ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Κ. Γιωρκάτζης: Αδιαπραγμάτευτη η παραμονή Βουλής στην πρωτεύουσα

Κ. Γιωρκάτζης: Αδιαπραγμάτευτη η παραμονή Βουλής στην πρωτεύουσα

Κ. Γιωρκάτζης: Αδιαπραγμάτευτη η παραμονή Βουλής στην πρωτεύουσα
From
17/12/2022 6:00

Ξεκάθαρη είναι η τοποθέτηση του δημάρχου Λευκωσίας, Κωνσταντίνου Γιωρκάτζη, ότι τα κτήρια που στεγάζουν και συμβολίζουν τις τρεις διακριτές εξουσίες του δημοκρατικού πολιτεύματος, την εκτελεστική, τη νομοθετική και τη δικαστική, χωροθετούνται στην πρωτεύουσα.

Σε συνέντευξή του στη StockWatch, υποστηρίζει ότι τυχόν μετακίνηση της Βουλής εκτός του κέντρου, θα έστελνε λανθασμένα μηνύματα και εξηγεί τους λόγους.

Ο κ. Γιωρκάτζης, στη συνέντευξη που ακολουθεί, απαριθμεί τα έργα που υλοποιήθηκαν στη θητεία του και τα οποία τον κάνουν να αισθάνεται περήφανος.

Αναφέρεται επίσης στην προσπάθεια για πρώτη φορά στην Κύπρο να δημιουργηθεί περιοχή μειωμένων ρύπων εντός του αστικού κέντρου, τα έργα ανάπλασης του εμπορικού τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους - Ευαγόρου με τις λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού – Διγενή Ακρίτα μέχρι τη διασταύρωσή της με τη λεωφ. Ευαγόρου και την Α.Γ. Λεβέντη.

Τονίζει, εντούτοις, ότι από την ευρύτερη Λευκωσία, απουσιάζει και ο ενιαίος αναπτυξιακός, πολεοδομικός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός που είναι απαραίτητος για την οικονομική βιωσιμότητα και σωστή ανάπτυξή της.

Σύμφωνα με το δήμαρχο Λευκωσίας, από την πρωτεύουσα αλλά και απ’ όλες τις πόλεις της Κύπρου, απουσιάζει ένα αξιόπιστο σύστημα δημόσιων μεταφορών, γι’ αυτό εκτιμά ότι το τραμ είναι μια λύση για τη Λευκωσία.

Ο δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, στη συνέντευξή του στη StockWatch, εξηγεί τους λόγους που δεν θα επαναδιεκδικήσει τη δημαρχία στις επόμενες εκλογές και εκφράζει ικανοποίηση διότι θα αφήσει φεύγοντας, μια καλύτερη πόλη από ότι είχε παραλάβει.

Της Ηρώς Ευθυμίου

Η συνέντευξη

Ερ.: Πως εκτιμάτε το αποτέλεσμα της αλλαγής που έγινε στο εμπορικό κέντρο της Λευκωσίας μετά τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και τη «μονοδρόμηση» της λεωφόρου Μακαρίου;

Απ.: Καταρχάς να διευκρινίσουμε ότι πρόκειται για δύο ξεχωριστά έργα, τα οποία αφορούν δύο τμήματα της Λεωφόρου Μακαρίου όπου εφαρμόστηκαν διαφορετικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Το ένα είναι το τμήμα στο οποίο ο δήμος Λευκωσίας προχώρησε σε ανάπλαση (μέρος του ευρύτερου έργου της ανάπλασης του εμπορικού τριγώνου Μακαρίου - Στασικράτους- Ευαγόρου), από τη διασταύρωση της Λεωφόρου Μακαρίου με τις Λεωφόρους Σπύρου Κυπριανού – Διγενή Ακρίτα μέχρι τη διασταύρωση της με τη Λεωφ. Ευαγόρου και την Α.Γ. Λεβέντη.

