You are here

Προς αλλαγές στα σχέδια ηλεκτροκίνησης

18/09/2024 06:00

Προσαρμογές και επέκταση του σχεδίου προώθησης ηλεκτροκίνησης, το οποίο υλοποιείται από το τμήμα οδικών μεταφορών (ΤΟΜ) του υπουργείου Μεταφορών (ΥΠΜΕ) και αφορά μεταξύ άλλων, την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων οχημάτων και την αγορά νέων οχημάτων χαμηλών εκπομπών, εξετάζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες.

Σχολιάζοντας στη StockWatch την εξέλιξη του σχεδίου, ο ανώτερος λειτουργός του τμήματος οδικών μεταφορών Ευάγγελος Παντελή, είπε ότι αναμένεται επέκταση του σχεδίου με αλλαγή της ημερομηνίας που ισχύει για την λήξη υποβολής αιτήσεων, που είναι η 11η Οκτωβρίου.

Το συγκεκριμένο χρονικό ορόσημο τέθηκε αρχικά έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παύσης του σχεδίου, εάν το ΤΟΜ και το ΥΠΜΕ έκριναν ότι απαιτείται να προχωρήσουν σε προσαρμογές, τροποποιήσεις και διορθωτικές ενέργειες.

Υπενθύμισε ότι η δαπάνη του σχεδίου προώθησης της ηλεκτροκίνησης καταβάλλεται από χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ).

Σημειώνεται ότι το διαθέσιμο ποσό για την 3η προκήρυξη του σχεδίου ανέρχεται στα €36.524 εκατ. από συνολικό προϋπολογισμό €53 εκατ., με συνολικά 5.583 διαθέσιμες αιτήσεις για 16 κατηγορίες.

Υπό εξέταση οι αλλαγές

Το αρμόδιο τμήμα, όπως επεσήμανε ο κ. Παντελή, βρίσκεται σε διαδικασία μελέτης της πιθανότητας να γίνουν κάποιες προσαρμογές και να συνεχίσει το σχέδιο, διευκρινίζοντας ότι «προφανώς και χρήζουν μελέτης» οι κατηγορίες στις οποίες καταγράφηκε το χαμηλότερο ενδιαφέρον, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του σχεδίου.

Ο κ. Παντελή, ξεκαθάρισε πρόσθετα, πώς εάν υπάρξει παύση του σχεδίου αυτή θα είναι ελάχιστη.

Εξήγησε μετά από την όποια παύση, θα συνεχίσει η διαδικασία καταχώρησης αιτήσεων και πως ημερομηνία παύσης του σχεδίου δεν θα αποτελεί την ημερομηνία λήξης του.

Η εν λόγω εξέλιξη, «θα ανακοινωθεί όταν είμαστε έτοιμοι, πλησιάζοντας ενδεχομένως προς την υφιστάμενη ημερομηνία», είπε, διευκρινίζοντας ότι το σχέδιο θα επεκταθεί μετά τις 11 Οκτωβρίου.

Αιτήσεις πλέον μόνο από πραγματικά ενδιαφερόμενους

Ο κ. Παντελή ανέφερε ότι η 3η προκήρυξη του σχεδίου και οι αιτήσεις που υποβάλλονται για την κάθε κατηγορία, μέσω της ειδικής πλατφόρμας, έχει εφαρμογή σε βάθος διετίας.

«Θυμίζω ότι αρχίσαμε στις 17 Φεβρουαρίου του 2024 και ήταν σε βάθος διετίας, με πρόθεση να υπάρχουν αιτήσεις και να γίνονται εγγραφές οχημάτων, αγορές ποδηλάτων και προσκόμιση δικαιολογητικών για κατανομή χορηγίας μέχρι και το τέλος του 2025», διευκρίνισε.

Σχολιάζοντας το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί, ο κ. Παντελή σημείωσε ότι εξακολουθεί να υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά σε κάποιες κατηγορίες καταγράφεται λιγότερο, απ’ ότι σε άλλες.

Υπογράμμισε ότι στην παρούσα φάση έχει εξομαλυνθεί η διαδικασία καταχώρισης αιτήσεων παραγγελίας, καθώς και η διαδικασία λήψης χορηγίας, παρατηρώντας ότι όταν αρχικά άνοιξε η πύλη καταχωρήθηκε μεγάλος αριθμός αιτήσεων από κόσμο που δεν ενδιαφερόταν πραγματικά.

Πλέον, πρόσθεσε, «αίτηση κάνουν αυτοί που πραγματικά ενδιαφέρονται».

