Το 2024 σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (49,4%) δήλωσαν ότι πληρώνουν για να διαφημίσουν στο διαδίκτυο, ποσοστό που έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε σύγκριση με το 2016, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της Στατιστικής Υπηρεσίας.
Η διαφήμιση μέσω διαδικτύου αναφέρεται σε επιχειρήσεις που πληρώνουν για διαφήμιση στο διαδίκτυο με σκοπό την προώθηση των αγαθών και των υπηρεσιών τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 43,5% των επιχειρήσεων πλήρωσε για στοχευμένες διαφημίσεις με βάση τη γεωγραφική θέση των χρηστών του διαδικτύου, το 38,4% με βάση το περιεχόμενο ή τις λέξεις κλειδιά που αναζητήθηκαν από τους χρήστες του διαδικτύου και το 28,7% πλήρωσαν για διαφημίσεις με βάση το ιστορικό περιήγησης ή το προφίλ των χρηστών του διαδικτύου.
Παροχή φορητών συσκευών
Κατά το 2024, 84,1% των επιχειρήσεων με 10 ή περισσότερους απασχολούμενους, παρείχαν στους εργαζόμενούς τους φορητές συσκευές που επιτρέπουν κινητή σύνδεση στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.
Πρόκειται για συσκευές για τις οποίες οι επιχειρήσεις πληρώνουν εξ’ ολοκλήρου ή τουλάχιστον μέχρι ενός ορίου το κόστος αγοράς ή χρήσης (συνδρομή).
Το 88,1% όλων των επιχειρήσεων παρέχουν εξ’ αποστάσεως πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της επιχείρησης, το 71,7% πρόσβαση στα έγγραφα της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων υπολογιστικών φύλλων, παρουσιάσεων ή άλλων αρχείων και το 66,3% πρόσβαση στις επιχειρηματικές εφαρμογές της επιχείρησης ή λογισμικό που χρησιμοποιείται από την επιχείρηση (π.χ. πρόσβαση σε λογιστήριο, πωλήσεις, παραγγελίες, CRM).
Με τον όρο εξ’ αποστάσεως πρόσβαση, εννοείται η ετοιμότητα, η ικανότητα και η προθυμία των επιχειρήσεων να δώσουν τη δυνατότητα στους απασχολούμενους να εργάζονται εξ’ αποστάσεως, επιτρέποντάς τους εξ’ αποστάσεως πρόσβαση στους πόρους της επιχείρησης (π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, έγγραφα και συστήματα ΤΠΕ της επιχείρησης).
Κατά το 2024, το 59,1% όλων των επιχειρήσεων έχουν πραγματοποιήσει εξ’ αποστάσεως συσκέψεις μέσω διαδικτύου (π.χ. Skype, Zoom, MS Teams, WebEx κ.λπ.).
Ηλεκτρονικό εμπόριο
Κατά το 2023, 23,5% των επιχειρήσεων έλαβαν παραγγελίες μέσω δικτύων υπολογιστών (εξαιρούνται τα δακτυλογραφημένα e-mails). Το 22,7% των επιχειρήσεων έλαβαν παραγγελίες μέσω ιστότοπων ή εφαρμογών και το 2,5% μέσω μηνυμάτων τύπου “EDI” (Electronic Data Interchange).
Το 17,1% των επιχειρήσεων έλαβε παραγγελίες για προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω των ιστότοπων ή εφαρμογών της ίδιας της επιχείρησης, ενώ το 14,2% έλαβε παραγγελίες μέσω ιστότοπων ηλεκτρονικής αγοράς ή εφαρμογών που χρησιμοποιούνται από διάφορες επιχειρήσεις για εμπορία προϊόντων.
Το 21,2% των επιχειρήσεων έλαβε παραγγελίες για αγαθά ή υπηρεσίες μέσω ιστότοπων ή εφαρμογών από ιδιώτες καταναλωτές σε σύγκριση με 11,4% των επιχειρήσεων που έλαβαν παραγγελίες από άλλες επιχειρήσεις ή/και δημόσιες αρχές.
