξετάσει το αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου που κατέθεσε στη Βουλή την προηγούμενη Πέμπτη, το Υπουργείο Οικονομικών, ενώ την ερχόμενη εβδομάδα τα κόμματα αναμένεται να καταθέσουν τροπολογίες επί του νομοσχεδίου.
Ανοιχτό παραμένει πάντως το πρόβλημα που προέκυψε με την ενσωμάτωση στο νέο συνταξιοδοτικό σχέδιο, των 1150 συμβασιούχων υπαξιωματικών του στρατού (ΣΥΠ), ζήτημα που μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί.
Υπενθυμίζεται ότι με γνωμάτευσή της, η Νομική Υπηρεσία, αποκλείει την απαλλαγή ή και μη συμπερίληψη τους, στο υπό συζήτηση συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο, ενώ παράλληλα βάζει φρένο και σε πιθανή αποζημίωση τους.
Σημειώνεται ότι οι ΣΥΠ με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία έχουν δικαίωμα, μετά την υποχρεωτική συνταξιοδότηση τους στην ηλικία των 57 ετών, να συνάψουν νέα σύμβαση απασχόλησης διάρκειας 3 ετών, με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμη 3 έτη.
Στο υπό συζήτηση στη Βουλή, συνταξιοδοτικό νομοσχέδιο, δεν παρέχεται το δικαίωμα σύναψης νέας σύμβασης απασχόλησης, μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας υποχρεωτικού τερματισμού της απασχόλησης, ενώ με βάση την γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας αποκλείεται και η καταβολή αποζημίωσης, ως αντιστάθμισμα, για τα έτη που ενδεχομένως και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να ανανεωθεί η σύμβαση απασχόλησής των ΣΥΠ.
Στο τραπέζι ειδικό ταμείο αποζημίωσης ΣΥΠ
Στην γνωμάτευση η Νομική Υπηρεσία διευκρινίζει όμως, ότι, σε περίπτωση που υπάρχει ενδεχόμενο δημιουργίας ειδικού ταμείου αποζημίωσης των ΣΥΠ, έναντι τερματισμού του δικαιώματός τους για υποβολή αίτησης παράτασης της σύμβασής τους μέχρι την ηλικία των 63 ετών, το οποίο σχέδιο μπορεί να αιτιολογηθεί ότι θα προσφέρει τόσο οικονομικό όφελος προς τη Δημοκρατία, όσο και αναβάθμιση της επιχειρηματικής ικανότητας της Εθνικής Φρουράς, τότε δεν διαβλέπει κάποιο νομικό κώλυμά.
Σημειώνει ωστόσο ότι το συγκεκριμένο ζήτημα θα εξεταστεί σε περίπτωση κατά χάριν δωρεάς.
Επισυνάπτεται το αναθεωρημένο νομοσχέδιο του νέου συνταξιοδοτικού σχεδίου.