Β. Δημητριάδης: Αυτά πετύχαμε για τη ναυτιλία
Στα επιτεύγματα του Υφυπουργείου τα τελευταία δυόμισι χρόνια με το πιο σημαντικό την έναρξη της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης με την Ελλάδα, αλλά και τη δημιουργία ναυτιλιακού μητρώου, αναφέρεται ο Υφυπουργός Βασίλης Δημητριάδης.
Σε συνέντευξή του στη StockWatch, ο κ. Δημητριάδης κάνει αναφορά και στη δημιουργία στρατηγικής για τη ναυτιλία μέχρι το 2023, η οποία περιλαμβάνει 35 δράσεις, οι 22 εκ των οποίων έχουν υλοποιηθεί, στη δημιουργία μητρώου για τις ναυτιλιακές εταιρείες αλλά και τη ψηφιοποίηση του Υφυπουργείου που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.
Στο πλαίσιο της συνέντευξής του, ο κ. Δημητριάδης αναφέρεται στις προσπάθειες του Υφυπουργείου για προώθηση της ναυτιλίας μέσω ναυτιλιακών κέντρων στο εξωτερικό και το άνοιγμα στην αγορά της Άπω Ανατολής, ενώ στοχεύεται η περαιτέρω διείσδυση σε νέες αγορές.
Στη συνέντευξή του, σημειώνει ακόμη τις προσπάθειες ψηφιοποίησης του Υφυπουργείου που αναμένεται να συμβάλλουν, όπως υπογραμμίζει, στην περαιτέρω προώθηση της ναυτιλίας.
Όσον αφορά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, επισημαίνει ότι οι επιπτώσεις είναι διαχειρίσιμες.
Τονίζει ότι για να είναι αποτελεσματικά εφαρμόσιμες οι κυρώσεις, πρέπει να καλύπτουν όλα τα πλοία ανεξαρτήτως σημαίας.
Της Γεωργίας Χαννή
Η συνέντευξη
Ερ.: Κ. Δημητριάδη. Ποια τα αποτελέσματα των πρόσφατων επαφών σας στο Αμβούργο;
Απ: Η επίσκεψη στο Αμβούργο εντάσσεται στο πλαίσιο της προβολής της κυπριακής ναυτιλίας σε διάφορα ναυτιλιακά κέντρα του εξωτερικού.
Στο Αμβούργο, διατηρούμε και γραφείο, συνεπώς η προσπάθεια ήταν να δούμε υφιστάμενες ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν παραρτήματα εδώ στην Κύπρο, είτε έχουν πλοία υπό κυπριακή σημαία για να ανταλλάξουμε απόψεις για τις υπηρεσίες που απολαμβάνουν από την Κύπρο, εάν είναι ευχαριστημένοι και να παρουσιάσουμε τις νέες μας δράσεις και κίνητρα, τις πρωτοβουλίες μας, είτε σε νέες για να προσελκύσουμε περαιτέρω εταιρείες στην Κύπρο.
Ερ.: Το ενδιαφέρον ήταν αυξημένο;
Απ: Ναι, ήταν αυξημένο το ενδιαφέρον. Λόγω πανδημίας, δεν είχαμε την ευκαιρία τα τελευταία δύο χρόνια να κάνουμε αυτήν την προσπάθεια.
Είχαμε την ευκαιρία να ενημερώσουμε για τη στρατηγική μας, τις δράσεις μας, το γεγονός ότι ξεκινήσαμε τη ψηφιοποίηση, τη ναυτιλιακή εταιρεία που διαμορφώσαμε, τα πράσινα μας κίνητρα, το τί έχουμε κάνει για τους ναυτικούς τον καιρό της πανδημίας και τώρα με τον πόλεμο, το πώς προσεγγίζουμε τις κυρώσεις, κλπ.
Θεωρώ ότι έχουν εκτιμήσει τα πράγματα που έχουμε κάνει.
