You are here

Καύσιμα, αερομεταφορές και Κατάρ

22/03/2011
 Τις τελευταίες μέρες είχαμε μια σειρά εξελίξεων σε θέματα που έχουν απασχολήσει τη στήλη κατά καιρούς και τα οποία αξίζει τον κόπο να σχολιάσουμε, έστω και επιγραμματικά. 

 Το πρώτο θέμα είναι αυτό της εμπορίας καυσίμων, με το οποίο είχαμε ασχοληθεί μόλις την περασμένη βδομάδα.  Είχαμε διατυπώσει την άποψη ότι ο μόνος τρόπος να υπάρξει μείωση στις τιμές των καυσίμων είναι η προσέλκυση νέων παικτών στην αγορά και η δημιουργία νέων τύπων πρατηρίων χαμηλού κόστους.  Δυστυχώς τα πράγματα κινήθηκαν προς την αντίθετη κατεύθυνση. 

 Στη σύσκεψη του υπουργού Εμπορίου με τους εμπλεκόμενους στην εμπορία καυσίμων αποφασίστηκε η σύσταση τεχνικής επιτροπής που θα δημιουργήσει μια φόρμουλα καθορισμού του τρόπου αυξομείωσης των τιμών των καυσίμων.  Η δημιουργία αυτής της επιτροπής αποτελεί το τέλειο άλλοθι για τις εταιρείες και τους πρατηριούχους.  Η τιμολόγηση θα γίνεται με τις ευλογίες του κράτους.  Τα κέρδη των εμπορευόμενων εξασφαλίζονται ενώ ταυτόχρονα φεύγει από πάνω τους κάθε υποψία για παράνομες συνεννοήσεις αφού η συνεννόηση θα γίνεται νόμιμα και υπό κρατική επίβλεψη.  Το οποιοδήποτε κίνητρο για μείωση του κόστους και διαφοροποίηση των τιμών εξαφανίζεται και μαζί τους ενταφιάζεται και κάθε προοπτική για αύξηση του ανταγωνισμού και μείωση των τιμών στο εγγύς μέλλον.

 Η δεύτερη σημαντική εξέλιξη ήταν στον τομέα των αερομεταφορών, όπου η Aegean ανακοίνωσε τη διεύρυνση των εργασιών της στην Κύπρο.  Τρία αεροπλάνα της Aegean θα εδρεύουν στη Λάρνακα, ξεκινούν απευθείας πτήσεις προς αρκετά Ελληνικά νησιά, ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι και η προσθήκη πτήσης προς το Λονδίνο.  Η κίνηση της Aegean δίνει πολλές νέες επιλογές στους Κύπριους ταξιδιώτες με τον ανάλογο θετικό αντίκτυπο στην οικονομία.  Ας ελπίσουμε ότι στις Κυπριακές Αερογραμμές έχουν χτυπήσει καμπάνες από αυτή την εξέλιξη.  Το επιχείρημα ότι περίπου η κυπριακή οικονομία θα καταρρεύσει αν κλείσουν οι ΚΑ δεν θα είναι τόσο πειστικό την επόμενη φορά.  Αν εργαζόμουν στις ΚΑ θα ήμουν πάρα πολύ ανήσυχος.

 Εξελίξεις είχαμε και στο θέμα της επένδυσης του Κατάρ.  Φαίνεται ότι οι Καταριανοί αναβάλλουν τη λήψη τελικών αποφάσεων, για λόγους που ακόμα δεν έχουν ξεκαθαριστεί αλλά πιθανόν να σχετίζονται με τις γενικότερες εξελίξεις στον αραβικό κόσμο.  Η εξέλιξη όλης αυτής της ιστορίας θυμίζει την παροιμία «όπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα μικρό καλάθι».  Ξεκινήσαμε δημιουργώντας τεράστιες προσδοκίες για επενδύσεις μισού δισεκατομμυρίου και καταλήξαμε σε μια συμφωνία με βάση την οποία το Κατάρ θα επενδύσει λιγότερο από €100 εκ. και θα έχει ουσιαστικά εξασφαλισμένη απόδοση, ενώ όλο το ρίσκο της επένδυσης θα πέσει στους ώμους της Κυπριακής Δημοκρατίας και των Κύπριων φορολογουμένων.  Και το ρίσκο είναι μεγάλο, κυρίως γιατί ως κράτος δεν έχουμε καθόλου εμπειρίες σε τέτοιου είδους έργα και διακρατικές συνεργασίες.  Με αυτά τα δεδομένα, οι επιφυλάξεις των Καταριανών μπορεί τελικά να μας βγουν σε καλό.

