You are here

Α. Βαφεάδης: Μεγάλες οι προκλήσεις για κυκλοφοριακό Λεμεσού

09/04/2024 16:14

Αν δεν διαχειριστούμε σωστά τις προκλήσεις της μεγάλης ανάπτυξης της Λεμεσού, η ποιότητα ζωής των πολιτών σε ό,τι αφορά την κυκλοφοριακή συμφόρηση, θα χειροτερεύσει, ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, μιλώντας το πρωί σε ημερίδα της πρωτοβουλίας «Για τη Λεμεσό», για το κυκλοφοριακό.

Σε παρουσίαση του, στο Πανεπιστήμιο Frederick Λεμεσού, ο Αλέξης Βαφεάδης υπενθύμισε την ανάγκη εφαρμογής του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) μέχρι το 2026, υπογραμμίζοντας την ίδια ώρα, ότι με τους ρυθμούς ανάπτυξης που προβλέπονται για τη Λεμεσό, «το ΣΒΑΚ δεν αρκεί, πρέπει να το υλοποιήσουμε και να πάμε πολύ πιο πέρα από αυτό».

Μέχρι όμως την υλοποίηση του ΣΒΑΚ, συνέχισε, θα πρέπει να ληφθούν προσωρινά μέτρα, καθώς το πρόβλημα συνεχίζει να μεγαλώνει και «οι άνθρωποι είναι ουσιαστικά εγκλωβισμένοι στο αυτοκίνητο τους».

Υπενθυμίζοντας την υπηρεσία Pame Express που εφαρμόστηκε στη Λευκωσία, ο Αλέξης Βαφεάδης είπε ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να δώσει αφενός καλύτερες διαδρομές, αλλά και να αλλάξει τον τρόπο μεταφοράς τους, μέσω Park & Ride και στη Λεμεσό.

Προτιθέμεθα, είπε, «να λειτουργήσουμε, ελπίζουμε πριν το τέλος του μήνα, διαφόρους χώρους Park & Ride, κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου, στις εισόδους της πόλης, στην αρχή των αξόνων προς την πόλη, με στόχο να αφαιρέσουμε αυτοκίνητα πριν να μπουν στο αστικό κέντρο».

Ήδη, σημείωσε, έχουν εξευρεθεί χώροι στην περιοχή του σταδίου Άλφα Μέγα, του Αθλητικού Κέντρου «Σπύρος Κυπριακού», στην περιοχή Τσιρείου – Χαβούζας και στον Άγιο Τύχωνα, ενώ γίνεται προσπάθεια εντοπισμού επιπρόσθετων χώρων βόρεια του αυτοκινητόδρομου.

Ωστόσο, όπως τόνισε, δεν αναμένεται το μέτρο να έχει την ίδια επιτυχία με την Λευκωσία, καθώς δεν μπορούν να κατασκευαστούν λεωφοριολωρίδες, που θα δώσουν στους πολίτες γρηγορότερες, από το ιδιωτικό αυτοκίνητο, διαδρομές.

«Όμως μπορούμε σήμερα να εξυπηρετήσουμε την ανάγκη μας να αφαιρέσουμε αυτοκίνητα από τους δρόμους, με επιβάτες των υπεραστικών διαδρομών, μέσα από τα Inter City Express που προγραμματίζουμε να λειτουργήσουμε με μειωμένες στάσεις και άρα λιγότερο χρόνο διαδρομής», συμπλήρωσε.

Ο κ. Βαφεάδης εξέφρασε την ελπίδα ότι η αύξηση μεταφοράς πολιτών με λεωφορεία μπορεί να επιτευχθεί με την αναβάθμιση της όλης επιβατικής εμπειρίας, όπως μέσα από νέες στάσεις λεωφορείων και μέσα από την ηλεκτρονική ενημέρωση για την άφιξη τους.

Επιπρόσθετα, είπε ότι αρχές Μαΐου αναμένεται να παραληφθούν οι προσφορές για τοποθέτηση έξυπνων φώτων, όπως έγινε στον κυκλικό κόμβο Αγίας Φύλας, με στόχο την τοποθέτησή τους πριν το τέλος του έτους.

Ο υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη μακροχρόνιων λύσεων στον ορθό αστικό σχεδιασμό, παρουσιάζοντας τα δεδομένα που αναμένονται στη Λεμεσό τα επόμενα 5 με 10 χρόνια και τα οποία καταδεικνύουν επιδείνωση της κυκλοφορίας με τα σημερινά δεδομένα.

