Εντείνονται οι πιέσεις για εξεύρεση λύσεων σε σχέση με την υλοποίηση σειράς έργων υποδομών, για τα οποία οι δημόσιες συμβάσεις τροχοδρομήθηκαν επί προηγούμενης κυβέρνησης, αλλά έφτασαν σε τέλμα στα χέρια της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη.
Η συζήτηση πλέον εκτείνεται και πέραν των συγκεκριμένων περιπτώσεων που αφορούν ειδικότερα, το τερματικό εισαγωγής φυσικού αερίου στο Βασιλικό, τη σύμβαση με την ΟΕΔΑ στο Πεντάκωμο, το έργο κατασκευής του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, το συμβόλαιο για το λιμάνι και την μαρίνα στην Λάρνακα, το σύστημα ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-justice) και το έργο στον Ποταμό Λιοπετρίου.
Κόμματα ζητούν την έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων παρά την ακύρωση των σχετικών συμβάσεων, καλώντας την ίδια ώρα σε άνοιγμα ευρύτερης συζήτησης για τις διαδικασίες κατακύρωσης προσφορών και τις απαιτούμενες ασφαλιστικές δικλείδες.
Ταυτόχρονα, πρωτοβουλίες συζήτησης των ακυρωθείσων συμβάσεων αναλαμβάνει η Βουλή, τη στιγμή που ήδη έχει ανοίξει η συζήτηση κανονισμών για την αναθεώρηση του πλαισίου δημοσίων συμβάσεων.
Σε εγγραφή του θέματος προς συζήτηση στην κοινοβουλευτική επιτροπή Νομικών, όπου συζητήθηκαν χθες οι σχετικοί κανονισμοί, προχώρησε ο ΔΗΣΥ, ενώ και ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης έχει αποστείλει στην κοινοβουλευτική επιτροπή Ελέγχου, αίτημα εγγραφής αυτεπάγγελτου θέματος για «τα συμβόλαια μεγάλων δημοσίων έργων, που είτε διακόπηκαν είτε προκαλούν σοβαρά προβλήματα».
Το θέμα της σύμβασης που αφορά το Λιοπέτρι, έθεσε προς συζήτηση στην επιτροπή Ελέγχου, η βουλεύτρια Αλεξάνδρα Ατταλίδου.
Κομματικά πυρά στρέφονται και στην προηγούμενη κυβέρνηση, για επικοινωνιακή προσέγγιση έργων υποδομής.
Ο υπουργός Μεταφορών που καλείται να αντικρούσει τα πυρά των τελευταίων ημερών, μιλώντας στη StockWatch, υπεραμύνθηκε των χειρισμών της κυβέρνησης και αντέστρεψε επικρίσεις στον προκάτοχό του.
Εξάλλου, σε δηλώσεις του χθες επανέλαβε τη θέση πως «ότι είναι νοσηρό θα πρέπει να σταματήσει» σε σχέση με τις συμβάσεις του δημοσίου και διαβεβαίωσε πως σε περίπτωση που υπάρξει πρόσθετο κόστος, το κράτος θα το διεκδικήσει στα δικαστήρια.
Στασιμότητα και αδιέξοδο
Για αίσθηση στασιμότητας και αδιεξόδου που επιτείνεται από τον τερματισμό των συμβάσεων σημαντικών αναπτυξιακών έργων, κάνει λόγο σε ανακοίνωση ο Δημοκρατικός Συναγερμός.
«Μία μετά την άλλη, συμβάσεις σημαντικών αναπτυξιακών έργων τερματίζονται, επιτείνοντας την αίσθηση στασιμότητας και αδιεξόδου. Η χώρα οπισθοχωρεί και η έντονη ανησυχία των πολιτών είναι απόλυτα δικαιολογημένη», σημειώνεται.
Υπογραμμίζεται ότι τα μεγάλα έργα είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής και ότι απαιτούν συνεχή έλεγχο και παρακολούθηση.
«Κυρίως ορθή και προληπτική διαχείριση με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα, ούτως ώστε να διορθώνονται λάθη και να εντοπίζονται παραλείψεις πριν να φτάσουμε στο «και πέντε», όπως συμβαίνει σήμερα», παρατηρεί ο ΔΗΣΥ.
