You are here

Από την Οικονομική στην Πολιτική Κρίση: Μια Γκεμπελική Συνταγματική Εκτροπή για Συγκάλυψη του Τραπεζικού Εγκλήματος;

12/04/2013
 Ζούμε μόνο την αρχή μιας κρίσης χωρίς πάτο.  Τώρα η οικονομική κρίση μετατρέπεται σε πολιτική.  Έχει ξεκινήσει η συνταγματική εκτροπή. Δεν γνωρίζουμε πού θα καταλήξει.

 1.    Η διπλή πράξη συνταγματικής εκτροπής

Στο τραγικό εκείνο διάγγελμα του, ο πρόεδρος Αναστασιάδης επέμενε: «Όλοι γνωρίζουμε ότι «βρισκόμαστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης».  Αυτό τόνιζε συνεχώς και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος από τη πρώτη στιγμή που ανέλαβε η νέα κυβέρνηση.  Προχθές αποφάσισε ο πρόεδρος να «ανακαλέσει» το διορισμό του υποδιοικητή της Κεντρικής Τράπεζας γιατί δεν λέει υφίσταται έκτακτη ανάγκη.  Η πράξη του αυτή υπονομεύει θεμελιώδεις δημοκρατικές αρχές κι οδηγούμαστε στον αυταρχισμό:

  • Πρώτο, αν την ώρα του διορισμού του υποδιοικητή υπήρχε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, κι αν εξακολουθεί να υπάρχει ή όχι, κι αν αυτή δικαιολογεί το διορισμό υποδιοικητή, μια θέση, σύμφωνα με το σύνταγμα, προορισμένη για τουρκοκύπριο, πρέπει να τεθεί ενώπιον του Ανώτατου Δικαστηρίου.  Προφανώς ο κ. Αναστασιάδης ντε φάκτο εφαρμόζει το δόγμα του ναζιστή νομικού φιλοσόφου Carl Schmidt: «Κυρίαρχος είναι αυτός που αποφασίζει αν υπάρχει κατάσταση εκτάκτου ανάγκης».  Με την πολιτική πράξη του αυτή αυτό-ανακηρύσσεται σε «κυρίαρχο», με ότι αυτό σημαίνει για τη δημοκρατία.  Αν γουστάρει, υπάρχει, κι αν δεν γουστάρει, δεν υπάρχει «κατάσταση εκτάκτου ανάγκης».  Κυρίαρχος είναι, ότι θέλει κάνει.  Η δημοκρατία και το κράτος δικαίου καταργούνται;

  • Δεύτερο, με την παύση του υποδιοικητή της ΚΤ, ενός διορισμένου ανεξάρτητου αξιωματούχου, ουσιαστικά ο πρόεδρος καταχράται εξουσία επικαλούμενος δήθεν ότι πρόκειται απλώς για «ανάκληση διοικητικής πράξης».  Αυτό απειλεί κάθε ανεξάρτητο αξιωματούχο, κάθε δημόσιο φορέα που διορίστηκε στο παρελθόν, πόσο μάλλον οι θέσεις που συνταγματικά προνοούνται για Τ/κ και κατέχονται από Ε/κ (π.χ. Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας, Βοηθός Αρχηγός Αστυνομίας κτλ. κτλ).  Μετά τον τορπιλισμό του τραπεζικού συστήματος, μπήκαμε λοιπόν σε μια νέα φάση της συνταγματικής μας ιστορίας.  Η συνειδητή αυθαιρεσία της πολιτικής πράξης τούτης, κάθε άλλο παρά περιέχει το τεκμήριο της καλής πίστης των «διοικητικών πράξεων».  Αν λειτουργούσε καλόπιστα, μόλις αναλάμβανε την προεδρία, θα ζητούσε γνωμάτευση από το ανώτατο δικαστήριο και θα εφάρμοζε την απόφαση αυτή.  Αντί αυτού, επέλεξε να αυτό-αναδειχτεί σε κυρίαρχο, τη στιγμή μάλιστα που επικαλείται έκτακτη ανάγκη λόγω της τραπεζικής κρίσης και το κύρος του δεν θα μπορούσε να ήταν σε χαμηλότερο σημείο.


Το ερώτημα είναι γιατί τώρα; Είναι η πιο σωστή ή έξυπνη κίνηση, ακόμα από τη δική του οπτική; 

Πρώτο, φαίνεται να έχει χάσει την όποια σχέση με τη πραγματικότητα.  Με τον ίδιο τρόπο που έδειξε παντελή «έλλειψη σύνεσης με την αρχική του πρόταση για κούρεμα των εγγυημένων καταθέσεων, προφανώς για να προστατέψει τους μεγαλομετόχους πελάτες του, έτσι και τώρα.  Είναι εξάλλου ο ομοϊδεάτης κάτοχος ενός πόστου που δοξάζει, ο ευρωπαίος κεντρικός τραπεζίτης, Mario Draghi που χλεύασε την πρόταση, η οποία όπως δήλωσε δεν ήρθε ούτε από τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ούτε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ούτε το IMF: «That was not a smart decision», δήλωσε.  Ήρθε από την κυπριακή κυβέρνηση! Τα ίδια είπε ο Σόιμπλε, ο Μαλτέζος και ο Ιρλανδός υπουργός.  Μετά ήρθε και η αποκάλυψη από το Γενικό Εισαγγελέα: Από το πρωί της Παρασκευής ο Γενικός Εισαγγελέας είχε δει το σχετικό νομοσχέδιο για κούρεμα.

Δεύτερο, είναι σε τέτοια απόγνωση που αποφάσισε πάση θυσία να επιτύχει το στόχο του.  Προφανώς, θέλει να συγκαλύψει το τεράστιο τραπεζικό έγκλημα των δύο τραπεζών που δημιούργησαν τη μεγάλη μαύρη τρύπα της οικονομίας και συμπαρασύρει τα πάντα.  Εξουδετερώνει λοιπόν το Σταυρινάκη, ενώ ταυτοχρόνως περίπου στη Βουλή συντελείται η τέλεια Γκεμπελική πράξη αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης: Αντί να εξετάσουν τα πορίσματα της έκθεσης της Alvarez & Marsal που καταγράφει τα εγκλήματα, τις δολοπλοκίες, την αυθαιρεσία μιας παρασιτικής κάστας της κοινωνίας, αρχίζουν το πυρ ομαδόν ενάντια στο διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας.  Απειλούν δε και με ποινικά μέτρα το διοικητή γιατί λένε δεν τους ενημέρωσε επαρκώς για τους όρους εντολής της Alvarez & Marsal.  Πρώτο βιολί ο κ. Προδρόμου, από τους πιο φανατικούς θιασώτες του νεοφιλελεύθερου δόγματος – άραγε σε τέτοιους βάζει αφτί ο πρόεδρος; Μου φαίνεται πραγματικά αδιανόητο.  Όταν η εγκληματική αμέλεια και η απουσία δημοκρατικού ελέγχου, για να μην αναφερθούμε στη διαπλοκή τα τελευταία χρόνια, είναι από τους σοβαρότερους λόγους για τα εγκληματικά σκάνδαλα, το κυνήγι μαγισσών για να φάνε το διοικητή δεν είναι τυχαίο: Σφίγγουν το κλοιό με την παύση του υποδιοικητή, αποπροσανατολίζουν και πιέζουν για ποινικά μέτρα.  Ο κ. Αναστασιάδης θέλει να διορίσει «δικό του».  Γι’ αυτό και ο διοικητής δεν πρέπει να διανοηθεί να παραιτηθεί.

Κι ήρθε μετά η αυστηρή επιστολή από τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, προειδοποιώντας ότι η διαδικασία για παύση του διοικητή της ΚΤ Πανίκου Δημητριάδη θα κριθεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.  Αποδέκτες οι Αναστασιάδης-Ομήρου με κοινοποίηση σε αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Είναι πραγματικά εντελώς ακατανόητο, αν μη τι άλλο από τακτικής, να προχωρά ο κύπριος πρόεδρος πρώτα με παύση υποδιοικητή και διαδικασίες ποινικοποίησης, τη στιγμή μάλιστα που απεγνωσμένα εκλιπαρεί για τη δόση από την τρόικα.  Το παιγνίδι τούτο δυστυχώς δεν θα έχει αίσιο τέλος.

2.    Το οικονομικό και κοινωνιολογικό πλαίσιο: Κουλτούρα εύκολης κερδοσκοπίας, διαπλοκής και ατιμωρησίας

Το δομικό πρόβλημα του χρηματιστικού τομέα, πυρήνας του οποίου είναι οι τράπεζες, πάει πίσω στη δεκαετία του 1980.  Υπάρχει προϊστορία που πρέπει να γνωρίζουμε.  Πρώτα, η κατάρρευση της Βηρυτού ως οικονομικού κέντρου της ανατολής Μεσογείου, η ανάπτυξη των ναυτιλιακών υπηρεσιών, η φούσκα που δημιούργησαν οι Ρώσοι μεγαλοεπιχειρηματίες μετά το 1990 κτλ.  Χαρακτηριζόταν από γρήγορο και εύκολο κέρδος και μια συγκεκριμένη κουλτούρα του παζαριού: Είχε τη θεσμοθετημένη υποτέλεια στον ανώτερο σου μέσα από «κίνητρα», «μπόνους» και επαγγελματική ανέλιξη μέσα από τη σιγουριά της ατιμωρησίας που μετατράπηκε σε πραγματικότητα ασυδοσίας, κυρίως στην τραπεζική ελίτ και όλο το εξαρτώμενο πλέγμα επαγγελματικών ομάδων και συμφερόντων (λογιστές, ελεγκτικά γραφεία, άλλες υπηρεσίες, δικηγόροι κτλ).  Το έγκλημα του χρηματιστηρίου με τη ληστρική ανακατανομή πλούτου με συσσώρευση πλούτου στη χρηματοπιστωτική κάστα ήταν το «τέλειο έγκλημα» - δεν είχε ενόχους, απλώς δεν υπήρχε το «ρυθμιστικό πλαίσιο.  Κάποιοι βρέθηκαν με εκατομμύρια, οι πλείστοι που «έπαιξαν» έχασαν.  Ήταν μια κουλτούρα γνώριμη: Τι έγινε εξάλλου το 1974.

Η έκθεση Alvarez & Marsal είναι μια εξαιρετικά σημαντική ανάλυση των δομικών χαρακτηριστικών και της κουλτούρας των δύο τραπεζών.  Αντιλαμβάνομαι ότι μόνο το πρώτο μέρος έχουμε τώρα.

Η έρευνα του κοινωνιολόγου Αντρέα Παναγιώτου[1] καταδεικνύει το τεράστιο πρόβλημα της διαπλοκής όσον αφορά στην σχέση ΜΜΕ - τραπεζιτικού τομέα όπου συγκαλύπτεται συστηματικό ότι συμβαίνει στον τραπεζικό τομέα:

  1. Η παροχή δανείου €3 δισ. προς τις τράπεζες το 2009: Τα ΜΜΕ επέδειξαν μια τάση συγκάλυψης των ζητημάτων, τα οποία δημιουργήθηκαν – είτε αυτό αφορούσε τη μη μείωση των επιτοκίων, είτε το πού και πώς επενδύθηκαν τελικά αυτά τα κεφάλαια και με ποιό ρίσκο.

  2. Η αγορά των ελληνικών ομολόγων, από το τέλος του 2009 μέχρι την άνοιξη του 2010: Τα ΜΜΕ απόφυγαν να εστιάσουν και λογόκριναν το θέμα για τουλάχιστον δύο χρόνια, παρά το ότι φαινόταν να είναι γνωστό από το 2010, ενώ δημοσιοποιήθηκε με ανακοινώσεις το 2011.  Επιμελώς αγνοούσαν, υποβάθμιζαν και σε περιπτώσεις λογόκριναν ή/και απέκλειαν αυτά που ανέλυαν το ζήτημα, τόσο στην Κύπρο, όσο στο εξωτερικό.

  3. Η δημόσια συζήτηση μετά την επιδείνωση της κρίσης στην Ελλάδα και οι αναφορές για κούρεμα του ελληνικού χρέους, από την άνοιξη του 2011: Παρά τα δεδομένα στοιχεία, η μαζική πλειοψηφία των ΜΜΕ και των πολιτικών φάνηκε να εστιάζει συνειδητά στο δημόσιο, ενώ οι προειδοποιήσεις για τις τράπεζες ήταν ξεκάθαρες.

  4. Πώς αντιμετωπίστηκε το ζήτημα των σχέσεων του κυπριακού τραπεζιτικού τομέα με την ελληνική οικονομία: Η πλειοψηφία των ΜΜΕ απέφυγε συστηματικά να εστιάσει στα προβλήματα, τα οποία μπορεί να δημιουργούνταν από την επέκταση των δανείων στην Ελλάδα ή από τις σχέσεις των κυπριακών τραπεζών με αντίστοιχες ελληνικές – όπως καταγράφηκε από την υπόθεση των σχέσεων της Λαϊκής με την Εγνατία, που είχε ως αποτέλεσμα να φορτωθεί, τελικά, στο κυπριακό δημόσιο το χρέος μιας ριψοκίνδυνης ιδιωτικής επένδυσης.

  5. Πώς αντιμετωπίστηκε το ζήτημα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών στην αρχή του 2012: Τα ΜΜΕ, κατά τη διάρκεια των πρώτων τριών μηνών του 2011 και ενώ τα προβλήματα ήταν γνωστά και μπορούσαν να διαγνωστούν και από τις ανακοινώσεις των τραπεζών, φάνηκε να προτιμούν την πλήρη λογοκρισία για οποιαδήποτε προβλήματα.

