Η Βαλεντίνα Γεωργιάδη αναλαμβάνει από σήμερα τα ηνία του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης, σε μία περίοδο κατά την οποία ακόμη ένα θεσμικό σχέδιο, αυτό του Ενοικίου έναντι Δόσης, φιλοδοξεί να δώσει ανακούφιση σε μερικές χιλιάδες ευάλωτα νοικοκυριά των οποίων η πρώτη κατοικία αποτελεί πρώτη εξασφάλιση στο στεγαστικό τους δάνειο.
Ο Φορέας δεν αναστέλλει εκποιήσεις, όπως αφέθηκε να αιωρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα ανάμεσα στην κοινή γνώμη.
Η νομοθεσία ούτε παλαιότερα, ούτε και σήμερα δεν παρέχει τέτοιο εργαλείο στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο και η νέα Χρηματοοικονομικός Επίτροπος το ξεκαθαρίζει εξ υπαρχής, για να μην δημιουργούνται ανέφικτες προσδοκίες.
«Η Επίτροπος δεν νομιμοποιείται να αποφασίζει την αναστολή οποιασδήποτε εκποίησης, επειδή πολύ απλά δεν έχει τη δικαιοδοσία αυτή», τονίζει η κ. Γεωργιάδη, στις πρώτες της δηλώσεις στη StockWatch, μετά το διορισμό της.
«Ωστόσο, είναι χρέος όλων μας, εδώ στον Φορέα, να διασφαλίζουμε τα συμφέροντα των καταναλωτών, κατά τρόπο δίκαιο και αμερόληπτο», σημειώνει η Επίτροπος.
Επισημαίνει ότι στον Φορέα όλοι οι λειτουργοί «γνωρίζουν από που ξεκινούν οι αρμοδιότητες μας και που καταλήγουν».
«Συνεπώς, δεν νοείται να διαχειριζόμαστε παράπονα δανειοληπτών των οποίων η πρώτη κατοικία, ενδεχομένως, να τίθεται σε κίνδυνο και να δημιουργούμε προσδοκίες, οι οποίες, εν γνώση μας, δεν μπορούν να υλοποιηθούν, διότι ακριβώς οφείλουμε να ενεργούμε εντός του νομικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία μας», εξηγεί η Επίτροπος.
Καταλυτική η παρέμβαση του Φορέα
Διευκρινίζει ότι όσες αναστολές εκποιήσεων επιτυγχάνονται, είναι κατόπιν παρέμβασης του Φορέα και βασισμένες στην καλή πρόθεση και διάθεση των αδειοδοτημένων ιδρυμάτων για καθαρά ανθρωπιστικούς ή άλλους λόγους.
«Ο Φορέας, ως οφείλει, μελετά διεξοδικά και με υπευθυνότητα και ευαισθησία το κάθε παράπονο που τίθεται ενώπιον του. Και όσες αναστολές έγιναν ή θα γίνουν, είναι στη βάση τεκμηριωμένων επιχειρημάτων του Φορέα», σημειώνει η Επίτροπος.
Χαρακτηρίζει ως θετικό πρόσημο το γεγονός ότι διευρύνθηκαν, μέσα από την τροποποίηση της νομοθεσίας, οι αρμοδιότητες του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου.
Εξηγεί ότι το γραφείο συμμετείχε ενεργά στις διαβουλεύσεις με την εκτελεστική και τη νομοθετική εξουσία για την ετοιμασία των σχετικών νομοσχεδίων.
«Στο πλαίσιο αυτό μας δόθηκε η ευκαιρία και από τις δύο εξουσίες της πολιτείας να εμβολιάσουμε με σημαντικές πρόνοιες τα νομοσχέδια», προσθέτει.
Έγινε διόρθωση λαθών και αδυναμιών
Η κ. Γεωργιάδη αναφέρεται και στο μεταβατικό στάδιο από την 1η Ιουλίου μέχρι και χθες που πληρώθηκε η θέση του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, επισημαίνοντας ότι έγινε διόρθωση λαθών και αδυναμιών που εντοπίστηκαν με στόχο την πιο εύρυθμη λειτουργία του Φορέα, τον οποίο, όπως επισημαίνει, «οι καταναλωτές αγκάλιασαν και εμπιστεύονται».
Ευελπιστεί και δηλώνει βέβαιη, ότι σε πλήρη συνεργασία με το ΔΣ του Φορέα και το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο, που είναι το ΥΠΟΙΚ, «θα συμπορευθούμε για να δώσουμε προστιθέμενη αξία σε αυτόν τον πολύ σημαντικό θεσμό».
«Πρέπει», τονίζει, «να εργαστούμε προς την κατεύθυνση της εμπέδωσης και εδραίωσης της εξώδικης διευθέτησης, έχοντας ως εργαλείο τον νόμο που διέπει τη λειτουργία του Φορέα, κατά τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για την επίτευξη αυτού του σκοπού».
«Είναι υποχρέωση μας», προσθέτει, «η διασφάλιση των συμφερόντων των καταναλωτών κατά τρόπο δίκαιο και αμερόληπτο».
«Συνεπώς, θεωρώ δεδομένη τη συνεργασία με τις χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις, με στόχο την επίτευξη φιλικών διευθετήσεων εκεί όπου αυτό δύναται να επιτευχθεί», τονίζει.
Η κ. Γεωργιάδη ευχαριστεί τον ΠτΔ, τον Υπουργικό Συμβούλιο, τον ΥΠΟΙΚ και το ΔΣ του Φορέα για την εμπιστοσύνη που έδειξαν προς το πρόσωπό της.
«Δηλώνω ότι έχω πλήρη συναίσθηση των ευθυνών και των υποχρεώσεων που έχει η θέση του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου. Άλλωστε, μπορώ να πω και είναι τιμή μου, ότι είμαι γέννημα και θρέμμα του Φορέα».
Εκτιμά ότι η 10ετής εμπειρία που απέκτησε στο Φορέα αποτελούν την αιχμή του δόρατος για την καλύτερη και πιο αποτελεσματική εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της.
Η συλλογικότητα αύξησε την παραγωγικότητα
Τονίζει με έμφαση ότι στη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, «όλη η ομάδα του Φορέα ανέπτυξε σε μεγάλο βαθμό τη συλλογικότητα, στη διαχείριση των παραπόνων και τα αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους».
Συγκεκριμένα, το 2023 είχαν εξεταστεί συνολικά 946 παράπονα. Από τον Ιανουάριο του 2023 μέχρι τον Ιούνιο του 2023, διεκπεραιώθηκαν 331 παράπονα καταναλωτών, ενώ το δεύτερο εξάμηνο εξετάστηκαν 555 παράπονα.
Από 1/1/24 - 2/4/24 υποβλήθηκαν συνολικά 489 παράπονα και έχουν εξεταστεί 320.
Με βάση τα στοιχεία, φαίνεται ότι οι ρυθμοί διεκπεραίωσης των παραπόνων έχουν επιταχυνθεί σε σύγκριση με όλα τα προηγούμενα χρόνια.