You are here

ΥΠΑΝ για κινητά: Θα ληφθούν παιδαγωγικά τεκμηριωμένα μέτρα

28/06/2024 13:15

Η δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος μάθησης στο σχολείο και η προσπάθεια για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων αλλά και της ψυχικής και σωματικής υγείας των παιδιών πρέπει να είναι κοινός στόχος όλων, Πολιτείας, θεσμών, γονέων και μαθητών, αναφέρει, σε ανακοίνωση του σε σχέση με τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα δημόσια σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, και ειδικότερα σε σχέση με την τοποθέτηση της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ).

Εκ μέρους του ΥΠΑΝ, επαναβεβαιώνεται η αποφασιστικότητα του να λάβει παιδαγωγικά τεκμηριωμένα μέτρα, τα οποία θα συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί που θέτουν στο επίκεντρο το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών και των νέων.

Το Υπουργείο Παιδείας διευκρινίζει ότι με τη σύμφωνο γνώμη της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, ψηφίστηκαν, πριν από μερικές εβδομάδες, Κανονισμοί για απαγόρευση μεταφοράς και χρήσης κινητού τηλεφώνου στη Δημοτική Εκπαίδευση.

«Προκαλεί προβληματισμό η εκ διαμέτρου αντίθετη προσέγγιση στις συζητήσεις για τη Μέση Εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι, αποδεδειγμένα, στα πιο μεγάλα παιδιά το πρόβλημα είναι σαφώς μεγαλύτερο», προσθέτει.

Διευκρινίζει, επίσης, ότι σε περιπτώσεις που συντρέχουν σοβαροί λόγοι, οι οποίοι θα καθορίζονται από σχετικές εγκυκλίους, τα παιδιά θα μπορούν να χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο.

«Για τον λόγο αυτό θα επιτρέπεται η μεταφορά του, απενεργοποιημένου, στη σχολική τους τσάντα», σημειώνει.

Το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει, παράλληλα, ότι σύμφωνα με έρευνες οργανισμών παγκόσμιας εμβέλειας ανάμεσα στους οποίους η Εκπαιδευτική Επιστημονική και Πολιτιστική Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO) και ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η υπερβολική χρήση κινητού τηλεφώνου αποτελεί «μάστιγα» για τους νέους ανθρώπους και ιδιαίτερα για τους μαθητές και τις μαθήτριες.

«Οι έρευνες (κατάλογος πηγών και μελετών/ερευνών θα υποβληθεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού), καταδεικνύουν ότι η υπερβολική χρήση κινητών τηλεφώνων συνδέεται με ψυχικές διαταραχές, άγχος, κατάθλιψη, προβλήματα συγκέντρωσης, καθώς και αποπροσανατολισμό από το μάθημα. Ως εκ τούτου, τόσο η UNESCO όσο και ο ΟΟΣΑ προβαίνουν σε αυστηρές συστάσεις για απαγόρευση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου στα σχολεία. Πολλές χώρες έχουν ήδη προχωρήσει σε απαγόρευση, ενώ άλλες, σχεδιάζουν απαγόρευση το συντομότερο δυνατόν», προσθέτει.

Όσον αφορά αναφορές ότι η απαγόρευση της χρήσης κινητού στα σχολεία συνιστά έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους μαθητές και τις μαθήτριες, το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι στερούνται λογικών επιχειρημάτων.

Επισημαίνει ότι, ήδη, στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, η χρήση κινητού τηλεφώνου δεν επιτρέπεται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

«Η πρόταση του ΥΠΑΝ για απαγόρευση και κατά τη διάρκεια του μη διδακτικού χρόνου, στηρίζεται σε στοιχεία που συνδέουν τη χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τον χρόνο αυτό με αύξηση περιστατικών βίας, παραβατικότητας και διαδικτυακού εκφοβισμού», σημειώνει.

Το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι αποδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στην αξιοποίηση της τεχνολογίας από τους μαθητές, με λελογισμένη χρήση, εκεί και όπου χρειάζεται και που μπορεί να είναι ωφέλιμο.

«Γι’ αυτό, έχει προχωρήσει ήδη στον εξοπλισμό των τάξεων με σύγχρονη τεχνολογία, στην ενσωμάτωση δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού από νωρίς στα παιδιά μέσω των Αναλυτικών Προγραμμάτων και στην επιμόρφωση γονέων στα θέματα ψηφιακού γραμματισμού. Πρόσθετα, για εκπαιδευτικούς σκοπούς τους οποίους θα ορίζει ο εκπαιδευτικός, θα επιτρέπεται η χρήση κινητού στην τάξη. Η ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών και μαθητριών, καθώς και η συνολική ευημερία τους, αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας», προσθέτει.

Το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει, τέλος, ότι προωθείται μια μαθησιακή διαδικασία χωρίς παρεμβάσεις και παρεμβολές, με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών και μαθητριών, αλλά και την προώθηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης τους εντός του σχολείου.