Την αντίθεση τους για επιπρόσθετο προστατευτικό εξοπλισμό σε επαγγελματίες οδηγούς μοτοποδηλάτου και μοτοσυκλέτας, καθώς και στην άδεια οδήγησης επαγγελματία οδηγού μοτοσικλέτας, λένε εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες διαδικτυακών παραγγελιών έτοιμου φαγητού και άλλων προϊόντων μέσω πλατφόρμας/εφαρμογής, καθώς και σύνδεσμοι μοτοσικλετιστών.
Με επιστολές στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, ενημερώνουν για τις θέσεις τους αναφορικά με πρόνοιες του τροποποιητικού νομοσχεδίου του Περί Άδειας Οδήγησης Νόμου του 2022, οι οποίες θα υποχρεώνουν τους δικυκλιστές να φέρουν προστατευτικές επιγονατίδες και επι-αγγονίδες, γάντια και προστατευτικά πλάτης και γοφών, καθώς και αερόσακο, όπως επίσης και επαγγελματική άδεια οδηγού μοτοσυκλέτας.
Η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου συνεχίζεται σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, στην παρουσία του αρμόδιου υπουργού Γιάννη Καρούσου, εκπρόσωπων του υπουργείου Δικαιοσύνης, της Νομικής Υπηρεσίας, της Αστυνομίας, ΟΕΒ, ΚΕΒΕ και ΠΟΒΕΚ, καθώς και εκπροσώπων Συνδέσμων Σχολών Οδηγών και εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες διανομής.
Foody: Ναι σε επιγονατίδες όχι σε αερόσακο
Συγκεκριμένα ο διευθύνων σύμβουλος της Delivery Hero (Cyprus) Ltd Μιχάλης Οικονόμου, η οποία εκπροσωπεί τo Foody ενημερώνει την Επιτροπή, ότι διαφωνούν κάθετα με την πρόνοια για υποχρεωτική χρήση αερόσακου από τους διανομείς.
Όπως εξηγεί, η χρήση αερόσακου είναι υπέρμετρη των περιστάσεων και δεν τηρεί την αρχή της αναλογικότητας, καθώς οι επαγγελματίες οδηγοί και συγκεκριμένα οι διανομείς, διανύουν κοντινές αποστάσεις, διατηρώντας χαμηλές ταχύτητες εντός των πόλεων.
Επιπρόσθετα σημειώνει ότι η χρήση του αερόσακου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες θα είναι ανυπόφορη για τους διανομείς λόγω υψηλών θερμοκρασιών, ενώ επισημαίνει ότι «τα μητρώα ατυχημάτων που διατηρούμε οι πλατφόρμες διανομής δεν επιδεικνύουν την ανάγκη εφαρμογής ενός τόσο δραστικού μέτρου, όπως είναι αυτό της επιβολής του αερόσακου».
Περαιτέρω αναφέρει ότι οι εργοδότες θα επωμιστούν τεράστιο κόστος εκατομμυρίων για να προμηθευτούν τους αερόσακους και προτείνουν εναλλακτικά την εφαρμογή άλλων μέτρων που θα βελτιώσουν την οδική συμπεριφορά, όπως είναι για παράδειγμα, η οργάνωση ημερίδων.
Ο κ. Οικονόμου ανέφερε ακόμα στην επιστολή του, ότι η εταιρεία τους δεν διαφωνεί με την εισαγωγή επιγονατίδων και επι-αγγονίδων, σε συνδυασμό με προστατευτικό κράνος.
Wolt: Υπερβολική η απαίτηση προστατευτικού εξοπλισμού
Από την πλευρά της η εταιρεία διαδικτυακών παραγγελιών Wolt Cyprus Limited, δια του δικηγόρου της ενημερώνει ότι θέλει να κληθεί στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών για να καταθέσει τις θέσεις της αναφορικά με το προτεινόμενο νομοσχέδιο και πρόνοιες του.
Μεταξύ άλλων ανέφερε στην επιστολή ότι θεωρούν ότι η εν λόγω απαίτηση για προστατευτικό εξοπλισμό των επαγγελματιών οδηγών, είναι αχρείαστη και υπερβολική για το επάγγελμα του διανομέα, ενώ επικαλούνται τους ίδιους λόγους με τον κ. Οικονόμου.
Αναφορικά με το ζήτημα της άδεια οδήγησης επαγγελματία οδηγού μοτοσικλέτας, ειδική αναφορά γίνεται στην επιστολή στην πρόνοια που προβλέπει ότι ο μαθητευόμενος δεν θα μπορεί να οδηγεί σε οποιοδήποτε δρόμο ή άλλο δημόσιο χώρο χωρίς την επιτήρηση αδειούχου εκπαιδευτή.
Συγκεκριμένα στο πρόβλημα που θα δημιουργηθεί, για την εξεύρεση διανομέων καθώς περίπου 40% του προσωπικού των συγκεκριμένων εταιρειών είναι αιτητές ασύλου, στους οποίους δεν επιτρέπεται να παρακαθήσουν σε εξέταση για άδεια οδήγησης λόγω του καθεστώτος διαμονής τους, αλλά δικαιούνται να εργαστούν ως διανομείς.