  6. Τα σκάνδαλα των τραπεζών: Όταν άρχισαν να δημοσιοποιούνται σκάνδαλα των τραπεζών μετά από την άνοιξη του 2012, υπήρχε μια σαφής προσπάθεια της πλειοψηφίας των ΜΜΕ, να τα συγκαλύψουν ή να τα’ αφήσουν να περάσουν στα μαλακά - ενώ μερικά πίεζαν, είτε για να περιοριστεί η έρευνα, είτε για να περιοριστεί η δημόσια συζήτηση.


 Διατυπώνει δύο βασικά συμπεράσματα:

  1. Διαπλοκή: Η μαζική πλειοψηφία των ΜΜΕ (και σε μερικές περιπτώσεις, όλα τα ΜΜΕ) φάνηκε να λειτουργούν μέσα σε ένα πλαίσιο συγκάλυψης των προβλημάτων και των σκανδάλων των τραπεζών, που τεκμηριώνει την κατ’αρχήν, έστω, θέση (η οποία έχει, ήδη, εκφραστεί και από δημοσιογράφους) ότι υπάρχει μια σε βάθος διαπλοκή (και έλεγχος) των μηχανισμών πληροφόρησης με τα τραπεζιτικά συμφέροντα.  Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα, φαινόταν λες και τα ΜΜΕ προσπαθούσαν να επιβάλουν ένα κλειστό επικοινωνιακό κύκλωμα στο εσωτερικό, για να συγκαλύψουν το πρόβλημα και τις ευθύνες των τραπεζών, οι οποίες ήταν ξεκάθαρες σε όλους τους εξωτερικούς παρατηρητές.

  2. Η Δομική διάσταση των ζητημάτων: Τα ζητήματα, τα οποία οδήγησαν στη «συστημική κρίση» των τραπεζών το 2012 (είτε ήταν η κερδοσκοπική επέκταση, είτε το ζήτημα των μπόνους κλπ) μπορεί ν’ αφορούν και συγκεκριμένα άτομα στον τραπεζικό τομέα, αλλά φαίνεται να έχουν μια δομική διάσταση.  Και σε αυτό το πλαίσιο, μπορεί να ενταχθεί και η σχέση του τραπεζιτικού τομέα με τα ΜΜΕ, αλλά και μερίδα των πολιτικών.  Σε αυτό το πλαίσιο, το ζήτημα του ελέγχου στον τραπεζικό τομέα δεν είναι μόνο ζήτημα οικονομικής εποπτείας, αλλά και αφορά και την επιρροή αυτού του τομέα στη δημόσια ζωή - στην πολιτική και νομική της διάσταση.


Σημαντικό εύρημα του είναι ότι ακόμα και μετά τη δημοσιοποίηση των προβλημάτων και των σκανδάλων των τραπεζών και τις σαφείς δηλώσεις των εξωτερικών παρατηρητών για την αντιστοιχία της κυπριακής κρίσης με αυτή της Ιρλανδίας (και της Ισπανίας), υπάρχει μια συστηματική υποβάθμιση των σχετικών ζητημάτων από τη πλειοψηφία των ΜΜΕ.  Απουσιάζει η ανοικτή και ισομερής παρουσίαση - συζήτηση, όπως και η χρησιμοποίηση της ερευνητικής δημοσιογραφίας, γύρω από ζητήματα, τα οποία λογικά θα έπρεπε να είναι στο κέντρο της διερεύνησης στη Δημόσια Σφαίρα όπως: 

  • Η λογοδοσία των διευθυνόντων συμβούλων, που πήραν τις αποφάσεις για να ρισκάρουν με παχυλά μπόνους και η κατανόηση των δομικών διαδικασιών οι οποίες οδήγησαν στα σημερινά προβλήματα.

  • Το ζήτημα της λογοδοσίας των τότε αρμοδίων των εποπτικών αρχών και η κατανόηση των αιτιών της απραξίας τους ενώ διαμορφώνονταν τα προβλήματα.

  • Οι ενδεχόμενες οικονομικές και άλλες σχέσεις και διαπλοκή των τραπεζών με συγκεκριμένους πολιτικούς, και άτομα σε θέσεις κλειδιά στο κράτος και τις εποπτικές αρχές.


 3.    Το τελευταίο επεισόδιο του χρονικού ενός προαναγγελθέντος θανάτου: Πολιτική Εξόντωση

Το πρόβλημα με τις τράπεζες υπήρχε από το 2006-7.  Επί διακυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια το πρόβλημα οξύνθηκε, καθώς η κρίση ήρθε για τα καλά στη Κύπρο και υποφέρουμε από τις απαράδεκτες επενδύσεις στα ελληνικά ομόλογα.  Οι δε καταστροφικές αποφάσεις του πρώην διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, κ. Ορφανίδη, πρέπει επιτέλους ν’ αναδειχθούν: Μια απλή ανάγνωση της έκθεση Alvarez & Marsal αυτό καταδεικνύει.  Υπήρξε σαφώς αδυναμία της προηγούμενης κυβέρνησης να ελέγξει την τραπεζική ασυδοσία, ιδίως μετά το δυστύχημα στο Μαρί.  Ο τραπεζικός τομέας συμπαρασύρει τώρα την οικονομία σε μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση.  Αν έχει ευθύνες και ο νυν διοικητής, αυτό πρέπει να τεκμηριωθεί.

Οι τροϊκανοί και το Eurogroup λειτουργούν σαν κανονικοί δανειστές - τοκογλύφοι – πράγμα που απειλεί πλέον όλο το σύστημα της ευρωζώνης και τη δημοκρατία στην ΕΕ.[2]  Ωστόσο, ήταν σαφώς η πολιτική απόφαση του ιδίου του κ. Αναστασιάδη να κουρέψει τον κυπριακό λαό, ακόμα και τους μικροκαταθέτες των εγγυημένων καταθέσεων την 15η-16η Μαρτίου που οδήγησε στο τέλμα τον κυπριακό τραπεζικό τομέα.  Αυτό κατατρέχει παγκοσμίως τον ίδιο τον κ. Αναστασιάδη.  Ήταν μια πράξη κυνική και κατάφορα παράνομη.  Είναι γνωστό ότι η τρόϊκα ήθελε να μας κουρέψουν – είναι οι γνωστοί δανειστές - τοκογλύφοι και στο Eurogroup, τα ίδια έσπρωχνε ο «άξονας» Γερμανίας - Ολλανδίας.  Ωστόσο, η δουλειά έγινε από τα μέσα: Ήταν ο κ. Αναστασιάδης που πρότεινε τη φόρμουλα, ενώ όλο το βράδυ η δική μας τρόϊκα «Αναστασιάδης – Σαρρής – Στυλιανίδης» κορόιδευαν κανονικά τους ιθαγενείς που τους εξέλεξαν δύο βδομάδες πριν.

Μετά ήρθε η αποκαθήλωση.  Τώρα ζούμε τη Γκεμπελική συνταγματική εκτροπή με σκοπό τη συγκάλυψη του τραπεζικού εγκλήματος.  Η τρόικα είναι από έξω, τη δουλειά την κάνουν όμως οι μέσα.

Και μετά καλούν τον απλό άνθρωπο, τον εργαζόμενο να πληρώσει την κρίση με επαχθή μνημόνια, χρέη και κουρέματα.  Αυτό και αν είναι δράμα.
Αναπληρωτής Καθηγητής Νομικής και Κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Barrister at Law .


[1] Οι Τράπεζες, τα ΜΜΕ και οι προσπάθειες Συγκάλυψης, Μετατόπισης και Λογοκρισίας των σκανδάλων, (Η εισαγωγή, η εξέλιξη και οι αναπαραστάσεις της οικονομικής κρίσης στην Κύπρο).

 [2]Αυτό το έχω ήδη αναλύσει εκτενώς, βλ. Τριμικλινιώτης, Ν.  The Cyprus Eurocrisis: the beginning of the end of the Eurozone? στο http://www.opendemocracy.net/author/nicos-trimikliniotis


63 σχόλια
Γιαννος on 12/04/2013
Συμφωνώ μαζί σας και με το συμπέρασμα της έρευνας του κ Παναγιώτου ότι η μαζική πλειοψηφία των ΜΜΕ απέφυγε συστηματικά τη διερεύνηση και προβολή των προβλημάτων ή σκανδάλων των τραπεζών, τα οποία οδήγησαν τελικά στην κρίση, η οποία εμφανίστηκε δημόσια την άνοιξη του 2012.
Είναι οι γνωστές διαπλοκές της Κυπριακής κοινωνίας, όπου μια κλίκα ατόμων/οικογενειών εδώ και ένα αιώνα διοικεί τα πάντα (ΜΜΕ, τράπεζες, πολιτική ζωή) και κανένας δεν καταλαβαίνει το στημένο παιγνίδι. Τώρα οι παρτίδα γυρίζει στην πλευρά των νεόπλουτων του Αναστασιάδη και αυτό είναι ότι χειρότερο, αφού αυτοί δεν έχουν καν αρχές, παρόλο που στα θετικά του, χρεοκόπησε σε μεγάλο βαθμό, με τα κουρέματα των Τραπεζών, τα παλιά τζάκια της Κυπριακής κοινωνίας.
Να μην ξεχνούμε όμως και την πολιτική και οικονομική κρίση που συγκάλυψε η κυβέρνηση Χριστόφια με τα χειροπιαστά αποτελέσματα που τα ζούμε σήμερα, φοβούμενη το πολιτικό κόστος των όποιων μέτρων θα έπρεπε να πάρει…
The Invisible Hand on 12/04/2013
Γράφεις "στα θετικά του, χρεοκόπησε σε μεγάλο βαθμό, με τα κουρέματα των Τραπεζών, τα παλιά τζάκια της Κυπριακής κοινωνίας."

Σίγουρα οι εύποροι υπέστησαν ζημιές από το κούρεμα και ακόμη μεγαλύτερες από τες επιπτώσεις της ύφεσης στες επιχειρήσεις τους. Αλλά οι έχοντες €10 εκ περιουσία θα συνεχίσουν να ζουν πολύ καλά και με τα €5 εκ που τους απομένουν (δεν αναφέρομαι μόνο σε καταθέσεις), ενώ οι 60,000 άνεργοι (και συντομα, δυστυχώς, 120,000) τρέχουν στα συσσίτια.

Πότε θα καταλάβουν οι ιδεολόγοι ότι χρειάζεται και ο πλούτος για ανάπτυξη και για δημιουργία θέσεων εργασίας;

Μόνο στη Καμποντία του Πολ Ποτ θεωρήθηκε θετική η καταστροφή του τόπου επειδή κατέστρεψε και την ελίτ.

Και περίμενε να δείς τες νέες ελίτ των vulture funds made in Germany. Ήδη η αμαρτωλή Τραπεζα Κύπρου διοικείται, ακούω, από αποφοίτους της Goldman Sachs.

Ζήτω που καήκαμε.
Γιαννος on 12/04/2013
Συγνώμη που είμαι ιδεολόγος διότι πληρώνω τους φόρους μου κάθε χρόνο εδώ και 20 χρόνια ενώ επώνυμοι αλλά γνωστοί μας λεφτάδες δεν έχουν καν φορολογικό φάκελλο. Γνωστοί δικηγόροι, λογιστές, γιατροί, κλπ. Αλλά είναι το κεφάλαιο αυτοί και επενδύουν, σωστά?
Είναι το κεφάλαιο της google, της amazon, της starbacks που βγάζει 2-3 τρις και επιστρέφει σε φόρους 1-2εκατομ.! Αυτό και αν δημιουργεί θέσεις εργασίας, πέστο στον Άγγλο φορολογούμενο να δούμε τι θα πει η αν από επιχειρηματικής σκοπιάς συμφέρει στην Αγγλία το μοντέλλο του καπιταλισμού… Διότι εκεί οι αρχές φωνάζουν , δεν είναι Καμποτία, σωστά? Εδώ όχι.
Φίλε, που σέβομαι ειλικρινά τις απόψεις σου, διότι κάθε φορά τι διαβάζω, οι εύποροι δεν υπέστησαν μόνο ζημιές από το κούρεμα και από τες επιπτώσεις της ύφεσης στις επιχειρήσεις τους. Έχασαν και τις μετοχές των 2 τραπεζών και το κοντρολ που είχαν σε αυτές και εδώ είναι που πονά πολύ περισσότερο. Δεν έχει άλλα δάνεια δανεικά και αγύριστα… Το αν η αμαρτωλή Τραπεζα Κύπρου στο ίδιο μοτίβο θα δείξει, ελπίζω πως όχι. Άσε να σωθεί όμως πρώτα.
The Invisible Hand on 12/04/2013
Φίλε Γιάννο

Πάντου θα υπάρχει, δυστυχώς, κάποια μαύρη οικονομία και φοροδιαφυγή, και είναι ευθύνη της εκάστοτε κυβέρνησης να τη περιορίσει στο ελάχιστο. Δεν νομίζω πολλές από τες κουρεμένες καταθέσεις να είναι προϊόν παράνομης φοροδιαφυγής διότι οι έχοντες υπόκεινται σε τακτικές δηλώσεις κεφαλαίου και αν διαφεύγουν μάλλον τα κρύβουν αλλού.