Συγκεκριμένα, συνέχισε, υπάρχουν αιτήσεις για μελλοντικές αναπτύξεις κατά μήκος του δρόμου προς Σαϊττά, με πανεπιστήμια, γραφεία και οικιστικές μονάδες «μια νέα Λεμεσός κατά μήκος αυτού του άξονα», που εκτιμάται ότι θα φέρει, κατά τις πρωινές ώρες,  4 χιλιάδες νέες διακινήσεις οχημάτων.

«Σαν δημόσια έργα έχουμε αποφασίσει να επιβάλουμε όρους, ώστε να διατηρήσουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα τουλάχιστον στα σημερινά του επίπεδα και αυτό προνοεί την κατασκευή νέων δρόμων, νέων κόμβων, που προβλέπονται να υλοποιηθούν από τους ίδιους τους ιδιώτες – επιχειρηματίες, ούτως ώστε να διοχετευτεί η κίνηση περιμετρικά», συμπλήρωσε.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τον κ. Βαφεάδη, επιδείνωση στο ήδη βεβαρημένο κυκλοφοριακό της περιοχής Αγίου Αθανασίου, αναμένεται να φέρει η δημιουργία δυο νέων mall και άλλων αναπτύξεων, καθώς υπολογίζονται 2 χιλιάδες νέες διακινήσεις οχημάτων σε ώρες αιχμής. Υπέδειξε, ωστόσο, ότι το υπουργείο του έχει εξασφαλίσει στην περιοχή, από το υπουργείο Εμπορίου, συγκεκριμένο χώρο για λειτουργία υπηρεσίας Park & Ride, που θα λειτουργήσει πριν από τις αναπτύξεις αυτές.

Ανέφερε, ακόμη, ότι επενδύσεις που ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ αναμένονται κατά μήκος της Ακταίας Οδού της Λεμεσού, δημιουργώντας επιπρόσθετες διακινήσεις οχημάτων στο μέλλον.

«Πρέπει από σήμερα να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πως θα βοηθήσουμε τη Λεμεσό να αναπτυχθεί, αλλά και να διαχειριστεί αυτά τα προβλήματα, που ευλόγως μπορούμε να προβλέψουμε σήμερα», τόνισε ο Αλέξης Βαφεάδης, προσθέτοντας ότι «εμείς σαν υπουργείο, αυτό που μπορούμε να προσφέρουμε είναι να ενισχύσουμε, όσο μπορούμε, τα δημόσια μέσα μεταφοράς, με λύσεις που να εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό πληθυσμού, γρήγορα, εύκολα και οικολογικά».

Ανέφερε δε ότι «με τους ρυθμούς ανάπτυξης, το ΣΒΑΚ δεν αρκεί, πρέπει να το υλοποιήσουμε και να πάμε πολύ πιο πέρα από αυτό», ενώ έκανε αναφορά και στην καθυστέρηση που παρατηρείται στη δημιουργία του βόρειου παρακαμπτηρίου, «λόγω των μεγάλων τεχνικών προβλημάτων από τις υψομετρικές διαφορές».

Την ίδια ώρα αποκάλυψε ότι «στο νου μας υπάρχει η σκέψη για έναν νέο αυτοκινητόδρομο που να περνά βορειότερα από τη Λεμεσό και ο οποίος θα βοηθούσε και τις ορεινές κοινότητες στη συνδεσιμότητα τους να φτάνουν πιο γρήγορα σε υπηρεσίες υγείας και μόρφωσης, και θα μπορούσε να συμβάλει στην απάμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος».

Την ημερίδα χαιρέτησε ο υποψήφιος για τη δημαρχία της Λεμεσού Γιάννης Αρμεύτης, καταθέτοντας τις προτάσεις του για το κυκλοφοριακό, ενώ το θέμα ανέπτυξαν η προϊστάμενη του Κλάδου Βιώσιμης Κινητικότητας του υπουργείου, Εύη Αναγιωτού, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Πολεοδομίας του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Frederick, Βύρων Ιωάννου και ο Επίκουρος Καθηγητής Αστικού Σχεδιασμού του πανεπιστημίου, Γρηγόρης Καλνής.