Επ. Κεφαλαιαγοράς Διευκρινίσεις ΕΚ για την εφαρμογή του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου

Διευκρινίσεις ΕΚ για την εφαρμογή του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου

CPB
21/5/2009 9:12
Η αποστολή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, για προστασία της αγοράς και των απλών επενδυτών, κατά καιρούς προκαλεί την κριτική εποπτευόμενων εταιρειών και αξιωματούχων τους. Η κριτική είναι κατά κανόνα απότοκο της πιστής εφαρμογής του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου της Κυπριακής Δημοκρατίας για εποπτεία της αγοράς. Αυτή όμως είναι η αποστολή της ΕΚ.

Στο ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο και στην αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς από τις αρμόδιες αρχές, οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό το ότι η διεθνής οικονομική κρίση είχε περιορισμένες επιπτώσεις στο κυπριακό χρηματοοικονομικό σύστημα. Αυτό διαπιστώνεται όχι μόνο από την ΕΚ, αλλά και από την πολιτεία καθώς και από τους ίδιους τους χρηματοοικονομικούς οργανισμούς και τα στελέχη τους, μεταξύ των οποίων και ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Marfin Popular Bank κ. Ανδρέας Βγενόπουλος.

Ας σημειωθεί ότι μόλις πρόσφατα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, μέσα στα πλαίσια του Προγράμματος Αξιολόγησης του Χρηματοοικονομικού Τομέα (FSAP) της Κύπρου, αξιολόγησε την ΕΚ με πολύ θετικά αποτελέσματα.

Η χθεσινή κριτική του κ. Βγενόπουλου δεν αφορά αυτή κάθε αυτή την ΕΚ, αλλά το ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το πλαίσιο αυτό όμως είναι απόλυτα εναρμονισμένο με τις Οδηγίες και τους Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εφαρμόζεται ισότιμα, για όλους ανεξαιρέτως τους εποπτευόμενους. Τα μοναδικά σημεία στα οποία πιθανόν να διαφέρει από χώρα σε χώρα είναι αυτά στα οποία η ίδια Ε.Ε. παρέχει στα κράτη μέλη τη διακριτική ευχέρεια να αποκλίνουν (national discretions), δηλαδή να υιοθετήσουν κάποια διαφορετική προσέγγιση η οποία όμως πρέπει να έχει το ίδιο αποτέλεσμα. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο τρόπος που καθορίζεται και εφαρμόζεται η απαγόρευση αγοραπωλησίας μετοχών από μέλη Διοικητικών Συμβουλίων δημοσίων εταιρειών και συγγενικών τους πρόσωπων στη διάρκεια των περιόδων κατά τις οποίες θεωρείται ότι κατέχουν εμπιστευτικές πληροφορίες (κλειστές περίοδοι).

Οι κλειστές περίοδοι μπορεί να μην βολεύουν εταιρείες ή διοικητικούς συμβούλους τους ή στελέχη τους, αλλά διασφαλίζουν την δίκαιη λειτουργία και προστατεύουν την αγορά και τους απλούς επενδυτές από το ενδεχόμενο κατάχρησης της αγοράς από άτομα που κατέχουν προνομιακή πληροφόρηση.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι η οικονομική κρίση σε καμία χώρα της Ε.Ε. δεν οδήγησε τις εποπτικές αρχές στο να χαλαρώσουν το ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο. Το αντίθετο συνέβη, δηλαδή να ενισχυθούν οι ρυθμίσεις και η εποπτεία αφού αποτελεί γενική διαπίστωση ότι ένας σημαντικός παράγοντας που προκάλεσε την κρίση ήταν τα κενά στις ρυθμίσεις και στην εποπτεία της αγοράς που σημειώθηκαν τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και διεθνές επίπεδο.

Ο κ. Βγενόπουλος κατηγόρησε την ΕΚ ότι τον «κυνηγά αλύπητα» και επικαλέστηκε μεταξύ άλλων την αίτηση της Marfin Capital να δραστηριοποιηθεί στην Κύπρο ως ΚΕΠΕΥ. Δεν φανταζόμαστε ότι η απόφαση για μετακίνηση της έδρας της Marfin Popular Bank από την Κύπρο οφείλεται στο ότι η ΕΚ ενέκρινε την αίτηση της Marfin Capital εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπει η νομοθεσία και όχι με συνοπτικές διαδικασίες. Επί του ιδίου θέματος ο νομοθέτης πρόβλεψε ότι εάν οποιοσδήποτε εποπτευόμενος αισθάνεται ότι αδικείται από τις αποφάσεις της ΕΚ μπορεί να προσφύγει στο Ανώτατο Δικαστήριο, οδό που έχουν επιλέξει αρκετοί, μεταξύ των οποίων και η Marfin Popular Bank.

Η ΕΚ είναι εντεταλμένη να εφαρμόζει το ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο που ενέκρινε η πολιτεία, ισότιμα για όλους τους εποπτευόμενους με στόχο την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την προστασία των επενδυτών και όχι με στόχο να είναι αρεστή σε μερικές εταιρείες και τα στελέχη τους.
Telecommunications - 07/11/24
  • Οργανισμός
    Trust Index
  • CYTA
    171.8
  • Cablenet
    119.1
  • EPIC (MTN)
    113.9
NEWSLETTER