Υποδεικνύει επίσης, ότι χρειάζεται άμεση επαναξιολόγηση της διαδικασίας σύναψης δημόσιων συμβάσεων και του πλαισίου που αφορά τον καταρτισμό, την κατακύρωση και παρακολούθηση τους, σημειώνοντας ότι «προς αυτό τον σκοπό έχουμε ήδη εγγράψει θέμα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών».
Σημαντική παράμετρο, χαρακτηρίζει ο ΔΗΣΥ και τον περιορισμό της κατάχρησης προσφυγών στην Αναθεωρητική Αρχή, για την οποία υπενθυμίζεται ότι ο ΔΗΣΥ έχει ήδη καταθέσει σχετική πρόταση νόμου.
«Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες αναμένουν από την κυβέρνηση να ολοκληρώσει εγκαίρως τα δρομολογημένα έργα αλλά και να σχεδιάσει νέα για τα επόμενα χρόνια», καταλήγει η ανακοίνωση.
Ποιος έχει μεγαλύτερη ευθύνη
Αδυναμία της διοίκησης να παρακολουθεί αποτελεσματικά τη διεκπεραίωση μεγάλων έργων, καθώς και αδυναμίες και κενά στο σύστημα κατακύρωσης προσφορών και ολοκλήρωσης κατασκευαστικών εργασιών σε δημόσια έργα, διαπιστώνει το ΑΚΕΛ.
Σε ότι αφορά το έργο ανάπλασης του ποταμού Λιοπετριού, σε ανακοίνωση του ΑΚΕΛ Αμμοχώστου, αναφέρεται ότι την ώρα που νυν και πρώην κυβερνώντες τσακώνονται ποιος έχει τη μεγαλύτερη ευθύνη για την κατάρρευση μεγάλων αναπτυξιακών έργων, οι επηρεαζόμενοι και η κοινωνία πληρώνουν τα σπασμένα.
Το ΑΚΕΛ υποστηρίζει πως ενδεικτικό της επικοινωνιακής προσέγγισης που είχε η κυβέρνηση του ΔΗΣΥ, είναι το γεγονός ότι «τον Ιανουάριο του 2023, ενώ το έργο στον Ποταμό Λιοπετριού ήταν ήδη υπό κατασκευή για 27 μήνες και θα έπρεπε να παραδοθεί το Μάρτιο του 2023, ο Νίκος Αναστασιάδης, οι βουλευτές και τα στελέχη του ΔΗΣΥ έτρεχαν να βάλουν το θεμέλιο λίθο στο έργο».
«Εν τω μεταξύ ο Γενικός Ελεγκτής με έκθεση του 2022 προειδοποιούσε για τις τεράστιες καθυστερήσεις που παρουσίαζε το έργο και ζητούσε να μελετηθεί ακόμη και ο τερματισμός του συμβολαίου με τον εργολάβο», σημειώνεται.
Το ΑΚΕΛ Αμμοχώστου τονίζει ότι τις επόμενες μέρες θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις προς τους κάτοικους της περιοχής για το πως θα προχωρήσει πλέον η διαδικασία, πότε θα ολοκληρωθεί το έργο και πόσα θα κοστίσει στους φορολογούμενους η «ανικανότητα της διοίκησης να παρακολουθεί αποτελεσματικά τη διεκπεραίωση μεγάλων έργων».
Σε σχέση με την ακύρωση του συμβολαίου της Α΄Φάσης του νέου δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής, αναφέρει ότι οι τελευταίες εξελίξεις προκαλούν έντονη ανησυχία.
«Ο τερματισμός της συμβάσης με την εταιρία, αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τις τεράστιες αδυναμίες και τα κενά που υπάρχουν στο σύστημα κατακύρωσης προσφορών και ολοκλήρωσης των κατασκευαστικών εργασιών σε δημόσια έργα», σημειώνει.
Χαρακτηρίζει «ξεκάθαρο» ότι την ευθύνη για την κακή συμφωνία για το έργο του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, φέρει η προηγούμενη κυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ. Όμως, την ίδια ώρα, υποδεικνύει πως η νυν κυβέρνηση «θα πρέπει επιτέλους να αναλάβει τις ευθύνες της».
Σημειώνει ότι το ΑΚΕΛ είναι έτοιμο να εισέλθει με εποικοδομητικό πνεύμα και με συγκεκριμένες προτάσεις σε μια συζήτηση, «που οφείλει η κυβέρνηση να ανοίξει και να αγγίξει τις διαδικασίες κατακύρωσης προσφορών και τις ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε οι ανάδοχες εταιρείες να υλοποιούν με επάρκεια τις υποχρεώσεις τους».
