Μετά από πέντε σχεδόν δεκαετίες συζητήσεων, αποτυχημένων προσπαθειών και ανεκπλήρωτων προσδοκιών, το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ήρθε ξανά στο προσκήνιο.
Χθες, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ, στην παρουσία εκπροσώπων των επιθεωρητών όλων των βαθμίδων, είχαν την πρώτη συνάντηση για έναρξη του σχετικού διαλόγου, όπως είχε εξαγγείλει η Αθηνά Μιχαηλίδου, Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Οι αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αποτελούν «καυτή πατάτα» για το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Ωστόσο, η Υπουργός δείχνει αποφασισμένη να ταράξει τα νερά και να δώσει λύσεις στο χρόνιο αυτό πρόβλημα το οποίο, κατά γενική ομολογία, είναι ισοπεδωτικό και άδικο σύστημα.
«Το αποτέλεσμα της πρώτης συνάντησης των εμπλεκομένων έχει σαφώς καταδείξει ότι η εποχή της αδράνειας μπορεί να τερματισθεί», σημειώνει στη StockWatch η Υπ. Παιδείας.
Παραδέχεται ότι το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης επικρίνεται εδώ και δεκαετίες «ως ισοπεδωτικό και ξεπερασμένο».
«Είναι ένα σύστημα το οποίο δεν αναγνωρίζει ούτε επιβραβεύει την προσπάθεια και την αριστεία των εκπαιδευτικών», υποδεικνύει η Υπουργός και προσθέτει:
«Η αρχαιότητα αποτελεί σχεδόν τον μοναδικό παράγοντα προαγωγής των εκπαιδευτικών, αφού η αξιολόγηση είναι μονοδιάσταστη, ισοπεδωτική και μη διαμορφωτική».
Επισημαίνει ότι παρά τις επανειλημμένες συζητήσεις, οι προτάσεις για ανανέωση και βελτίωση της αξιολόγησης δεν κατάφεραν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά.
Εκφράζει την άποψη ότι η έλλειψη ενός δίκαιου και αντικειμενικού συστήματος αξιολόγησης έχει αφήσει το εκπαιδευτικό σύστημα στάσιμο, «επηρεάζοντας, τόσο την ποιότητα της διδασκαλίας, όσο και την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα».
Οι κοινωνικοί εταίροι της Παιδείας συνεκτίμησαν και χθες ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών πρέπει να δίνει ευκαιρίες στους ικανούς εκπαιδευτικούς.
«Να προχωρούν, να παρέχουν κίνητρα και ευκαιρίες για την αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος και τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων», παρατηρεί η κ. Μιχαηλίδου.
Ήδη, έχει θέσει ενώπιον των εκπαιδευτικών οργανώσεων σχετικό χρονοδιάγραμμα καθώς, όπως η ίδια σημειώνει, «υπάρχει πολύ συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ειδικά για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού».
«Θέλουμε», πρόσθεσε, « εντός του 2024 να έχουμε την πρόταση».
Ευνοϊκή στάση φαίνεται να τηρούν και οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις, καθώς και ο κλάδος των επιθεωρητών Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης.
Οι πρώτες εκ μέρους τους ενδείξεις είναι θετικές και δηλώνουν αισιόδοξες για την επόμενη μέρα.
Παρά το γεγονός ότι το ζήτημα της αξιολόγησης υπήρξε πολλές φορές στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων, οι εκπαιδευτικοί φορείς έδειξαν πρόθυμοι να συνεργαστούν και να στηρίξουν την προσπάθεια για μια νέα, δίκαιη και διαφανή διαδικασία αξιολόγησης.
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, εξέφρασε την ελπίδα ότι «σύντομα μέσα από ένα εποικοδομητικό διάλογο, να υπάρξει κατάληξη σε κάτι που θα αναμορφώσει ριζικά το εκπαιδευτικό σύστημα, διότι ακριβώς θα αναμορφώσει τον Έλληνα - Κύπριο εκπαιδευτικό».
Ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, δήλωσε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της συνάντησης.
Σημείωσε ότι υπάρχει συναντίληψη στις βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν το νέο σύστημα.
Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, συμφώνησε ότι υπάρχει ανάγκη εκσυγχρονισμού και δημιουργίας ενός νέου συστήματος που να καταγράφει «με διαφανή και αξιοκρατικά κριτήρια το εκπαιδευτικό έργο και βεβαίως να δίνει τη δυνατότητα στους ικανούς εκπαιδευτικούς να ανελίσσονται».
Η στάση αυτή των τριών εκπαιδευτικών οργανώσεων αντικατοπτρίζει τη διάθεση όλων για αλλαγή, καθώς είναι διάχυτη η άποψη όλων πως «ήρθε η ώρα να γίνουν βήματα προς τα εμπρός».
Με όραμα για ένα πιο δίκαιο και αποδοτικό σύστημα, η Υπουργός, όπως εκτιμούν οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών, είναι έτοιμη να αναμετρηθεί με τις προκλήσεις και να προχωρήσει σε τολμηρές μεταρρυθμίσεις.
Είναι διατεθειμένη, όπως λένε, να θέσει ως βασικές αρχές την άμεση διασύνδεση αξιολόγησης και εκπαιδευτικού έργου, την ολιστική αξιολόγηση μέσω πολλαπλών και σύγχρονων πηγών, την υιοθέτηση ξεκάθαρων και μετρήσιμων κριτηρίων αξιολόγησης και τη βασική προϋπόθεση ότι «Όποιος αξιολογεί, αξιολογείται».
Το νέο σύστημα αξιολόγησης θα στηρίζεται στη διαφάνεια και στο διάλογο μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών.
Αν και η διαδρομή μέχρι την αίσια κατάληξη είναι δύσκολη, η πρώτη αυτή συνάντηση δείχνει ότι υπάρχει η βούληση να ανοίξει ο διάλογος και να βρεθούν λύσεις που θα ωφελήσουν, τόσο τους εκπαιδευτικούς, όσο και τους μαθητές.
Η ιστορία που κρατάει πενήντα χρόνια ίσως πλησιάζει σε ένα καθοριστικό σημείο καμπής.