Τόσο απλά, βρίσκεις θετικό να καταστραφεί η οικονομία και τόσοι "απλοί άνθρωποι" επειδη ΙΣΩΣ να πονέσουν λίγο και μερικοί φοροφυγάδες; Ράβδος εν γωνία, άρα βρέχει;

Ο Πολ Ποτ ζει;
????? on 12/04/2013
Οι μεγαλύτεροι φοροφυγάδες (εκτός των μεγαλογιατρών και δικηγόρων είναι άτομα άγνωστα στο ευρύ κοινό. Δεν έχουν εταιρείες γνωστές που εμπορεύονται ευρείας κατανάλωσης προιόντα κλπ. Οι ευρέως γνωστοί ΄φοροαποφεύγουν' εκμεταλλευόμενοι όλες τις πρόνοιες των νόμων, αλλά πληρώνουν ψηλούς φόρους και εργοδοτούν αρκετό κόσμο. Οι μεγάλοι φοροφυγάδες όπως είπα είναι σχεδόν άγνωστοι και τα εισοδήματα τους είναι κυρίως προμήθειες απο εταιρείες άλλων χωρών και είναι η αμόιβή τους σαν μεσολαβητές για πώληση των εμπορευμάτων τους κυρίως σε πελάτες εκτός Κύπρου.
Περιττό να σας πώ ότι τα εισοδήματα τους που δεν φορολογήθηκαν είναι εκτός Κύπρου. Γιαυτό δεν κουρευτήκαν όσο οι νόμιμοι επιχειρηματίες.
Θυμάστε τα τεραστια ποσά που επαναπατρίστηκαν με την αμνηστία?
Γιαννος on 12/04/2013
Δύο διορθώσεις: 2-3δις όχι τρις(!) και «Το αν η αμαρτωλή Τραπεζα Κύπρου συνεχίσει στο ίδιο μοτίβο θα δείξει, ελπίζω πως όχι.»
αθηνα on 12/04/2013
Μπορείς σε παρακαλώ να νας διαφωτίσεις,όχι βέβαια ονομαστικά,ποιοί είναι αυτοί οι νεόπλουτοι και γιατί τους χρεώνεις στον Αναστασιάδη;
Γιαννος on 12/04/2013
Αχ αυτούς τους νεόπλουτους, που έγιναν μεγάλοι και τρανοί από τις μίζες των S300, των TOR M1 και τόσων άλλων προσφορών του δημοσίου. Και τους άλλους από τα ομόλογα που δεν έχει νησί της Ελλάδας που δεν ρίζου. Να συνεχίσω η δεν έχουν σύνδεση με κανένα αυτοί?
αθηνα on 12/04/2013
Μα άν δεν κάνω λάθος,μέχρι πριν ένα μήνα ήσασταν οι μηχανοδηγοί του τρένου που λέγεται Κύπρος,και το οποίο αμέριμνο και τραγουδώντας τσαφ-τσουφ,σκορπούσε τα δανεικά λεφτά απο τα παράθυρα-φάε κόσμε.Οπότε, πού μυαλό για να πάρετε τους μιζαδόρους στο δικαστήριο.Αλλά στη κρίσιμη στιγμή που το τρένο πλησίαζε στο γκρεμμό, πηδήξατε έξω και αφήσατε τον έρμο τον Αναστασιάδη στο τιμόνι.Αυτό θα πει ξύπνιος κομμουνιστής ιδεολόγος.
Γιάννος on 12/04/2013
Μα καλά, για σένα Αθηνά όποιος διαφωνεί μαζί σου η δεν του αρέσει ο νυν Πρόεδρος είναι κομμουνιστής? Αυτούς που μας έφεραν σ' αυτή την κατάσταση και που δεν είναι μόνο η προηγούμενη κυβέρνηση εγώ τους φτύνω, κανένα μηχανοδήγημα! Εσένα απ' ότι βλέπω, σε πείραξε τόσο που μίλησα για τις διαπλοκές που επειδή τους υποστηρίζεις τους λυπάσαι κιόλας και τους αποκαλείς έρμους! Τα υπόλοιπα σχόλια περιττά.
Citizen on 12/04/2013
Μια όμορφη έκθεση υπεκφυγής ευθυνών, μια απλή ερώτηση κύριε Τριμικλινιώτη, η κυβέρνηση Χριστόφια τι έπραξε προς αποφυγήν των πιο πάνω? ΤΙΠΟΤΑ...και μάλιστα επέλεξε ΔΥΟ Υπουργούς Οικονομικών προερχόμενους από το περιβάλλον διαπλοκής που επικρίνετε. Η πράξη διορισμού του Υποδιοικητή μερικές βδομάδες πριν την αποχώρηση της κυβέρνησης? Καθόλα "δικαιολογημένη"....
Nicos Trimikliniotis on 12/04/2013
Το ζήτημα που θέτω εδώ δεν είναι αν δικαιολογείτο τότε ο διορισμός - αυτό είναι στη κρίση του καθενός. το ζήτημα είναι αν ο πρόεδρος νομιμοποιείται να "ξηλώνει" , αντί να παίρνει το θέμα στο δικαστήριο.
αθηνα on 12/04/2013
Κύριε καθηγητά,είναι πολύ εύκολο να τοποθετούμαστε σε καυτά ερωτήματα,με υπεκφυγές.Και εξηγούμαι: Λέτε ότι είδαμε μόνο το πρώτο μέρος της έκθεσης της A&M. Μα εδώ και μήνες περιμέναμε αυτή την έκθεση,και έρχεστε με μιά μονοκοντυλιά να μας δικαιολογήσετε το διοικητή ότι βάσει των όρων εντολής του προς την A&M, το χάλι της Λα'ι'κής θα εξεταστεί σε δεύτερο στάδιο; Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι η Τρό'ι'κα είναι απ'έξω,αλλά η δουλειά της γίνεται απο μέσα.Ομως ο κατ'εξοχήν εντολοδόχος της Τρό'ι'κα,δεν είναι ο Αναστασιάδης,παρόλα τα λάθη του,αλλά η ΚΤ.Δεν νομίζω να διέλαθε της προσοχής σας η χθεσινή έμμεση απειλή Ντράγκι,με το έωλο επιχείρημα της ανεξαρτησίας του θεσμού.Αλλά δυστυχώς θα το δούμε κι αυτό,οι ορκισμένοι '' εχθροί '' της Τρό'ι'κα [ΑΚΕΛ κλπ],να στοιχίζονται στο ίδιο χαράκωμα ''αντίστασης'' με τους Τρο'ι'κανούς,και κάτω απο το ίδιο σύνθημα: ''Kάτω τα χέρια απο τον διοικητή''.
Nicos Trimikliniotis on 12/04/2013
Το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό. Ναι ο διοικητής είναι υπόλογος στην ΕΚΤ, κι η ΕΚΤ δυστυχώς δεν είναι υπόλογη σε κανένα. αυτό είναι μείζον ζήτημα δημοκρατικής λογοδοσίας, ένα από τα μεγάλα δημοκρατικά ελλείμματα της ΕΕ. Ωστόσο, η αδυναμία στην ανάλυση σας είναι κάτι αυτονόητο και ξεκάθαρο νομίζω. Υπάρχει στην κύπρο η δική μας "τρόικα", των τριών συκυβερνώντων κομμάτων, ανάμεσα τους και ο Συλλούρης που έχουν την πολιτική ευθύνη για το τί γίνεται στην Κύπρο σήμερα. Για τις ευθύνες των προκατόχων είναι έινα ένα ζήτημα που μπορούμε να συζητήσουμε. Ωστόσο το βασικό είναι τί κάνουμε τώρα: Ο καθένας επιλέγει να τοποθετηθεί επί των πολιτικών - αν πείθεται κάποιος ότι οι υφιστάμενες πολιτικές είναι μονόδρομος, ή αν αυτό θα μας βυθίσει περισσότερο στη κρίση. Εγώ είμαι της δεύτερης άποψης: Το νέο στοιχείο ότι επιζητούν ακόμα 6 δισεκατομμύρια που θα μας κουρέψουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είναι ενδεικτικό., της φαυλότητας στην οποία έχουμε περιέλθει.
αθηνα on 14/04/2013
Αντιπαρερχόμενη το έξυπνο λογοπαίγνιό σας περι Τρό'ι'κας των τριών συγκυβερνώντων κομμάτων,θα σας ρωτήσω: Aφού θεωρείτε ότι η ακολουθούμενη πολιτική είναι αδιέξοδη,και αφού ο διοικητής της ΚΤ είναι ο εντολοδόχος της ΕΚΤ για την απαρέκκλιτη τήρηση αυτού του οδικού χάρτη,είναι απορίας άξιον γιατί εμφανίζεστε απο την άλλη, διαπρύσιος υποστηρικτής του;
T on 12/04/2013
Πολυ σωστο ολο το αρθρο.
Βασικα ομως ο Συλλουρης θα συνεχισει λεει την διαδικασια εναντια στον διοικητη και θα γραψει τον Ντραγκι...
Ελα να δουμε ποιος εχει παραπανω δυναμη τελικα, ο Ντραγκι και η ΕΚΤ, η ενας κυπριος βουλευτης και υπενθυμιζω πως στην Ελλαδα ο Γιωργος Παπανδρεου εκανε χωρο για τον τεχνοκρατη
Λουκα Παπαδημο (πρωην αντιπροεδρο ΕΚΤ) και στην Ιταλια ο Μπερλουσκονι για τον Τεχνοκρατη Μοντι. Και εκαναν χωρο οταν πηγαν να σηκοσουν κεφαλι εναντι της Τροικας...
Για να δουμε αν στην Κυπρο βουλη και προεδρος μπορουνε να κανουν κατι που χωρες δεκαπισιου και πενταπλασιου μεγεθους δεν μπορεσαν...
αθηνα on 12/04/2013
Κύριε Τ,δηλαδή έτσι για να καταλάβω,είσαι εναντίον οποιασδήποτε έρευνας κατά του διοικητή διότι είσαι σίγουρος για την επάρκειά του,ή απλά συντάσσεσαι a priori με το ''δίκαιο'' του ισχυρού Ντράγκι,απέναντι στον αδύνατο Συλλούρη;
T on 12/04/2013
Απλα ειμαι ρεαλιστης και οι πολιτικοι μας, που η μονη τους εγνοια ειναι η επιβειωση, με το να κτυπανε τον διοικητη θα καταφερουν να χασουν οι ιδιοι οση λιγη εξουσια τους αφησε η τροικα...
αθηνα on 12/04/2013
Αρα να υποθέσω ότι προτείνεις στους πολιτικούς μας,να το παίξουν Τσολάκογλου της γερμανοκρατούμενης Αθήνας του '41,ή να υποδυθούν το ρόλο του στρατάρχη Πεταίν,στη κατεχόμενη Γαλλία,για να επιβιώσουν πολιτικά.Είναι εντυπωσιακό το πως αλλάζουν οι ρόλοι σε ένα μήνα.
T on 12/04/2013
Ακριβώς ο μόνος τρόπος για να κρατήσουν εξουσία ειναι να γίνουν Γερμανοτσολιαδες αν δεν θέλουν να το κάνουν να βγουν ντόπια και να παρατειθουν διότι δεν έχει πια κυριαρχία ούτε η βουλή ούτε ο πρόεδρος.
αθηνα on 14/04/2013
Ω ποία ανατριχιαστική ωμότης !
Sophocles Michaelides on 12/04/2013
Υπενθυμίζω ότι στις 16 Δεκεμβρίου 2011, σχολίασα στο Stockwatch ότι «δεν έχει επαρκώς επεξηγηθεί η επιείκεια που επιδεικνύεται στους τραπεζίτες, αν ληφθούν υπόψη τα ποσά που έχουν χαθεί σε μη αποδοτικά δάνεια και άλλες επενδύσεις εγχώρια και διεθνώς. Π.χ., ανοίγοντας τον σύνδεσμο http://www.thisismoney.co.uk/money/markets/article-1619390/Major-bank-fraud-scandals-a-world-history.html#ixzz1gPWi34IB κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να διαβάσει για δεκάδες τραπεζικά σκάνδαλα που συνέβησαν κατά την τελευταία δεκαετία. Ελάχιστοι από τους προαναφερθέντες έχουν λογοδοτήσει για τα χρήματα που ‘χάθηκαν’ και τα οποία, ως γνωστό, μπορούν να ανιχνευτούν εφόσον αποτελούν διπλές καταχωρήσεις στα ηλεκτρονικά λογιστικά βιβλία των τραπεζών.

Είναι καιρός πανεπιστημιακοί ειδικοί, οικονομικοί δημοσιογράφοι και κοινοί πολίτες να αρχίσουν να επικεντρώνονται στον τρόπο λειτουργίας του τραπεζικού τομέα στην Κύπρο και το εξωτερικό. Φαίνεται ότι εξαιτίας φόβου περικοπών στις χρηματοδοτήσεις για έρευνα, διαφημίσεις και διευκολύνσεις από τις τράπεζες, οι ακαδημαϊκοί, οι σχολιαστές και οι πολίτες, αντίστοιχα, δεν έχουν δώσει τη δέουσα σημασία σε ένα πρόβλημα το οποίο έχει μεγαλύτερη σημασία από την κακοδιαχείριση στο δημόσιο τομέα.» Σήμερα, πόσοι από εμάς πιστεύουν ότι η Ερευνητική Επιτροπή θα οδηγήσει το νυστέρι στο κόκκαλο;
Αγοραίος on 12/04/2013
Θα ήταν χρήσιμη η ανάλυση σας κύριε Τριμικλινιώτη αν δεν ήταν τόσο απροκάλυπτα και αντιεπιστημονικά μονόπλευρη.
Nicos Trimikliniotis on 12/04/2013
Συμφωνώ απολύτως. Πρέπει επιτέους να σταματήσει η ατιμωρησία αυτή γιατί είνα απλώς θέμα δημοκρατίας και δικαοσύνσης, όταν μάλιστα την πληρώνουν οι εργαζόμενοι την νύφη.
Επώνυμος on 12/04/2013
Να γίνει κοινωνικός διάλογος χωρίς χρονοδιαγράμματα και επιδιαιτησίες
Nicos Trimikliniotis on 12/04/2013
Καλό...
The Invisible Hand on 12/04/2013
Αναμενόμενη (και ευπρόσδεκτη) η εναλλακτική όψις των πραγμάτων από δικηγόρο της υπεράσπισης.