Στο συγκεκριμένο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου, γίνεται η πρώτη προσπάθεια στη χώρα μας για δημιουργία περιοχής μειωμένων ρύπων, εντός αστικού εμπορικού κέντρου. Η δημιουργία ενός διαδρόμου απρόσκοπτης κυκλοφορίας των μέσων μαζικής συγκοινωνίας και άλλων μέσων διακίνησης φιλικών στο περιβάλλον, είναι ένα πρώτο βήμα για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, των ρύπων και του θορύβου και την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας.

Η λεωφόρος δεν θα κατακλύζεται από τον τεράστιο αριθμό αυτοκινήτων που την χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν και που βάση μετρήσεων που έχουμε, ανέρχονταν σε 17.000 αυτοκίνητα ημερησίως. Γίνεται μια πιο ανθρώπινη, θα λέγαμε, λεωφόρος και ταυτόχρονα, καθίσταται πιο ελκυστική, ευχάριστη και φιλική στο περιβάλλον, προσφέροντας προσβασιμότητα και ασφαλές περπάτημα σε όλες τις ομάδες πληθυσμού. Διαθέτει πράσινο, σιντριβάνια, μικρές πλατείες, σημεία συνάθροισης και ξεκούρασης. Μετατρέπεται στην κεντρική λεωφόρο της πρωτεύουσας για βόλτα και ξεγνοιασιά.

Ερ.: Το άλλο τμήμα είναι αυτό που ξεκινά από το ξενοδοχείο Landmark και φτάνει μέχρι τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού;

Απ.: Ναι, είναι αυτό που έχει μονοδρομηθεί. Μελετήθηκε και υλοποιήθηκε από το τμήμα δημοσίων έργων και τον κλάδο βιώσιμης κινητικότητας του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του ολοκληρωμένου σχεδίου κινητικότητας Λευκωσίας.

Ως δήμος Λευκωσίας πιστεύουμε ότι η μεγάλη αυτή αλλαγή, θα έχει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας όταν δημιουργηθεί ένα πιο ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων, με προτεραιότητα την ολοκλήρωση της λεωφορειολωρίδας της Λεωφόρου Μακαρίου μέχρι τον τελικό της προορισμό που είναι το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, ώστε το λεωφορείο να αποκτήσει πραγματικό πλεονέκτημα έναντι του αυτοκινήτου.

Εξίσου σημαντική είναι και η προώθηση άλλων προνοιών του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας (ΟΣΚΛ), καθώς και άλλων έργων που συνδυαστικά θα ενισχύσουν τη δυναμική των συγκεκριμένων έργων.

Για παράδειγμα, η αύξηση του αριθμού των δρομολογίων και της συχνότητας των λεωφορείων, η ενίσχυση του δικτύου των ποδηλατοδιαδρομών, η ανακατασκευή των Λεωφόρων Αμμοχώστου και Λάρνακος, η ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος του περιμετρικού της Λευκωσίας και της Λ. Αργυρουπόλεως, καθώς και η λειτουργία πρόσθετης λωρίδας εξόδου στη Λεωφόρο Νίκης.

Ερ.: Οι αντιδράσεις των καταστηματαρχών της περιοχής συνεχίζονται. Μάλιστα, όπως δηλώνουν, έχουν κλείσει αρκετές επιχειρήσεις. Μήπως κάνει δεύτερες σκέψεις το δημοτικό συμβούλιο;

Απ.: Οι αντιδράσεις αφορούν κυρίως το τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου, το οποίο όπως σας είπα, μελετήθηκε και υλοποιήθηκε από το τμήμα δημοσίων έργων και τον κλάδο βιώσιμης κινητικότητας του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.

