Απώλειες περίπου €100 χιλ. τον χρόνο έχει το κράτος από «τρύπες» στην σύμβαση που υπογράφηκε με τους διαχειριστές του λιμανιού, και αφορά στις εισαγωγές ελαστικών από την μη είσπραξη ΦΠΑ και περιβαλλοντικού τέλους.
Αυτό αναφέρθηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου κατά την σημερινή εξέταση της έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2019, όσο αφορά την διαχείριση αποβλήτων ελαστικών οχημάτων.
Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής ο εκπρόσωπος του ενός από τα δύο συστήματα διαχείρισης αποβλήτων ελαστικών Σάββας Κωνσταντίνου, είπε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι η κατάργηση των ελέγχων στα ελαστικά από την Αρχή Λιμένων στο λιμάνι Λεμεσού, με αποτέλεσμα να μην προπληρώνουν οι εισαγωγείς το περιβαλλοντικό τέλος, αλλά και σε πάρα πολλές περιπτώσεις να μην καταβάλλεται και το ΦΠΑ.
Είπε ότι βάσει έρευνας που διεξήγαγαν, από το 2017 που ανέλαβε το λιμάνι Λεμεσού ιδιώτης, το κράτος έχει απώλειες περίπου €100 χιλ., σε ΦΠΑ και περιβαλλοντικό τέλος.
Ο εκπρόσωπος του δεύτερου συστήματος Χριστόφορος Γλυκάνισος ανέφερε ότι από το σύνολο των εισαγωγών ελαστικών, το 65% που προέρχεται από τρίτες χώρες ελέγχονται από το Τελωνείο και καταβάλλεται το ΦΠΑ και το τέλος ανακύκλωσης, ενώ για το άλλο 35% που προέρχεται από την κοινότητα δεν διενεργούνται έλεγχοι.
Λειτουργός της Αρχής Λιμένων ανέφερε ότι με την αποκρατικοποίηση του λιμένα Λεμεσού καταργηθήκαν οι έλεγχοι που διενεργούσαν σε εισαγωγές ελαστικών. Όπως εξήγησε για να εκτελωνιστούν τα ελαστικά θα έπρεπε πρώτα ο εισαγωγέας να καταβάλλει τους φόρους και το περιβαλλοντικό τέλος. Πρόσθεσε ότι η συγκεκριμένα πρόνοια δεν περιληφθεί στο συμβόλαιο με τους διαχειριστές, με αποτέλεσμα πλέον οι έλεγχοι να διενεργούνται από το Τμήμα Τελωνείου μόνο σε ελαστικά που εισάγονται από τρίτες χώρες.
Η λειτουργός του Τμήματος Τελωνείου Σπύρου Μαρία- Στέλλα από την πλευρά της επιβεβαίωσε ότι η υποχρέωση της Αρχής Λιμένων για είσπραξη του περιβαλλοντικού τέλους δεν μεταφέρθηκε στον ιδιώτη, ενώ διευκρίνισε ότι για τις εισαγωγές ελαστικών από τρίτες χώρες ενημερώνει το Τμήμα Περιβάλλοντος ώστε προχωρήσει στην είσπραξη του περιβαλλοντικού τέλους.
Δήλωσε περαιτέρω ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου ή είσπραξης του τέλους από το τμήμα της για τις κοινοτικές εισαγωγές ελαστικών βάση της νομοθεσίας.
Παίρνοντας τον λόγο ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα χαρακτήρισε ακόμα ως έγκλημα, το ότι δεν περιλήφθηκαν στις συμβάσεις που υπογράφηκαν με τους διαχειριστές του λιμανιού Λεμεσού, οι συγκεκριμένοι έλεγχοι με αποτέλεσμα να μην εισπράττονται τέλη και παράλληλα να γεμίζει η Κύπρος με παλιά ελαστικά, καθώς οι εισαγωγείς δεν έχουν την υποχρέωση να τα ανακυκλώσουν.
Η λειτουργός του Τμήματος Περιβάλλοντος Χρυστάλλα Νησιώτου ανέφερε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη προσπάθειες για επίλυση του προβλήματος, αναφέροντας ότι μεταξύ άλλων πραγματοποιούν σε συνεργασία με το Τελωνείο επιτόπιους ελέγχους στο λιμάνι Λεμεσού.