Αναφορές στο Goebbels που, αν ζούσε, θα ερχόταν στο τόπο μας να κανει μετέκπαίδευση σε κάποια κόμματα.

Αναφορές στη υπάρχουσα διαπλοκή των ΜΜΕ χωρίς αναφορά και στον οδοστρωτήρα των ΜΜΕ που στήριξαν τη κυβέρνηση Χριστόφια με καθημερινές παρουσιάσεις στο γυαλί.

Ουδείς αλάθητος, κ Τριμικλινιώτη. Αλλά λίγη ισορροπία θα έκανε την ενδιαφέρουσα (και επιλεκτικώς ορθή) ατάκα σας πιό πειστική.
Nicos Trimikliniotis on 12/04/2013
Η αντιπολίτευση σίγουρα έχει τις ευθύνες για το τί έκανε όταν ήταν κυβερνηση. Τώρα δεν όμως δεν είναι - έχουμε άλλη κυβέρνηση που παίρνει αποφάσεις για τώρα και αύριο. Γι' αυτό μιλώ κι ας έχω θέσει ενα πλάισιο - προφανώς συμφωνείς με την λογική να φορτώνουμε τα κακά στους προηγούμεους. Για την ιστόρια έχουμε όλο τον χρόνο του κόσμου να μιλήσουμε. Τώρα όμως κάποιος παίρνεις τις αποφάσεις και κρίνεται και μας επηρεάζει. Τί λέει το ΑΚΕΛ και τί έκανε τότε έχει ιστορική αξία. Μπορούμε να μιλήσουμε για αυτά δεν έχω πρόβλημα. Αλλά αυτά είναι απλώς ενδιαφέροντος για την ιστορία. Εχουμε μια ποιοτικά νέα εποχή και την κατάρρευσης του τραπεζικού συστήματος από την στιγμή της απόφασης για κούρεμα (την πρώτη απόφαση). Η δεύτερη απόφαση μετά την απόρριψη της βουλής είναι αυτό που ζούμε τώρα. Τώρα αν το ΑΚΕΛ θα έπρεπε να κάνει το α' ή το β' είναι κι αυτά ενδιαφέροντα. Αλλά τώρα έχουμε μια πραγματικότητα που άλλαξε με την απόφαση για κούρεμα. Μπήκαμε σε μια άνευ προηγουμένου φαυλότητα που απλώς θα μας παίρνει προς τα κάτω. Εξάλλου η πιθανότητα να πετύχουμε τους στόχους του μνημονίου είναι 1 στο 1,000,000 γιατί βασίζεται με μακροοικονομικά δεδομένα του 2012 και τώρα ζητούν και νέες περικοπές.
Ανωνυμος on 12/04/2013
Για τη "ταμπακιέρα" ούτε λέξη ο κ. Τριμικλινιώτης.
Ο Αναστασιάδης - μεσα σε 1 μήνα - μας έφερε στη καταστροφή ή η 5ετία της προηγούμενης κυβέρνησης;
Equilizer on 12/04/2013
Αυτά που γραφεις κ. Νικο είναι όντως ένα δραμα. Εξίσου δραμα είναι η παράλήψη σου να αναφερθεις στις ευθύνες κυβέρνησης Χριστοφια και ΑΚΕΛ, που κρατουσαν το πηδαλιο τα σημαντκοτερα χρονια και άφησαν τα πράγματα να φτασουν στο απροχωρητο, φέρνοντας μας στο σημειο μηδενικης διαπραγματευτικής δυναμης στο ελεος των δανειστων, οπου μοναδικές επιλογές μας ειναι η τυφλη έξυπακουση στις οδηγιες τους η η άτακτη χρεοκοπία με όλα τα επακόλουθα της. Δεν υπάρχει καμια αμφιβολια οτι η κακη διαχειρηση των τραπεζων ειναι στη ριζα του κακου, αλλα αντι να αντιμετωπίσουν το προβλημα καταμουτρα και να παρουν αποφασεις, ΑΚΕΛ και Χριστοφιας εβαλαν ακομη μια φορα κομμα πανω απο το καλο του τόπου και επελεξαν να αφησουν την "καυτη πατατα" στην επομενη κυβερνηση, και αφησαν την Κυπρο ακυβερνητη με την αρνηση τους να παρουν αποφασεις στη πιο κρίσιμη της περίοδο της χωρας. Στο εξωτερικο, ο κ. Χριστοφιας, αντι να χρησημοποιησει την θεση του σαν πορεδρος της Ευρωπαικης Ενωσης να διαπραγματευτει λυσεις στα κατεπειγωντα μας προβληματα, εκρινε οτι ηταν πιο σημαντικο να κανει διδαγματα στους εταιρους μας περι κουμουνισμου. Στο εσσωτερικο, εκρινε πιο σημαντικο να σπαταλει τον χρονο του να κρδιζει μαχες για τον 13ο μισθό, ενω την ιδια ωρα άφηνε την χώρα να χάνει τον πόλεμο χρεοκοπίας. (Ταυτοχρνα προσλαμβάνε τραπεζίτες για υπουργούς που του χάρισαν τα δάνεια του κόμματος του.) Αν δεν τα είχες παραλήψει όλα αυτά κ. Τριμικλινιοτη θα είχε περισσότερη αξιοπιστια το αρθρο σου και θα ειχαν περισσοτερο βαρος τα πιθανα προβλήματα της διαπλοκης των ΜΜΕ και των ελιτ που αναφέρεις. Αλλά και εσύ διαπράττεις το σφάλμα ΑΚΕΛ/Χριστοφια, διότι η προβολή των προβλημάτων που αναφέρεις δεν γινεται απο ειλικρινη θεληση να βελτιωσεις το τοπο σου. Αυτο ειναι δευτερευον. Πρωταρχικός σου στοχος ειναι η απενοχοποιηση της προηγούμενης κυβέρνησης και μεταφορά ολου του φταιξιματος στην υφιστάμενη κυβέρνηση.
Μαρία Πανάου on 12/04/2013
Κατ’ αρχήν να σας συγχαρώ για το άρθρο σας. Τώρα είναι η στιγμή που πρέπει να κριθούν τα πάντα, τώρα που το μέλλων του τόπου μας, το μέλλων των παιδιών μας είναι δυστυχώς όχι μόνο αβέβαιο αλλά τελείως άδηλο. Πολλές φορές η αίσθηση του ‘καλά να πάθουμε’ μας έρχεται στο μυαλό δυστυχώς όμως τα παιδιά μας ακόμη δεν πρόλαβαν να φταίξουν σε τίποτε!
Είναι ξεκάθαρο ότι σ’ αυτή τη χώρα η ατιμωρησία θεωρείτε κεκτημένο όλων αυτών που είτε διοικούν τις τράπεζες, τους ανεξάρτητους θεσμούς ή και το κράτος μας. Είναι αδιανόητο σ’ αυτή τη χώρα επί τόσα και τόσα χρόνια να γίνονται τόσα πολλά εγκλήματα και στο τέλος τα πληρώνει ο απλός κοσμάκης και ποτέ να μην πληρώνει κανείς!! Και το πιο γελοίο είναι ότι έρχονται πολλοί και μιλάνε και υπερηφανεύονται ότι εμείς είμαστε καλύτεροι από τριτοκοσμικές χώρες, μα τι άλλο μπορούμε να χαρακτηριστούμε εκτός από τριτοκοσμικοί εμείς οι ίδιοι όταν η συμπεριφορά μας αυτά καταδεικνύει;
Τις πράξεις όλων μας θα τις κρίνει η ιστορία και κυρίως αυτών που διοικούν. Τα σημερινά γεγονότα όμως διαδραματίζονται σήμερα, τώρα! Εμείς οι απλοί πολίτες, εμείς που σήμερα διερωτόμαστε πως θα βρούμε το ψωμί για να ταΐσουμε τα παιδία μας έχουμε ένα πολύ βασικό ρόλο να διαδραματίσουμε, ένα ρόλο που οι καταστάσεις δεν μας δίνουν άλλη επιλογή. Ο ρόλος αυτός δεν είναι άλλος από το να προσπαθήσουμε όπως καλύτερα μπορούμε να προστατέψουμε τον εαυτό μας, την οικογένεια μας, τον τόπο μας. Το μόνο όπλο που έχουμε σήμερα είναι να κρίνουμε αυτούς που σήμερα μας κυβερνούν, διότι αυτοί είναι που παίρνουν τις μεγάλες αποφάσεις για το δικό μας μέλλον και δεν με ενδιαφέρει αν αυτός που αποφασίζει είναι ο Αναστασιάδης, η Μέρκελ, ο Χριστόφιας ή οποιοσδήποτε άλλος, εν όσο οι αποφάσεις που παίρνει ή παίρνουν είναι εις βάρος του λαού, τότε θα τον κρίνω τώρα, θα το φωνάξω τώρα!
Pambos on 12/04/2013
Η αρχή της κρίσης χωρίς πάτο έγινε όταν εξελέγη πρόεδρος δημοκρατίας ένας ανεύθυνος αχάπαρος. Κι έρχονται τώρα οι υποστηρικτές της υποψηφιότητας του αχάπαρου το 2008 να κάνουν βαθυστόχαστες αναλύσεις, πάνω στα ερείπια της Κύπρου.. Αναλύστε καλύτερα τις ευθύνες σας.
ΓιάννηςΠ on 13/04/2013
Συμφωνώ απόλυτα με τον Πάμπο.
L.G. on 12/04/2013
Απορίες ενός αφελούς:
1. Αυτός που διόρισε χωρίς να ρωτήσει κανένα δεν είναι το ίδιο δικτατωρ με αυτόν που έπαυσε; Μάλιστα ο πρώτος το έκανε ελάχιστες μέρες πριν αποχωρήσει ενώ ο άλλος μόλις ανέλαβε.
2. Θέλετε να πείτε ότι ο ναινεκος και υποτελης Αναστασιαδης επέβαλε την άποψη του ενάντια σε 27 ηγέτες κρατών, τον πρόεδρο του eurogroup, την πρόεδρο του ΔΝΤ, τον εκπρόσωπο της ΕΚΤ και όλους τους άλλους αξιωματούχους της ΕΕ; Μπράβο δύναμη ο Νικαρος!!! Και πως όλοι αυτοί δεν σκέφτηκαν να υπερασπιστούν τις ανασφάλιστες καταθέσεις;
3. Τώρα έγιναν κακές και βουτηγμενες στα σκάνδαλα και την διαπλοκή οι Τράπεζες; Διότι αν ηταν απο πριν γιατί δεν έκανε κάτι γι αυτό η προηγούμενη κυβέρνηση; Ο διορισμός δυο εξεχοντων τραπεζιτών στο Υπ . Οικ μαλλον ηταν στα πλαίσια της προσπάθειας του πρώην να κτυπήσει το κακό στη ρίζα του!!!
Μάλιστα του παρουσιάστηκε χρυσή ευκαιρία: ταυτόχρονα με το διορισμό "δικού" του διοικητή στην ΚτΚ έσκασε και η βόμβα ότι η Λαϊκή ηταν στην πράξη πτωχευμενη. Γιατί τότε δεν άδραξε την ευκαιρία; Αν έκλεινε την τράπεζα και θα τιμωρουσε το σύστημα και θα σμικρυνε το τραπεζικό σύστημα και θα γλύτωσε το τόπο απο τα εκατομμύρια του ELA.
4. Αν ο πρώην εξασφάλιζε χρηματοδότηση των τραπεζών όταν υπογραφε το κουρέμα των Ελληνικών ομολόγων θα ήμασταν σήμερα στην ίδια θέση;
5. Αν ο πρώην υπογραφε μνημόνιο προτού αποκλείστουμε απο τις αγορές (όπως έκαναν όλες οι άλλες χώρες) θα ήμασταν σήμερα στην ίδια θέση;
6. Αν ο πρώην έπαιρνε μέτρα αντί να διαλαλεί ότι η κρίση δεν θα μας αγγίξει (ούτε για αστείο δεν θελουμε να το ακούμε σήμερα) θα ήμασταν σήμερα στην ίδια θέση;
7. Αν το δάνειο απο τη Ρωσσια χρησιμοποιείτο με μεγαλύτερη σύνεση και ορθολογιστικα θα ήμασταν σήμερα στην θέση;
8. Εφόσον δεν γουσταρε την ΤΡΟΙΚΑ δεν θα έπρεπε έγκαιρα να επεξεργαστεί σχέδιο Β; Αντί αυτού εκτος του οτι ρουφηξε και το τελευταιο ευρω απο το συστημα, φρόντισε σε κάθε δήλωση του να δηλώνει περήφανος κομμουνιστής και να κατακεραυνωνει τους κλεφταραδες των λαών. Τώρα, είμαστε έρμαιο στα χέρια τους.
Δεν λέω ότι ο νυν πρόεδρος ΅η οι πριν τον κο Χριστοφια δεν έκαναν ΅η δεν θα κάνουν λάθοι. Λέω ότι σαν λαός πρέπει επιτέλους να ωριμασουμε. Πρέπει με καθαρό πνεύμα και μακριά απο ιδεοληψιες να στεκόμαστε με κριτική διάθεση απέναντι σε αυτούς που μας κυβερνούν και να είμαστε έτοιμοι να απαιτούμε να εργάζονται σκληρά για το καλό αυτού του τοπου. Αν μετά απ αυτά που συνέβησαν, εξακολουθούμε να σαν κριτήριο να έχουμε την κομματική μας ταυτότητα και να βλέπουμε το κόσμο είτε με παρωπίδες, είτε μέσα απο κόκκινα, κίτρινα, μπλε γυαλιά τότε αυτά που έρχονται να είμαστε σίγουροι ότι θα είναι χειρότερα, πολύ χειρότερα απ αυτά που περνούμε.
Γόρδιος on 13/04/2013
Ανάξιο σχολιασμού, πραγματικά! Μένω άφωνος από το ότι, ένας ακαδημαϊκός, σε αυτές τις ώρες που η πατρίδα έχει σχεδόν καταστραφεί, να έχει ως μόνο του στόχου μέσα από ένα του άρθρο, όχι να βρει λύσεις ή να εισηγηθεί κάτι καινούργιο, παρά μόνο να ελαφρύνει τις ασήκωτες ευθύνες της ανεπαρκούς προηγούμενης κυβέρνησης και να τα φορτώσει νέας και πάλι το ίδιο ανίκανης κυβέρνησης.
Νίκο, όσο σκεφτόμαστε ακόμα έτσι, δεν έχουμε μέλλον σε αυτό τον τόπο και ίσως αυτό φταίει που τα έχουμε διαλύσει όλα.
Σάββας Τταντής on 13/04/2013
ΛΑΘΗ ΣΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΥΠΡΟΥ

1. Τον Νοέμβριο του 2012 ανακοινώθηκαν τα 9μηνιαια αποτελέσματα της Τράπεζας Κύπρου στα οποία η τράπεζα Κύπρου είχε ίδια κεφάλαια 2.1 δις. Χωρίς οποιανδήποτε διευκρίνιση/εξήγηση προς τους μετόχους (ιδιοκτήτες) Η ΚΤΚ διόρισε εκκαθαριστή με βάση μελλοντικές ζημίες που υπολόγισε Η ΚΤΚ ότι θα είχε η Τράπεζα Κύπρου . Η Τράπεζα Κύπρου δεν χρεοκόπησε αλλά υπολόγισαν ότι θα χρεοκοπούσε στο μέλλον . ΅Επιδή η ΤΚ δεν χρεοκόπησε όσα ακολούθησαν είναι παράνομα. Η ΚΤΚ έπαψε το διοικητικό συμβούλιο και προχωρά σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου χωρίς να συγκαλέσει έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων, χωρίς να δοθεί σε αυτούς το πρώτο δικαίωμα εξάσκησης των pro rata δικαιωμάτων τους. Την συνέχεια θα την δούμε στα δικαστήρια.

2. Στην σελίδα 4 του μνημονίου αναφέρεται στο εξής….The conversion of 37.5% of the uninsured deposits in bank of Cyprus into Class A shares with full voting and dividend rights …….η ΚΤΚ στο διάταγμα της λέει ότι οι μετοχές τάξης Α θα έχουν ΜΟΝΟΝ αυτές δικαιώματα ψήφου και μερίσματος , ενώ οι άλλες κατηγορίες μετοχών δεν θα έχουν δικαίωμα σε μέρισμα ούτε και σε ψήφο. Το μνημόνιο δεν λέει κάτι τέτοιο αλλά λέει ότι οι μετοχές Α θα έχουν όλα τα δικαιώματα ΔΕΝ λέει ότι μόνον αυτοί θα έχουν δικαίωμα ψήφου και μέρισμα. Η ΚΤΚ αδικά όλες τις άλλες τάξεις μετοχών . Τους δίνει μάλιστα και υπολογιζόμενο τόκο πέραν του 10% κάθε έτος. Με βάση το διάταγμα της ΚΤΚ οι μετοχές τάξεις Α χάνουν το δικαίωμα ψήφου όταν πάρουν όλο το κεφάλαιο τους πίσω. Πρακτικά τι θα γίνει , οι μέτοχοι τάξης Α , θα ψηφίσουν στην γενική συνέλευση να (συνήθες ψηφισμα 50% +1 ψήφος) να πάρουν εώς 99% των λεφτών τους πίσω σε μέρισμα και μετά να μην δίνουν άλλο μέρισμα για να ελέγχουν για πάντα την Τράπεζα.
Επίσης , το διάταγμα δεν λαμβάνει υπόψη τυχόν κέρδη από αύξηση της τιμής των μετοχών τάξης Α. Τι γίνεται σε περίπτωση που η μετοχή τάξης Α ανέβει πάνω από 1 ευρώ? Θα συνεχίσουν οι μετοχές Τάξης Α να παίρνουν μέρισμα και να έχουν το μοναδικό δικαίωμα ψήφου?
Εάν οι μέτοχοι τάξης Α κάνουν το λάθος να πάρουν 100% των λεφτών τους πισω και χάσουν τα δικαιώματα τους , αυτά τα παίρνουν αυτόματα οι μέτοχοι Τάξης Β οι οποίοι είναι οι κάτοχοι χρεωστικών τίτλων οι οποίοι είναι μειοψηφία!! Μια μικρή μειοψηφία θα ελέγχει τις αποφάσεις της μεγαλύτερης τράπεζας μας.
ΕΙΣΗΓΗΣΗ . Όλοι οι μέτοχοι να έχουν ΙΣΑ δικαιώματα αυτό είναι πιο δίκαιο, λύνει πολλά σημαντικά πρακτικά λειτουργικά προβλήματα και θα μειώσει σημαντικά τον αριθμό αγωγών από τους υφιστάμενους κανονικούς μετόχους.

3. Είναι πιθανόν η ΚΤΚ να σκέφτηκε να δώσει όλα τα δικαιώματα ψήφου και μερίσματος στους καταθέτες διότι με βάση τον πρόσφατο νόμο της βουλής θα πρέπει να δοθούν στους καταθέτες ΙΣΑΞΙΑ ποσό/ αξία με το ποσό της κατάθεσης. Τότε οι μετοχές ήταν λάθος , δεν έπρεπε να δοθούν μετοχές στους καταθέτες αλλά co co bonds τα οποία θα είχαν περισσότερες πιθανότητας να κρατήσουν την αξία τους στην αρχή παρά οι μετοχές. (βλέπε Ελληνικές τράπεζες και πρόσφατη ανακοίνωση Πειρεώς)

4. Στο διάταγμα δεν λέει πουθενά εάν οι διάφορες τάξης μετοχών θα διαπραγματεύονται στο ΧΑΚ. Ακόμα και εάν διαπραγματεύονται θα είναι πολύ δύσκολη η εκτίμηση της τιμής 5 διαφορετικών τάξεων μετοχών…..εάν δεν θα διαπραγματεύονται πώς θα μπορεί κάποιος μέτοχος οποιασδήποτε τάξης να πουλήσει? Εάν δεν διαπραγματεύονται οι μετοχές της μεγαλύτερης τράπεζας μας και λαμβάνοντας υπόψη ότι η μετοχή της Λαικής διαγράφηκε, τι χρηματιστήριο θα έχουμε? Πόση ζημία θα έχει το ΧΑΚ? Πόσες θέσεις εργασίας θα χαθούν από το ΧΑΚ η τις χρηματιστηριακές εταιρείες λόγο χαμηλού τζίρου?
ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ . Μόνον μια τάξη μετοχών. Όλες οι μετοχές ΙΣΑ δικαιώματα και να διαπραγματεύονται κανονικά σε ΧΑΑ και σε ΧΑΚ όπως ίσχυε εώς σήμερα….

5. Στην διευκρινιστική της ανακοίνωση την οποία δημοσίευσε η ΚΤΚ λίγες μέρες μετά την δημοσίευση του διατάγματος υπάρχει ένα λάθος το οποίο η ΚΤΚ πρέπει να διορθώσει. Με βάση το διάταγμα της οι κανονικές μετοχές ΔΕΝ είναι η τάξη Δ . Η Τάξη Δ είναι τα δευτεροβάθμια κεφάλαια. Οι κανονικές μετοχές δεν έχουν τάξη επιδή απλά είναι κανονικές μετοχές , είναι μια ξεχωριστή κατηγορία, ας πούμε Ε τάξη.

6. Η ΚΤΚ θα πρέπει με διευκρίνιση της να εξηγήσει σε όλους τους καταθέτες, αρμόδιους, βουλευτές , Κράτος τι λέει στο διάταγμα στην σελίδα 4 παράρτημα Β, για το υπόλοιπο 30% των καταθέσεων. Να εξηγήσει τι σημαίνει «Μηδενίζεται και αντικαθιστάτε από τίτλο» να εξηγήσει στον Κυπριακό ότι η κατάθεση τους ΔΕΝ θα είναι «δεσμευμένη» όπως όλοι νομίζουν αλλά ΔΕΝ θα είναι κατάθεση και ότι θα φύγει από το σύστημα. Να εξηγήσει η ΚΤΚ ότι θα ξαναγίνουν κατάθεση μόνον όταν και εφόσον αποφασίσει η Αρχή εξυγίανσης όπως αναφέρεται στην σελίδα 8 του διατάγματος. Θα πρέπει επίσης η ΚΤΚ να εξηγήσει στον Κυπριακό λαό γιατί πήρε αυτήν την απόφαση και γιατί είπε ότι θα αποφασίσει τον Σεπτέμβριο…..τι σας κάνει να πιστεύεται Κύριοι της ΚΤΚ ότι ο λόγος που σκεφτήκατε αυτήν την ιδέα θα πάψει να υπάρχει σε 4 μήνες? (δεν θα γράψω τον λόγο )
Πόσο καιρό θα κοροϊδεύετε τον Κυπριακό λαό ότι το 30% είναι εκεί μέχρι να δούμε τι θα γίνει με τα κεφάλαια της Κύπρου? Η Νέα Κύπρου θα έχει 40δις περίπου περιουσιακά στοιχεία άρα με 4 δις κεφάλαια θα έχει εποπτικά 10%. ( 8 δις καταθέσεις ανασφάλιστες *60%=4.8δις ) άρα τα εποπτικά είναι καλυμμένα με το 60% Σίγουρα……….

7 Μια διευκρίνηση για το μνημόνιο και την ΚΤΚ . Στην σελίδα 8 του μνημονίου γράφει τα εξής…..the value of the transferred assets will be higher than the transferred liabilities with the difference corresponding to the recapitalisation of Bank of Cyprus by Cyprus Popular Bank amounting to 9% of the risk weighted assets transferred.

Στην διευκρινιστική της ανακοίνωση για το διάταγμα της η ΚΤΚ μας είπε ότι στην κακή Λαική θα αφήσει όλες τις ανασφάλιστες καταθέσεις και ίδιας αξίας μη εξυπηρετούντα δάνεια. Για παράδειγμα εάν οι ανασφάλιστες καταθέσεις της είναι 3 δις τότε θα αφήσει και 3 δις μη εξυπηρετούντα δάνεια. Η Τρόικα μας λέει ότι η Λαική θα μεταφέρει περισσότερα περιουσιακά στοιχεία από ότι υποχρεώσεις στην Τράπεζα Κύπρου ….
Εμμμμμ ………τότε να μας εξηγήσουν οι Κύριοι της Τρόικας και η ΚΤΚ πώς γίνεται μια Τράπεζα που χρεοκόπησε να έχει περισσότερα περιουσιακά στοιχειά από ότι υποχρεώσεις ??!! Είμαι σίγουρος ότι θα δυσκολευτείτε να βρείτε περισσότερα περιουσιακά στοιχεία από ότι υποχρεώσεις λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι στην Ελλάδα δώσατε περισσότερα περιουσιακά στοιχεία από ότι υποχρεώσεις της Λαικής (κάπου 2 δις ) στην Πειρεώς. Κύριοι της ΚΤΚ και της Τρόικας, συντονιστείτε , ελέγξετε ξανά τους αριθμούς σας και αποφασίστε μια κοινή γραμμή στο ΠΕΙΡΑΜΑ σας.
Τελειώνοντας θα ήθελα να ζητήσω και μια χάρη από την ΚΤΚ, Κύριοι να βιαστούμε λίγο? Ένα μικρό πείραμα είναι , 2 μικρές τράπεζες έχουμε, 10 αριθμούς η μια και 12 αριθμούς η άλλη. Όσο καθυστερείτε τόσο πιο πολύ εμπιστοσύνη χάνεται από το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα. Όσο υπάρχουν όλες αυτές οι αβεβαιότητες τόσο πιο μεγάλη ζημία γίνεται τόσο τραπεζικό μας σύστημα όσο και στην πραγματική μας οικονομία.

Σάββας Τταντής , Χρηματιστής/Λογιστής
ΓιάννηςΠ on 13/04/2013
Κύριε Ταντή,
Πιστεύετε ότι υπάρχουν πιθανότητες να αλλάξουν αυτά που έχουν αποφασιστεί για την Τράπεζα Κύπρου;
Πρίν λίγες μέρες έστειλα σε διάφορα πρόσωπα την πιο κάτω εισήγηση σχετικά με τους παλιούς μετόχους της ΤΚ.
Νομίζετε ότι αυτή η εισήγηση μπορεί να εφαρμοστεί;

Σταδιο Α) Μετατρέπονται όλα τα αξιόγραφα σε μετοχές.
Στάδιο Β) Αποφασίζεται reverse split (πx 1/5) για όλες τις μετοχές.
Σταδιο Γ) Γινεται αύξηση κεφαλαίου με συμμετοχή των χρημάτων που θα προκύψουν απο το κούρεμα και με συμεττοχή όποιου άλλου επιθυμεί, με καταβολή μετρητων.