Στο τμήμα της Μακαρίου που ο δήμος προχώρησε σε ανάπλαση, γνωρίζουμε ότι πέραν των νέων καταστημάτων που έχουν ήδη λειτουργήσει, τα πλείστα, αν όχι όλα τα εμπορικά υποστατικά, έχουν ενοικιαστεί ή αγοραστεί και έχουν ορίζοντα έναρξης λειτουργίας μέχρι το καλοκαίρι του 2023. Αυτό αποδεικνύει ότι αρκετοί ιδιώτες επενδυτές πιστεύουν στο έργο και στην προοπτική της περιοχής και είναι κάτι που μας γεμίζει με αισιοδοξία για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Ερ.: Στα σκαριά έχετε τη μονοδρόμηση και άλλων λεωφόρων;

Απ.: Για το συγκεκριμένο θέμα είναι πιο αρμόδιοι να απαντήσουν το τμήμα δημοσίων έργων και ο κλάδος βιώσιμης κινητικότητας. Γνωρίζουμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η επικαιροποίηση της μελέτης βιώσιμης κινητικότητας και σύντομα το υπουργείο αναμένεται να παρουσιάσει τα επόμενα βήματα του, όχι μόνο για τη Λευκωσία.

Ερ.: Ο δήμος Λευκωσίας, όπως και οι άλλοι δήμοι, παρά την ενεργειακή κρίση έντυσαν τις πόλεις τους Χριστουγεννιάτικα και προγραμματίζουν πλούσιο πρόγραμμα εορταστικών εκδηλώσεων. Πως σχολιάζετε;

Απ.: Τα Χριστούγεννα είναι μια χαρούμενη περίοδος για όλο τον κόσμο. Ιδιαίτερα μετά την πανδημία του κορωνοϊού, τα lockdowns και τις οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, είχαμε όλοι ανάγκη αυτή την αλλαγή κλίματος για να αλλάξει και η ψυχολογία του κόσμου. Η εορταστική περίοδος αποτελεί μια καλή ευκαιρία για όλους να ξεφύγουν από την καθημερινότητά τους, να περπατήσουν στη στολισμένη και φωτισμένη πόλη και να απολαύσουν ξέγνοιαστες στιγμές στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται από το δήμο. Ασφαλώς, όλες οι εκδηλώσεις που οργανώνουμε και όλοι οι διάκοσμοι, λαμβάνουν υπόψη την παρούσα δύσκολη συγκυρία.

Ερ.: Πιστεύετε ότι η Λευκωσία ως πρωτεύουσα της Κύπρου μπορεί να συγκριθεί με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες; Τι είναι αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει;

Απ.: Η Λευκωσία δεν θα μπορέσει να συγκριθεί με καμία άλλη πόλη, όσο παραμένει διαιρεμένη λόγω της κατοχής. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια η Λευκωσία έχει αλλάξει και ξαναβρίσκει τη δυναμική και τη ζωντάνια της.

Σε μια κρίσιμη περίοδο για τη βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων της Κύπρου, η Λευκωσία πρωτοστάτησε αναβαθμίζοντας κι αναζωογονώντας πολλές περιοχές στην εντός των Τειχών πόλη, στο εμπορικό της κέντρο αλλά και στις γειτονιές.

Η Πλατεία Ελευθερίας, η νέα όψη του εμπορικού κέντρου, οι αναπλάσεις στην εντός των τειχών πόλη, σε σημαντικές οδικές αρτηρίες αλλά και σε πολλές γειτονιές της πόλης, δείχνουν το νέο πρόσωπο μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πρωτεύουσας που ενδιαφέρεται για τους πολίτες και το περιβάλλον της.

Μην ξεχνάμε ότι η Λευκωσία έχει μεγάλη ιστορία και πολιτισμό κι αυτά είναι χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν την ταυτότητά της, συνδυάζοντας πάντα, το ιστορικό μαζί με το μοντέρνο στοιχείο.

