You are here

Η κατρακύλα προς διαβάθμιση: Μέρος B

Η κατρακύλα προς διαβάθμιση: Μέρος B

21/11/2011

Με την εκλογή του ο κ. Χριστόφιας άρχισε να ενεργεί προς την πραγματοποίηση του προεκλογικού του προγράμματος.  Ένας άξονας ήταν η αύξηση στις κοινωνικές δαπάνες που ήταν μία κύρια προεκλογική δέσμευση.  (Παρενθετικά, η μειωμένη κυβερνητική αποταμίευση μεταφράζεται και σε εξωτερικές ανισορροπίες (έλλειμμα στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών).  Αυτό το έχει προσέξει για την Κύπρο πρόσφατα και ο Nouriel Roubini, στην τρίτη παράγραφο αυτού του άρθρου, το οποίο συνάδει με το πρώτο άρθρο που είχα γράψει για τη Stockwatch).

 Πως αντέδρασε ο υπουργός Οικονομικών για να βρει τα έσοδα για κοινωνικές δαπάνες, εν μέσω μίας παγκόσμιας κρίσης που είχε αρχίσει το καλοκαίρι του 2007, και εντάθηκε μετά τη χρεωκοπία της Lehman Brothers το Σεπτέμβριο του 2008; (Ήταν τον Αύγουστο του 2007 που η Κεντρική Τράπεζα της Αμερικής άρχισε να μειώνει το διατραπεζικό επιτόκιο από 5.25% στο 2% τον Αύγουστο του 2008, ένδειξη ότι η ύφεση στην Αμερική είχε αρχίσει).

 Ένα πρώτο βήμα ήταν η επίσκεψη στο Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου (ΚΤΚ) για να πωληθούν τα αποθέματα χρυσού της Κεντρικής Τράπεζας.  Τον Ιούνιο του 2008 ο κ. Σταυράκης συναντήθηκε επίσης με διάφορα κόμματα και προσπάθησε να πείσει ότι θα πρέπει να πωληθεί ο χρυσός της Κεντρικής (στις ελκυστικές για την εποχή τιμές) για να μπορεί να ικανοποιήσει το προεκλογικό πρόγραμμα της Κυβέρνησης (το όφελος θα ήταν περίπου €200-250 εκ. σύμφωνα με τις τότε τιμές).  Φαντάζομαι ότι ο κ. Σταυράκης είχε αντιληφθεί ότι ο προϋπολογισμός δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί χωρίς ένα μεγάλο έλλειμμα και η πώληση του χρυσού θα ήταν ένας τρόπος να μειωθούν τα ελλείμματα (έχουμε δει την περασμένη εβδομάδα ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2009 ήταν τελικά περίπου €1 δισ.).

 Η Κεντρική Τράπεζα δεν συγκατάνευσε σε αυτή την επιθυμία.  Κρίνω σωστά δεν συγκατάνευσε, όχι διότι είναι αμαρτία να πουλάς περιουσιακά στοιχεία όπως το χρυσό, αλλά διότι οι λόγοι πώλησης του χρυσού ήταν οι αυξημένες κοινωνικές δαπάνες.  Και αύξηση στις μη στοχευμένες κοινωνικές δαπάνες δεν είναι ο καλύτερος τρόπος να βοηθηθεί ο περισσότερος κόσμος.  Φυσικά, δεν είναι αυτός ο λόγος που δεν συγκατάνευσε η ΚΤΚ διότι δεν είναι δουλειά της ΚΤΚ να παίρνει αποφάσεις για κοινωνική πολιτική.  Δύο ήταν οι λόγοι που μπορούσαν να δικαιολογήσουν την άρνηση της ΚΤΚ.  Πρώτον, όταν ο χρονιαίος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ εκείνη την περίοδο ήταν της τάξης του 4.3% το δεύτερο τρίμηνο του 2008 και 3.3% το τρίτο τρίμηνο του 2008, η οικονομία δεν χρειαζόταν και άλλες κυβερνητικές δαπάνες. Δεύτερον, και συνδεδεμένο, στην Κύπρο εκείνη την εποχή μία κύρια ανησυχία ήταν ο πληθωρισμός, που θα ανέβαινε ακόμη περισσότερο με τη μετατροπή του χρυσού σε στεγαστικές ή άλλες χορηγίες.  Δεδομένης μίας κύριας υποχρέωσης της ΚΤΚ να διατηρεί σταθερές τις τιμές, αυξημένες δαπάνες θα αύξαναν ακόμη περισσότερο τον πληθωρισμό.

 Παρενθετικά, με την εισαγωγή μας στην ευρωζώνη, έχουμε χάσει τη δυνατότητα άσκησης ανεξάρτητης νομισματικής πολιτικής.  Το μόνο που μας μένει είναι (προς το παρόν) η άσκηση ανεξάρτητης δημοσιονομικής πολιτικής που θα πρέπει να προσπαθεί να συμπληρώνει τις νομισματικές αποφάσεις που έρχονται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).  Άρα, η συγκεκριμένη δημοσιονομική απόφαση θα δυσχέραινε ακόμη περισσότερο το στόχο της ΚΤΚ να έχει τον πληθωρισμό περίπου στο 2%.  Άρα, αυτή ήταν η ορθή απόφαση στη συγκεκριμένη στιγμή.

 Αυτό ήταν μάλλον το πρώτο συμβάν που χάλασε τη σχέση του Διοικητή της ΚΤΚ κ. Ορφανίδη και του κ. Σταυράκη.  Το επόμενο βήμα του κ. Σταυράκη ήταν να ενεργοποιήσει μία παλαιότερη απόφαση του Υπουργικού και να πάρει τη διαχείριση του χρέους από την ΚΤΚ στο υπουργείο Οικονομικών.  Πολλοί αναλυτές είδαν αυτή την κίνηση σαν «εκδίκηση» προς την άρνηση της ΚΤΚ να πουλήσει το χρυσό.  Αυτό μπορεί να είναι αλήθεια, μπορεί να μην είναι αλήθεια.  Θεωρώ ότι αυτή η κίνηση έχει περισσότερο να κάνει με την απόφαση του κ. Σταυράκη να βρει χρήματα με το να μειώσει τα τοκοχρεολύσια του κράτους, μία δικαιολογήσιμη πρόθεση.

 Ο κ. Σταυράκης, υποθέτω λόγω της προηγούμενης εργασιακής του πείρας, αποφάσισε ότι θα μπορούσε να μειώσει το πρόβλημα του ελλείμματος με εξωτερικό δανεισμό, σε ένα περιβάλλον χαμηλών διεθνών επιτοκίων (λόγω των παγκόσμιων ανισορροπιών και της διογκούμενης διεθνούς κρίσης). Η διαχείριση του χρέους από το υπουργείο Οικονομικών θα βοηθούσε αυτή την πρόθεση.  Το επόμενο γράφημα δείχνει το ποσοστό εξωτερικού προς συνολικού χρέους από το τέλος του 2007 μέχρι το τέλος του 2010. (Πατήστε πάνω στο γράφημα για μεγέθυνση).

 

Από 23% στο τέλος του 2007, το εξωτερικό χρέος σαν ποσοστό του συνολικού χρέους, ανέβηκε στα 53% στο τέλος του 2010. Ταυτόχρονα, έστω και αν το συνολικό χρέος ανέβηκε από €9,262 εκ. το 2007, στα €9,873 εκ. το 2010 (σειρά 30 στον πίνακα με πραγματικές αξίες), οι πληρωτέοι τόκοι μειώθηκαν από €480 εκ. το 2007 σε €361 εκ. το 2010 (σε τιμές 2007, σειρά 19 στον πίνακα της προηγούμενης εβδομάδας).