Όλες οι μετοχές που θα προκύψουν να έχουν τα ίδια ακριβώς δικαιώματα. Με τη λύση αυτή τιμωρούνται οι μέτοχοι αλλα δεν εξαφανίζονται οι μετοχές τους

Υ.Γ. Παραθέτω και μια άλλη σοβαρή παράμετρο κάποιου δίκαιου σχεδίου. Αν οι υφιστάμενοι μέτοχοι χάσουν όλες τις μετοχές τους, θα απομακρυνθούν και σαν πελάτες της τράπεζας, θέτοντας σε κίνδυνο την ύπαρξη της. Αν δικαιωθούν έστω και μερικώς, θα συνεχίσουν να τη στηρίζουν έτσι ώστε να ορθοποδήσει.
ARGYRIA on 14/04/2013
The 105,000 shareholders of the old BOC have been wiped out, as they should be since they failed to recapitalized. The old BOC has been declared insolvent by Troika and as such it is proper that the new shareholders (cash depositors who help recapitalize it) get priority and derive benefits.

Questions:
1) the newly structured BOC will remain a publicly traded company - (βλεπε διαταγμα - Ερμηνεια)
The old BOC had issued shares of approx 11,000,000. How many shares will they issue now? If each share is given a 1.00EUR value, then the new shares issued will be 5,600,000,000? Doesn't this dilute the value of 1.00EUR once it starts trading once again on the stock exchange?
CP on 14/04/2013
Κύριε Τταντή,

διόρθωση στα όσα αναφέρετε για το διάταγμα:

1. Οι μετοχές Τάξης Α' δεν χάνουν οποιαδήποτε δικαιώματα όταν πάρουν όλο το κεφάλαιο τους πίσω. Στο Παράρτημα Γ΄ του διατάγματος, "Μέρος 1: Δικαιώματα από Μετοχές Τάξης Α'", στην παράγραφο "Λοιπά Δικαιώματα Μετόχων" λέει ότι οι Μετοχές Τάξης Α' από την ημέρα επαναμετατροπής (όταν δηλαδή θα έχουν πάρει το κεφάλαιο τους πίσω + κάποιο ποσοστό)μετατρέπονται σε Συνήθεις Μετοχές (όπως οι άλλες κατηγορίες).

2. Τό ετήσιο 10%+ που αναφέρεις θα υπολογίζεται πάνω στην ονομαστική αξία μειωμένης κατά των μερισμάτων/διανομών.

Σε γενικές γραμμές, το Διάταγμα είναι δύσκολο να κατανοηθεί/αναγνωσθεί έτσι όπως είναι γραμμένο.
T on 13/04/2013
Η βουλη και ο πρόεδρος δεν είσαι τίποτα άλλο πλέον παρά μαριονέτες της Τροικας όσο πιο γρήγορα το καταλάβουν τόσο το καλύτερο και αν συνεχίσουν το κυνήγι του διοικητη θα νευριασουν τον Σούπερ Μάριο και τότε θα την πάθουμε χειρότερα ως χώρα, να κάτσουν την Μάππα χαμε, απο τις 15 Μαρτίου οπότε πηγαν κοντρα της Τροικας έχασαν τι τους κάνει να πιστεύουν πως θα αλλάξει κάτι τώρα;
αθηνα on 13/04/2013
Απλά να σου επισημάνω ότι o χαρακτηρισμός Super Mario,αφορά το Μάριο Μόντι και όχι το Μάριο Ντράγκι.Διότι η ανωτερότητα,δεν εξαρτάται απο τη δύναμη του οργανισμού που προ'ί'σταται κάποιος.Ολοι γνωρίζουν ότι ο Ντράγκι είναι ένας αχυράνθρωπος του Σό'ι'μπλε.
T on 14/04/2013
Ο πρόεδρος αρχησε αλληλογραφία με τον Σούπερ Μάριο σύμφωνα με ΑΝΤ1 επισημαίνοντας του τα λάθη που ισχυρίζεται ότι έκανε ο διοικητής δυστυχώς για τον τόπο ο πρόεδρος έχει παρασυρθεί απο άσχετους συμβούλους η επιστολή του Σουπερ Μάριο Ντραγκι δεν ειναι επιστολή δικηγόρου όπως την εξέλαβε ο πρόεδρος, πρώτη φορά η ΕΚΤ αναγκάστηκε να υπερασπιστεί ανεξαρτησία Εθνικής Κεντρικής Τραπεζας γραπτώς, δυστυχώς για μας ως χώρα ο πρόεδρος και η Βουλη έχουν άγνοια κινδύνου αν συνεχίσουν να πιέζουν η ΕΚΤ θα λάβει δράση σε πολλά θέματα ήδη εμμέσως πλην σαφώς απαγόρευσε την πώληση χρυσού, επίσης αν το νέο Συμβούλιο της ΚΤΚ μπει με σκοπό τον έλεγχο του διοικητη πάλι θα επέμβει επίσης όσον αφορα συμβούλιο της Τραπεζας Κυπρου αν το προεδρικό παει για πολιτικά πρόσωπα με σύγκρουση συμφερόντων πάλι θα επέμβει η ΕΚΤ τέλος και στο θέμα υποδιοικητη δεν έχει τελειώσει έτσι απλα όπως νομίζουν μερικοί...
Επιλήσμων on 14/04/2013
Φίλη αθηνα,
Εάν αυτό που λες γιά τον Μάριο Ντράγκι, ότι δλδ είναι άνθρωπος - έστω αχυράνθρωπος - του Σόιμπλε, τότε γιά το καλό της πατρίδας μας, και όχι μερικών Σταυροφόρων, οφείλουμε να δίνουμε περισσότερη προσοχή και σημασία σε τι μας λέει.
Όταν με το καλό, δλδ σε καμιά δεκαετία+, η οικονομία μας αρχίσει να ανακάμπτει - νοουμένου πάντοτε ότι εν τω μεταξύ θα βάλουμεν 'μυαλό', τότε και μόνο τότε, βλέπουμε.
Δεν είναι η ώρα τώρα γιά το "Καλύτερα μιάς ώρας ελεύθερη ζωή, παρά σαράντα χρόνια ...κλπ", και ούτε, πιστεύω, έχουμε σαν λαός οποιαδήποτε ομοιότητα με τους ηρωικούς Μεσολογγίτες γιά να αποτολμήσουμε την 'εξοδο' και..."δρόμο να σχίσουν τα σπαθιά, κι ελεύθεροι να μείνουν. Εκείθε με τους αδερφούς, εδώθε με το Χάρο".
Διότι, φίλη αθηνα, ούτε αδερφούς φαίνεται να έχουμε στο παρών στάδιο, ούτε την ψυχική δύναμη να πεθάνουμε ελεύθεροι, μιάς και το κυρίαρχον είναι το ατομικό συμφέρον. Κρίμα!
αθηνα on 14/04/2013
Η αντίδραση του Επιλήσμονα και του Τ,λυπούμαι που το λέω,μου θυμίζει τους δοσίλογους της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα του '41-'44.Αφού θα ζήσουμε υπό τρο'ι'κανή κατοχή για καμμιά δεκαετία,τουλάχιστον ας πηγαίνουμε με τα νερά τους,για να μην τους θυμώνουμε,οπότε πού ξέρεις,μπορεί και να μας χαλαρώσουν λιγάκι τη θηλειά.Ετσι δεν λέει και το δόγμα του shock;
Michael M on 13/04/2013
EPANAFORA COMMENT APO ALLO BLOG. well said Nicos!

QUOTE;-

The real cause of the problems in this country is the ‘establishment’.

There are 200 or so guys in Nicosia who are running this country as if it were their own private company, and are ‘selling’ to the voters political stories to polarize them towards their political parties with, of course, return of favours.

Sadly, this is how society was built in Cyprus especailly since the political parties took over the running of this country (i.e. post-death of Arch Makarios).

Lets not kid ourselves of reality. Just look at the golden jobs which were the prize-favours of the politicians (civil service, semi-state corporations, etc.), and the benefits they enjoyed at the expense of the ‘private sector’ who were paying for their benefits.

Its pay time now for everyone. The party is really over, and the faster we realize this, the quicker the path shall be to recovery.

All these ‘investigations’ are paid by us to give an alibii to the politicians. WE SHOULD NOT PLAY THEIR GAME and try to make conclusions of who is or not to blame. Its still those 200 or so guys up there who are running the country, and continue to sell us stories to keep us loyal.

ENOUGH!
Επιλήσμων on 13/04/2013
Η κατάσταση στην οποία περιήλθαμεν είναι τραγική. Το χειρότερον όμως είναι ότι αδυνατούμε να κατανοήσουμε ότι εμείς, και μόνο εμείς φταίμε.

Πριν λίγες μέρες αναφέρθηκα στο ποίημα του Καβάφη "ΤΡΩΕΣ" γιά να παραλληλήσω τον εαυτό μας με τις άκαρπες προσπάθειες των Τρώων.
Η διολίσθηση όμως συνεχίζεται και τώρα κρίνω ότι είμαστε σε πολύ χειρότερη θέση, και προς Θεού μην νομίσετε ότι εννοώ οικονομική. Μακάρι να ήταν έτσι!
Τι θέλω να πω, το λέγει καλύτερα ο Γιώργος Σεφέρης, με το ποήμα που ακολουθεί και είναι εμπνευσμένο (και αυτό) από τον Όμηρο.

ΟΙ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ ΣΤΟΝ ΑΔΗ

νήπιοι, οί κατά βούς Υπερίονος Ηελίοιο
ήσθιον, αυτάρ ο τοίσιν αφείλετο νόστιμον ήμαρ. ***
ΟΔΥΣΣΕΙΑ

Αφού μας μέναν παξιμάδια
τι κακοκεφαλιά
να φάμε στην ακρογιαλιά
του Ήλιου τ' αργά γελάδια

που το καθένα κι ένα κάστρο
γιά να το πολεμάς
σαράντα χρόνους και να πας
να γίνεις ήρωας κι άστρο!

Πεινούσαμε στης γης την πλάτη,
σα φάγαμε καλά
πέσαμε εδώ στα χαμηλά
ανίδεοι και χορτάτοι.

Γ. Σεφέρης

*** βλάκες (όπως τα νήπια) έφαγαν τα βόδια του Θεού Ήλιου,
και αυτός τους στέρησε την γλυκιά ημέρα της επιστροφής στην πατρίδα.
Christos Mettouris on 13/04/2013
Με άλλα λόγια κύριε Τριμικλινιώτη καταλογίζετε σε όλους ευθύνες(Τράπεζες, κυβερνηση Αναστασιάδη, Ορφανίδη) εκτός από την προηγούμενη κυβέρνηση Χριστόφια και τον διορησθέντα από αυτήν νυν Διοικητή της ΚΤ.

Θα έλεγα ότι η όλη σας προσέγγιση είναι από κάθε άποψη καθόλου αντικειμενική και απλά προσπαθείτε να συγκαλείψετε τις τεράστιες ευθύνες της κομμουνιστικής διακυβέρνησης Χριστόφια και του διορησθέντα από αυτήν Δημητριάδη. Της κομμουνιστικής διακυβέρνησης της οποίας θα έπρεπε να σημειώσατε ότι είστε φανατικός υποστηρικτής..
Σάββας Τταντής on 13/04/2013
Γιάννης Π

Είσαι πολύ πιο κοντά στην σωστή διαδικάσια και νομικά και διαδικαστικά απο οτι η ΚΤΚ.Οσο αφορά το reverse split που λές γίνεται ώς εξης....., μειώνεται η ονομαστική αξία των υφιστάμενων μετοχών με το υψος της ζημίας που πρέπει να διαγραφεί απο τα αποθεματικα και γίνεται η Ονομαστική ας πούμε 20 λεπτά. Μετά γίνεται το reverse split έτσι ώστε να ξαναγίνει η ονομαστική 1 ευρω.
Δινεται το δικαιωμα πρωτα στους υφισταμενους μετοχους να πιάσουν οσες νεες μετοχες μπορουν.......οταν δεν μαζευτει το κεφαλαιο που χρειάζεται........τοτε....

Μετα εκδιδονται μετοχες προς κατοχους χρεογράφων οπως λες με αναλογια 1 ευρω προς 1 ευρω

Μετα εκδιδονται μετοχες προς τους καταθέτες. 1 ευρω καταθεση με μια μετοχη 1 ευρω οπως με κατοχους χρεογράφων

Ολα παιρνουν απο γενικής συνελευση μετοχων.

Ολες οι μετοχες οι ιδιες με τα ιδια δικαιώματα. Διαπραγματευονται κανονικα στο ΧΑΑ και ΧΑΚ.

Πολύ απλές διαδικασίες και νόμιμες. Οπως είναι τώρα το διάταγμα και όπως περιγράφω τα λάθη του θα πρκαλέσει μεγάλα προβλήματα στην διοικηση της Νεα Κύπρου και θα υπάρξουν αγωγες κατα πάντων απο τους υφιστάμενους μετόχους. Η Ολη διαδικασια που ακολουθήθηκε , ξεκίνησε λάθος και το ένα λάθος φαίρνει συνέχεια άλλο λάθος......

Η τεχνοκράτες της Τροικας δεν συντονίζονται με την ΚΤΚ , και η ΚΤΚ κάνει συνεχώς λαθη......