Ερ.: Η Βουλή επέστρεψε στο παλιό της κτήριο. Πιστεύετε ότι τόσο η Βουλή των Αντιπροσώπων όσο και τα άλλα κυβερνητικά κτήρια πρέπει να βρίσκονται στα δημοτικά όρια της πρωτεύουσας;

Απ.: Σε όλες τις χώρες του κόσμου, τα κτήρια που στεγάζουν και συμβολίζουν τις τρεις διακριτές εξουσίες του δημοκρατικού πολιτεύματος, την εκτελεστική, τη νομοθετική και τη δικαστική, χωροθετούνται στην πρωτεύουσα. Πρωτεύουσα της Κύπρου είναι η Λευκωσία. Το κτήριο της Βουλής των Αντιπροσώπων βρίσκεται στην πρωτεύουσα και θεωρούμε δεδομένο και αδιαπραγμάτευτο ότι εδώ θα παραμείνει.

Η επιστροφή της Βουλής στο παλιό της κτήριο μας ικανοποιεί επειδή αποδεικνύει έμπρακτα ότι τα αρμόδια όργανα του κράτους εφαρμόζουν τους νόμους και τους δικούς τους πολεοδομικούς σχεδιασμούς, όπως άλλωστε καλείται να πράττει καθημερινά ο κάθε πολίτης.

Θεωρούμε όμως ότι η παραμονή του κτηρίου της Βουλής στο κέντρο της Λευκωσίας, δεν αποτελεί μόνο πολεοδομική επιλογή. Η Λευκωσία είναι το γεωγραφικό και διοικητικό κέντρο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στόχος μας παραμένει η απελευθέρωση και επανένωση της πόλης και της χώρας μας.

Τυχόν μετακίνηση της Βουλής εκτός του κέντρου, θα έστελνε το μήνυμα ότι αποδεχόμαστε τα τετελεσμένα της κατοχής. Αυτό θα μας καθιστούσε και αναξιόπιστους έναντι όλων των πολιτών και επιχειρηματιών που καθημερινά καλούμε να μην εγκαταλείψουν το κέντρο και στους οποίους δίνουμε κίνητρα για να επιστρέψουν, να κατοικήσουν και να επενδύσουν κοντά στην πράσινη γραμμή.

Ερ.: Τα τελευταία 2-3 χρόνια παρατηρείται μια άναρχη ανάπτυξη με διάφορα ψηλά κτήρια να ξεφυτρώνουν πέριξ του κεντρικού πυρήνα. Υπάρχει πολεοδομικός προγραμματισμός;

Απ.: Αν μιλάμε για τη Λευκωσία, δεν τίθεται θέμα άναρχης – ανάπτυξης. Όλα τα κτήρια χρειάζονται πολεοδομική άδεια η οποία εγκρίνεται μόνο αν πληρούν τα πολεοδομικά κριτήρια, όπως καθορίζονται από το σχέδιο περιοχής του Κέντρου της Λευκωσίας. Η Λευκωσία είναι η μόνη πόλη που έχει τέτοιο σχέδιο.

Το σχέδιο περιοχής περιλαμβάνει το όραμα και τη στρατηγική για την ανάπτυξη του Κέντρου της πόλης. Εκπονήθηκε από ξένους εμπειρογνώμονες της SKM Colin Buchanan και βρίσκεται σε ισχύ από το 2017.

Σε αυτό η πόλη διαχωρίζεται σε ζώνες και περιλαμβάνεται η πολιτική ανάπτυξης για κάθε ζώνη, δηλαδή οι συντελεστές ανάπτυξης, η διαχείριση του κυκλοφοριακού και της στάθμευσης, οι αρχές που πρέπει να διέπουν το σχεδιασμό για τους δημόσιους χώρους στη ζώνη αυτή και καθοδήγηση για το σχεδιασμό των οικοδομών. Κατά την αξιολόγηση της κάθε πολεοδομικής αίτησης από το δήμο, λαμβάνεται υπόψη το σύνολο αυτών των προνοιών.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι στο σχέδιο περιοχής, διαφοροποιούνται οι εμπορικές περιοχές ανάλογα με τις ιδιομορφίες τους, υπάρχει σαφής οριοθέτηση των οχληρών δραστηριοτήτων, ενώ ειδικά για την παλιά πόλη, εισάγονται ενδιάμεσες ήπιες εμπορικές ζώνες και προστατεύονται οι αμιγώς οικιστικές περιοχές.