 Σωφρόνης Κληρίδης

Αναπληρωτής Καθηγητής Οικονομικών 

Πανεπιστήμιο Κύπρου
7 σχόλια
Harris Petrou on 22/03/2011
As for the gasoline prices, I once read about a way to make Gas Stations reduce prices. The solution is based on pure 101 economics. It is very simple but to work it will need the effort and determination of ALL citizens.
So, what is needed is to decide for one Gas Station Company (i.e. EKO), and all citizens buy gas from there. If all follow it, then it will make the other Gas Station Companies to reduce prices. We can then decide again for the one with the lowest and go there (i.e. Petrolina). The the others will reduce the prices etc.....
I understand that the prices are also determined by the Gas Station owners, but the big part if from the companies. Our target is to reduce their margins.
Constantinos Kyriakides on 22/03/2011
As for Cyprus Airways and Aegean comment, it is my belief that Cyprus Airways has the mechanisms established to bring tourists to Cyprus through their long connections and experience with tourist agends abroad. I'm not that convinced that other airlines can address that market for Cyprus taking always into account the current financial state of those airlines in the countries their operating i.e Greece.
IOANNIΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ on 22/03/2011
Νεοι παικτες στα πετρελαιοειδη σημαινει 1. νεες εταιρείες και 2. περισσοτερα ανεξαρτητα πρατήρια.
Ας ελπισουμε οτι το τερματικο της vitol (Βασιλικό) θα δρομολογησει την δραστηριοποίηση της και στον τομέα του λιανικου εμποριου. Η ας ελπίσουμε οτι κάποιος υπουργος εμποριου θα κινηθει προς την κατευθηνση προσελκυσης νεων εταιρειων.
Ας ελπισουμε ακόμα οτι, προκειμενου να δημιουργηθουν περισσότερα πρατήρια, θα υπάρξουν όπου ειναι δυνατό καποιες ''χαλαρωσεις'' στις απαιτήσεις για εξασφαλιση αδειας (οχι ομως σε θεματα ασφαλειας) όπως πολεοδομικες και συναφεις.
Ας ελπισουμε ακόμα οτι καποιος υπουργος θα πεισει το Συνεργατισμο ή άλλα κεφαλαια να εμπλακουν στον κλαδο (μηπως αν ειχε τοσα πολλα κερδη θα το ειχαν κανει απο μόνοι τους?)
Γενικα μπορουμε μονο να ελπιζουμε.
Η ελπιδα πεθαινει παντα τελευταια...
(πλην της περιπτωσης των Κυπριακων Αερογραμμων... )
Evagoras Yakkeshis on 22/03/2011
Ε και εμείς που δεν μιλούμε Γεργμανικά πως θα συμμετάχομεν στην συζήτηση κύριοι?

Μιλάτε σιόρ την γλώσσα σας, κύριε ελέησον πιον!
Panayiotis on 22/03/2011
Για όσους δεν έχουν ελληνικό πληκτρολόγιο.

http://www.gate2home.com/?language=el
phylarchus on 22/03/2011
Στην Κύπρο υπάρχει τρομακτική έλλειψη ανταγωνισμού σε όλους γενικά τους τομείς. Στα καύσιμα η νέα διευθέτηση που έγινε πριν 5-6 χρόνια αφαίρεσε κάθε ίχνος δυνατότητας ανταγωνισμού που πιθανό να υπήρχε. Τώρα η κατάσταση πέραν των άλλων είναι και αστεία, διότι όλοι εισάγουν από τους ίδιους τροφοδότες και πουλούν με εγκεκριμένο από την κυβέρνηση κέρδος. Δεν υπάρχει περίπτωση ζημιάς, αυτή αποκλείεται εκ των προτέρων! Πέστε μου μια άλλη επιχείρηση τόσο ιδανικά εξασφαλισμένη! Φυσικά για τους ελέγχους διεθνών τιμών, τιμών σποτ, ποσοτήτων στα ντεπόζιτα πριν την άφιξη νέου φορτίου κλπ υποτίθεται ότι φροντίζουν οι υπάλληλοι του Υπουργείπου Εμπορίου. Δεν θα επεκταθώ στο λιανικό εμπόριο καυσίμων γιατί θα γράφω για μια ώρα. Μόνο να αναφέρω ότι η τιμή του γκαζιού διεθνώς σε ένα χρόνο έπεσε σχεδόν 30%, ρωτάτε πόσο στην Κύπρο! Το εμπόριο καυσίμων μόνο με πλήρη φιλελευθεροποίηση χονδρικής και λιανικής πώλησης θα βρει το σωστό δρόμο σχηματισμού τελικής τιμής για τον καταναλωτή. Τα πρατήρια να αγοράζουν από όποιον θέλουν, ποι εισαγωγείς να πουλούν σε όποιον ζητά, όσα πρατήρια και εισαγωγείς θέλουν να μπορούν να ενεργοποιούνται. Συμπεριλαμβανομένου του Συνεργατισμού, που ξέχασε τελείως ότι έγινε βασικά μόνο και μόνο για να υπηρετεί στον σχηματισμό ανταγωνισμού στην αγορά χρήματος και αγροτικών πρώτων υλών και προϊόντων και όχι για να γίνει το άντρο τακτοποίησης ημετέρων των κομμάτων!
Πόλυς Ηλιοφώτου on 22/03/2011
Όντως, τα θέματα που θίγεις Σοφρώνη είναι πολύ επίκαιρα.