Σύμφωνα με τον κ. Παντελή, ενδιαφέρον εξακολουθεί να υπάρχει στις κατηγορίες που αφορούν αυτοκίνητα.

Συγκεκριμένα, για την κατηγορία των plug in hybrid αυτοκίνητων, μέχρι τις αρχές του μήνα, υπήρχαν περίπου 300 αιτήσεις για παραγγελία.

Ωστόσο, όπως σημείωσε, για να μπορέσει να εκτιμηθεί κατά πόσο θα εξαντληθεί ο διαθέσιμος αριθμός αιτήσεων θα πρέπει να επέλθει το τέλος του έτους.

Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός αριθμός αιτήσεων για την εν λόγω κατηγορία, ήταν 1.228.

Ρίχνουν άκυρο στα ηλεκτρικά ποδήλατα

Η κατηγορία για την οποία έχει καταγραφεί χαμηλό ενδιαφέρον μέχρι στιγμής, είναι τα ηλεκτρικά ποδήλατα υποβοηθούμενης ποδηλάτησης.

«Είχαμε αρχικά 933 διαθέσιμες χορηγίες», σημείωσε ο κ. Παντελή με τον αριθμό μέχρι και τις αρχές τις 6 του μήνα, να κυμαινόταν στις 843.

Ο αριθμός των αιτήσεων που έχει καταχωρηθεί, όπως είπε, είναι αρκετά χαμηλός.

Αναφέρθηκε επίσης, σε ζητήματα που προκύπτουν στη διαδικασία υλοποίησης αιτήσεων για την κατηγορία Γ9 που αφορά σε χορηγία για αγορά μεταχειρισμένου οχήματος ιδιωτικής χρήσης μηδενικών εκπομπών CO2 και την κατηγορία Γ16 που αφορά απόσυρση έναντι παροχής δωρεάν εισιτηρίων αξίας €250 για χρήση στις τακτικές γραμμές λεωφορείων και εφάπαξ ποσό €500.

Ο κ. Παντελή υπέδειξε ότι επί της υλοποίησης, κάποιοι αιτητές δεν έχουν προχωρήσει με την διαδικασία προσκόμισης δικαιολογητικών εντός της προθεσμίας, για τις κατηγορίες Γ9 και Γ16.

Πρόσθεσε, ότι υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις για τις οποίες θα ακολουθήσουν ανακοινώσεις, ώστε να διευκρινιστεί τι είναι διαθέσιμο και σημείωσε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να γίνει μεταφορά διαθέσιμων κονδυλίων, ώστε να δοθούν επιπρόσθετες χορηγίες σε άλλες κατηγορίες.

Η τελική απόφαση, υπέδειξε, θα ανακοινωθεί όταν πλησιάσουμε στις τελικές ημερομηνίες.

Ορόσημο το 2025 για ολοκλήρωση πληρωμών

Σε σχέση με το ζήτημα καταβολής των χορηγιών, ο κ. Παντελή υπενθύμισε την διαδικασία που ισχύει και πρόσθεσε ότι για τα οχήματα που έχουν ήδη παραδοθεί έχει προχωρήσει και η καταβολή των δικαιολογητικών της χορηγίας.

Διευκρίνισε ωστόσο, ότι κάποιος που σήμερα έχει προχωρήσει με την αίτηση και αποτάθηκε σε κατάστημα πώλησης ώστε να συνδεθεί η παραγγελία οχήματος με την αίτηση του, τότε έχει την δυνατότητα να παραλάβει το όχημα και καταβάλει τα δικαιολογητικά χορηγίας μέχρι το τέλος του 2025.

Εξήγησε πρόσθετα, ότι με βάση τα δεδομένα και την εικόνα που δίνεται, δεν είναι εύκολο να ειπωθεί ότι οι διαθέσιμες χορηγίες θα εξαντληθούν μέχρι το 2025.

Σχολιάζοντας το γεγονός ότι τα χρονοδιαγράμματα «τρέχουν» για την επίτευξη των σχετικών οροσήμων του ΣΑΑ, ο κ. Παντελή είπε ότι γι’ αυτό τέθηκε το 2025 ως ορόσημο, ώστε να υπάρχει επαρκές χρονικό περιθώριο για να εγγραφούν τα οχήματα και να προσκομιστούν τα δικαιολογητικά καταβολής των χορηγιών μέχρι το τέλος του 2025.

Υπέδειξε ότι με αυτόν τον τρόπο θα υπάρχει το περιθώριο να γίνουν οι πληρωμές και να λειτουργήσει εύρυθμα η διαδικασία σε σχέση με τις πληρωμές.

Της Μαρίας Κυριακίδου