 Άρα ο κ. Σταυράκης φαινόταν να πετυχαίνει τους στόχους του.  Το πρόβλημα με αυτή την τακτική (την οποία φαίνεται να ασπαζόταν και ο κ. Larry Summers όταν ήταν υπουργός Οικονομικών της Αμερικής όπως φαίνεται στην πιο κάτω παράγραφο), είναι ότι το χαμηλότερο κόστος δανεισμού προέρχεται από επενδυτές που μπορεί εύκολα να αρνηθούν να αναχρηματοδοτήσουν το χρέος όταν καταλάβουν ότι η αποπληρωμή κινδυνεύει.  Το άρθρο του καθηγητή (στο Harvard) Jeremy Stein στο (Journal of Finance, 2010) εξηγεί καθαρά το αντιστάθμισμα μεταξύ ρευστότητας και κόστους (επιτοκίου δανειοδότησης) και λέει για το Summers:

 Former Treasury secretary Lawrence Summers describes government financing behavior along just these lines: “I think the right theory is that one tries to [borrow] short to save money but not [so much as] to be imprudent with respect to rollover risk. Hence there is certain tolerance for [short-term] debt but marginal debt once [total] debt goes up has to be more long term.”

 Δηλαδή με το φθηνότερο κόστος εξωτερικής χρηματοδότησης (αλλά με περισσότερο βραχυπρόθεσμο χρέος) εξοικονομήθηκαν τα €120 εκ. από το 2007 στο 2010.  Φυσικά το κόστος δεν περιλάμβανε το ρίσκο, η εξωτερική χρηματοδότηση να στερέψει απότομα για οποιοδήποτε λόγο που μπορεί να ήταν και άσχετος με την Κυπριακή οικονομία.

 Το στοίχημα πιθανόν να πετύχαινε αν η κυπριακή δημοσιονομική κατάσταση δεν ήταν τόσο άσχημη και η διεθνής κρίση (ιδιαίτερα στην ευρωζώνη και Ελλάδα) δεν γινόταν ακόμη χειρότερη.  Εδώ ίσως ήταν το κρισιμότερο λάθος του κ. Σταυράκη.  Ο Διοικητής της ΚΤΚ προειδοποιούσε από το μέσο του 2008 και μετά για την επερχόμενη κρίση.  Και το πρώτο πράγμα που σταματάει σε μία κρίση είναι οι καινούργιες δανειοδοτήσεις, πράγμα που θα έβαζε μεγάλη πίεση στην αναχρηματοδότηση του χρέους.  Στη βιβλιογραφία υπάρχει επίσης η εμπειρική ιδέα ότι οι Κεντρικές Τράπεζες έχουν καλύτερη πληροφόρηση από το κοινό αλλά και από τους επαγγελματίες που πληρώνονται για να προβλέπουν (commercial forecasters).  Αυτό δείχνουν οι Romers στο άρθρο τους στο American Economic Review (2000).  Αυτό είναι ιδιαίτερα σωστό για την Κύπρο μετά την ένταξη στην ευρωζώνη καθώς η ΚΤΚ έρχεται σε πολύ συχνή επαφή με το εξωτερικό και την ΕΚΤ.  Άρα η γνώμη του οργανισμού θα έπρεπε να λαμβανόταν υπόψιν πολύ πιο γρήγορα από τον Ιούλιο του 2011 για την άσχημη κατάσταση των δημοσίων οικονομικών.  Όσο η διεθνής οικονομία και η Ελλάδα χειροτέρευε, τόσο περισσότερο χρειαζόταν το υπουργείο Οικονομικών καινούργιες αναχρηματοδοτήσεις, αλλά την ίδια στιγμή οι ξένοι επενδυτές περισσότερο δίσταζαν να παίρνουν ρίσκα λόγω της κρίσης.

 Το ποσοστό εξωτερικού χρέους είναι επίσης μία παράμετρος που βρίσκουν οι Reinhart-Rogoff να είναι συσχετισμένη με την πιθανότητα προκλήσεων κρίσης.  Η Κύπρος δεν είναι διαφορετική.  Όσο η εξωτερική κρίση χειροτέρευε τόσο η δυνατότητα αναχρηματοδότησης και ανεύρεσης καινούργιων δανειστών δυσκόλευε την κατάσταση.  Το μη αναμενόμενο γεγονός που έκανε ακόμη χειρότερη την κατάσταση ήταν η έκρηξη στο Μαρί που σήμανε οριστικά το τέλος της δυνατότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας να ζητά αναχρηματοδοτήσεις από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και να συνάψει διακρατική συμφωνία με τη Ρωσία.

 Από το καλοκαίρι του 2010 και μετά, είχαμε και τις υποβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης.  Που συνδέονται όχι μόνο με την κακή δημοσιονομική κατάσταση και τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της οικονομίας αλλά και με το μέγεθος του τραπεζικού τομέα στην Κύπρο.  Αυτές τις υποβαθμίσεις, το μέγεθος του τραπεζικού τομέα και τα ερωτήματα που έχουν τεθεί για το εποπτικό πλαίσιο, θα προσπαθήσω να αναλύσω την άλλη εβδομάδα. Προς το παρόν κρατάμε την εξωγενή, μόνιμη και αστόχευτη αύξηση στις δημόσιες δαπάνες (μέρος Α) και την ανεπιτυχή προσπάθεια να βρεθούν πόροι μέχρι να επανέλθουν ψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, ούτως ώστε οι δημόσιες δαπάνες να μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς εκτροχιασμό του δημόσιου χρέους (μέρος Β).

 Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

51 comments
Taylor on 21/11/2011
I agree with this analysis, what I disagree with is the continuous theme in this and the previous part a to make out that the CBC Governor is an economics guru. ( I will concede that he is an inflation guru and stop at that)
I await with eagerness the last article on the banking system to see if the analysis will be objective with respect to the Regulatory and Finacial Stability role of the CBC which to my mind (and other readers of the blog) did not do enough to protect the Cypriot taxpayer.
This emanates from the role of the Governor as National regulator and has nothing to do with decisions at the ECB level on inflation targeting and monetary policy. The relevant laws include the Cypriot Banking Law...
on 21/11/2011
I agree with Taylor. This looks like an elaborate attempt to shift blame from the CBC and the banking system to the government finances. The debt to GDP ratio - even after the ill-thought throughsocial spending and a recession is 65% i.e. 5% above target. The banking system recapitalization needs are 20%-25% of GDP i.e. banks have 80% of the blame, government 20%.
Παρατηρητής on 21/11/2011
Δυστυχώς κ. Α. Μηχαηλίδη, την πιο κρίσημη οικονομική συγκυρία για την Κύπρο και όλο τον πλανήτη,βρέθηκε στην εξουσία μια κυβέρνηση συνώνυμη του λαικισμού και της δημαγωγίας με αποτέλεσμα τα σφάλματα και τις παραλείψεις όπως ακριβώς τις περιγραφεις. Και το χειρότερο, ακόμα λαικίζουν και δημαγωγούν ενώ παράλληλα επιχειρούν να ενοχοποιήσουν όλους όσους έγκαιρα και τεκμηριωμένα καθημερινώς τους προειδοποιούσαν.
Επαμεινώνδας on 21/11/2011
Οι δύο πρώτοι σχολιαστές αντί να ασχοληθούν με την ουσία αυτού του πολύ ενδιαφέροντος και εμπεριστατωμένου άρθρου, ασχολήθηκαν μόνο με το αν ρίχνει την ευθύνη στον Ορφανίδη ή όχι. Απλώς αποκάλυψαν για ακόμα μια φορά τις εμμονές τους.
Taylor on 21/11/2011
I await with great interest your PERSONAL opinion on the CBC's regulation of our banking system.
I said that I agree with the analysis regarding the fiscal issues. Balanced View I think...
Guest on 21/11/2011
Συγχαρητήρια για το (ακόμη ένα) πολύ καλό άρθρο. Είναι άδικο και κρίμα να υπάρχουν τόσο ικανοί επιστήμονες και γνώστες της οικονομικής επιστήμης, αλλά οι φωνές τους να μην φτάνουν στα αυτιά των κωφών κυβερνώντων.

p.s.Εμμονές και εθελοτυφλίες σαν αυτές του Taylor και του Anonymous είναι που μας έφεραν εδώ που είμαστε σήμερα. Ασχολούνται με το δέντρο ενώ καίγεται το δάσος.
The Invisible Hand on 21/11/2011
Σίγουρα η κατάστασις με τες τράπεζες και η σχεδόν βέβαια πλέον ανάγκη για κρατική βοήθεια έχει συντελέσει στην υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης του κράτους.