Προσωπικά, θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο για τις Κυπριακές Αερογραμμές.. για τις οποίες διαρωτούμαι πραγματικά, για το τι στο καλό γίνεται ... για τις οποίες η οικονομική -κι όχι μόνο- επιστήμη ψηλώνει τα χέρια ψηλά, παραδίνεται άνευ όρων, αδυνατώντας να εξηγήσει τις επιλογές τους...

Απλά ν απαριθμήσω ορισμένα από τα ευτράπελά τους που είχα την ευκαιρία να παρατηρήσω πρόσφατα...

Στα τέλη Οκτωβρίου ανακοίνωσαν ότι από το Νοέμβριο θα είχαν πτήσεις για τις Βρυξέλλες καθημερινά, από τρεις εβδομαδιαίες που είχαν μέχρι τότε. Από τον Φεβρουάριο τις μείωσαν στις δύο πτήσεις. Κι απ ότι μάθαμε πρόσφατα, από τις 20 Απριλίου, αναστέλλουν τις πτήσεις τους οριστικά... Ακόμη κι αν η τελική απόφαση γι αναστολή των πτήσεων είναι εν τέλει ορθή, σε οποιαδήποτε άλλη εταιρεία που σέβεται τους μετόχους της (σε αυτή την περίπτωση τον Κύπριο φορολογούμενο), δεν θα πέταγαν από το παράθυρο τον υπεύθυνο επιχειρησιακού σχεδιασμού ή τον κατ' αρμοδιότητα υπεύθυνο;

Ωραία...Μετά από αυτής της θείας έμπνευσης επιχειρηματική επιλογή των Κυπριακών Αερογραμμών, αναζητούσα εναλλακτικές λύσεις για μετάβαση στην Κύπρο το καλοκαίρι.... από Παρίσι, το συνολικό κόστος για αγορά εισιτηρίων με τις Κυπριακές Αερογραμμές για δύο ενήλικες, ένα μωρό 2 χρονών κι ένα βρέφος, ανέρχεται στα ΕΥΡ 1500. Για τις ίδιες ημερομηνίες, για τον ίδιο τύπο εισιτηρίου, το κόστος με την Aegean ανέρχεται στα ΕΥΡ 838=.... Κι όλα αυτά τα ανεξήγητα γίνονται ενώ οι Κυπριακές Αερογραμμές γίνονται λήπτες -για πολλοστή φορά-κρατικής επιδότησης (γιατί περί αυτού πρόκειται, άσχετο με το πως επίκαιρα βαφτίζεται) με τα χρήματα του φορολογούμενου...

Προσωπικά, πιστεύω ότι αν η πολιτεία και τα κόμματα στο σύνολό τους δεν αποφασίσουν -έστω και την υστάτη- να μεταχειριστούν τις Κυπριακές Αερογραμμές ως εταιρεία κι όχι ως ιερή αγελάδα ή ως χώρο βολέματος των φίλια προσκείμενων, τόσο ο Κύπριος φορολογούμενος και καταναλωτής όσο κι ο τουριστικός τομέας θα συνεχίσουν να υποφέρουν... Το δε τελικό κόστος από τη -με μαθητική ακρίβεια - επερχόμενη χρεωκοπία τους θα είναι ακόμη μεγαλύτερο όσο το υφιστάμενο σχήμα αφήνεται να παραπαίει...

Αυτά με την ματαιόπονη ελπίδα να ληφθούν άμεσα μέτρα...