Ερ.: Το 2024 θα έχουμε δημαρχιακές εκλογές. Θα διεκδικήσετε τη δημαρχία του ενοποιημένου δήμου;

Απ.: Όχι, όπως έχω πει ξανά, δεν προτίθεμαι να επαναδιεκδικήσω στις επόμενες εκλογές. Έχω την ισχυρή πεποίθηση πως σε εκτελεστικές θέσεις, όπως είναι και αυτή του δημάρχου, τα πρόσωπα πρέπει να εναλλάσσονται. Να έρχονται νέα άτομα, με όρεξη και με φρέσκες ιδέες για τα κοινά και τη Λευκωσία. Η δεύτερη θητεία μου ολοκληρώνεται σε περίπου ενάμιση χρόνο. Νιώθω ικανοποίηση ότι φεύγοντας, αφήνω την πόλη μας λίγο καλύτερη από ότι την είχα παραλάβει.

Οι σκέψεις μου για το χρόνο που απομένει επικεντρώνονται στο να ολοκληρώσουμε τα έργα που έχουμε προγραμματίσει και να προωθήσουμε τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ερ.: Ποια έργα θεωρείτε ότι θα έχουν το προσωπικό στίγμα του Κωνσταντίνου Γιωρκάτζη;

Απ.: Όλα τα έργα που έχουμε καταφέρει να υλοποιήσουμε με κάνουν περήφανο. Από τα πιο μεγάλα μέχρι και τα, φαινομενικά, πιο μικρά. Την Πλατεία Ελευθερίας, την ανάπλαση του εμπορικού κέντρου (Μακαρίου – Στασικράτους και παρόδους), τις πολλές αναπλάσεις στην εντός των τειχών πόλη, για παράδειγμα στην οδό Ερμού, στην Τρικούπη-Αισχύλου, την Πλατεία Δημαρχείας κλπ, μέχρι και το φωτισμό που αναδεικνύει τα αρχαία μνημεία της πόλης μας.

Προσωπικά θεωρώ πολύ σημαντική και την αναβάθμιση πολλών γειτονιών της πόλης, με έργα κατασκευής πεζοδρομίων και αγωγών ομβρίων υδάτων, με στόχο την ασφαλή διακίνηση για όλους και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Αυτά τα έργα, που ολοκληρώνονται κυριολεκτικά έξω από τα σπίτια των δημοτών, έχουν τον ουσιαστικότερο αντίκτυπο στην καθημερινότητά τους.

Εξαιρετικά σημαντικά όμως έργα, τόσο για μένα όσο και την επόμενη μέρα της πόλης μας, είναι η ολοκλήρωση της υποδομής και του κέντρου ελέγχου για τα συστήματα της έξυπνης πόλης, η δημιουργία και λειτουργία του κέντρου ερευνών CYENS καθώς και το κοινωνικό έργο που επιτελείται μέσω του Πολυδύναμου Δημοτικού Κέντρου Λευκωσίας.

Ερ.: Τί είναι αυτό που λείπει από τη Λευκωσία;

Απ.: Θεωρώ ότι αυτό που λείπει από τη Λευκωσία, αλλά και απ’ όλες τις πόλεις της Κύπρου, είναι ένα αξιόπιστο σύστημα δημόσιων μεταφορών, μιας και το μέλλον μας υπαγορεύει τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πόλεων μας. Γι’ αυτό θεωρούμε ότι το τραμ είναι μια λύση για τη Λευκωσία.

Το άλλο που λείπει από την ευρύτερη Λευκωσία είναι ο ενιαίος αναπτυξιακός, πολεοδομικός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός που είναι απαραίτητος για την οικονομική βιωσιμότητα και σωστή ανάπτυξή της. Αυτό ευελπιστώ ότι θα τροχοδρομηθεί με τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης και τη ενοποίηση των δήμων.

NEWSLETTER