Αλλά ο Ανώνυμος και ο Τέυλορ (one track minds?)πάλι δεν δίνουν όλη την εικόνα, όταν εστιάζουν τη προσοχή μας στο "διαχειρίσημο" 65% λόγο του χρέους προς ΑΕΠ που θα αποσταθεροποιηθεί δήθεν με το πρόσθετο καπέλλο 25% από ενδεχόμενη (και σχεδόν βέβαιη) βοήθεια/εθνικοποίηση τραπεζών.

Αυτό που και οι δύο παραλείπουν είναι ότι οι οίκοι αξιολόγησης, όπως κάθε συνετός τραπεζίτης, δίδουν δευτερεύουσα σημασία στο ύψος του δημόσιου χρέους και σωστά βλέπουν την δυνατότητα αποπληρωμής του τοκοχρεωλυσίου από τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Στη περίπτωση της Κύπρου από το 2008 και μετά τα μεγάλα και μόμιμα πλέον ελλείματα του κράτους αυτόματα οδηγούν σε συνεχείς υποβαθμίσεις, καθώς η πολιτεία εμφανώς δεν θέλει να περιορίσει έξοδα και συνεχώς ψάχνει για νέα δάνεια οθενδήποτε προερχόμενα.

Δυστυχώς δεν αποφεύγουμε υποβαθμίσεις και επιτήρηση ούτε με 65%+25% χρέος αλλά ούτε με 65% μόνο, αν δεν νοικοκυρευτεί η πολιτεία (και οι τράπεζες).
Taylor on 21/11/2011
I said I agree witht he fiscal issue analysis but am Interested to see what will be made of the bannking system in part 3 of the article to see if the analysis is indeed objective or along with the media tries to shelter the banks and the CBC, I see no one track mind just focus on the issue that doesn;t see the light...
Demetris on 21/11/2011
Η ορθή παρακολούθηση ενός θέματος απαιτεί όπως γίνεται σφαιρικά και χωρίς παροπίδες. Η απάντηση στο ερώτημα ποιος φταίει για την σημερινή κατάσταση της Κυπριακής Οικονομίας είναι : "Κράτος - Τράπεζες - Κεντρική Τράπεζα". Άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο. Συνοπτικά οι Τράπεζες με τους εντελώς λάθος χειρισμούς στο θέμα της έκθεσης τους στα Ελληνικά Ομόλογα, και στα Ελληνικά Εταιρικά και Μή Δάνεια. Η Κεντρική Τράπεζα που επέτρεψε αυτή την τεράστια συσσόρευση έκθεσης σε κίνδυνο ενώ σε άλλα παρόμοια επενδυτικά πλαίσια είναι ιδιαίτερα αυστηρή. Το Κράτος-Κυβέρνηση Χριστόφια που φόρτωσε το δημόσιο χρέος με δαπάνες από το 2008 και μέτρα εξυγείανσης θα πάρει όταν θα ήδη πέφτουμε στον γκρεμμό και είναι υπεύθηνη για την έκρηξη στο Μαρί. Καλή τύχη και καλό βράδυ... σκοτάδι έρχεται...
Athina on 21/11/2011
Ενημερωτικά να αναφέρω ότι δεν είναι ο πρών υπουργός Οικονομικών που εισηγήθηκε την πώληση του χρυσού, αλλά η Κεντρική Τράπεζα. Συγκεκριμένα σε συνεδρία του διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Τράπεζας στις 12 Νοεμβρίου 2007 (Προεδρία Τάσσου Παπαδόπουλου) επισημάνθηκε ότι η τιμή του χρυσού διέγραψε τα τελευταία χρόνια εντυπωσιακή άνοδο, σκαρφαλώνοντας τις τελευταίες μέρες (τότε) στα υψηλότερα επίπεδα. (υπάρχουν πρακτικά)
Το γεγονός αυτό, σημειώθηκε, υποδηλώνει ότι η χρονική αυτή στιγμή, ήταν ίσως η κατάλληλη για να εξεταστεί η πώληση μέρους του αποθεματικού του χρυσού.
Στο τέλος της συνεδρίας, αποφασίστηκε, όπως το διοικητικό συμβούλιο, εξουσιοδοτήσει τον διοικητή να προβεί σε πώληση μέρους του αποθεματικού που να μην υπερβαίνει το 50% των αποθεμάτων όταν και εφόσον οι συνθήκες κριθούν ευνοϊκές.
Το μόνο μέλος του συμβουλίου που εξέφρασε διαφωνία ήταν ο Σπύρος Αραούζος ο οποίος εξέφρασε την άποψη πως έπρεπε να πωληθεί μόνο το 1/3 των αποθεμάτων του χρυσού.
Αυτά για την ιστορία σχετικά με τον χρυσό.
Παρατηρητής on 21/11/2011
Τότε athina αφού είναι ας πούμε έτσι όπως τα λες γιατί δεν πωλήθηκε ο χρυσός όταν έβγαιναν καθημερινά ο Σταυράκης και ο Ευαγόρου και η υπόλοιπη παρέα από το ΑΚΕΛ και καθημερινά απαιτούσαν την πώληση του χρυσού? Αφού η ΚΤΚ πρώτη το εισηγήθηκε και συμφωνούσε κατ' εσένα, ποιο αόρατο χέρι σταμάτησε την πώληση χρυσού?
Athina on 23/11/2011
Γιατί ήταν προεκλογική περίοδος (Νοέβμριος 2007) μετά άλλαξε η Κυβέρνηση(Φεβρούαριος 2008) και όταν νέα κυβέρνηση το ζήτησε, άλλαξαν τα δεδομένα καθότι ο Θανάσης το ξανασκέφτηκε φαίνεται και άλλαξε άποψη. Το λάθος ήταν οτι ο κ. Ορφανίδης το παρουσίασε ώς να το άκουγε για πρώτη φορά. Δεν λέω ότι είπε ψέματα αλλά ότι έκρυψε την αλήθεια
Μαριος on 23/11/2011
Από ότι φαίνεται η Αθήνα γνωρίζει κάποια περισσότερα πράγματα προφανώς από την θέση της. Αλλά ας μας πει κατα πόσο αυτή η Κυβέρνηση είχε ζητήσει να δοθούν στην Κυβερνηση σε ευρω τα εκατομυρια των λιρών Κύπρου που δεν έχουν ακόμη ανταλλαγει με ευρώ μέσω των Τραπεζών η την Κεντρική Τράπεζα. Τι θα γινόταν εάν συνέβαινε αυτό?
αθηνα on 24/11/2011
Προφανώς εννοείς την Athina ,και όχι εμένα.Είδες Αthina γιατί είχα τους ενδοιασμούς μου για τη συνωνυμία όταν πρωτοήλθες στο blog;
Athina on 21/11/2011
Κύριε ελέησον η μεταφορά της διαχείρισης του δημόσιου χρέους από την Κεντρική στο Υπουργείο Οικονομικών έγινε λόγω ευρωπαϊκών κανονισμών της Ε.Ε. και όχι εκδικητικών τάσεων του Σταυράκη. Μάλιστα καθηστέρησαν οι κανονισμοί να οδηγηθούν στη Βουλή (Ιούνιος 2010) και το περιθώριο που είχε δώσει στην Κύπρο η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα έληγε τον Αύγουστο. Η Κεντρική είχε την άποψη ότι πρέπει να υπάρχει ανεξαρτησία του διαχειριστή του δημόσιου χρέους και δαχωρισμός του από τη δημοσιονομική αρχή.
Το Υπουργείο όμως είχε διαφορετική άποψη και εξέφρασε την πεποίθηση ότι ο διαχειριστής πρέπει να είναι πολιτικά, λογιστικά και διαχειριστικά υπόλογος και ελεγχόμενος από τους συνταγματικά κατοχυρωμένους θεσμούς του κράτους δεδομένου ότι οι ενέργειες του διαχειριστή του δημόσιου χρέους καθορίζουν μέρος των δημοσιονομικών υποχρεώσεων και δημοσιονομικών κινδύνων του Δημοσίου, τις οποίες – σε τελική ανάλυση – καλούνται να επωμισθούν οι φορολογούμενοι πολίτες και οι μελλοντικές γενεές. Αυτά που σημειώνω είναι αναφέρονται σε παράρτημα των εγγράφων που κατατέθηκαν στη βουλή.
Στο παράρτημα, το Υπουργείο βρίσκει χρήσιμο να τονίσει ότι «σε σχέση με το θέμα αυτό σημειώνεται ότι σε πλείστες χώρες της ΕΕ, όπου έχουν ιδρυθεί ξεχωριστά Γραφεία ή Οργανισμοί διαχείρισης δημοσίου χρέους, το πλαίσιο πολιτικής αποφασίζεται κατά κανόνα από τον υπουργό Οικονομικών».
Παρατηρητής on 21/11/2011
Κύριε ελέησον Αθηνά, που είδες εσύ τέτοιους κανονισμούς της ΕΚΤ που έλεγαν ότι η αρμοδίότητα έπρεπε να φύγει από την ΚΤΚ και να πάει στο υπουργείο? Να μην λέμε ότι θέλουμε!
Taylor on 21/11/2011
ECB is different from EU in general don't forget...Athina said EU not ECB...
Παρατηρητής on 21/11/2011
Taylor,
I know very well what Athina said:
"...και το περιθώριο που είχε δώσει στην Κύπρο η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα έληγε τον Αύγουστο". Υου know Taylor that Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα means ECB right???? :-)
Taylor on 23/11/2011
EU Commission more likely asked for it not ECB it would not want to dilute the power of a CB part of the Eurosystem
Επαμεινώνδας on 21/11/2011
Το πρόβλημα με τη μετακίνηση της διαχείρισης του χρέους είναι ότι όσο ήταν στην Κεντρική, υπήρχε και κάποιος έλεγχος. Τώρα που είναι στο Υπουργείο, εκείνοι παπάδες, εκείνοι τατάδες. Δεν μπορεί να τους ελέγξει κανένας. Κι έμεινε ο Σταυράκης να αλωνίζει μόνος, πρώτα μας φόρτωσε εξωτερικό χρέος, και μετά στράγγισε και την εσωτερική αγορά.