Ερχόμενοι πίσω, έχουμε κάνει ένα follow up, στείλαμε σε όλους τα πάντα γραπτώς, ξεκινήσαμε ανταλλαγές απόψεων και τώρα επαφίεται στις εταιρείες το επόμενο διάστημα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, ιδιαίτερα με τις εγγραφές πλοίων.
Πλέον, έχουμε εμπλουτίσει το οπλοστάσιο των επιχειρημάτων μας και μπορούμε να βγούμε έξω και να προωθήσουμε τη ναυτιλία. Η στρατηγική μας έχει μεταφραστεί και στη γερμανική γλώσσα, κάτι που εκτίμησαν και οι ίδιοι. Αναμένουμε ότι στο νέο χρόνο θα υπάρχει πλέον μια υγιής δυνατή βάση και κίνητρα που προσφέρουμε για να συνεχίσει η προσπάθεια.
Ερ.: Σε ποιες χώρες έχει γραφεία το Υφυπουργείο; Σε ποιες άλλες αγορές σκέφτεστε να δραστηριοποιηθείτε;
Απ.: Το Υφυπουργείο διατηρεί ναυτιλιακά γραφεία στον Πειραιά, στο Λονδίνο λόγω του ότι εκεί εδρεύει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, στις Βρυξέλλες λόγω της ΕΕ, στο Ρότερνταμ και Αμβούργο λόγω του ότι αποτελούν μεγάλα λιμάνια που προσεγγίζουν συχνά πλοία μας και τυγχάνουν εξυπηρέτησης.
Σύντομα, δημιουργούμε γραφείο στο Τόκιο καθώς προσπαθούμε να κάνουμε άνοιγμα στις αγορές της Άπω Ανατολής, καθώς υπάρχουν εταιρείες που θέλουν να έχουν ευρωπαϊκή παρουσία και η Κύπρος προσφέρεται για κάτι τέτοιο. Έχουμε κάνει καλό άνοιγμα στην αγορά της Ιαπωνίας.
Γραφείο έχουμε επίσης και στη Νέα Υόρκη και η προσπάθεια είναι να αυξήσουμε την παρουσία μας και για να δίνουμε τεχνική υποστήριξη, αλλά και για να έχουμε δικούς μας αντιπροσώπους για να προωθούν την ναυτιλία μας.
Το γεγονός ότι ξεκινήσαμε ψηφιοποίηση του Υφυπουργείου και μπαίνουμε σε ένα περιβάλλον χωρίς χαρτί, μέχρι τις αρχές του 2024 το Υφυπουργείο θα είναι πλήρως ψηφιοποιημένο, θα μας δώσει την ευκαιρία να είμαστε ακόμη πιο αποτελεσματικοί γιατί η ναυτιλία θέλει αμεσότητα και συνεχή εξυπηρέτηση. Με το One stop shop, θα είναι μεγάλο το πλεονέκτημα να προσεγγίσουμε και άλλες εταιρείες.
Ερ: Ποια τα μεγαλύτερα επιτεύγματα σας από τη θέση του Υφυπουργoύ Ναυτιλίας;
Απ.: Έγιναν πάρα πολλά τα τελευταία δυόμισι χρόνια που ανέλαβα το Υφυπουργείο.
Καταρχήν, έχουμε κάνει τη στρατηγική μέχρι το 2030, υπάρχει όραμα για να γίνει η κυπριακή ναυτιλία πιο ανθεκτική και πιο ανταγωνιστική.
Το όραμα περιλαμβάνει 35 δράσεις, έχει αλλάξει δομή όλο το Υφυπουργείο. Υπάρχει ξεκάθαρο πλαίσιο και πλάνο δράσης και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των δράσεων.
Η στρατηγική αλλάζει και τη φιλοσοφία που βλέπουμε τη ναυτιλία ως Κύπρος. Θέλουμε να είμαστε πιο εξωστρεφείς, να μαζεύουμε τη γνώση, να είμαστε πιο κοντά στους πολίτες της ναυτιλιακής βιομηχανίας, να συλλέγουμε τη γνώση και να την προσαρμόζουμε. Έχουμε υλοποιήσει τις 22 από τις 35 δράσεις.
