Τα εμπορικά παραδοσιακά κέντρα των πόλεων εκτός από το πλήγμα που δέχθηκαν από τη λειτουργία των malls και τις online αγορές, απειλούνται και από τα έργα και τις διορθωτικές παρεμβάσεις των δήμων σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, με αποτέλεσμα το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων τους να ξεπερνά δυσανάλογα τον κύκλο εργασιών τους.
Ειδικοί υποστηρίζουν ότι το εμπορικό κέντρο των πόλεων θα σιγοσβήνει ενόσω καθυστερεί η λειτουργία οργανωμένων δημόσιων συγκοινωνιών όπως για παράδειγμα το τραμ ή το μετρό ενώ οι παρεμβάσεις και τα έργα των δήμων τα οποία ήρθαν ετεροχρονισμένα απέτυχαν να αναζωογονήσουν τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους.
Οι πεζόδρομοι ερημοποίησαν το κέντρο της πόλης
Ο αντιπρόεδρος του συνδέσμου καταστηματαρχών πεζοδρόμων Λευκωσίας Λάκης Ζωίδης, δήλωσε στη StockWatch ότι «απέτυχε το μοντέλο των πεζοδρόμων γεγονός που αποδεικνύεται από τα συσσωρευμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταστηματάρχες στη λεωφόρο Μακαρίου παρά τα βελτιωτικά έργα που έχουν γίνει, με καθυστέρηση 30 χρόνων».
Επιπρόσθετα είπε ότι «το κλείσιμο των καταστημάτων συνεπεία της πανδημικής κρίσης αλλά και η αδιαφορία νέων επιχειρηματιών να ενοικιάσουν τα καταστήματα αντανακλούν το μέγεθος του προβλήματος».
Επανέλαβε ότι «το μοντέλο της ανάπλασης και οι πεζοδρομοποιήσεις ολόκληρων περιοχών οδήγησε τους εμπορικούς δρόμους της Λευκωσίας στην ερημοποίηση διότι με τα δεδομένα που ισχύουν στην αγορά, τις καιρικές συνθήκες και την κουλτούρα της κυπριακής κοινωνίας που κάθε νοικοκυριό διαθέτει 2-3 αυτοκίνητα ελάχιστοι πεζοί κυκλοφορούν στους συγκεκριμένους δρόμους και ειδικά για να ψωνίσουν από κάποιο εμπορικό κατάστημα».
Ο εκπρόσωπος του συνδέσμου καταστημάτων επί της λεωφόρου Μακαρίου Γιώργος Γκαστών, δήλωσε στη StockWatch, ότι «έτσι όπως πάμε θα κλείσουμε όλοι διότι το κόστος του να διατηρείς ένα μαγαζί είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με αυτό που εισπράττεις».
Τόνισε ότι «δεν βγαίνουν τα νούμερα. Οι συνήθειες των καταναλωτών έχουν αλλάξει, οι νέοι έχουν στραφεί στις online αγορές. Δυστυχώς δεν υπάρχει μέλλον στον κλάδο μας».
Δεν ανοίγουν καινούργια καταστήματα
Ο πρόεδρος των καταστηματαρχών του ιστορικού εμπορικού κέντρου Λάρνακας Δημήτρης Δημητρίου, μιλώντας στη StockWatch, εξέφρασε την ανησυχία του διότι όπως είπε ένας μεγάλος αριθμός καταστημάτων στους εμπορικούς δρόμους της πόλης έκλεισε και δεν ενδιαφέρεται κανένας άλλος να ενοικιάσει ή να ανοίξει νέο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο της πόλης.
Σημείωσε ότι «τα μεγάλα καταστήματα εγκατέλειψαν την πόλη και μεταφέρθηκαν στο mall, εντείνοντας το πρόβλημα που ήδη επικρατούσε στο κέντρο της πόλης».
Ανέφερε επίσης ότι «τα παραδοσιακά καταστήματα στο κέντρο της πόλης διατηρούν τους πελάτες τους διότι έχουν αναπτύξει φιλικές σχέσεις» ενώ όσον αφορά τους νέους είπε ότι προτιμούν τις αγορές μέσω διαδικτύου.
Σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, ο δήμος Λάρνακας προωθεί κάποια έργα στο κέντρο της πόλης τα οποία αναμένεται ότι θα βελτιώσουν την εικόνα του κέντρου της πόλης και θα συμβάλουν στην αύξηση της κίνησης.
Απουσιάζουν βασικά έργα υποδομής
Η εκπρόσωπος των καταστηματαρχών περιοχής της Δημοτικής Αγοράς Ελένη Πάτσιου, σε δηλώσεις στη StockWatch, εξέφρασε την αγανάκτηση της για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην εκτέλεση έργων υποδομής στη Λάρνακα.
Τόνισε ότι «στο κέντρο της πόλης απουσιάζουν τα βασικά έργα υποδομής όπως πεζοδρόμια για να διακινείται με ασφάλεια ο κόσμος, χώροι σκίασης και χώροι στάθμευσης».
Υποστήριξε επίσης ότι ο δήμος Λάρνακας θα έπρεπε να είχε προχωρήσει στην εκτέλεση διορθωτικών έργων όταν πήρε τα €2,2 εκατ. ως αντιστάθμισμά για το πλήγμα που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις στο ιστορικό κέντρο της πόλης από τη δημιουργία του Metropolis Mall.
Ο εκπρόσωπος των καταστηματαρχών Πάφου Ανδρέας Ευριπίδου σε δηλώσεις στη StockWatch, σχολίασε τα προβλήματα που δημιουργούνται στα εμπορικά καταστήματα όταν εκτελούνται έργα ειδικά στις κεντρικές οδούς της πόλης.
«Τα έργα που διεξάγονται στο κέντρο της πόλης γύρω από τη δημοτική αγορά δημιουργούν επιπρόσθετα προβλήματα τα οποία σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά λόγω του πολέμου και την ακρίβεια αρκετοί επιχειρηματίες προτίμησαν να κλείσουν τα καταστήματα τους ευελπιστώντας στη βελτίωση των αρνητικών δεδομένων που επικρατούν στην αγορά».
Απαραίτητες οι οργανωμένες συγκοινωνίες μέσα στις πόλεις
Ο Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Εμπορίου, Χρηματοοικονομικών και Ναυτιλίας (ΕΧΡΗΝ) στο ΤΕΠΑΚ Δρ. Δημήτρης Κουρσάρος, σε δηλώσεις στη StockWatch, εξήγησε το πώς και γιατί οι δημόσιες συγκοινωνίες συμβάλουν στη δημιουργία κίνησης στην αγορά.
«Αν κάποιος περπατήσει μέχρι τη στάση του μετρό και εν συνεχεία καθοδόν προς τη δουλειά του, θα ρίξει μια ματιά στις βιτρίνες των καταστημάτων που θα είναι στο δρόμο του. Για να ψωνίσει κάποιος πρέπει να δει κάτι που του αρέσει σε ένα κατάστημα ειδάλλως με τις νέες τάσεις που επικρατούν στην αγορά θα ψωνίσει μέσω του διαδικτύου ή όταν θα επισκεφθεί για λόγους αναψυχής ένα mall, επ’ ευκαιρία θα επισκεφθεί και κάποια καταστήματα που ενδεχομένως να τον προσέλκυσαν εντοπίζοντας κάτι σε μια βιτρίνα καταστήματος».
Σημείωσε ότι στην Κύπρο επειδή δεν υπάρχουν συγκοινωνίες για να περπατήσει κάποιος και να περάσει έξω από ένα μαγαζί αποφεύγει να επισκεφθεί το κέντρο της πόλης για να ψωνίσει και προτιμά τα καταστήματα στα malls τα οποία είναι συγκεντρωμένα σε ένα χώρο.
Υποστήριξε επίσης ότι μεγάλη ζημιά στα παραδοσιακά καταστήματα προκαλούν και οι online αγορές.
«Ο κόσμος άλλαξε τον τρόπο που ψωνίζει και το ερώτημα είναι να πολεμήσω τις νέες τάσεις ή να τις αποδεχθώ και να προσπαθήσω να αλλάξω το συντομότερο τη δική μου νοοτροπία και όσον και αν είναι δύσκολο να προσπαθήσω να ανταγωνιστώ τον ιταλό ή το βρετανό που πωλεί τα προϊόντα του απευθείας από τον δημιουργό μέσω του διαδικτύου».