Εξειδικευμένο προσωπικό σε θέματα ΤΠΕ
Εξειδικευμένο προσωπικό σε θέματα ΤΠΕ θεωρείται το προσωπικό του οποίου η κύρια εργασία είναι η χρήση των ΤΠΕ. Για παράδειγμα, έχει τη δυνατότητα να αναπτύσσει, να σχεδιάζει, να λειτουργεί, να υποστηρίζει ή και να συντηρεί συστήματα ΤΠΕ και εφαρμογές που χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση, ανάκτηση και αποστολή δεδομένων.
Το 27,5% των επιχειρήσεων απασχολούν εξειδικευμένο προσωπικό σε θέματα ΤΠΕ κατά το 2024. Στις μεγάλες επιχειρήσεις το ποσοστό αυτό φτάνει το 85,8%, σε σύγκριση με 49,6% στις μεσαίες και 22,8% στις μικρές επιχειρήσεις.
Το ποσοστό των επιχειρήσεων που παρείχαν οποιοδήποτε είδος εκπαίδευσης κατά το 2023 σε εξειδικευμένο ή μη εξειδικευμένο προσωπικό παραμένει χαμηλό, στο 15,3% και 27,0% αντίστοιχα. Στις μεγάλες επιχειρήσεις τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 59,4% σε εξειδικευμένο προσωπικό και 78,3% σε μη εξειδικευμένο προσωπικό.
Το 12,2% των επιχειρήσεων με 10 ή περισσότερους υπαλλήλους προσέλαβε ή προσπάθησε να προσλάβει εξειδικευμένο προσωπικό σε θέματα ΤΠΕ κατά το 2023. Περισσότερες από τις μισές (6,4%) αντιμετώπισαν δυσκολίες στο να πληρώσουν τις θέσεις αυτές κατά το 2023.
Ασφάλεια στις ΤΠΕ
Με τον όρο «Ασφάλεια στις ΤΠΕ» εννοούνται τα μέτρα, οι έλεγχοι και οι διαδικασίες που εφαρμόζονται στα συστήματα ΤΠΕ, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ακεραιότητα, η αυθεντικότητα, η διαθεσιμότητα και η εμπιστευτικότητα των δεδομένων και των συστημάτων.
Τα πιο κοινά μέτρα που εφαρμόζονται από τις επιχειρήσεις είναι: ταυτοποίηση μέσω ισχυρού κωδικού πρόσβασης σε οποιοδήποτε σύστημα ή λογισμικό ΤΠΕ της επιχείρησης (95,0%), δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας δεδομένων σε ξεχωριστή τοποθεσία (συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας στο cloud) (90,0%), έλεγχος πρόσβασης δικτύου (διαχείριση δικαιωμάτων χρήστη στο δίκτυο της επιχείρησης – network access control) (73,9%), εικονικό ιδιωτικό δίκτυο (VPN-Virtual Private Network) (67,3%) και σύστημα παρακολούθησης ασφάλειας ΤΠΕ που επιτρέπει τον εντοπισμό ύποπτης δραστηριότητας στα συστήματα ΤΠΕ (intrusion detection or prevention systems) (56,0%).
Τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης
Κατά το 2024, στην Κύπρο το 7,9% των επιχειρήσεων χρησιμοποίησε κάποια τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης έναντι 4,7% το 2023. Το 34,9% των μεγάλων επιχειρήσεων κάνει χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, το 14,3% των μεσαίων επιχειρήσεων και το 6,3% των μικρών επιχειρήσεων.
Η τεχνητή νοημοσύνη αναφέρεται σε συστήματα που χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως text mining, computer vision, αναγνώριση ομιλίας, παραγωγή φυσικής γλώσσας, machine learning και deep learning για τη συλλογή και τη χρήση δεδομένων με αυτονομία, για την πρόβλεψη και τη λήψη των καλύτερων δυνατών αποφάσεων με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων.
Η υιοθέτηση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται σταθερά σε όλες τις επιχειρήσεις. Οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν το υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης. Το 34,9% των μεγάλων επιχειρήσεων χρησιμοποίησε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης κατά το 2024, σε σύγκριση με 15,5% το 2023 και με 13,0% το 2021.