Τέιλορ, μην ανησυχείς, θα μιλήσουμε και για το Διοικητή όταν έρθει το μέρος Γ από τον κο Μιχαηλίδη.
Athina on 21/11/2011
Επανεινώνδα δεν λέω αν συμφωνώ ή διαφωνώ με την πιο πάνω πρακτική απλά ανέφερα ποιες ήταν οι «επιταγές» της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας
Athina on 22/11/2011
Είδαμε τι έκανε και η Κεντρική που είχε τον έλεγχο των τραπεζών!
Παρατηρητής on 22/11/2011
Άλλο ο έλεγχος των τραπεζών και άλλο ο έλεγχος της αγοράς κυβερνητικών ομολόγων οποιασδήποτε χώρας μέλους της ευρωζώνης.
Taylor on 23/11/2011
Financial Stability is one duty Monetary policy another they don't have to pull in the same direction, ECB may be buying bonds to put on its own balance sheet as they will take no writedowns commercial banks should have been selling European Periphery bonds as the haircut was needed and INEVITABLE...
Παρατηρητής on 24/11/2011
Financial stability and monetary policy should pull in the same direction. How can you achieve any financial stability or monetary policy goal when they dont???
Vassiliou on 21/11/2011
Συμφωνώ σχεδόν πλήρως με την ανάλυση του καθηγητή. Όσον αφορά την εποπτεία των τραπεζών, ψάξτε να δείτε που πήγαν οι λειτουργοί της Κεντρικής που είχαν υπό την ευθύνη τους την εποπτεία των τραπεζών και μετά θα καταλάβετε σε τι κράτος ζούμε. Αναφορικά με το σπάταλο κράτος μόνο ένας ανόητος δεν θα συμφωνήσει με όλα όσα έγιναν και γίνονται ακόμη. Όλοι θέλουν να παίρνουν, παντός είδους επιδόματα, αλλά ξεχάσαμε ότι δεν είμαστε ούτε η Δανία, ούτε η Σουηδία, όπου ο κόσμος έχει φορολογική συνείδηση. Εδώ η φοροδιαφυγή -μαζί με το ποδόσφαιρο - φυσικά, είναι τα εθνικά μας σπόρτ. Και σας λέω από πρώτο χέρι. Δεν είναι μόνο οι υπάλληλοι που δουλεύουν χωρίς οποιαδήποτε εποπτεία, αλλά οι πολιτικές και κουμπαρικές παρεμβάσεις δεν αφήνουν τίποτε να γίνει. Όλα τα περί πάταξης της φοροδιαφυγής αποτελούν κούφια λόγια. Και σας δηλώνω υπεύθυνα, και από πρώτο χέρι ότι η φοροδιαφυγή σε φόρο εισοδήματος και φ.π.α. κοντεύει το ένα δισ ευρώ το χρόνο!!!! Ναι είναι τόσα.
Andreas on 22/11/2011
Αγαπητέ, μην αναφέρεις την λέξη φοροδιαφυγή, οι περισσότεροι έχουν αλλεργία σε αυτή τη λέξη. Δεν μπορούν να την ακούνε όταν μιλάμε για μέτρα εξυγίανσης των δημοσιονομικών.
αθηνα on 22/11/2011
Θα επιμένω μέχρι τέλους,η επίκληση της φοροδιαφυγής είναι το άλλοθι όσων δεν θέλουν άλλα μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης.
Andreas on 22/11/2011
Μα ήδη έχουν υιοθετηθεί μέτρα (μόνον για τους μισθωτούς εργαζομένους) και δυστυχώς μέχρι σήμερα για φοροδιαφυγή …ΤΙΠΟΤΑ. Άρα δεν είναι άλλοθι. Είναι αίσθημα αγανάκτησης για την μονόπλευρη αντιμετώπιση από κάποιους. Και για να προλάβω, δεν λέω όχι άλλες συνεισφορές από τους μισθωτούς, ας έρθουν και άλλες συνεισφορές, συνοδευόμενες όμως με αυστηρά μέτρα κατά της φοροδιαφυγής και συνεισφοράς και άλλων προνομιακών τάξεων
panayiotis on 22/11/2011
Αυτό που δεν μπορεί να καταλάβει ένας υπάλληλος του ιδιωτικού τομέα είναι γιατί η ΠΑΣΥΔΥ να φωνάζει για την φοροδιαφυγή όταν το αρμόδιο τμήμα είναι στελεχομένο από μέλη της.