Σάββας Τταντής 13-4-2013 χρηματιστής-Λογιστής
KKyriacou on 14/04/2013
Συμφωνώ με τα όσα γράφεις που ισχυουν σε κανονικες εταιριες. Νομιζω όμως ότι οι τράπεζες, επειδη στη τελικη εξαρτωνται και ειναι ευθυνη της ΚΤ υπαγονται σε εδικο καθεστως. Υποψιαζομαι ότι αυτό το ειδικό καθεστώς/νομικό πλαίσιο δίνει εξουσίες στη ΚΤ που μπορει να τις επιτρέπουν τέτοιες ´παρατραβημενες´ κινήσεις, κάτω από την ευθύνη της για κανονική/ομαλη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος. Επίσης το τελευταίο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε κάτω από την πίεση της Τροικας, έδωσε περαιτέρω πιο ευρεία αρμοδιότητα στη ΚΤ, κάτω από την οποία διηκα σήμερα. Αυτό, φυσικα, δεν θα εμποδίσει οποιοδήποτε μέτοχο των τραπεζών να κάνει μήνυση εναντίον της ΚΤ ή ακόμη και της κυβέρνησης. Αν στη τελική θα αποζημίωθουν, το αμφιβάλλω.
ARGYRIA on 14/04/2013
The 105,000 shareholders of the old BOC have been wiped out, as they should be since they failed to recapitalized. The old BOC has been declared insolvent by Troika and as such it is proper that the new shareholders (cash depositors who help recapitalize it) get priority and derive benefits.

Questions:
1) the newly structured BOC will remain a publicly traded company – (βλεπε διαταγμα – Ερμηνεια)
The old BOC had issued shares of approx 1.795.141.547, How many shares will they issue now? If each share is given a 1.00EUR value, then the new shares issued will be 5,600,000,000? Doesn’t this dilute the value of 1.00EUR once it starts trading once again on the stock exchange?
ThomasTt on 13/04/2013
1. Πολύ καλό άρθρο Νίκο, συμφωνώ απόλυτα και το προσυπογράφω. Κανένας από τους πολέμιους του άρθρου δεν κατάφερε να αγγίξει ούτε σε μια τρίχα από τα επιχειρήματα σου.
2. Στους υποστηρικτές και συμπέθερους του Αναστασιάδη – που συνεχίζουν αμέριμνοι τον προεκλογικό τους αγώνα – προτείνω το εξής απλό: στο βαθμό που για ότι συνέβηκε κατά την διάρκεια της προηγούμενης διακυβέρνησης φταίει ο Χριστόφιας, στον ίδιο βαθμό φταίει ο Αναστασιάδης για ότι συνέβηκε κατά την δική του διακυβέρνηση.
3. Είμαι έτοιμος να συμφωνήσω με όλους που θα έλεγαν ότι η «ανεξαρτησία» του διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας είναι παράλογη και αντιδημοκρατική. Αλλά πρέπει και αυτοί να είναι έτοιμοι μαζί μου να ακολουθήσουμε τις λογικές συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης μέχρι το τέλος.
Nicos Trimikliniotis on 13/04/2013
την έρευνα του Παναγιώτου μπορείται να τη βρείτε: http://koinonioloyika.blogspot.com/2013/01/blog-post_23.html
kax on 13/04/2013
Διάβασα την έρευνα του Κου Αντρέα Παναγιώτου και θέλω απλώς να κάμω μιάν διόρθωση που είναι ευρύτατα γνωστή καιμπορεί όποιος θέλει να αναζητήσειλεπτομέρειες στο διαδίκτυο και αφορά την αμοιβή των νομικών συμβούλων της Τράπεζας Κύπρου το 2005.Πράγματι οι ισολογισμοί ανέφεραν ποσό γύρω στις 400 χιλιάδες.Μετά από επέμβαση της Κεντρικής η Τράπεζα ανέβασε το ποσό σε 1.6 εκατομμύρια.Η διαφορά είναι ποσό που χρεώθηκαν πελάτες και το χρωστούσαν στην Τράπεζα αλλά η τράπεζα πλήρωσε τους δικηγόρους ανεξαρτήτως αν πλήρωσαν η όχι οι πελάτες.Μετά από δημόσια αντιπαράθεση με τον τότε Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας ο νομικός σύμβουλος παραιτήθηκε από το Συμβούλιο με αποτέλεσμα να μην δημοσιοπούνται πλέον οι αμοιβές των δικηγόρων.Δημοσιεύονται όμως οι αμοιβές των ελεγκτών που πολλαπλάστηκαν την περίοδο 2006-2012.........

Ενώ όλοι σχεδόν οι Κύπριοι υφίστανται θυσίες μέχρι τελευταία τουλάχιστον συγκεκριμένοι πρώην απολάμβαναν ωφέλη κρυφά από τους μετόχους αφού ουδέποτε ανακοινώθηκαν .Επανειλημμένες προσπάθειες μου προς τους Διοικούντες και τους ελεγκτές συνάντησαν την άρνηση τους είτε να εκδώσουν ανακοίνωση είτε να σταματήσουντα ωφελήματα.Δεν επιθυμώ να επεκταθώ διότι υποθέτω ότι θα καταθέσω τα στοιχεία που έχω στην Ερευνητική Επιτροπή.

Για το ίδιο το άρθρο απλώς θέλω να πω ότι είναι μονόπλευρο. Η διαφθορά στην Κύπρο είναι παντού,ο καθένας επωφελείται το κατά δύναμη,ανεξαρτήτως κόμματος,πολιτικών πεποιθήσεων η οικονομικης κατάστασης.Η προηγούμενη κυβέρνηση απέτυχε ,η νέα έκαμε πολύ άσχημη αρχή και οφείλει ο Πρόεδρος να κάμει επειγόντως δραστικές αλλαγές.
Christos on 13/04/2013
Μηπως υπαρχει κανενας που πιστευει οτι δεν ειμαστε αξιοι της τυχης μας; Αντι να δουμε πως θα σωσουμε τη κατασταση -οσο σωζεται δηλαδη- σκοτωνουμαστε μεταξυ μας στη μεση της θυελλας.... Ακουμε καθε μασκαρα ή/και κολλημενο σε καποιο κομμα που το παιζει πατριωτης/ειδημονας/δικαστης/αδιαφθορος και πορωνομαστε ασκοπα. Σκεφτειτε οτι αναλωνουμε περισσοτερη ενεργεια για να βρουμε ποιος φταιει περισσοτερο αντι να βαλουμε το νου μας κατω και με οτι δυναμεις υπαρχουν να προσπαθησουμε να περισωσουμε οτι εχει απομεινει. Απιστευτο! Παιδες, κατι παει πολυ λαθος με ολους μας και οτι παθαινουμε διαχρονικα το παθαινουμε για καποιο λογο.... Πληρης απογοητευση μονο μπορει νιωσει καποιος....
Nicos Trimikliniotis on 14/04/2013
Το μείζον ζήτημα είναι ότι δεν μπορεί ένας πρόεδρος που έχει φθαρεί και είναι υπόλογος και που μέσα σε 1 μήνα να έχει τόσο απονομιμοποιηθεί να μας βγάλει, ή έστω να οδηγήσει στην όποια απάβλυνση από την κρίση. Εξάλλου την ίδια στιγμή που δηλώνει ότι σέβεται την ανεξαρτησία της ΚΤ, βάζει τους δικούς του να παραιτηθούν από το ΔΣ της ΚΤ.

Απαιτούνται πλέον ριζικές τομές προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που αναζητεί λύσεις ο Ανασταιάδης και η ομάδα του.
Nicos Trimikliniotis on 14/04/2013
Για όσουςθεωρούν μονόπλευρη την ανάλυση μο,υ παρακαλώ όπως οι οι ίδιοι αναλύσουν ότι αυτοί θεωρούν την "άλλη πλευρά", γιατί δυστυχώς αυτή ακριβώς η προσέγγιση είναι που μονοπολεί τα ΜΜΕ. Αυτά προσπαθεί η κυβέρνηση να φορτώσει τους προηγούμενους και να βρεί αποδοπομπιαίους τράγους. Για να εξηγούμαι, είμαι έτοιμος να συζητήσω τις ευθύνες των προκατόχων της σημερινής κυβέρνησης, και του διοικητή (νυν και τέως), τραπεζών κτλ αλλά στη βάση τεκμηριών . Αυτό που γίνεται τώρα στο δημόσιο λόγο δεν είναι συζήτηση. Και ασφαλώς μας τρώει το άμεσο: το τι κάνουμε ΤΩΡΑ. Αυτό που προτείνεται και εφαρμόζεται από την κυβερνηση είναι προδιαγραμμένη πορεί σε πεαιτέρω ύφεση, φτωχοποίηση και απελπισία. Ολίγον ενδιαφέρει τον Κύπριο τώρα θα μπορούσε να είχε γίνει το α' ή το β' προηγουμένως το ζήτημα είναι αν βρισκόμαστε σήμερα στη σωστή πορεία. Σε αυτό το θεμελιώδες είναι που βρίσκεται η διαφορά μας: Θεωρώμ την κυβερνητική πρόταση ως πολιτικής της "εσωτερικής τρόικας" που γίνεται μάλιστα με τον πιο άτσαλο και αντιδημοκρατικό τρόπο. Γι' αυτό και κάνω κριτική. Θα μπορούσε η προηγούμενη κυβερνηση να είχε κάμει άλλα; Ασφαλώς, αλλά αυτά είναι εκ των υστέρων σοφία. Κάποιες πολιτικές από το παρελθόν έχουν προεκτάσεις και σήμερα. Ωστόσο, τώρα έχουμε μια πολιτική υπεκφυγών και βάρβαρης λιτότητας που οδηγεί σε περαιτέρω ύφεση.
αθηνα on 15/04/2013
Μιά στιγμή κ.Τριμικλινιώτη,γιατί μου φαίνεται πως φάσκουμε και αντιφάσκουμε.Διότι έχω την εντύπωση ότι αυτά που λέτε τώρα,ελάχιστη σχέση έχουν με τον ηχηρό τίτλο του άρθρου σας.Αναλωθήκατε λοιπόν στο άρθρο σας για το παρελθόν,καιο για να υπερασπισθείτε τον παυθέντα υποδιοικητή και να δικαιολογήσετε τις ενέργειες του κ.Δημητριάδη,και έρχεστε τώρα να σκεφτείτε το μέλλον,χωρίς να κάνετε την παραμικρή εισήγηση.
Σάββας Τταντής on 14/04/2013
Κύριε Τριμικλινιώτη

Λάθη πολιτικών ποτέ δέν σχολιάζω και για αυτο τον λόγο δέν θα σχολιάσω αναφορές σου σε πολιτικούς μας παρόλο που πιστευω οτι το πολιτικό μας επίπεδο θα πρέπει να βελτιωθεί.

1. Παρόλο που λές οτι η οικονομική κατάσταση στην Κύπρο θα χειροτερέψει και συμφωνώ δεν προτηνεις λύσεις.
2. Παρόλο που κατηγοράς την ΤΡΟΙΚΑ δεν προτείνεις άλλες επιλογές.
3. Παρόλο που στηρίζεις τον Κεντρικο τραπεζίτη δεν λές με επειχηρήματα εάν είχε δικιο και γιατί οι επιλογές του είναι οι καλύτερες....

Σχολια για τα πιο πάνω

1. Κάνουμε ακριβως το αντίθετο, φύγαμε ρευστότητα απο την οικονομία αντι να διοχετευεσουμε φθηνή και τεράστια ρευστότητα....

2. ΤΡΟΙΚΑ, Δέν εχουμε ¨αλλη επιλογή. Κανένας δεν θα μας έδινε 10 δις με μονον 2,5% τοκο. Εξοικονομούμε 200 εκ τοκους κάθε έτος και δεν θα πτωχευσουμε. Τα λάθη της Τροικας , ΕΓΚΛΗΜΑ το πείραμα με τις τράπεζες και δέν έχει ιδιές/προτάσεις για ανάπτυξη στο μνημόνιο. Το μνημόνιο είναι επίσης πολυ ηπιο με τις κρατικές δαπάνες θα έπρεπε να είταν πιο επιθετικο οσο αφορα τις δημόσιες δαπάνες. Επισης, στο μνημονιο έχουν λάθος οσο αφορά το ΑΕΠ του 2013, δεν θα ειναι 16.5 δις αλλα 15.5 δις και βασίζουν όλες τις υποθέσεις τους σε ποσοστό ενος λανθασμένου ΑΕΠ.

3. Ο Κεντρικός Τραπεζίτης εκτελά πολύ ερασιτεχνικά ένα λανθασμένο πείραμα. Εχω γράψει τα λάθη πολλές φορές . Ελεγξε άρθρο μου για ΛΑΘΗ κεντρικής τράπεζας ......Με τις τράπεζες έπρεπε να ακολουθήσουμε το Ελληνικο μοντέλο και δεν έπρεπε να σπάσουμε την Λαικη η οποία είταν αποφαση του δοιηκητή.

Τα υπόλοιπα θα τα δείτε έξω απο κοινωνικά παντοπωλεία, έξω απο τα γραφεία ανεργίας και μεσα στα δικαστήρια.......