Το κόμμα κάλεσε την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα τις διαδικασίες για προώθηση και ολοκλήρωση του έργου, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, καταθέτοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.
Να «τρέξει» άμεσα το πλάνο Β
«Η κοινοβουλευτική επιτροπή ελέγχου οφείλει να εξετάσει το θέμα με τα συμβόλαια των έργων που διακόπηκαν ή προκαλούν προβλήματα, ώστε να σταματήσει η επαναλαμβανόμενη κατάσταση που δικαιολογημένα προκαλεί οργή και απογοήτευση στην κοινωνία καθώς κοστίζει εκατομμύρια ευρώ και δυναμιτίζει την πορεία ολοκλήρωσης των έργων», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης.
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του κόμματος Χρύσανθος Σαββίδης, κάλεσε τον υπουργό Μεταφορών «να βάλει άμεσα σε ισχύ το πλάνο Β, για άμεση επανέναρξη των εργασιών με τον νέο εργολάβο».
Σημειώνεται ότι ο πρόεδρος του συγκυβερνώντος κόμματος, Νικόλας Παπαδόπουλος, ανέφερε τις προηγούμενες μέρες ότι «κάποιοι προσέγγιζαν έργα υποδομής επικοινωνιακά, παραμονές εκλογών και όχι ολοκληρωμένα με σωστό σχεδιασμό», αφήνοντας αιχμές για την προηγούμενη κυβέρνηση.
«Αντίθετα η παρούσα διακυβέρνηση έχει κάνει τα απαραίτητα βήματα ώστε να επαναπροκηρυχθεί και να προχωρήσει το έργο», υποστήριξε, τονίζοντας ότι «ο δρόμος πρέπει να ολοκληρωθεί εντός της θητείας της παρούσας διακυβέρνησης».
Προτείνουν έρευνα για τα αίτια δυσλειτουργιών
Ο βουλευτής του συγκυβερνώντος κόμματος ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας, σημειώνει ότι ο αριθμός των συμβάσεων που ακυρώθηκαν είναι μικρός σε σύγκριση με το συνολικό αριθμό συμβάσεων που διεκπεραιώνονται από το δημόσιο, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να αναζητηθεί τι οδήγησε σε αυτό το αδιέξοδο.
«Αν το πρόβλημα οφείλεται στις ίδιες τις συμβάσεις, στον τρόπο με τον οποίο έτυχαν διαχείρισης, ή σε αστοχίες των συμβαλλόμενων μερών».
«Η πρόσφατη επικαιροποίηση της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις αποδεικνύει ότι υπάρχει μια συνεχιζόμενη προσπάθεια για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου, ανέφερε.
Παρόλα αυτά, όπως είπε, διαφαίνεται ότι ενδέχεται να υπάρχουν ακόμη κενά που χρειάζονται περαιτέρω βελτιώσεις και ενίσχυση, ώστε να αποφύγουμε παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.
«Προτείνουμε, λοιπόν, να διενεργηθεί μια ενδελεχής και ανεξάρτητη έρευνα σχετικά με τις συγκεκριμένες συμβάσεις, με στόχο να εντοπιστούν τα ακριβή αίτια των δυσλειτουργιών αυτών και να διαπιστωθεί αν απαιτούνται περαιτέρω νομοθετικές παρεμβάσεις ή αλλαγές στη διαδικασία διαχείρισης των έργων» υπογράμμισε ο κ. Μουσιούττας, μιλώντας στο ΡΙΚ.
Ζητείται λογοδοσία και μεταρρυθμίσεις
Το Volt σε ανακοίνωσή του, σημειώνει ότι η βουλεύτρια και συμπρόεδρος του κόμματος, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, έχει ήδη θέσει το ζήτημα του Λιοπετριού για συζήτηση στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής.
Παράλληλα, έχει ζητήσει και αναμένει την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, με στόχο να διασαφηνιστούν πλήρως οι λόγοι και οι υπεύθυνοι για τις αποτυχίες αυτές.
Όπως σημειώνεται, το Volt ζητά άμεση λογοδοσία, διαφάνεια και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, με σκοπό τη θωράκιση των δημόσιων συμβάσεων και την επαναφορά της εμπιστοσύνης στους θεσμούς.