Πείτε μας τελικά με ονόματα ποιοι εμποδίζουν τους υπαλλήλους του ΤΕΠ από το να πατάξουν την φοροδιαφυγή;
ThomasT on 21/11/2011
Οι δύο από τους τρείς βασικούς πυλώνες του άρθρου (Μεταφορά διαχείρισης δημόσιου χρέους και πώληση χρυσού) έχουν ανατραπεί από τα γεγονότα που παραθέτει η Αθηνά.
Χωρίς να παίρνω θέση αναφορικά με τον τρίτο πυλώνα, δηλαδή την λανθασμένη επιλογή του κύριου Σταυράκη να στραφεί στον εξωτερικό δανεισμό, ας μου επιτραπούν τα εξής σχόλια:
1. Αν ο εξωτερικός δανεισμός είναι τόσο κακός (έστω σε αυτές τις συνθήκες) τότε φαντάζομαι μας μένει (προτείνεται) εσωτερικό δανεισμό. Αλλά ο εσωτερικός δανεισμός στραγγίζει την οικονομία με βάση το κύριο Παπαδόπουλλο, Νεοφύτου, Ορφανίδη κτλ. Άρα και εσείς οφείλετε με τον ίδιο ζήλο να απαντήσετε στην τριάδα.
2. Αναφέρεται ότι «με το φθηνότερο κόστος εξωτερικής χρηματοδότησης … εξοικονομήθηκαν τα €120 εκ. από το 2007 στο 2010». Αλλά με βάση τα δικά σας στοιχεία αυτή η εξοικονόμηση είναι ετήσια, άρα η συνολική πρέπει να είναι αρκετά μεγαλύτερη.
3. Μήπως ένας από τους λόγους της μεγέθυνσης του εξωτερικού δανεισμού είναι γιατί οι εσωτερικοί δανειστές προτιμούσαν τα ελληνικά ομόλογα της δευτερογενούς αγοράς με «ψηλές αποδόσεις» (Προς διερεύνηση).
4. Μήπως η στροφή προς τον εξωτερικό δανεισμό σε μια περίοδο χαμηλών επιτοκίων δημιουργεί περισσότερα περιθώρια επέκτασης του δανεισμού εσωτερικά σε μια ποιο δύσκολη φάση;
kax on 21/11/2011
Συμφωνώ ότι το άρθρο δίνει σωστή εικόνα για τις διαφορές επιτοκίων σε διαφορετικής ωρίμανσης ομόλογα.Πιστεύω όμως ακράδαντα ότι ο μοναδικός λόγος που το Υπουργείο ήθελε την διαχείριση του χρέους και η Κεντρική κόντραρε είναι ότι ο καθένας στην Κύπρο θέλει να μεγαλώνει το βασίλειο του η τουλάχιστο να το διατηρεί.Εδώ στην κυβέρνηση και σε ημικρατικούς πολλές φορές σφάζονται για ένα ταξίδι στο οποίο θα ταλαιπωρηθούν,και δεν υπάρχει μίζα η άλλο παρεμφερές όφελος μόνι για το νισιάνι .Είναι δυνατόν διαχείριση δις χρέους,η αερίου η επενδύσεων(πχ Κατάρ) να μην αποτελεί σημείον προστριβής?Αναφέροντας την λκέξη επενδύσεις σημειώνω ότι έγινε .....ενδιαφέρον διορισμός στον Οργανισμό Προσέλκυσης Επενδύσεων.Εν κατακλείδι διαφωνώ ότι η Κύπρος δεν είναι διαφορετική.Γίνονται και εδώ τα ίδια,και ισχύουν τα ίδια με αλλού,πλην όμως υπάρχει η τεράστια διαφορά ότι είναι πολύ μικρή και ξέρουμε πράματα και καταστάσεις που σε μεγάλες χώρες καταφέρνουν και περνούν απαρατήρητα....Αν εφαρμόστηκε διαφορετική πολιτική στις εκδόσεις ομολόγων από τον Υπουργό απότι ενδεχομένως να εφαρμόζετο από την Κεντρική(που δεν το ξέρουμε)αυτό έγινε εκ των υστέρων.ΌΛος ο καβγας ήταν για το πάπλωμα.
αθηνα on 21/11/2011
Κυρίες και κύριοι,πάρτε το απόφαση,η πορεία προς το μηχανισμό στήριξης είναι αναπόφευκτη, όσο στο υπουργικό αποφασίζουν δύο άτομα που κάνουν πολιτική μέσω των χορηγιών και των επιδομάτων.Ο Συλικιώτης και η Σωτηρούλα.Διότι,όσο και να ζητά ο Taylor ''την κεφαλήν επι πίνακι'' του Ορφανίδη,για τις όποιες ευθύνες του,απλά είναι για εκτόνωση,δεν προτείνει λύσεις -τι κάνουμε τώρα;Η καταστροφική πορεία της οικονομίας αγαπητή Athina,δεν αναστρέφεται κάνοντας αντιπολίτευση στις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Taylor on 22/11/2011
I agree that Sotiroulla and Sylikiotis have done great harm the first by being too generous with her social handouts and the latter by being too "European" on immigration. I'm not against economic migrants as they help our economy grow, I'm against migrants that just receive handouts from our state...
However, Orphanides has also done great harm by not regulating the banks properly according to the Cypriot Banking Law and may I refer you to Mr Olymbios for the particular clauses in this law that gave the governor power to stop both Cypriot banks from opening more Greek Branches and from purchasing more Greek Gov Bonds...

What to do now? Banks to be recapitalised by their private shareholders, if possible, however BlackRock writedowns on Non Performing Loans are coming at the end of December 2011 and I'm therefore unsure as to whether the capital raisings announced now by the big 2 Cypriot banks will be enough.
What I suggest? The Supervision Department of the CBC to go for on site examinations of the two big systemically important Cypriot banks make a CONSERVATIVE assessment of their Non Performing Loans both here and in Greece make a conservative assessment of all their peripheral European Sovereign bond holdings (including Irish Government debt-yes one banks has this as well!!) and tell us straight the true capital needed by these two systemically important banks by July 2012 in order to comply with the European Banking Authority's 9% Core Tier 1 Capital requirement.
If the private shareholders do not have the appetite or the capacity to re-capitalise their banks (quite likely unless Dubai and Abu Dhabi step in) then the Cypriot state with the CBC must ask the European Mechanism to re-capitalise them...
Παρατηρητής on 22/11/2011
Δυστυχώς Αθηνά και για τον Ταυλορ και για τους κυβερνώντες η μόνη έννοια είναι να μετακυλίσουν τις ευθύνες οπουδήποτε αλλού εκτός από εκεί που πρέπει.

Αντί να μαζέψουν το μυαλό τους και να στηρίξουν τον δικό τους υπουργό οικονομικών ο οποίος προσπαθεί απεγνωσμένα και είναι εις πίστη του να σώσει την κατάσταση (γι αυτό και πολύ ορθά του έδωσε την στήριξή του ο πάντοτε συνεπής και έντιμος πολιτικός Χρήστος Στυλιανίδης), τον υποσκάπτουν συνεχώς. Τη μια φταίει ο Ορφανίδης (τον οποίον αν άκουαν τον καιρό που έπρεπε δεν θα φτάναμε στα σημερινά χάλια) και την άλλη οι πρώην κυβερνήσεις γιατί δεν έκαναν διαρθρωτικές αλλάγες (i.e "αντιαλαικά μέτρα" για το ΑΚΕΛ) τις οποίες είναι το ΑΚΕΛ που μονίμως μπλόκαρε στη βουλή και δεν άφησε ποτέ να εφαρμοστούν όταν ήταν είτε αντιπολίτευση-επί Κληρίδη- είτε συγκυβέρνηση-επί Τάσου-και τώρα κυβέρνηση)
Athina on 22/11/2011
Αθηνά συμφωνώ μαζί σου πως είτε το θέλουμε είτε όχι η ένταξη μας στο μηχανισμό στήριξης είνα θέμα χρόνου. Και αυτό όχι γιατί φταίει η Σωτηρούλα και ο Συλικιώτης αλλά γιατί οι κυπριακές τράπεζες είναι τόσο εκτεθειμένες στα ελληνικά ομόλογα που όσα και να αποκόψουν ο Νεοκλής και η Σωτηρούλα (άλλες κυβερνήσεις τα παραχωρούσαν) όσα και να παραχωρήσουν οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν αρκούν γιατί είναι ... πολλά τα δισεκατομμύρια που χρειάζονται για να στηριχθούν οι τράπεζες. Καμιά κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να εξασφαλίσει όλα αυτά τα χρήματα.
Ακόμη και οι εξαγγελθείσες προθέσεις του Κίκη να υλοποιηθούν ΟΛΕΣ δυστυχώς και πάλι νομίζω δεν μας σώζουν.
Θέλω να σημειώσω επίσης, πως αν ρίξουμε μια ματιά στις παροχές που δίνονται σε άλλα κράτη, ακόμη και στη Μεγάλη Βρετανία θα διαπιστώσουμε πως έχουμε πολλά ακόμη να κάνουμε για να γίνουμε σωστό κοινωνικό κράτος. Εδώ ας πούμε δίνεται ανεργιακό επίδομα για έξι μήνες, εκεί επ' άπειρον. Στη Βρετανία δίνεται επίσης, επίδομα για αγορά ενδυμάτων όταν κάποιος άνεργος χρειάζεται να πάει σε συνάντηση για εργασία. Στη Βρετανία γίνονται ακόμη εξετάσεις GCE για το πως να εξασφαλίζουν επιδόματα από το κράτος. Γίνονται και πολλά άλλα τα οποία εμείς ως κράτος δεν δίνουμε για για άλλες κατηγορίες ατόμων.
Ας μην πυροβολούμε λοιπόν γιατί ως κοινωνία φαντάζομαι δεν θέλουμε να έχουμε ζητιάνους ηλικωμένους ή άστεγους. Αστοχες ενέργειες ναι έγιναν και από αυτή την κυβέρνηση και από τις υπόλοιπες, αλλά βελτιώνονται, αργά σταθερά πιστεύω.
Παρατηρητής on 22/11/2011
Athina,
μια συμβουλή, όταν δεν γνωρίζεις κάτι καλύτερα να μην εκτίθεσαι. Ή όταν σου λεν κάτι από τους μηχανισμούς προπαγάνδας του ΑΚΕΛ να το διαστραυνώνεις και μετά να το αναπαράγεις. Ποιος σου είπε ότι στην Μεγάλη Βρετανία δίνεται επ απειρον ανεργιακό επίδομα??? Κύριε ελέησον, κύριε ελέησον!!!