Εισηγούνται όπως υπάρξει σχετική ρύθμιση για τους αιτητές ασύλου, σύμφωνα με την οποία είτε να μπορούν να παρακαθήσουν εξετάσεις για την έκδοση προσωρινής άδειας οδήγησης μέχρι να ληφθεί η τελική απόφαση για το καθεστώς τους στη Δημοκρατία, είτε να επιτρέπεται να οδηγούν βάσει άδειας μαθητευομένου χωρίς την ανάγκη να ακολουθούνται από αδειούχο εκπαιδευτή, ενώ τονίζουν πως εάν ρυθμιστεί το θέμα θα παρατηρηθούν τεράστια προβλήματα στην αλυσίδα διανομής παγκυπρίως.
Bolt: Άσκοπες και ατελέσφορες οι προτάσεις για εξοπλισμό
Στο ίδιο μοτίβο τα όσα δηλώνουν και εκ μέρους η Bolt Food Cyprus, όπου υπογραμμίζουν ότι η υποχρεωτική χρήση του προτεινόμενου προστατευτικού εξοπλισμού για τους διανομείς φαγητού θα προκαλέσει προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των επηρεαζόμενων επιχειρήσεων.
Η Bolt τονίζει ότι οι συγκεκριμένες προτάσεις για προστατευτικό εξοπλισμό είναι άσκοπες και ατελέσφορες εάν αναλογιστούμε ότι δεν υπάρχουν σοβαρά ή/και θανατηφόρα ατυχήματα που να αφορούν τους διανομείς φαγητού.
Εναλλακτικά προτείνει ως πιο πρόσφορη μέθοδο για την επίτευξη του σκοπού της ασφάλειας στον δρόμο, την ενσωμάτωση μέτρων οδικής ασφάλειας ως μέρος της διαδικασίας ένταξης καινούργιων συνεργατών/διανομέων στο δυναμικό της κάθε εταιρείας ή και ακόμα μείωση των ορίων ταχύτητας εντός των αστικών κέντρων.
Αναφέρει ακόμα ότι από την προτεινόμενη νομοθεσία προκύπτουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα και κενά, τα οποία θα πρέπει να εξεταστούν στα πλαίσια διαβουλεύσεων μεταξύ των άμεσα επηρεαζόμενων και των αρμόδιων φορέων, ενώ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τον τομέα των διανομών φαγητού, εφόσον το υπέρμετρο κόστος που θα επωμιστούν θα επιφέρει αλυσιδωτές επιπτώσεις στην βιωσιμότητα του τομέα.
CMRC: Πουθενά δεν είναι υποχρεωτικός ο εξοπλισμός
Στο ίδιο κλίμα είναι και επιστολή του προέδρου της Λέσχης Δικαιωμάτων Μοτοσικλετιστών Μάριου Κωνσταντινίδη, στην οποία σημειώνεται ότι δεν έχουν υιοθετηθεί εισηγήσεις τους παρά τη συμφωνία που υπήρχε σε ορισμένα θέματα επί του νομοσχεδίου.
Αναφέρεται ότι στον εν λόγω νομοσχέδιο δίδεται μεγαλύτερη σημασία δημιουργώντας πολλές αντιδράσεις στον εξοπλισμό, ρουχισμό του διανομέα οδηγού μοτοσικλέτας και όχι τόσο όσο έπρεπε στην άδεια οδήγησης.
Προστίθεται ότι το θέμα εξοπλισμού, ρουχισμού του διανομέα οδηγού μοτοσικλέτας είναι καθαρά του υπουργείου Εργασίας, ενώ υπογραμμίζεται ότι σε καμιά Ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει νομοθέτημα για υποχωρητική χρήση εξοπλισμού εκτός από το κράνος.
«Η χρήση του ειδικού προστατευτικού ρουχισμού από τους διανομείς εκτός από το κράνος θα πρέπει να είναι προαιρετική», τονίζεται.
«Στην Ευρωπαϊκή Νομοθεσία δεν υπάρχει άδεια οδήγησης επαγγελματία οδηγού μοτοσικλέτας», αναφέρει όσον αφορά το δεύτερο ζήτημα που προέκυψε και προσθέτει πως διαφωνούν στην υποχρεωτική παρουσία του εκπαιδευτή σε όλο το διάστημα της κατοχής μαθητικής αδείας οδήγησης μοτοσικλέτας από τον εκπαιδευόμενο.
Επίσης ζητούν όπως η έκδοση άδειας να γίνεται από την ηλικία των 16 χρονών (όπως γίνετε σε 25 Ευρωπαϊκές χώρες) μετά από εκπαίδευση και εξέταση, αντί στα 17 που ισχύει σήμερα, χωρίς εκπαίδευση και εξέταση, κάτι που όπως υπογραμμίζεται θα βοηθήσει στη μείωση της παραβατικότητας και στη δημιουργία καλύτερων οδηγών μοτοσικλέτας.