Στα επιτεύγματά του Υπουργείου είναι η έναρξη της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης με την Ελλάδα μετά από 21 χρόνια, όπου καταφέραμε μέσα από αντίξοες συνθήκες να το πετύχουμε.
Επίσης καταφέραμε να φέρουμε πράσινα φορολογικά κίνητρα, να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί, περάσαμε το νόμο για τη ναυτιλιακή εταιρεία όπου στην ουσία δημιουργούμε ναυτιλιακό μητρώο, οι εταιρείες θα εγγράφονται κοντά μας αντί στον έφορο εταιρειών. Υπογράψαμε τα συμβόλαια για τη ψηφιοποίηση του Υφυπουργείου. Σε ένα μήνα από σήμερα, θα έχουμε διαθέσιμο ένα mobile app για τη ναυτιλία.
Έχουμε αλλάξει τη φιλοσοφία που προσεγγίζουμε τους νέους μας για τα γαλάζια επαγγέλματα και τη ναυτιλία, δημιουργήσαμε καινοτόμες δράσεις στα σχολεία, κάναμε θεσμό το φεστιβάλ θάλασσας, κάναμε καμπάνιες στα σχολεία για να προωθήσουμε τη ναυτιλία στους νέους, εκπαιδευτικούς και γονιούς.
Έχουμε κάνει επιτροπές για να δίνουμε καθοδήγηση στα ακαδημαϊκά ιδρύματα για κλάδους σπουδών στη ναυτιλία. Κάνουμε και προσπάθειες σε διεθνές επίπεδο, όπως το εμβολιαστικό πρόγραμμα 40 χιλ. ναυτικών και τον επαναπατρισμό πάνω από 60 χιλ. ναυτικών.
Ερ: Τι λείπει από την Κύπρο προκειμένου να καταστεί ένα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο;
Απ: Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια, χρειάζεται να είμαστε προληπτικοί. H ναυτιλία μας για να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστική, χρειάζεται να καλλιεργήσουμε περαιτέρω τη ναυτιλιακή κουλτούρα, να αγαπήσουν οι νέοι τον κλάδο γιατί έχει τεράστιες προοπτικές και μέλλον. Υπάρχουν πολλές δράσεις που μπορεί να υλοποιηθούν για να αυξηθεί η συνεισφορά της ναυτιλίας στην οικονομία.
Σιγα σιγά αναπτύσσουμε ένα σύμπλεγμα στην Κύπρο για ναυτιλιακές δραστηριότητες, πέραν της πλοιοκτησίας και πλοιοδιαχείρισης και ο τομέας είναι διεθνοποιημένος με έντονο ανταγωνισμό και υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης. Μπήκανε οι βάσεις ώστε η ναυτιλία να εκπέμπει υγεία και να έχει ακόμη προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.
Ο πόλεμος και οι κυρώσεις
Ερ: Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, πόσο έχει επηρεάσει τον τομέα της ναυτιλίας; Ποια τα διαβήματα του Υφ. Ναυτιλίας;
Απ.: Την επηρέασαν πάρα πολύ. Έχουμε διαπραγματευτεί και έχουμε πορευτεί με ένα τρόπο ώστε για να είναι αποτελεσματικά εφαρμόσιμες, να καλύπτουν όλα τα πλοία ανεξαρτήτως σημαίας. Έχουμε δώσει ξεκάθαρα μηνύματα στις Βρυξέλλες γι' αυτό το θέμα, έχουμε εξασφαλίσει και δεσμεύσεις ότι θα φέρουν υποστηρικτικά μέτρα για τη ναυτιλία μέχρι τις 5 Φεβρουαρίου. Εργαζόμαστε αυτές τις μέρες, αν και διακοπές, να καταθέσουμε προτάσεις στις Βρυξέλλες. Είχαμε κάποιες απώλειες στόλου λόγω των κυρώσεων, αλλά είναι διαχείρισμες.