(αν δινόταν πάντως επ άπειρον ανεργιακό επίδομα, οι φωστήρες που σου το είπαν αυτό θα είχαν μετακομίσει ήδη εκεί!!)
Athina on 22/11/2011
Ποια προπαγάνδα του ΑΚΕΛ; Μου το είπαν άτομα που το λαμβάνουν! Μου το είπαν άτομα που λαμβάνουν επίδομα για ενδυμασία γιατί είχαν συνάντηση για εργασία. Μου το είπε μητέρα (μονογονιός) με ένα παιδί ότι της πληρώνουν το ενοίκιο και της δίνουν γύρω στις 70 εβδομαδιαίως για να περάσει. Για αυτό δεν εκτίθεμαι φίλε Παρατητητή
αθηνα on 22/11/2011
Το ότι παραδέχεσαι ότι δεν σωζόμαστε με τίποτε,είναι πρόοδος.Γιατί μέχρι προχθές σφυρίζατε αμέριμνα.Ομως να υποθέσω ότι,αφού δεν υπάρχει σωτηρία,δεν παίρνετε μέτρα για να μην αναλάβετε και το πολιτικό κόστος;Εκτός κι αν ψάχνετε κι εσείς μόνο για μαγιό,βλέποντας το τσουνάμι που έρχεται,κατά τη Λαγκάρντ.
Athina on 22/11/2011
Εσυ Αθηνά δεν είδες, δεν άκουσες για τα δύο πακέτα μέτρων φέτος και ένα μισού δις το 2009; Αυτό είναι αμέριμνο σφύριγμα;
Για το μέγα πρόβλημα που δημιούργησαν οι τράπεζες δεν διαβάσαμε τις απόψεις σου; 'Η μήπως ούτε γι' αυτό άκουσες, διάβασες ή τέλος πάντως κατάλαβες τις συμβαίνει. Εχεις μια κριτική άποψη ή καλά έκαναν όπως τα έκακαν;
Οταν είπα ότι δεν θα αποφύγουμε τον μηχανισμό εξηγώ πάρα κάτω γιατί. Μήπως διαφωνείς ότι θα κληθούμε να καταβάλουμε (όλοι μας) το τίμημα άστοχων ενεργειών ιδιωτικών εταιρειών που όταν είχαν αμύθητα κέρδη τα μοίραζαν στους μετόχους και τώρα που βρέθηκαν σ' αυτή τη θέση καλούμαστε να τις βγαλουμε από το αδιέξοδο;
Τα δικά τους δικά τους δηλαδή και τα δικά μας πάλι δικά τους!
αθηνα on 22/11/2011
Mα αν αυτά τα ημίμετρα που πήρατε,ήταν αρκετά,τότε δεν θα είχαμε το τελεσίγραφο του Ολι Ρεν για τις 15 του Δεκέμβρη,και τον Καζαμία να τρέχει και να μην φτάνει.Δηλαδή αν κατάλαβες Athina,μέχρι να παρθούν κάποια μέτρα στα πλαίσια ενός κακώς νοούμενου κοιν.διαλόγου,περνούν μερικοί μήνες και τα μέτρα είναι ήδη ντεμοντέ.Και το τραγικό είναι ότι μέχρι το δεύτερο πακέτο,μιλούσαμε μόνο για μείωση αυξήσεων.Αν είναι δυνατόν.Φαίνεται πως το μαγιό της κ.Λαγκάρντ,θα φορεθεί πολύ εφέτος.
Athina on 23/11/2011
Αθηνά μου να διευκρινίσω ότι δεν είμαι δημόσιος υπάλληλος. Ομως κλιμακωτά συμφώνησαν αποκοπές μισθών γύρω στο 10% από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Η συνεισφορά τους στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων , με βάση τον πρηγούμενο μισθό είναι αποκοπή. Αποκοπή επίσης, είναι και η κλιμακωτή εισφορά 3% για τα δημόσια ταμεία. Επίσης, αποφασίστηκε να συνεισφέρουν όπως και στον ιδιωτικό τομέα για το συνταξιοδοτικό, ενώ συμφωνήθηκε και μείωση κατά δύο κλίμακες για την εισδοχή των νεοεισερχομένων. Δεν είναι άδικο νομίζω να ζητούν οι εργαζόνενοι να συνεισφέρει και ο συσσωρευμένος πλούτος από αυτούς που κέρδισαν εκατομμύρια από τις φούσκες του ΧΑΚ και των ακινήτων. Σε τέτοιες συνθήκες που βιώνουμε είναι σωστό και δίκαιο να συνεισφέρουν όλοι όχι μόνο οι μισθωτοί. Οπως διαπιστώσαμε υπήρχαν πολλές στρεβλώσεις στο σύστημα που γίνονται βήματα βελτίωσης και αυτό πρέπει να το επικροτούμε όπως τα επιδόματα που κόβονται το ένα μετά το άλλο.
αθηνα on 23/11/2011
Αυτά που λες Αthina,ακούγονται σαν απο χιλιοπαιγμένη κασέτα του κυβ.εκπροσώπου.Τα όποια ημίμετρα όπως σου ξαναείπα,είναι ήδη ξεπερασμένα απο τα νέα δεδομένα.Τρέχουμε συνεχώς πίσω απο τα γεγονότα.Αμα θα τα πείτε αυτά του Ολι Ρεν[της κακιάς Ε.Ε.],θα γελάσει πολύ συγκαταβατικά,αλλά το πρόστιμο των 37 εκατ.ευρώ δεν το γλυτώνουμε.Αλλά αφού μιλάς για'' επιδόματα που κόβονται το ένα μετά το άλλο'',μπορείς να μας πεις μερικά;Και ειδικά για τα έξοδα παραστάσεως του προέδρου,που συμποσούνται σε 35000 ευρώ [βαφτίσια,γάμοι κλπ].Ελεος!
The Invisible Hand on 22/11/2011
Φίλη Athina

Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε δύο στοιχεία στη συζήτηση αυτή:

Πρώτα οι τράπεζες.

Πιθανότατα, αν δεν ανταποκριθούν οι υφιστάμενοι μέτοχοι, να χρειαστεί επένδυσις δισεκατομμυρίων από το κράτος και εθνικοποίησις (που ίσως και να ικανοποιήσει μερικούς εξ ημών). Αλλά αυτά είναι έξοδα του μέλλοντως που δεν έχουν ακόμη δημιουργήσει τρύπα στα οικονομικά του κράτους και για την οποία σίγουρα θα ευθύνονται και οι τραπεζίτες.

Η κρίσις που όλοι αισθανόμαστε τα τελευταία χρόνια οφείλεται στην έλλειψη στοιχειώδους οικονομικής διαχείρησης και τα επακόλουθα ελλέιματα για τα οποία ευθύνεται αποκλειστικα η σημερινή κυβέρνησις. Και μη μας λέτε ότι οφείλεται στη μείωση των κρατικών εσόδων από τα ψηλά επίπεδα των κεφαλαιακών και μεταβιβάστικών και ΦΠΑ της περιόδου της κτηματικής φούσκας (για την οποία και κατηγορουν μερικοί την Κεντρική Τράπεζα). Αν θέλετε να είστε συνεπείς Κεϋνσιανοί πρέπει σε περιόδους ψηλών εσόδων να μειώνονται οι κρατικές δαπάνες για να έχει η πολιτειά περιθώρια να επιδοτεί την οικονομία άμα οι αγελάδες είναι ισχνές. Εμείς σπαταλήσαμε τα ψηλά έσοδα από τη φούσκα και σπαταλούμεν ακόμα από κεκτημένη ταχύτητα με δανεικά που τώρα στερέψαν. Δεν φταίν οι τράπεζες ακόμη. (Θα φταιν, ίσως, σε λίγους μήνες, για άλλα προβλήματα.)