΄Μεγάλη αδικια για τον Κυπριακό Λαό ενώ θα γυρίζαμε σε προτωγενές πλεονασμα το 2013 , πάμε πισω στο 2009.........και πάλι απο την αρχή. Φαυλος κυκλος........
Savvas Savva on 14/04/2013
Αγαπητέ φίλο Νίκο, έχω μελετήσει το άρθρο σου καθώς και απαντήσεις στα σχόλια των σχολιαστών του. Μια μικρή συμβολή στο διάλογο: πολλές από τις επισημάνσεις σου σε σχέση με τον τραπεζικό τομέα και τη διαπλοκή των ΜΜΕ με την ελίτ του χρήματος είναι σωστές και τις συμμερίζομαι. Πλην όμως παρατηρώ ότι με υπερβάλλοντα ζήλο και με στρεψόδικα επιχειρήματα παλεύεις να απαλλάξεις την προηγούμενη διακυβέρνηση και τον πρόεδρο Χριστόφια από τις βαρύτατες ευθύνες που τους βαραίνουν. Υπήρξα εκ των υποστηρικτών του τέως προέδρου και εξακολουθώ να πιστεύω στις αριστερές ιδέες αλλά νομίζω πως διαλεκτικό καθήκον κάθε προοδευτικού Κύπριου είναι να στέκει κριτικά απέναντι σε μια διακυβέρνηση που απέτυχε παταγωδώς. Κι ενώ αναμένουμε από τους στυλοβάτες αυτής της διακυβέρνησης να ασκήσουν μετεκλογικά πολιτική μετριοπάθειας προβαίνοντας σε αυτοκριτική για την αποτυχημένη τους διαχείριση τα προηγούμενα 5 χρόνια γινόμαστε θεατές μιας μετωπικής αντιπαράθεσης προς την παρούσα κυβέρνηση που έχει μόνο 40 ημερών εξουσία. Αναμένω από τους αριστερούς διανοούμενους να πιέσουν το κόμμα στο οποίο ομνύουν όρκους πίστης να προχωρήσει επιτέλους σε μια κριτική αποτίμηση της πεντάχρονης ακελικής διακυβέρνησης. Και αν ακόμη αποδεκτούμε, φίλε Νίκο, ότι τώρα προέχει να δούμε το σήμερα και όχι να αναζητήσουμε τις όποιες ευθύνες και παραλείψεις των πρών κυβερνώντων προβάλλει ένα αγωνιώδες ερώτημα: Πότε επιτέλους το ΑΚΕΛ θα παρουσιάσει την περίφημη εναλλακτική του πρόταση για έξοδο από το μνημόνιο και επιλογή ενός άλλου δρόμου για έξοδο από την κρίση; Έχει παρέλθει ένας μήνας ακριβώς από το πρώτο EUROGROUP που ακούσαμε πως το ΑΚΕΛ δουλεύει για αυτό το εναλλακτικό σενάριο κι ακόμα τίποτε το χειροπιαστό δεν έχουμε ακούσει ή δει. Ή μήπως στην κυπριακή αριστερά πιστεύουν πως ο χρόνος έχει παγοποιηθεί για να μπορέσουν τα οικονομικά επιτελεία της με την άνεσή τους να διαμορφώσουν τη σωτήριά τους πρόταση; Κλείνοντας, φίλε Νίκο, επειδή πραγματικά δεν υπάρχουν δραματικά εναλλακτικές επιλογές είναι συνετό να υποβληθούν εποικοδομητικές, ρεαλιστικές προτάσεις από όλες τις πλευρές και προπαντός από την Αριστερά για το ξεπέρασμα της αδυσώπητης κρίσης που βιώνουμε κι όχι να καλλιεργούμε κλίμα αντιπαράθεσης και σύγκρουσης που σίγουρα τίποτε καλό δεν προοιωνίζεται.
Σάββας Τταντής on 15/04/2013
ΛΑΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΥΠΡΟΥ –οικονομικό έγκλημα

Δεν θα αναφερθώ στην πώληση των Ελληνικών καταστημάτων των τραπεζών μας στην Ελλάδα το έχω κάνει αρκετές φορές τις τελευταίες μέρες. Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθώ με την ιδέα να σπάσει η ΛΑΙΚΗ Τράπεζα και να πιάσει η Τράπεζα Κύπρου το «καλό της κομμάτι» και το ΕΛΑ της ενώ η «κακή λαική» θα μείνει με ακούρευτες 4 δις ανασφάλιστες καταθέσεις και 4 δις κακά δάνεια αλλά χωρίς το ΕΛΑ.
Η ΚΤΚ με την απόφαση της σπάσει την ΛΑΙΚΗ έχει καταφέρει τα πιο κάτω…
1. Έκλεισε μια συστημική τράπεζα και μετάφερε τεράστιο ρίσκο σε μια άλλη η οποία ήταν χαμηλού ρίσκου τόσο από θέμα ρευστότητας όσο και από θέμα κεφαλαίων. Εάν κάτι πάει στραβά δέν χρειάζεται να γράψω τι τραπεζικό σύστημα θα μας μείνει.
2. Θα χαθούν πολλές θέσεις εργασίας κυρίως από πλευράς Λαικής τράπεζας.
3. Χειροτέρεψε την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό μας σύστημα.
4. Μπλόκαρε 4 δις ανασφάλιστες καταθέσεις στην «κακή Λαική» . Εφυγε πολύτιμη ρευστότητα από την οικονομία μας.
5. Χάσανε όλα τους τα λεφτά οι μέτοχοι της Λαικής όπως επίσης και οι κάτοχοι ομολόγων.
6. Διαγράφηκε από το ΧΑΚ μια μεγάλη εταιρεία με απώλεια σημαντικών εισοδημάτων για το ΧΑΚ και ίσως και θέσεων εργασίας….
7. Αγωγές από καταθέτες και μετόχους Λαικής προς ΚΤΚ, Κράτος κλπ


Εκτός από τα πιο πάνω απόφαση της ΚΤΚ δεν έχει κάποια ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ η ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ λογική και εξηγούμε. Η «κακή Λαική» θα πιάσει κακά δάνεια τα οποία είναι το ίδιο κακά με τα κακά δάνεια της Τράπεζας Κύπρου διότι δραστηριοποιούνται στην Ιδία χώρα και έχουν περίπου τα ίδια χαρτοφυλάκια δανείων. Θα είχε μια λογική τα επιχείρημα εάν Η Τράπεζα Κύπρου θα έπιανε τα κακά δάνεια της Λαικής στην Ελλάδα. Σε αυτήν την περίπτωση θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι τα δάνεια στην Ελλάδα είναι κακά και θα δημιουργούσαν πρόβλημα σε μια καινούργια τράπεζα και άρα να ξεχωρίσουν.

Ας εξετάσουμε μια εναλλακτική λύση . Τράπεζα Κύπρου και Λαική να πάνε με κανονική συγχώνευση. Να πιάσει δηλαδή η Τράπεζα Κύπρου ΟΛΑ τα στοιχεία της Λαικής. Οι ανασφάλιστες καταθέσεις της ΛΑΙΚΗΣ είναι περίπου 4 δις. Με βάση ανακοίνωση της ΚΤΚ θα μείνουν στην «κακή Λαική» και 4 δις κακά δάνεια.

Εάν γινόταν κανονική συγχώνευση τα επιπρόσθετα κεφάλαια που χρειαζότανε η Νέα Τράπεζα Κύπρου θα ήταν ΜΟΝΟΝ 400 εκ (4 δις δάνεια *10% εποπτικά) . Οι ανασφάλιστες καταθέσεις της «κακής Λαικής» είναι 4 δις! Ένα κούρεμα σε αυτές μόνον 10% θα είχαμε 400 εκ και θα έμεναν στους καταθέτες και κατ επέκταση στην οικονομία μας 3.6 δις ευρω. !

Πρακτικά , με την Λύση της συγχώνευσης , οι καταθέτες της Τράπεζας Κύπρου θα είχαν λιγότερο κούρεμα ως ακολούθως. …
Σημερινό κούρεμα. Ανάγκη για 4 δις κεφάλαια επιδή η Νέα Τράπεζα Κύπρου θα έχει περίπου 40 δις περιουσιακά στοιχεία. (10% εποπτικά) 8 δις Ανασφάλιστες καταθέσεις στην Τράπεζα Κύπρου * 50% κούρεμα = 4 δις κεφάλαια.

Κούρεμα εάν γινότανε κανονική συγχώνευση. 40δις περιουσιακά στοιχεία και 4 δις επιπλέον από Λαική = 44 δις. Χρειαζόμαστε 4.4 δις κεφάλαια.
Έχουμε όμως 12 δις ανασφάλιστες καταθέσεις (8δις ΤΚ και 4δις «κακή Λαικη» )
Ένα κούρεμα 37% θα είταν αρκετό να μας φέρει 4.4 δις κεφάλαια.
Η Νέα τράπεζα Κύπρου θα είχε επιπρόσθετη ρευστότητα 3.6 δις ευρώ.


Η ίδια λογική ισχύει εάν η ΛΑΙΚΗ και η Κύπρου έμεναν ως ξεχωριστές εταιρείες. Τα ιδία κεφάλαια θα χρειάζονταν ως ξεχωριστές εταιρείες αλλά με μεγαλύτερο κούρεμα για την Λαική. Θα μπορούσαν να μεταφερθούνε ένα μέρος των περιουσιακών στοιχείων/υποχρεώσεων της Λαικής προς την Κύπρου έτσι ώστε όλοι οι ανασφάλιστοι καταθέτες και των 2 τραπεζών να κουρευτούνε με το ίδιο ποσοστό (37% βλέπε πιο πάνω)


Δεν θα γράψω τα πλεονεκτήματα που θα είχαμε εάν προχωρούσαμε με μια οποιανδήποτε άλλη λύση πέραν από αυτήν που υιοθέτησε η ΚΤΚ, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους.


Τελειώνοντας θα ήθελα να εκφράσω μια απορία μου προς τους τεχνοκράτες της Τροικάς στην Κύπρο και την ΚΤΚ . Στο μνημόνιο μας λέτε ότι θα μεταφερθούνε από την Λαική στην Νέα Τράπεζα Κυπρου 9% περισσότερα περιουσιακά στοιχεία από ότι υποχρεώσεις. Η ΚΤΚ μας λέει ότι θα αφήσει την «κακή Λαική» κακά δάνεια (περιουσιακά στοιχειά) όσες είναι οι ανασφάλιστες καταθέσεις (υποχρεώσεις) Τότε, πώς γίνεται μια εταιρεία που πτώχευσε να έχει περισσότερα περιουσιακά στοιχεία από ότι υποχρεώσεις?????? Ξανα ελέγξετε τους αριθμούς σας Κύριοι ……

Σάββας Τταντής 14/4/2013 Χρηματιστής/Λογιστής
Σάββας Τταντής on 15/04/2013
Αγαπητέ CP τώρα ειδα το μύνημα σου ...είπες τα πιο κάτω,,,

Κύριε Τταντή,

διόρθωση στα όσα αναφέρετε για το διάταγμα:

1. Οι μετοχές Τάξης Α’ δεν χάνουν οποιαδήποτε δικαιώματα όταν πάρουν όλο το κεφάλαιο τους πίσω. Στο Παράρτημα Γ΄ του διατάγματος, “Μέρος 1: Δικαιώματα από Μετοχές Τάξης Α’”, στην παράγραφο “Λοιπά Δικαιώματα Μετόχων” λέει ότι οι Μετοχές Τάξης Α’ από την ημέρα επαναμετατροπής (όταν δηλαδή θα έχουν πάρει το κεφάλαιο τους πίσω + κάποιο ποσοστό)μετατρέπονται σε Συνήθεις Μετοχές (όπως οι άλλες κατηγορίες).


αγαπητέ CP.

Οταν πάρουν ολο το κεφάλαιο τους οι Α,, χάνουν το δικαιωμα ψήφου τους και το δικαίωμα για μέρισμα και τα πιάνουν οι τάξης Β. Εχουν κανονικές μετοχες χωρις ομως δικαιωμα ψήφου και μερίσματος..... Ελεγξε τι λέει το διάταγμα για τους Β. Θα έχουν αυτοι ολα και τα ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ δικαιώματα μεχρι να πάρουν αυτοι το 100% των λεφτων τους μετά χάνουν και αυτοι τα δικαιωματα και τα παιρνουν οι της τάξης Γ κλπ κλπ

Οταν οι 4 τάξης πάρουν τα λεφτα τους,,,,τοτε ΟΛΕΣ οι μετοχές θα έχουν ΙΣΑ δικαιώματα....

Πρακτικά οι Α πρέπει να ειναι βλάκες να μήν σταματήσουν στο 99% και να μην ξαναδώσουν μέρισμα και να ελεγχουν την τράπεζα για πάντα. Ακομα και εάν κάνουν το λαθος να δώσουν το 100% μερισμα και πιάσουν τον έλεγχο οι Β, τοτε θα έχουμε μια μικρή μειοψηφια π.χ 5% να ελεγχει την μεγαλύτερη μας τράπεζα.

το διάταγμα δεν μιλα για τυχόν κεφαλαιούχικά κέρδη, δέν μιλα για μινιμουμ μέρισμα κάθε έτος οταν υπάρχουν κέρδη π.χ 60% των κερδών έτσι ώστε να μην γίνει αυτο που περιγράφω.....

5 διαφορετικές μετοχές με διαφορετικά δικαιώματα για μια τράπεζα στο χρηματιστήριο......σε τι τιμές θα δίαπραγματευονται? Μιλάμε για κομωδία, ούτε στην Νεα Γουινέα δεν θα έστηναν την μεγαλύτερη τους τράπεζα με αυτον τον τρόπο.
CP on 15/04/2013
Αγαπητέ Τταντή,

Έχεις δίκαιο, έτσι μετοχική δομή πρώτη φορά βλέπω.
Μοιάζουν περισσότερο με προνομοιούχες μετοχές.
Το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι να τις ανταλλάξουν με συνήθεις μετοχές, ανάλογα με την τάξη που βρίσκεται κάθε ομάδα, διαφορετικά, όπως λές και εσύ, θα δημιουργηθούν σοβαρές στρεβλώσεις.
Andreas Ioannou on 10/05/2013
What we have is a clear case of fraud
Nobody has the guts to say it and send those responsible where they belong.
It happened in 1974 it happened with the so call XAK the biggest financial joke on earth and now with the banks. Bill Black calls them Banksters . See his book ‘’THE BEST WAY TO ROB A BANK IS TO OWN ONE’’

.