Δεύτερο σημείο, η ανεπάρκεια του κοινωνικού κράτους.

Συμφωνώ μαζί σου ότι οι υπηρεσίες που προσφέρει το κρατος μας στους πολίτες υστερούν σε πολλούς τομείς (υγεία, εκπαίδευσις, άμυνα, ανάπτυξις, στήριξις ανέργων και αναξιοπαθούντων). Αλλά πως μπορεί να είναι αλλιώς όταν την μερίδα του λέοντος του προϋπολογισμού τη τρώει η αδηφάγος δημόσια υοηρεσία;

Και μη πιπιλλάς την καραμέλα ότι τα κοινωνικά μέτρα θα καλυφθούν από πρόσθετη φορολογία του "πλούτου" αν δεν διεβάσεις πρώτα τες ζημιές των μεγάλων εισηγμένων εταιρειών. Και αν δεν αντιληφθείς την καταστροφική μείωση της περιουσίας των "εχόντων και κατεχόντων" (κατα την προσφιλή έκφραση κατα τα άλλα νούσιμου υπουργού μας), που σήμερα κρατουν μετοχές της Λαϊκής στα 20 σεντς και επαναδιαπραγματεύονται δάνεια που δεν καλύπτονται από τες σημερινές αξίες των κτημάτων τους.

Αύξησις φόρων θα αποδώσει οριακά. Η μείωσις εξόδων ειναι μονοδρομος. Και οι βελτιωμένες κοινωνικές παροχές θα περιμένουν να ξεπληρώσει πρώτα η κυβέρνηση τες αμαρτίες της (και τες αμαρτίες πρηοηγουμένων κυβερνήσεων).
on 21/11/2011
For what are the true roots of the crisis see this:

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204443404577051781702107756.html?mod=googlenews_wsj

The rest is politics.
Σάββας Τταντής on 22/11/2011
Kύριε Μιχαηλίδη αναφέρεσε στις αυξημένες κοινωνικές δαπάνες της Κυβέρνησης Χριστόφια ως ένας λόγος άυξησης του κρατκού ελλειματος..αυτό είναι το πρόβλημα μας? οι κοινωνικές δαπάνες αναγκαστικά τωρα θα είναι λιγότερες, θα λυθει το πρόβλημα μας? δέν έχω αντιληφθει που είναι το πρόβλημα στο γεγονός οτι ο Σταυράκης αυξησε το εξωτερικό χρέος,,,ποιά άλλη επιλογή είχε? να στεγνώσει και άλλο την κυπριακή αγορά? οι κυπριακες τράπεζες κατεχουν κοντά στα 5 δις κυπριακό χρέος....πόσο να φορτωθουν ?


Χάνουμε την ουσία, σπαταλάμε ενέργεια και χρόνο ως προς το ποιός ευθυνετε....όλοι μας φταιξαμε,, Η πορεία ειναι πλεον μη ανατρεψιμη, δεν προλαβενουμε.......το πρόβλημα στην οικονομία μας δέν είναι ουτε ο Σταυράκης, ούτε Ο χριστόφιας, ούτε η Σωτηρούλα αλλά τα ακόλουθα

1. Συνολικός δανεισμός στο σύστημα 300% του ΑΕΠ μας, οι Κυπριοι είμαστε 3 φορές πιο δανεισμένοι απο τους Ελληνες,,,,,θέλαμε όλοι 3 αυτοκίνητα, 2 εξοχικά και Roberto Cavalli βρακάκια..

2.. Τράπεζες , 30 δις έκθεση σε μια χώρα που χρεωκόπησε. 30 δις είναι 6 φορές τα κεφάλαια των τραπεζών.....Οι τράπεζες χρεωκόπησαν, απλά ακόμα δεν θέλουμε να το πιστεψουμε......

3. Βραχυκυκλωμένη δημόσια υπηρεσία , 8 δις σχεδον όλα ανελαστικά εξοδα και 7 δις εισοδήματα, μια εγκλωβισμένη απο τις συντεχνίες Κυβερνηση σε 1 ΔΙΣ έλλειμα τον χρόνο ...

4. Μεγάλη έκθεση σε ακίνητα απο ετερείες αναπτυξης γης, ξένοι που αγορασαν ακίνητα με δάνεια απο τις τράπεζες μας για να κερδοσκοπησουν, σταματούν την ζημία τους και εγκαταλειπουν τα ακίνητα τους αφηνοντας εκτεθιμένους τοσο τις ετερείες ανάπτυξης γης οσο και τις τράπεζες....


αυτά είναι τα προβλήματα μας και δεν φτένε για τα πιο πάνω ούτε ο Σταυράκης ούτε η Σωτηρούλα......ο Σταυράκης απλά δεν κατάλαβε την σοβαροτητα, την ένταση και την χρονική διαρκια αυτής της κρισης....

ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΑ θα συμβούν τα εξης.......μπένουμε σε ΦΑΒΛΟ ΚΥΚΛΟ ........Σπιράλ κατάσταση και μετά το Χάος..

Οι τράπεζες θα έχουν ψηλα επιτοκια για να μαζεψουν ρευστότητα (ρευστοτητα που εγκλωβισαν στην Ελλαδα) , αυτό θα στερέψει και άλλο την αγορά, θα χρεωκοπήσουν πολλες μικρες επιχειρησεις , θα ανέβει η ανεργια)

Το κράτος θα ανεβασει φορολογίες για να μειώσει 'ελλειμα , στεγνωνοντας και άλλο την αγορά ......

Ολοι θα κτυπήσουνε την αγορά βραχυπρόθεσμα .....
αυτό θα μειώνει συνεχώς την κατανάλωση , θα αυξησει την φοροδιαφυγη και στο τέλος ,,,,,,,το κράτος δεν θα μειώνει έλλειμα και οι τράπεζες θα χρεωκοπήσουν επιδή στεγνωνουν την αγορά και πολλοί πελατες τους δεν θα αντεξουν ψηλα επιτόκια και την έλλειψη ρευστοτητας και θα χρεωκοπήσουν και οι τράπεζες θα έχουν μεγάλες ζημιες απο δάνεια επιχειρησεων που χρεωκόπησαν....


Η κρίση αυτή , οπως ειναι στημένη σημερα η οικονομία μας, θα διαρκέσει τουλαχιστον 10 χρόνια, θα επώδυνη και σκληρη........για να ξεπεραστεί πιο γρήγορα πρέπει να γίνουν 2 πράγματα άμεσα.

1. Το κράτος να σταματήσει το ελλειμα του το 2012 , να έχει πλεονασμα για να μπορεί να συντηρα τον δανεισμο του, να βρσκει ρευστοτητα με χαμηλό κοστος για να κάνει αναπτυξιακά εργα .....

2 το κράτος να πάει αμεσα( αυριο εαν ειναι δυνατον) στο ταμειο χρηματοπιστωτικης σταθεροτητας , να πιασει κεφαλαια και τα δωσει στις Κυπριακες τράπεζες με μορφη κεφαλαιου ωστε να μειώσουν τα επιτοκια στην Κυπρο, να διοχετευουν ρευστοτητα στην αγορά και οχι να την πνιγουν οπως κάνουν τωρα......


μπηκαμε σε φαυλο κυκλο εδώ και μερικους μήνες , δεν υπάίρχει επιστροφή , είναι καιρος για δραστικά μέτρα οπως αυτα που αναφερα πιο πάνω, ειναι καιρος για χειρουργικες επεμβασεις, ο ασθενης ειναι σχεδον νεκρος, πρέπει να σταματησουμε να του χορηγουμε ασπιρινες....αυτες απετυχαν.....

Κυριοι θα το λέω συνεχως,,,,δεν εχουμε χρονο για θεωριες.....αλλά για δραστικά και πρακτικά μέτρα.......

Σάββας Τταντής 21-11-2011
αθηνα on 22/11/2011
Κύριε Τταντή,η αγωνία σου είναι και αγωνία όλων εμάς που σχολιάζουμε σ'αυτό το blog,άσχετα αν διαφωνούμε στα αίτια και στο τι δέον γενέσθαι.Θα σας ερωτήσω όμως κάτι.Προσέξατε τον πρώτο τη τάξει σ'αυτό το κράτος να συμμερίζεται την ανησυχία μας στον ίδιο βαθμό;Εκτός κι αν ποντάρει στο φυσικό αέριο,όπως φάνηκε χθες να κορδώνει στη πλατφόρμα,κάτω απο το γαλάζιο κράνος του.
Επαμεινώνδας on 22/11/2011
Σάββα Τταντή: η άλλη επιλογή του Σταυράκη ήταν να μην έχει ελλείμματα για να μην χρειάζεται να αυξήσει το χρέος.
panayiotis on 22/11/2011
Απορώ πότε θα κατανοήσουν μερικοί ότι αυτό που συμβαίνει στην Κύπρο είναι ένα perfect storm του τι θα μπορούσε να πάει λάθος σε μια οικονομία. Φταίνε όλοι και δεν το λέω γενικά.

1. Αριθμός δημοσίων υπαλλήλων. Σε μια γραφειοκρατεία η οποία είναι περίπου όπως ήταν το 1970 με την περισσότερη χαρτούρα που έχει δει κανείς, δεν χρειάζονται 72,000 υπάλληλοι, αλλά 36,000. Ποιοι φταίνε; Πολιτικοί, συντεχνιακοί, δημόσιοι υπάλληλοι, ψηφοφόροι που ζητούν ρουσφέτι.

2. Αυξήσεις μισθών δημοσίων υπαλλήλων. Βασικοί, προσαυξήσεις, γενικές αυξήσεις, προαγωγές, τιμαριθμικό επίδομα, ΑΤΑ, επιδόματα της τρέλας. Τόσο δύσκολο είναι το σύστημα να είναι βασικός μισθός + αύξηση; Ποιοι φταίνε; Πολιτικοί.

3. Υπερχρεωμένο και σπάταλο κράτος. Στις αρχές το κρύβαμε γιατί η οικονομία μεγάλωνε. Ρώτα μια κοτζιάκαρη ή ένα πτυχιούχο τι σημαίνει 3.2% ΑΕΠ και ρώτα την/τον τι σημαίνει €678,345,987.12 χρέος σε ένα χρόνο. Ποιοι φταίνε; Πολιτικοί, δημόσιοι υπάλληλοι.

4. Τράπεζες. Moral hazard σε όλο το μεγαλείο του. Ήξεραν ότι το να επενδύεις σε κρατικά ομόλογα της χώρας σου είναι επικίνδυνο; Όχι αλλά τώρα το έμαθαν. Οι μέτοχοι θα χάσουν το κεφάλαιο τους και οι διευθυντές τα κεφάλια τους. Ποιοι φταίνε; Κεντρική τράπεζα, Τραπεζίτες.

5. Ανεργία. Ήμασταν και οι πρώτοι στους ξένους εργάτες. Όλοι μαστόροι με τα μαυρούθκια και τις Ρουμάνες. Έψαχνες ντόπιο εργάτη και δεν έβρισκες. Φέρνει ο εργοδότης εργάτη, τον δοκιμάζει τρεις μήνες, δεν του κάνει, δεν τον πληρώνει και τον αφήνει στο έλεος του κράτους και των επιδομάτων. Ποιοι φταίνε; Εργοδότες, Υπ. Εσωτερικών και Εργασίας.

6. Μειωμένος τζίρος. Το 2007, 2008 και λίγο το 2009 όλοι ήθελαν να γίνουν εργολάβοι, κτηματομεσίτες, developers και εισαγωγείς αυτοκινήτων. Οι τράπεζες πήγαιναν μαζί με developers στο Λονδίνο για road shows. Έμπαινες στην τράπεζα και αν ήθελες δάνειο αυτοκινήτου σου έδιναν και κάρτα. Ποιοι φταίνε; Επιχειρήσεις, τράπεζες, κεντρική τράπεζα.

Σωτηρία υπάρχει. Αποφάσεις δύσκολες μπορούν να παρθούν. Αλλά δεν μπορεί να γίνει το καλύτερο για όλους.
Χαμένοι θα είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι φορολογούμενοι, οι τράπεζες και οι εταιρείες που βασίζονται στο κράτος για έσοδα.
Νικητές μπορεί να είναι οι δανειζόμενοι αν το κράτος πάρει τις τράπεζες και τις βάλει να εργάζονται για τον πολίτη και όχι για τον τραπεζίτη, και οι επόμενες γενιές αν τελικά αποφασίσουμε να νοικοκυρευτούμε.
Κάποιος... on 22/11/2011
Αν θέλουμε να γίνει κάτι πρέπει πρώτα να αποκοπούν το ωφελήματα και να μειωθούν οι μισθοί των κρατικών αξιωματούχων, για να έχουν τα ‘μούτρα’ να ζητούν από τον κόσμο να κάνει θυσίες και περικοπές, και να είναι και πειστικοί στις υποδείξεις τους.

Ειδεμή η κατρακύλα θα συνεχίζεται, αφού ο κόσμος και οι συντεχνίες δεν πρόκειται να συνεργαστούν με την (ανίκανη μας δυστυχώς) κυβέρνηση για να ξεπεραστεί η κρίση.

Πάταξη της φοροδιαφυγής, περισυλλογή κρατικών δαπανών….

Άμα δεν γίνουν αυτά, καλή σας νύκτα.
Σάββας Τταντής on 22/11/2011
Επαμεινώνδα, Ο Σταυράκης δεν μπορούσε απλά να μην 'εχει ελλειμα οπως λες, υπήρξε απότομη μειωση στα εισοδηματα λόγο μείωσης εσοδων απο κεφαλαιουχικους φόρους και εισοδηματα κτηματολογίου, ταυτοχρονα υπηρξε αύξηση στις κρατικές δαπανες , και έτσι του εμεινε ενα έλλειμα κάπου 1100 εκ . Δέν εξαφανίζετε εύκολα ένα έλλειμα τόσο μεγάλο, θα χρειαστούν και άλλα μέτρα πέραν του τρίτου πακέτου....... Δυσκολο το έργο του Κυρίου Καζαμία. Μπήκαμε σε φαυλο Κύκλο, τράπεζες και φόροι θα πνιξουν την ανάπτυξη και την πραγματική οικονομία με αποτέλεσμα η μεγάλη τρυπα στα δημόσια οικονομικά να μην μειώνετε έυκολα αφου η κατανάλωση θα μειωθει σημαντικά και άρα λιγότεροι φόροι, λιγοτερο ΦΠΑ κλπ κλπ κλπ Λόγο κρίσης θα αυξηθει η φοροδιαφυγή ......Κανιβαλισμός, οικονομικός κανιβαλισμός, το κράτος και οι τράπεζες θα "πιεζουν" την οικονομία λόγο των προβληματων τους και η πραγματική οικονομία θα έχει "εκδικήτε" με λιγότερους φόρους και μεγαλύτερες ζημίες στις τράπεζες λόγο μη εξυπηρετουντων δανείων και χρεωκοπιών ιδιωτων....

Για αυτό εισηγούμε την άμεση παρέμβαση του κράτους στα κεφάλαια των τραπεζών μέσω του ταμείου χρηματοπιστωτικής σταθερότητας έτσι ώστε να αυξηθουν τα κεφάλαια και η ρευστότητα των τραπεζών να μπορουν να βοηθούν την πραγματική οικονομία έτσι ώστε να υπάρχει αναπτυξη, να βοηθούντε οι επειχηρήσεις έτσι ώστε να μην έχουν μεγαλύτερες ζημίες τόσο οι τράπεζες όσο και η πραγματική οικονομία.

Πρέπει να γίνει αυτο που κάνανε οι Ιρλανδοί οι Ισλανδοί και οι Αγγλοι.......οσο δεν γίνετε αυτό , τόσο πιο πολύ θα διαρκέσει αυτή η κρίση η οποία ακόμα τώρα ξεκίνισε ............